![]() |
Lillla fröken Ke
1 bifogad(e) fil(er)
Motorvagnar står mig just nu upp i halsen, så jag kastade mig i en halsbrytande saltomortal över ett ånglok, växelloket litt K4/Ke som fanns i mängder när förra seklet var ungt. Det är härligt att åter få stuka till en ångdom! Perverst, tycker ni, och jag är benägen att hålla med.
|
Ånglok är bra - fler ånglok! ;)
Ser ut som en bra början. |
Hur får du till den fina formen på ångloket? Jättesnyggt!:ber:
|
Hej LAn
Motorvagnar i all ära, men ånglok är ändå alltid bäst. Det ser lovande ut med bror och syster MVH / BjörnL |
110525
2 bifogad(e) fil(er)
Plockat på lite mer och färgat objekten ungefär rätt, det är bra när man renderar för texturtillverkning.
|
Det ser grymt ut!
Ibland så förstår jag inte hur du hinner med allt LAn. |
# 6 Han har väl ingen Ång-ervecka.:)
|
110525 kväll
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Fröken Ke har fått sina "spinkiga" ben ditsatta och det är åter dött lopp med Niklas. Det blir ju "oliiiiiidliigt" spännande vem som blir färdig först !? |
Bara för att ni skall se vilken skönhet hon var!
1 bifogad(e) fil(er)
Denna lilla fröken kom till världen 1902, men visst är hon vacker även 2011 ?
|
110525 Sista för idag.
1 bifogad(e) fil(er)
Ett exempel på vad man kan göra med en tillräckligt stor textur, Trainz hanterar dessa ganska bra idag. Det svenska Riksvapnet på sidan var väl ganska snyggt ändå ?
|
Ah, jag läntar tills både Starke Niklas coh Lilla fröken Ke släpps!:ber:
|
Hon kommer bli snygg med rätt byggare ;)
Och jag skulle säga att du LAn är rätt byggare! :D Kul med ånglok, hoppas bara att trainz är snäll emot dig nu! Med en textur som den där så vill man inte att något ska gå fel! |
110526 Texturförberedelser
7 bifogad(e) fil(er)
Bli nu inte förskräckta av det jag visar! Så jobbar jag med nya lok. Jag tar J-lokets textur rätt av och döper om den till Ke_body.tga (2048x2048). Jag har naturligtvis en Ke_body.cpt (motsvarande Adobes .psd) med alla delar som enskilda objekt som arbetsförlaga (PreTex). När jag mappat alla element på texturen ser det så gräsligt ut som på de två första bilderna!
Men nu kommer poängen med detta: Vid varje mappning jag gör tar jag ett screenshot, var delen är mappad (ex. på detta visar de fem sista bilderna). Dessa shots är till enorm hjälp när man sedan anpassar och ändrar på texturen - som går mycket lättare då! Detta är en teknik jag varmt rekomenderar! Att stycka upp, komplettera och förbättra texturen går nu mycket lättare, ett stort jobb men om man gör ett gott förarbete är det till och med ganska roligt? Om nån får lust och håg att bygga ett ånglok och vill använda denna teknik så är det bara att höra av sig så skickar jag gärna J-lokets (eller Ke:s eller N:s när dom blir klara) textur både som .tga och .psd eller annat önskat format (som jag kan skapa med Corel PP). Glöm inte att bifoga din mejl-adress! Fönstren är mappade på en separat textur men alpha. |
110526 kvällen
1 bifogad(e) fil(er)
Visst är det en njutning att komplettera texturerna efterhand och sätta dit alla dessa vackra märken som loken hade för hundra år sedan? Bullshit tycker väl ni som gillar gröna lok som det står "Cargo" på, eller vita spöken som det står "Vossloh" på för att skrämmas? Men är man nu en gammal nostalgiker så är man! Hoppas ingen tar illa upp att jag "raljerar" lite?-}
|
Jag är mållös :drool:
|
Sista för idag, jag lovar?
1 bifogad(e) fil(er)
Loknummret stod på gnistsläckaren, inte på skorstenen! Vaba!
|
Citat:
Ser ut att bli ytterligare än "pärla" det här, Lennart :tumme_upp:. |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
1. T.ex. ångdomen på Ke. Man gör en capture i sidovyn och öppnar den i ett paintprogram och maskar bort bakgrunden(colormask). 2. Sen kan förändra färger, skuggningar m.m. tills man är nöjd. 3. Sparar bilden som ångdom.tga (med mask) så att man sen lätt kan kopiera in den till huvudtexturen. Om man har 3Dmax kan man ju sätta färger och belysning på domen och redan göra en "äkta" render (låta programmet skapa ångdom.tga). Med moderna byggprogram som Blender lär man kunna göra ännu mer, men det får nån annan berätta om! |
4 bifogad(e) fil(er)
Vill man leka belysningstekniker kan man det i gmax innan man tar en screenshot.
|
Detta är ju helt fantastiskt...!
