Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Oc, den svenska "Krokodilen" kanske nästa projekt? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28901)

lan 2011-01-24 22:20

Oc, den svenska "Krokodilen" kanske nästa projekt?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Fått tag i bra ritningar på litt Oc genom kontakt med en viss "SälKraft", den svenska "krokodilen"! Om intresse finns skulle det vara kul att bygga den. Det är ju ett udda lok i den svenska lokparken och har säkert sina rötter i Schweiz. Synpunkter och information sökes!

Nils Blid 2011-01-24 23:38

Mjaa, ingen skönhet precis. Behöver nog ett tjockt lager av Ekans läppstift.

Nisse

andreas_92 2011-01-25 12:02

Ja denna får du gärna bygga! :)


Här finns några bilder på loket: http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=34&t=144

ekankal 2011-01-25 12:26

Instämmer med ovanstående talare :).

Ett så pass orginellt lok (som jag tror att många inte ens visste om) vore ju en liten "guldklimp" att få ha i sammlingen :).

lan 2011-01-25 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av andreas_92 (Inlägg 228327)
Ja denna får du gärna bygga! :)

Tack för länken!

Bengan 2011-01-25 13:49

Ett väldigt udda lok, som jag gärna skulle se i Trainz.
Bara för att det är så pass okänt för mig och bara sett ett fåtal bilder på henne. Bland annat i boken Svenska ellok. Om intresse finns, så kan jag skanna av dom bilderna och data som finns i boken och skicka till dig.

KMW 2011-01-25 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 228308)
Det är ju ett udda lok i den svenska lokparken och har säkert sina rötter i Schweiz.

Nix, stämmer inte. Har inget med de Schweiziska krokodilerna att göra.
Loket är en försvenskad variant av tyska E71.
Bland modelljärnvägare är det en icke ovanlig konvertering.


lan 2011-01-25 18:28

110125
 
2 bifogad(e) fil(er)
Var Oc tredelad som"krokodilen", var E71 tredelad, dvs. rörde sig motorhuvarna med boggierna??? Jag har byggt lite efter den principen som innebär att huvar, plogar, buffertar. lyktor, STL-koppel m.m. måste tillhöra boggien medan själva loket bara blir en mittkorg. Jag vet inte om detta går att genomföra? Se bilder - tacksam för idéer!!!

KMW 2011-01-25 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 228356)
Var Oc tredelad som"krokodilen", var E71 tredelad, dvs. rörde sig motorhuvarna med boggierna??? Jag har byggt lite efter den principen som innebär att huvar, plogar, buffertar. lyktor, STL-koppel m.m. måste tillhöra boggien medan själva loket bara blir en mittkorg. Jag vet inte om detta går att genomföra? Se bilder - tacksam för idéer!!!

Nej, det var ett konventionellt om än ålderdomligt boggielok.
Hjulbasen är ju ganska kort så boggierna rör sig inte så mycket i sidled.
Byggdes av AEG i Tyskland, tyska förebilden E71 byggdes ursprungligen för Preussiska järnvägarna.

Fast det är ju sant att buffertarna sitter på boggien vilket kan skapa problem, eventuellt för man fuska lite med den detaljen.
Märks ju inte annat än på väldigt kurviga spår som t.ex. i växelgator.


lan 2011-01-25 23:54

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 228367)
Nej, det var ett konventionellt om än ålderdomligt boggielok.
Hjulbasen är ju ganska kort så boggierna rör sig inte så mycket i sidled.
Byggdes av AEG i Tyskland, tyska förebilden E71 byggdes ursprungligen för Preussiska järnvägarna.

Fast det är ju sant att buffertarna sitter på boggien vilket kan skapa problem, eventuellt för man fuska lite med den detaljen.
Märks ju inte annat än på väldigt kurviga spår som t.ex. i växelgator.


Vore ju skönt om det du säger vore sant (skulle bli lättare att bygga) men vissa uppgifter tyder på motsatsen, bl.a. denna ur Elloksboken (se den rosa markeringen):

lan 2011-01-26 10:49

110126 Kompromisslösning!
 
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har delat boggin i en rörlig animerad del och en fast del som sitter på själva loket. Detta löser alla problem och kommer knappt att märkas i även rätt skarpa kurvor och växelgator.

bild 1 visar hela paketet
bild 2 den fasta delen, dvs. det som kommer att bli själva loket.
bild 3 den animerade boggin boggin

stickanw 2011-01-26 11:44

Krokolok
 
#11
HI-HI! Det ser ut som Limas modelltågsmotor från sjuttiotalet, den var också stor och klumpig i förhållande till loket.

