Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Starke Niklas (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29984)

lan 2011-05-22 08:31

Starke Niklas
 
1 bifogad(e) fil(er)
När man nu ändå lagt ""pannan" i djupa veck för fröken Ke kan man lika "hjärna" flytta över innehållet till N, skala om och flytta runt. Detta blir ett försök att spela tvåhändigt i byggprogrammet!

vovven47 2011-05-22 09:39

Kan inte annat än bocka och buga djupt för dessa 2 ångloksskönheter du startat upp med.
Lycka till, LAn!

portin 2011-05-23 21:53

Snyggt Ian!

Håller helt med föregående inlägg. Lycka till!

//Anders

stickanw 2011-05-24 13:00

Kul med en riktig knuffare Lan. Jag har för mig att en sådan maskin gick på bangårn i Boden en smällkall vinter någon gång på sextiotalet när elloken inte ville vara med. Ett av mina önskelok. Vackert Lan.

Stickanw

rely 2011-05-24 13:58

Keep it up LAn! Jag tackar för allt du kommer upp med!

lan 2011-05-25 14:30

110525
 
2 bifogad(e) fil(er)
Så var det jämnt lopp i parallellslalomet mellan N och Ke!

korvtiger 2011-05-25 16:30

Mumma! :tumme_upp:
Mindre ånglok är alltid välkomna, nu saknas bara en medelstor tendermaskin. Ett L-lok skulle sitta fint, mycket vanlig maskin, som hängde med länge. Och ett R-lok skulle ju vara häftigt! Eller något för de mindre banorna, Sa till exempel. Oj vad man kan drömma sig iväg... :D

lan 2011-05-25 17:53

110525 e.m. och början på en boggi
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har börjat min stöldrond och plundring av J-loket för att få delar till N. Min inövade recycling som vanligt. Sen är det en del att flytta, kopiera, skala, vrida, slica både element och vertex men tekniken fungerar bra nu.

Ja du Korvtiger, vi drömmer på! När Ke och N blir klara kan man ju växla ihop både gods- ,
person- och blandade tåg som sen skall dras av en L, C, S eller varför inte malmtomvagnsväxla i Luleå med N och låta R koppla till och avgå mot Malmberget.

Det är kul att bygga ånglok, mycket utmaningar med drivboggin och hytt men skoj är det!

andreas_92 2011-05-25 19:36

Snyggt lan! :tumme_upp: Alltid kul med ånglok, Lycka till! :)

lan 2011-10-06 18:30

111006 "Long time no see"
 
5 bifogad(e) fil(er)
Nu när B-lok, Sb-lok och Ke ligger hos betatestarna, så kan jag ägna mig lite åt "Nicklas", SJs "paradväxellok" alla kategorier. Just nu river jag runt för att få ihop texturer så jag laddar upp några bilder hur den ser ut just nu på "texturfronten":

Alla är av typ onetex nu, ändra till reflect och opacity gör jag i slutfasen för detta slöar ner vid mappningen!

1. En textur för boggin
2. och en där man kan fixa lokskylt och tillverkarskylt
3. en för fönstren
4. och dess Alpha map
5. sist men inte minst body-texturen

Bengan 2011-10-06 19:23

Hur fasen hinner du med.
Här hemma, ramlar det in, det ena efter det andra tjusiga ångloket, så att man inte hänger med i svängarna.
Så har du nästan snickrat färdigt ett N, sen igår.
Är det så, det är att vara pensionär.
Så vet i katten, om jag vill bli det.
Skulle säkert få en hjärtinfark direkt, med ditt tempo.

lan 2011-10-06 19:54

Bengan,
under mitt yrkesverksamma liv hade jag aldrig tid med varken, modelljärnväg eller tåg överhuvudtaget. Jag köpte lite böcker och tidningar och läste när jag hade tid.
Nu har jag massor av tid, modelljärnvägen är nedlagd men jag bygger i Trainz och tycker det är kul! Dessutom ger det lite problemlösning så inte hjärnan slocknar!

Jodå, bli pensionär så fort du kan, så bestämmer du själv när och vad du vill göra!