Detta är ju helt fantastiskt... är full av beundran för er alla som "påtar" ihop dessa ånglok och övriga objects... ser fram mot releasen...!
|
Hej LAn
Vilken aktivitet du utvecklar nu, och vilka supersnygga modeller. Jag kan bara inse hur väldigt mycket jag har kvar att lära. Särskilt Ke är super. MVH / BjörnL |
Hej LAn!
Tack för att du delar med dig av dina ENORMA kunskaper. Bara att inse att man endast tagit till sig det mest elementära inom ångloks byggandet. Är full av beundran till dina K och N byggen! |
110607 e.m.
4 bifogad(e) fil(er)
Lilla fröken Ke har på allvar tagit upp kampen med de tre "bufflarna Bertil". Hon har tillfälligt tagit på sig en "ytterrocksskugga" av Bertilformat, antagligen för att försöka skrämmas? Hon har lite förskrämt tagit sig upp på spåret idag, utan ordenligt underrede, ingen slidstyrning, med dålig sminkning och utan alla smycken påsatta. Men visst är hon en liten pärla?
|
JA Absolut!
Hon är en pärla, små lok är alltid bättre än stora lok(fast det är ju min högst personliga åsikt förstås). MVH / BjörnL |
Citat:
|
Lilla Fröken blir en riktig kalaspingla!
|
# 24
Ja visst blir lilla Fröken Ke grann, Men vad ska man kalla de tre som står framför henne. BeBisar eller nått. Stickanw |
Ni börjar få så många saker nu på STL så det är väl dags för en hemsida? jag har gott om plats på One.com om det är av intresse, skicka ett meddelande till mig i sådana fall.
|
110608 Slidstyrning
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för erbjudandet Pursche, men vi har tillsvidare enats om att detta forum utgör en för oss tillräcklig portal.
Idag har jag börjat med slidstyrningen, av typ Allen, som vad jag förstått var lämplig för växellok med krav på snabba riktningsändringar och precision. Varför och vad som skiljer den från Heusingers (eller Walschaerts) vet jag inte men möjligen kan Korvtiger reda ut detta!? |
Allans (eller Allan-Tricks) slidstyrning är en förenklad variant av Stephensons slidstyrning och var ganska vanlig fram till sekelskiftet 1800/1900. Skillnaden mellan de två är att Allans slidstyrning har raka kulisser, istället som för Stephensons, böjda. Anledningen till detta var att det var dyrare och svårare att tillverka böjda kulisser med sådan precision som erfordrades i början. Även Walschaerts styrning hade en variant med raka kulisser som benämndes Helmholtz' slidstyrning. Dessa två med raka kulisser fick dock aldrig något större genomslag, jag skulle gissa att de ger en sämre slidrörelse, så Stephensons eller Walschaerts var att föredra.
Allans: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...valve_gear.jpg Jämför med Stephensons (dock en väldigt märklig variant, då den är monterad mellan ramarna): http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...valve_gear.jpg Se animationen på denna sida så förstår du nog principen: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson_valve_gear Står inte detta i Ånglokläran som du har? Men på Ke/K4 så sitter styrningen mellan hjulen, så den behöver du inte animera. Det du har byggt är till smörjpumpen. |
Tack Korvtiger,
där ser man, man tror man bygger en slidstyrning med det är drivningen av smörjpumpen, nåja den rör sig ju den men fast åt andra hållet s.a.s. |
110609 sminkning och animering.
3 bifogad(e) fil(er)
Fröken Ke visar upp sig i Kelunda och provväxlar en G-vagn beundrade av två tvillingfröknar från orten, det gick bra!
|
Det ser mycket bra ut! Mycket vackert lok!
|
ser bra ut. :tumme_upp: :tumme_upp: :tumme_upp: :tumme_upp:
|
110609 19:00 Detaljer
2 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla glada hejarop, de behövs och piggar upp!!!
Har plockat på samma mesher som på B-loket: plogar, domkrafter, extra kolskyl, smörjpumphus, ringfästen m.m. Allt som man inte vill ha kan disablas i config (har först nu fattat den enorma fördelen med mesh-systemet!). |
Fast den extra kolfickspåbyggnaden kräver ju en annan lastmesh, så det blir inte så bra med utbytbara mesher där.
Kanske skulle man till och lära sig hur man scriptar en grej som denna, att kunna sätta på/stänga av mesher i property-rutan. Då har jag något att göra under semestern och Svenolov skulle säkert uppskatta om jag avlastade honom lite... :D |
Citat:
|
110610
2 bifogad(e) fil(er)
Nu skulle jag ut på jungfrufärd med fröken Ke, men hade oturen att få Åssbon som eldare. Han hade inmundigat för många Lyckholms ettor och missade fyren med 1 meter, vad skall jag göra med kräket? Slänga av honom och elda själv????
|
jätte fint lok som du har gjort.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009