KMW 2011-01-26 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 228392)
Vore ju skönt om det du säger vore sant (skulle bli lättare att bygga) men vissa uppgifter tyder på motsatsen, bl.a. denna ur Elloksboken (se den rosa markeringen):

Det är möjligt att du har rätt, har aldrig sett loket eller E71 i verkligheten.
Jag har nämnda bok men tolkade det som att hela korgen inklusive huvar är upphängd på respektive boggie.
Tycker det ser ut på bilder som att huvarna inte har något rörelseutrymme mot mittkorgen.
Men som sagt det ska till extrema kurvor för att någon nämnvärd skillnad ska synas.
Lycka till med bygget, blir spännande veterantåg på Malmbanan så småningom.


lan 2011-01-26 16:04

110126 e.m.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Gjort vagnkorg och tak, lite ramar och golv blir nästa och sen blir det väl rendering och texturframställning innan alla detaljer skall plockas på.

Bengan 2011-01-26 18:04

F*n, du är otrolig Lennart.

Du ställde frågan, om intresse finns, för mindre än 48-timmar sen och visar upp ett mer eller mindre halvklart lok redan.:applad:

Hade du tjuvstartat, redan vid förfrågan?:visslar:

lan 2011-01-27 16:41

110127 vilodag pga annat.
 
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 228416)
F*n, du är otrolig Lennart.

Du ställde frågan, om intresse finns, för mindre än 48-timmar sen och visar upp ett mer eller mindre halvklart lok redan.:applad:

Hade du tjuvstartat, redan vid förfrågan?:visslar:

Jag har fått så bra rutin nu att allt fungerar direkt, boggien är ju mest återvinning av sånt jag redan har så den gick fort men boggi-huven och vagnkogen tog en hel dag. Dörrar och fönster går att göra med återvinningsmetoden från Pa, liksom tak-el, pantografer m.m. Så egentligen är detta ett "Recycling-Lok" ;-)

lan 2011-01-27 20:23

110127 kväll. Recycling!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Här har ni exempel på ren "Recycling":
På bilden kan ni se allt som jag plockat från Pa-loket och sen vridit, skalat, dragit, bänt och speglat. Det går ganska fort som ni ser men sen skall allt samlas på en textur och panton måste göras om samt alla luckor och ventilationer tillverkas.

lan 2011-01-28 23:24

110128
 
1 bifogad(e) fil(er)
Det mesta på plats på Oc, nu skall den exporteras till Trainz för kontroll. Korvtiger har snickrat tll en engine-spec så det blir väl en premiärtur i morgon!

ekankal 2011-01-28 23:35

Recycling eller inte, man häpnar över tempot, och resultatet framför allt, lika för*annat ;):).

Dm3 2011-01-29 09:29

:) Snyggt!

bönan 2011-01-29 09:50

Snyggt byggt, fult lok!;):D

lan 2011-01-29 15:47

110129 Nästan klart?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 228536)
Snyggt byggt, fult lok!;):D

Smaken är ju. som en viss kroppsdel, delad! Själv tycker jag vissa moderna "missfoster" är betydligt fulare.

Alfaversionen klar och den går nu, som första beta, till mina testare. Alla animationer är påslagna för att se att allt fungerar (hon flaxar som en "skadeskjuten ripa" med luckor och dörrar).

stickanw 2011-01-29 18:08

# 22
Jag håller med dig lan, många av de gamla loken har betydligt mer charm och utstrålning än de moderna trimmade limporna man kan se på dagens järnvägar. Oftast är det bara färgsättningen som avgör om man höjer på ögonbryna eller inte för den grundläggande formen är densamma på de flesta loken eller tågen. Men ändå kan jag tycka att tex X2000 är ett ganska vackert tågsätt.

