![]() |
På med surhandskarna igen
1 bifogad(e) fil(er)
Det här med 3d-byggande har gått ganska halvkasst sen jag bytte dator och 3d-program för snart 2 år sen, men nu har man väl övervunnit de större barriärerna och kan börja titta runt lite på vad man skulle vilja göra. Eftersom man inte har tillgång till sina gamla filer så får man väl börja på nåt nytt ;)
Går ut lite lungt, man ska ju inte förta sig, med ett stycke hjullastare som jag hoppas kunna scripta så man kan ändra verktyg och dylikt. Har alltid velat ha en anledning att tvingas fördjupa mig i hur sånt funkar |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Åjo, det får vi väl se:rolleyes:
Nåväl, känner mig rätt nöjd med själva meshen, övriga detaljer får väl komma i texturen. Lite väl tung för ett scenery objekt, men jag tycker gott den kan få vara det eftersom man lär väl krypa förbi den på någon bangård nånstans:) |
Citat:
|
Citat:
Du är en riktig hejjare på att få till det bra, lite synd då att det "rinner ut i sanden!!??" allt för ofta ;):). Skulle själv väldigt gärna se den där fräna "hybrid-packen" oxå, eller vad man ska kalla den, om du inte har lagt ner det projektet. |
1 bifogad(e) fil(er)
Ack, jag vet men jag ser det här som min sista chans till upprättelse, får jag inte till den här grejen så är det slut. Då lägger jag av helt och hållet eftersom jag ändå inte bidrar med annat än falska förhoppningar.
"Hemmabygget" skulle jag inte kalla nedlagt heller... problemet är att eftersom det är en moped så kan man bara inte slabba på en kaross och nöja sig med det... det ska dit en gubbe:rolleyes: (helst med vadmalsjacka, toppluva och strut) De inbyggda trainz-gubbarna passar ju inte i sittande ställning så jag måste således göra en egen gubbe. Som bekant är ju "organisk" modellering bland det värsta och svåraste man kan göra... Så jag går och undviker det så länge jag kan;) Ljög gjorde jag också... Jag var inte alls nöjd med meshen, hade ju glömt strålkastarfästen och backspeglar, dessutom: pallgafflar! |
1 bifogad(e) fil(er)
Nämen titta, jag klarade mig igenom den värsta "projektdödar"-fasen (dvs UVW-mappningen):D Nu är det öppna ventiler som gäller, det går ju som på räls... eller industridäck:rolleyes:
|
Snyyygt jobbat :tumupp::tumupp:.
Nu FÅR du inte svika oss ;):D:D. |
Snyggt sealpower! :tumupp: Ser bra ut. :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tackar, tackar.
Det var länge sedan man hade sånt här flyt, nu är det ju nästan kul att texturera:) |
1 bifogad(e) fil(er)
Sådär ja, nu har man lyckats lösa texturproblemen och nästan blivit gråhårig till på köpet. Nu är det bara lite finlir som saknas så är prototypen klar och det blir dags att klura ut hur den där scriptningen ska funka:confused:
Om inte annat så släpper jag den "as-is" när jag tröttnar på att misslyckas med scriptet. |
Citat:
Som gammal raggare, så kan jag sponsra med brylcreme (lätt tonad med skocreme i valfri färg), om du fortsätter i den där stilen ;):D. |
Citat:
|
Snyggt!:tumme_upp:
|
Hej sealpower
Mycket närmare verkligheten kommer man nog inte med de flesta delar i din lastare. Mycket fint texturerat! Skall bli spännande med fortsättningen. LokKalle |
1 bifogad(e) fil(er)
För att skjuta på de där script-övningarna så länge som möjligt, kan man ju lika gärna börja på de övriga mesher som kommer krävas:rolleyes:
|
Nu börjar det vekligen se bra ut, blir det någon diagonalplog också?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Järnvägar sealpower. Det ser kanon ut. :tumme_upp:
|
Oj oj oj! ser fantastiskt bra ut! :D
|
Definitivt godkänt, även lyftbommen ser jag. Då är nog vanligaste aggregaten med.
|
Inga nya uppdateringar tyvärr, men jag jobbar fortfarande på, måhända aningen långsammare då man dessutom har en massa möten som ska genomlidas och projektrapporter som ska skrivas.