Men ekonomin då? Tja, skraltig men utståbar.

spyfrog 2011-10-06 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 246565)
Nu när B-lok, Sb-lok och Ke ligger hos betatestarna, så kan jag ägna mig lite åt "Nicklas", SJs "paradväxellok" alla kategorier. Just nu river jag runt för att få ihop texturer så jag laddar upp några bilder hur den ser ut just nu på "texturfronten":

Alla är av typ onetex nu, ändra till reflect och opacity gör jag i slutfasen för detta slöar ner vid mappningen!

1. En textur för boggin
2. och en där man kan fixa lokskylt och tillverkarskylt
3. en för fönstren
4. och dess Alpha map
5. sist men inte minst body-texturen

Kul att få se texture mappen - som du vet är jag ju UV mappings handikappad så det är bra och lärande att se hur andra löser detta problem. :tumme_upp:

lan 2011-10-07 12:20

111007 Hämtar delar
 
2 bifogad(e) fil(er)
Nu är grundtexturen klar och mappning av huvuddelar rel. klar. Nu börjar inplockning av passande delar från andra lok, och här är det en enorm fördel eftersom alla smådelar är mappade på samma ställe på alla loks texturer, så det enda man behöver göra är att flytta till rätt plats och byta till den nya texturen. Andra delar som rambalkarna får man göra om först, rendera och lägga på texturen och måla om.
Buffertbalken bak, buffertar och lyktor tog ca. 10 min att fixa !

lan 2011-10-07 17:50

111007 Man har det förspänt!
 
3 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar all möda jag haft med alla lok jag gjort att ge resultat, jag har mängder att gräva delar ur. Med en ganska "minimal" arbetsinsats för jag över del efter del, flyttar, skalar och formar, på med texturen, ev. mappa om. Så gick den dagen mellan handla, laga mat, serva bilen, kratta löv - jo jag retas lite! Men jag tror det blir en Nicklas också vad det lider.
Nu ligger en 2048x2048-textur på så man ser alla vackra skyltar ordentligt.

lan 2011-10-08 18:34

111008 Boggiprövningar.
 
1 bifogad(e) fil(er)
När man konstruerar en drivboggi är det bra att "merga" in den då och då i lokbodyn, eller vice versa, för att se att allt stämmer.

ekankal 2011-10-08 19:50

Satt å funderade lite, om man skulle ta och sammla ihop lite av allt rullande material du har producerat till oss Trainzare (inkl. betorna som inte är släppt ännu), och ta lite "bevisbilder".
Insåg på en gång, att det skulle bli ett oherrans drygt göromål ;):).
Nåja, bara motordrivna farkoster då?
Tja, med alla ellok, diesellok, ånglok, rälsbussar, paprikor, mm, mm (går nästan inte att komma ihåg allt du har gjort så här på raken), så är det nog ett helt dagsgöra bara det.

Nöjer mej (den här gången ;)) med att säga STORT STORT tack, för allt det du gör, och har gjort :ber::ber::tumme_upp::tumme_upp::applad::applad:.

Och den här "farkosten" ser ut att bli ännu en pärla i pärlbandet.

lan 2011-10-08 20:16

Tack Ekan,
har funderat lite åt samma håll, kommer knappt ihåg allt jag byggt längre heller! Upptäckte just att jag gjort en A3 Snöslunga, som jag snodde en "välsvarvad" ratt från för att ha som sotskåpsvred på Nicklas. Det är kanske dags att jag börjar samla ihop allt jag byggt i något slags album - typ!?

Problemet är att bygga är så djvla roligt att man försummar massa annat. Man får väl ta sig i den löst sittande kragen och systematisera allt man byggt - jösses vad tråkigt det låter!?
Jag sitter nog på ca. 200 lok och vagnar, mer eller mindre färdiga.

Vore ju bra om du kan hjälpa till!

lan 2011-10-08 21:16

111008 Kvällspasset
 
2 bifogad(e) fil(er)
Fått in Nicklas på spåret men ännu mycket att komplettera och animera:

Jockes 2011-10-08 22:58

Ser mycket bra ut (som vanligt) suuuuperbra ut Lennart!! :)

lan 2011-10-09 11:47

111009 Boggistudier
 
2 bifogad(e) fil(er)
Drivboggins vänstra sida med alla delar på plats, det är en bra idé att exportera boggin oanimerad och jobba tills man är nöjd med alla delar och textureringen och att göra kontrollen inne i Trainz. Sen vidtar kopiering till höger sida och kvartning åsså reset Xform av alla delar innan man börjar lägga ut dummies och bones.

lan 2011-10-09 20:17

111009 kvällen.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hjulsidor m.m. skall justeras i morgon? Vore ju bra med lite synpunkter, skulle nog hjälpa en del !

spyfrog 2011-10-09 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 246786)
Hjulsidor m.m. skall justeras i morgon? Vore ju bra med lite synpunkter, skulle nog hjälpa en del !

