![]() |
Snygge Sven-Bertil
1 bifogad(e) fil(er)
Om man får så snygga ritningar så kan man ju bara inte låta bli att lägga upp en "backdrop" i byggprogrammet, sen om han blir byggd beror på hur det går med andra projekt!?
|
Kommer ihåg detta lok.. som modell..
Som gammal modellbyggare dreglade man ju över mj-kataloger under mj-forntiden..italienska Pocher släppte detta lok någon gång i slutet av 60-talet tillsammans med några personvagnar i skala "N".. synd att man inte var "stadd vid kassa" då..
Tror att det fanns i "H0" också.. så det vore kul att kunna köra Sb digitalt.. |
Citat:
|
Du har rätt lan..
Citat:
|
Ojoj!
Ånglok efter ånglok, jag antar att vi har att göra under en tid framöver, när Svenolov äntligen får tid att göra sitt ångloksscipt, och jag börjat titta på ångloksengines. Tänk dig alla fullt fungerande lok som kommer att lämna verkstaden! :drool: Prata med Sealpower om du behöver bilder, han höll/håller ju på med Sb/S2 också. |
Ah! ånglok!
En oerhörd bristvara för oss svenska trainz användare! En snabb fråga, vart får du tag på alla ritningar till ångloken ? Jag lyckas då aldrig hitta några, jag får bara fram diesellok jag! ;) |
Marcus,
du kan ju prova med att mejla Kenta978 ! |
Jag har en hel del på min disk också, se pdf:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25202 Dock ej uppdaterad. Om du har några lok du är intresserad av, skicka ett pm, så skall jag leta, har en lång rad med ställen där man skulle kunna hitta dem bara man vet vad man letar efter, särskilt EJ-lok(privatbane-). |
Tack Korvtiger! Gamla goda trådar som jag inte visste nåt om!
|
Sven-Bertil loket alltså, inte Everts son har länge varit min speciella favorit när det gäller ånglok så gissa att jag blev glad när jag kom hem i fredags och fick se vad du funderade på att börja bygga i fall av att du fick tid. Hoppas att du bor på Mars för där är dygnet längre och man får mer tid på dagen, ja vem vet det är kanske där du bor redan med tanke på vad du hinner med.
En impopnerad, fascinerad, impregnerad och schamponerad Stickanw |
Ännu en sommar har gått.
3 bifogad(e) fil(er)
Om nån nu är intresserad av hur "Sven-Bertils" underrede är uppbyggt så kommer några bilder från byggprogrammet. Många "helpers", "dummies" och "bones" blir det, och många delar också! Ni kan ju roa er med att försöka identifiera vad som är vad!
Tips: Allt på högersidan har "01" i namnet. Otrevlig sysselsättning, men lärorik! |
Så du har inte förlorat dig i den smala världen, trevligt tycker jag och ett mycket trevlig lokomotiv. Jag tycker dock att 3dsMax verkar mycket knöligare än Blender att animera slidstyrningar i, men det kanske kan bero på att jag aldrig kom så långt under den tid jag körde gmax. Detta påminner mig ju om att jag har en egen slidstyrning som skall animeras, jag har en testmodell som fungerar, nu skall det ju bara fixas på den riktiga. :D
|
Jag har hört att Blender är enklare att animera slidstyrningar i, men jag får väl säga som skomakarn: "Bli vid din läst, gör det du kan och skit i balettskor"!
|
110926 kvällspass
1 bifogad(e) fil(er)
Framhjul och löpboggi bak på plats och sparade som egna mesher: Nog för idag.
|
Citat:
Snacka om komplext! |
110927 Hopplock!
3 bifogad(e) fil(er)
Nu har min stöldturné börjat, jag plockar in delar från ett antal olika lok som jag byggt, stukar till och formar efter ritningen. Just nu bryr jag mig inte om texturerna, dom följer med och skall ändras sedan. Så här kan det se ut en bit in i projektet!
|
Citat:
Snyggt Lan! |
Citat:
Ser ut att bli en till pärla :). |
Läckert Lennart!
Man bara önskar att man skulle bli pensionär snart så man kunde sitta och modellera på heltid ;) |
Citat:
Försöker bygga med B-loksstandard, som du brukar lovorda i bild och text. Till bear: Att vara pensionär har egentligen bara en nackdel, man känner sig gammal ibland! Men man hinner bygga en del och det är kul än så länge! |
B-loksstandard låter väldigt bra eftersom Sb-loket ju använde delar just från B-loket.
Om jag minns rätt så är både panna och boggie plockade direkt från B-loket. Snyggt bygge förresten men något annat förväntar man sig inte från ditt håll! /æ |
110927 Kvällspass.
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag måste hålla humöret uppe genom att skämta lite, hoppas ni förstår!? Det SKALL bli en Sven-Bertil vad det lider, har jag gett mig FN på! |
Det ser väldigt bra ut Lan! :)
Jag tror att detta lok kommer att bli en större succé än Sb loken blev i verkligheten (hade de inte lite dåliga gångegenskaper?) |
Ser bra ut! :tumupp:
|
110930 Sista biten på plats!?
4 bifogad(e) fil(er)
Har plockat in det mesta och visar några bilder från verkstan.
|
Vilket suveränt lok du har gjort!!
|
Det där ser helt otroligt snyggt ut LAn!
|
Som sagt, en till pärla blev de' :).
|
Ja bättre än nånsin!!
MVH / BjörnL :tumme_upp: :tumme_upp: |
111003 Kul saker händer!
8 bifogad(e) fil(er)
1a bild. Detta kan inträffa om glömmer kvar en b.r.main i lokmeshen, i detta fall var det vattenluckorna på framtankarna. Men det kan vara bra att göra så med flit om man vill okulärbesiktiga boggiernas animeringar.