Annars så har jag en liten fråga som jag undrar om någon kan svara på. Kan man ha en attachment-point på en attached mesh så att en tredje mesh kan sättas på denna attachment-point oberoende av hur den andra meshen ser ut? Tydliggörande exempel: Jag tänkte mig att den främre delen av traktorn skulle vara objektets huvudmesh varapå lastaren fästs fast på en attachment-point. Lastaren i sin tur har två attachment-points en för infästning vid fronten och en vid redskapsfästet. Tanken med detta är så att man endast behöver ha 5 mesher för lastaren (planläge, framtiltat, planläge flakhöjd, upplyft och skoptömning) och en mesh för varje redskap istället för att behöva tillverka 5 mesher för varje redskap + lastare. Är detta möjligt eller är det så mycket extra jobb att det blir enklare att göra 30 separata mesher? |
Det finns ett antal positioneringsbara skoveljulsgrävare typ brunkolsgruva på dls. Det kan vara intressant att titta på hur de är gjorda men jag är osäker på om de har attchments på attachments.
Ett alternativ till flera mesher är väll annars en animerad där man helt enkelt väljer frame. För övrigt tycker jag att det är kul att fler har get sig på anläggningsmaskiner och ser fram emot denna. |
Citat:
om du specar lite bättre kan jag nog hjälpa till. Man kan ju ha rörliga attacmentpoints som rör sig men en animering t.ex. där man fäster olika mesher. Jag är helt rudis på moderna lastare men jag är hyfsad på animeringar och kopplingen mellan animering och mesh! |
Det lät rätt intressant det där med animation och scriptade frames. Själv är jag inte helt bortkommen när det gäller animeringar så det löser sig nog, men tack ändå lan. Scriptningen däremot är väl den bit man faller kort på, är det någon som vet av något objekt som använder denna teknik som man kan titta närmare på?
Är det då även möjligt att ha två animationer som verkar på samma objekt samtidigt? Funderade på att göra något liknande på bakändan av maskinen så att man stegvis kan välja styrutslag:kora: |
Back on track
1 bifogad(e) fil(er)
Beklagar dröjsmålet, det har varit mycket på sistone men detta projekt ska jag banne mig slutföra.:)
Sådärja... har officiellt beslutat att jag skiter i allt vad scriptning heter och kör på ett antal separata modeller med ett gemensamt texturarkiv istället. Varianten med pallgafflar är mer eller mindre klar och hela alltet förväntas vara färdigt innan nyår. |
Det går att lösa!?
Korvtiger och jag har genomlidet en höst med mycket utbytbara mesher som kan väljas via properyrutan. Din (h)jullastare verkar som gjord för detta. Även texture replacement ingår. Jag gör en basmodell (t.ex TOR V) och ett antal mesher för fendrar, måsar, flaggor och flaggspel, som Korvtiger sedan skriptar. Dessa kan man sedan välja propertyrutan. "Scenery Dressin" har ännu mer sådant och dessutom valbar textur. Studera dom och deras skript så klarnar nog en del. Det är visserligen långt bortom min och Korvtigers händelsehorisont men vi hjälper naturligtvis till om vi kan med sådana välgjorda modeller som dina.
God (H)jul och "lasta" inte för mycket! |
Rost och annat kul
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för tipset lan, om jag hinner ska jag titta närmare på det, men det ser lite halvdåligt ut med tidschemat just nu. Borde hinna färdigt med själva modellen men vet inte hur mycket tid jag har över för experimenterande.
För övrigt så är den tandade jordskopan klar... Den är inte vacker, men det är ju det som är meningen:D |
Jag tycker den tandade skopan ser väldigt bra ut, men vänta tills Ekan satt "tänderna" i den så kommer den att se ut som lerklump ;-)
|
Läckert!!!!
Sealpower,
din hjullastare är så läcker att den förtjänar att bli en egen "traincar" som går på räls. Men, men 2012 är ju ännu inte här, men snart! |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Mer bilder! :D Här kommer en planeringsskopa som också sett bättre dagar... men va f-n grejerna ska ju användas:rolleyes: |
I dessa vintertider...
1 bifogad(e) fil(er)
Verkar det som om Åkar-sonen Kurt-Åke Nordberg hjälper till med snöröjningen;)
Inte mycket till uppdatering snöskopan är klar, ett alternativ till last (snö) och Kurt-Åke själv (Som faktiskt är en av Aurans passagerare som jag petat till och petat in i 3d studio) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009