Den enda synpunkt jag har är att Niclas ser fantastiskt snygg ut. :tumme_upp:
Sen har jag en fråga angående kvartningen(?) av hjulen - hur mycket vridning brukar du ha mellan olika sidor? 90 grader? 180 grader?
En till fråga - är alltså luckan i fram öppningsbar?

Bengan 2011-10-10 05:16

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 246813)
Den enda synpunkt jag har är att Niclas ser fantastiskt snygg ut. :tumme_upp:
Sen har jag en fråga angående kvartningen(?) av hjulen - hur mycket vridning brukar du ha mellan olika sidor? 90 grader? 180 grader?
En till fråga - är alltså luckan i fram öppningsbar?

Kan bara instämma med dig.
Tycker att allt han gör, ser bra ut.
Sen är det förbaskat svårt, att ha synpunkter på ett lok, som man aldrig har sett i verkligheten, bara på bild.
Gäller för övrigt, nästan allt hans material.
Har blivit så förbaskat roligt med Trainz, då det har blivit som en Historia-lektion av svensk järnväg, med allt hans material.

Jodå, luckan är öppningsbar + en massa andra roliga animerade prylar, som är svårt att återge på bild.

lan 2011-10-10 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 246813)
Den enda synpunkt jag har är att Niclas ser fantastiskt snygg ut. :tumme_upp:
Sen har jag en fråga angående kvartningen(?) av hjulen - hur mycket vridning brukar du ha mellan olika sidor? 90 grader? 180 grader?
En till fråga - är alltså luckan i fram öppningsbar?

Högersidan ligger 90 grader före, ett kvarts varv, därav namnet. Sotskåpsluckorna på mina lok är animerade men väntar på att aktiveras av ett skript, lämpligen när man stannar vid en trigger på en lokstation t.ex. Dörrar och fönster fungerar just nu när man angör en station, mm.

spyfrog 2011-10-10 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 246824)
Högersidan ligger 90 grader före, ett kvarts varv, därav namnet. Sotskåpsluckorna på mina lok är animerade men väntar på att aktiveras av ett skript, lämpligen när man stannar vid en trigger på en lokstation t.ex. Dörrar och fönster fungerar just nu när man angör en station, mm.

Wow. Visste inte ens att man kunde göra så - animeringarna dvs. Att man kunde animera öppningsbara fönster visste jag men det trodde jag man var tvungen att styra innifrån en CAB. Man lär sig mycket genom att följa dina byggen Lan - det är jättebra för oss som aspirerar på att bli bättre själva! :tumme_upp:

lenfas 2011-10-10 11:45

Mycket snyggt LAN. Jag försöker se och lära av dina superba ångloksmodeller. Det är som Spyfrog och Bengan säger svårt att hitta något som inte är bra.

lan 2011-10-10 11:48

111010 Några reflektioner kring reflektioner!
 
5 bifogad(e) fil(er)
Att lägga på ett reflekterande material är lika vådligt som att gå på slak lina, minsta felsteg och det ser väldigt illa ut. Man får experimentera med små procent hit och dit. Min julgranskula i guld som jag använder som reflection map fungerar väldigt bra!
Bilderna visar Nicklas i lite olika ljus. Effekten kommer bäst till sin rätt när loket rör sig och reflektionerna vandrar, det är ganska häftigt! Laddar med några bilder, där man möjligen kan ana effekten!?

lan 2011-10-10 15:49

111010 Animeringsfasen
 
1 bifogad(e) fil(er)
När alla delar i slidstyrningen är rätt placerade och reset_x_formade, färgsätter jag de olika grupperna som sen skall sammanbindas med bones. Sen sätter jag ut hjälppunkter där bones skall gå emellan. Detta tråkiga jobb har man igen när man skapar IK Chains!

(slid är ingen slid utan de fasta gejdrar på vilka tvärstycket glider - orange del)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009