2a bild. När man lägger på reflection-texturen och glömmer dra ned från 100% till 2-7 % så får man plötsligt en guldklimp ;-) De övriga bilderna visar Sb ur några olika vinklar |
Citat:
Hela projektet ser fantastiskt bra ut måste jag säga. Vågar man fråga vilket polygon tal som det är? |
Citat:
Lok-kroppen 18000 polys, bakboggi 2800, framboggi 600, drivboggi 10900 samt diverse animerade detaljer 2500. Jag har seriekopplat 5 lok och kört och det laggar inte på min gamla burk, men fyller man layouten med träd och byggnader och massa annat så framkallar man nog infarkter!? Vi får väl se hur det går när Ekan skall testa den i sitt vackra landskap? Han har ju testat med B-loket som väl är i samma polygonklass så han kanske kan uttala sig var gränsen går!? |
Ser väldigt bra ut! Mässingmodellen också! Vill ha, vill ha, vill ha! :drool:
En detalj dock, främsta drivhjulsparet sticker upp genom gångbordet? Ska det inte vara en liten stänkskärm där eller möjligen att gångbordet ska vara smalare så att det ger plats för drivhjulet? Ser även ut som att slidrörelsen sticker upp genom gångbordet? (lite bilder ser det ut att vara ändringen av körriktning som ser ut så) Kanske du kan tigga Mazz om lite förebildsbilder av 1306 i Nora? /æ |
Citat:
|
Den delen av slidrörelsen som sticker upp är korrekt, det är omkastningsaxeln och lyftlänken till tärningen i kulissen, för att kunna ändra fyllningen.
Jämför med leveransbilden på 1306: http://www.motala-industrimuseum.com...pic=Fo-135.jpg Men Sb:n skall inte ha Flodinventiler utan en Grabekran,(den lilla uppbyggnaden på cylindern, den delen som är ovanför fotplåten) en luftvägskran som sammanbinder de båda sidorna av sliden och öppnas vid gång med stängd regulator i hög fart för att fördela trycket mellan kolvsidorna för att inte hämma lokets gång med slag i cylindrarna. På B-loket som du tagit cylindern ifrån hade man en modernare variant, en Flodinventil som var två säkerhetsventiler, en för var kolv/slidsida och öppnades automatiskt då trycket blev för stort. Gravekranen öppnades istället för hand, med hjälp av en stång som drogs som snurrade på en vev fastsatt i en axel. På denna bild kan man se den lilla veven ovanpå luftvägskanalen ovanpå cylindern, ovanför fotplåten: http://www.motala-industrimuseum.com...pic=Fo-106.jpg. |
Tack Korvtiger,
jag sett detta och inte riktigt vetat vad det var, men nu vet jag och det är lätt fixat! En annan sak som jag funderat på är baktank och kolförråd, där det finns en smal låda i mitten som sticker ut bakåt, vad fyllde man på där? Vattenluckorna sitter ju på sidorna och kolluckorna på kolboxen (dom togs ju bort rätt snart och jag modellerar nog inte dom, om jag inte gör dom som en valbar del av last-meshen?)) |
Citat:
|
111004 Slidstyrningens delar
4 bifogad(e) fil(er)
Första bilden visar drivboggin på Sb-loket med dessa delar:
1 Omkastarstång till 2 2. Omkastarexenter till 3 3. Omkastarlänk till 5 4. Kuliss 5. Tärningstång till 8 6. Hävarm till Grabekran 7. Grabekran 8. Försprångsstång till 9 9. Tvärstyckslänk till 10 10. Tvärstycke 11. Excenterstång 12. Vevstake 13. Koppelstång 14. Kolvstång 15. Slidstång 16. Cylinder 17. Slidskåp 18. Motvev Från hytten kan föraren med en skruv manövrera 1.omkastarstången framåt eller bakåt och då påverka var tärningen på tärningsstången ligger i kulissen och därmed lokets rörelseriktning. Korvtiger kan säkert reda ut mer i detalj hur detta går till! Nästa bild visar högersidan på Sb där kan ni ju själva identifiera delarna? Slidstyrningen kallas vanligen Walschaerts efter uppfinnaren Egide Walschaert, belgare som uppfann denna styrning redan 1844. Två år senare uppfann Edmund Heusinger von Waldegg, tysk från Hannover, samma styrning. Så i den tyskspårkiga världen heter den Heusingers slidstyrning men i resten av världen Walschaerts Slidstyrning. De två avslutande bilderna visar Sb som det ser ut just nu. |
Citat:
|
111004 De sista justeringarna innan beta-släppet.
8 bifogad(e) fil(er)
Lagt en sista "varlig" hand vid texturer, mappningar och reflection. Är väl själv ganska nöjd, men vänta bara tills mina betatestare satt käften i Sven-Bertil ;-{
Nu återstår att göra en "Plausibel" Sb-hytt av J-lokshytten så kan väl även Sb gå till betatest. (Hur många av mina lok och vagnar är på betatest, jag har tappat räkningen?) Herr Flodin var ju "utvecklingschef" för Sb-projektet vid SJ, så det var väl där han fick sina idéer till en egen automatisk slidskåpsventil, som sedan fanns på B-loket??? "Intresse väcks av att intresse väcks", vem sa det? Loket i bakgrunden är en ganska sleten J_maskin som med avund beskådar sin yngre och kraftigare broder! Detta blir väl slutbilder här vad gäller loket, vi får se vad jag orkar med hytten? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:55. |