![]() |
Oc, den svenska "Krokodilen" kanske nästa projekt?
1 bifogad(e) fil(er)
Fått tag i bra ritningar på litt Oc genom kontakt med en viss "SälKraft", den svenska "krokodilen"! Om intresse finns skulle det vara kul att bygga den. Det är ju ett udda lok i den svenska lokparken och har säkert sina rötter i Schweiz. Synpunkter och information sökes!
|
Mjaa, ingen skönhet precis. Behöver nog ett tjockt lager av Ekans läppstift.
Nisse |
Ja denna får du gärna bygga! :)
Här finns några bilder på loket: http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=34&t=144 |
Instämmer med ovanstående talare :).
Ett så pass orginellt lok (som jag tror att många inte ens visste om) vore ju en liten "guldklimp" att få ha i sammlingen :). |
Citat:
|
Ett väldigt udda lok, som jag gärna skulle se i Trainz.
Bara för att det är så pass okänt för mig och bara sett ett fåtal bilder på henne. Bland annat i boken Svenska ellok. Om intresse finns, så kan jag skanna av dom bilderna och data som finns i boken och skicka till dig. |
Citat:
Loket är en försvenskad variant av tyska E71. Bland modelljärnvägare är det en icke ovanlig konvertering. /æ |
110125
2 bifogad(e) fil(er)
Var Oc tredelad som"krokodilen", var E71 tredelad, dvs. rörde sig motorhuvarna med boggierna??? Jag har byggt lite efter den principen som innebär att huvar, plogar, buffertar. lyktor, STL-koppel m.m. måste tillhöra boggien medan själva loket bara blir en mittkorg. Jag vet inte om detta går att genomföra? Se bilder - tacksam för idéer!!!
|
Citat:
Hjulbasen är ju ganska kort så boggierna rör sig inte så mycket i sidled. Byggdes av AEG i Tyskland, tyska förebilden E71 byggdes ursprungligen för Preussiska järnvägarna. Fast det är ju sant att buffertarna sitter på boggien vilket kan skapa problem, eventuellt för man fuska lite med den detaljen. Märks ju inte annat än på väldigt kurviga spår som t.ex. i växelgator. /æ |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
110126 Kompromisslösning!
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har delat boggin i en rörlig animerad del och en fast del som sitter på själva loket. Detta löser alla problem och kommer knappt att märkas i även rätt skarpa kurvor och växelgator.
bild 1 visar hela paketet bild 2 den fasta delen, dvs. det som kommer att bli själva loket. bild 3 den animerade boggin boggin |
Krokolok
#11
HI-HI! Det ser ut som Limas modelltågsmotor från sjuttiotalet, den var också stor och klumpig i förhållande till loket. |
Citat:
Jag har nämnda bok men tolkade det som att hela korgen inklusive huvar är upphängd på respektive boggie. Tycker det ser ut på bilder som att huvarna inte har något rörelseutrymme mot mittkorgen. Men som sagt det ska till extrema kurvor för att någon nämnvärd skillnad ska synas. Lycka till med bygget, blir spännande veterantåg på Malmbanan så småningom. /æ |
110126 e.m.
1 bifogad(e) fil(er)
Gjort vagnkorg och tak, lite ramar och golv blir nästa och sen blir det väl rendering och texturframställning innan alla detaljer skall plockas på.
|
F*n, du är otrolig Lennart.
Du ställde frågan, om intresse finns, för mindre än 48-timmar sen och visar upp ett mer eller mindre halvklart lok redan.:applad: Hade du tjuvstartat, redan vid förfrågan?:visslar: |
110127 vilodag pga annat.
Citat:
|
110127 kväll. Recycling!
1 bifogad(e) fil(er)
Här har ni exempel på ren "Recycling":
På bilden kan ni se allt som jag plockat från Pa-loket och sen vridit, skalat, dragit, bänt och speglat. Det går ganska fort som ni ser men sen skall allt samlas på en textur och panton måste göras om samt alla luckor och ventilationer tillverkas. |
110128
1 bifogad(e) fil(er)
Det mesta på plats på Oc, nu skall den exporteras till Trainz för kontroll. Korvtiger har snickrat tll en engine-spec så det blir väl en premiärtur i morgon!
|
Recycling eller inte, man häpnar över tempot, och resultatet framför allt, lika för*annat ;):).
|
:) Snyggt!
|
Snyggt byggt, fult lok!;):D
|
110129 Nästan klart?
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Alfaversionen klar och den går nu, som första beta, till mina testare. Alla animationer är påslagna för att se att allt fungerar (hon flaxar som en "skadeskjuten ripa" med luckor och dörrar). |
# 22
Jag håller med dig lan, många av de gamla loken har betydligt mer charm och utstrålning än de moderna trimmade limporna man kan se på dagens järnvägar. Oftast är det bara färgsättningen som avgör om man höjer på ögonbryna eller inte för den grundläggande formen är densamma på de flesta loken eller tågen. Men ändå kan jag tycka att tex X2000 är ett ganska vackert tågsätt. Stickanw |
Citat:
|
Såg att det har landat i mailboxen, ska testa det omg.
En sak som jag ser på bilden i.a.f., hade inte loket bara plog i ena änden (i verkligheten alltså ;):))? |
Citat:
Har för mig, att jag läste någonting om detta p.g.a. klämrisk vid koppling av vagnar. Tror att det var i länken, som finns på första sidan i denna tråd. |
Citat:
problemet är att endast A-änden hade plog av det skäl du påpekar, men detta måste ha inneburit att loket måste vändas i Luleå, Gällivare och Narvik? Eller flyttade man denna 3-tons plog från A till B-ände vid dessa stationer? Förvirrande men intressant!? I Trainz värld kan man ju med auto-create 0 eller 1 göra som man vill!? Plogen är ändrad enligt Bears idéer och sitter nu på både Oc, Oa och Pa. Väntar på OK från Bear så får ni en ny version av loken! |
Alla nämnda stationer hade 20m vändskivor som var elektrifierade.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=25506 |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
det är jö ett gammalt mamllok. gp3119
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009