Stickanw

lan 2011-01-29 18:44

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 228559)
# 22
Jag håller med dig lan, många av de gamla loken har betydligt mer charm och utstrålning än de moderna trimmade limporna man kan se på dagens järnvägar. Oftast är det bara färgsättningen som avgör om man höjer på ögonbryna eller inte för den grundläggande formen är densamma på de flesta loken eller tågen. Men ändå kan jag tycka att tex X2000 är ett ganska vackert tågsätt.

Stickanw

Att vindtunnelprov gjort loken mer energisnåla står utom alla tvivel men frågan är när det estetiska intrycket får ge vika för det effektiva? X2000 är ju ett lyckat samarbeta mellan effektivitet och skönhet. men ta X9 som visserligen är en tidig "vindtunnelutprovad" motorvagn men ack så ful! Detta kan man stöta och blöta i det oändliga, men var och en har som sagt sin egen smak.

ekankal 2011-01-29 21:16

Såg att det har landat i mailboxen, ska testa det omg.
En sak som jag ser på bilden i.a.f., hade inte loket bara plog i ena änden (i verkligheten alltså ;):))?

Bengan 2011-01-29 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 228576)
Såg att det har landat i mailboxen, ska testa det omg.
En sak som jag ser på bilden i.a.f., hade inte loket bara plog i ena änden (i verkligheten alltså ;):))?

Stämmer nog.
Har för mig, att jag läste någonting om detta p.g.a. klämrisk vid koppling av vagnar. Tror att det var i länken, som finns på första sidan i denna tråd.

lan 2011-01-29 23:15

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 228587)
Stämmer nog.
Har för mig, att jag läste någonting om detta p.g.a. klämrisk vid koppling av vagnar. Tror att det var i länken, som finns på första sidan i denna tråd.

Helt riktigt Bengan,
problemet är att endast A-änden hade plog av det skäl du påpekar, men detta måste ha inneburit att loket måste vändas i Luleå, Gällivare och Narvik? Eller flyttade man denna 3-tons plog från A till B-ände vid dessa stationer? Förvirrande men intressant!? I Trainz värld kan man ju med auto-create 0 eller 1 göra som man vill!?

Plogen är ändrad enligt Bears idéer och sitter nu på både Oc, Oa och Pa. Väntar på OK från Bear så får ni en ny version av loken!

korvtiger 2011-01-30 10:18

Alla nämnda stationer hade 20m vändskivor som var elektrifierade.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=25506

ekankal 2011-01-30 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 228612)
Alla nämnda stationer hade 20m vändskivor som var elektrifierade.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=25506

Hmm, intressant vagn i bakgrunden på bilderna där, "glasverandan" (LIIITE lik i.a.f ;):D) med avhugget tak i ena änden ;).

lan 2011-01-30 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 228612)
Alla nämnda stationer hade 20m vändskivor som var elektrifierade.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=25506

Intressanta bilder, speciellt "spindelnätet" av kontaktledningar, vem bygger en sån elektrifierad vändskiva? Om den byggs skall jag gå ned till en plog på Oc !

korvtiger 2011-01-30 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 228629)
Hmm, intressant vagn i bakgrunden på bilderna där, "glasverandan" (LIIITE lik i.a.f ;):D) med avhugget tak i ena änden ;).

Vagnen är en CF4, ganska vanligt förekommande vagn på de breddgraderna, finns ett par kvar idag. Jag har ritningar för den som är intresserad. Taket är dock inte kapat utan det står en ställning med någonting som hänger ned och täcker taket om man kollar riktigt nära.

lan 2011-01-31 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 228671)
Vagnen är en CF4, ganska vanligt förekommande vagn på de breddgraderna, finns ett par kvar idag. Jag har ritningar för den som är intresserad. Taket är dock inte kapat utan det står en ställning med någonting som hänger ned och täcker taket om man kollar riktigt nära.

Detta är intressant, gick den som s.k. "smörjvagn" längst bak i malmtågen, de gamla malvvagnarna lär ha krävt mycket lagerfett och smörjolja på resan? Hur mycket personal medföljde tågen för smörjarbete? De första malmtågen (på engelska tiden) hade ju en smörjvagn av enklare typ (F5?).

gp3119 2011-02-02 10:35

det är jö ett gammalt mamllok. gp3119


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009