![]() |
En tjuvtitt på Z43 och ett problem som söker en lösning
3 bifogad(e) fil(er)
Hej
Nu börjar jag bli färdig med Z43 lokomotorn, dock återstår ett problem nämligen att när man drar vagnarna så ökar avståndet mellan lok och vagn så att tryckluftsslangarna går i sär, som tur är läcker inte den virtuella luften ut så man slipper få nödbroms men det ser ändå irriterande ut. Jag trodde ett tag att lösningen var max-coupler-gap men den verkar inte ha någon effekt. Till sist vore det uppskattat om någon kunde ta en titt på loket som det ser ut nu. Huvudsakligen vill jag ha kommentarer på UV mappningen från de som kan vara intereserade av att göra ommålningar och lösningar på mina koppelproblem som jag beskrev ovan men naturligtvis är även andra observationer och kommentarer välkomna. En beta version av loket kan man plocka ner på länken nedan, den kommer att tas bort när den färdiga versionen kommer upp på download. http://dl.dropbox.com/u/14561756/z43-446.cdp |
1 bifogad(e) fil(er)
Det slog mig att om jag ville ha kommentarer på mappningen så borde jag kanske lägga med mappningskartorna också så att det blir lättare att hitta.
Tyvärr fick jag stoppa in mina png filer i en zip för att överlista forumet. Jag hade ingen lust att lägga upp jpg som förstör skärpan eller tga som är onödigt stora. |
Bear,
vi i STLEB kör med max-coupler-gap 0.02 m och buffertlängd 0.65 m, som är en hyfsad kompromiss, a.limfront och a.limback ligger i bufferttallrikens plan och 0.65 m utanför a.koppela resp. a.koppelb som ligger i buffertbalkens plan. Kolla dessa avstånd och din buffertlängd! Bufferthöjd kan ju variera mellan 1.02 - 1.07 m. a.limfront och a.limback skall ju alltid ha höjden 0,89 m. Skall prova att måla om till "ökenråttan", Säröbanans lokomotor "som skuttade fram på rälsen". |
Citat:
Nu får man ju användning för alla fina bilder som Bengan m.fl har lagt upp i tråden "Loggor mm", finns en hel hög med sådana här "Z:an" där, banverkare, mm, mm :). |
Citat:
|
Jaha, ser att ekan redan har spanat in banverket och några varianter till.
Då är det väl bäst att ligga lågt här, då jag inte kommer upp i hans vädringsklass av lok och vagnar. En fråga till Bear. Fixar du en texturegrupp till henne också? Ser framför mig, minst 4 - 5 olika varianter. Så det vore bra, om man kunde få in dom, på bara ett lok. |
Citat:
Bear, om du behöver hjälp med texturegroup så tveka inte att höra av dig! Hos mig växer numera texturegroups ut som eksem, dom har blivet en "hatad" och "älskad" biprodukt till byggandet. Upptäckte ett bra sätt att använda dina mappbilder för ommålning. Eftersom dom är svart på vitt så maskade jag bort det vita och använde de svarta konturerna som ett lager ovanpå din grundtextur, sen behöver man bara fylla i varje fält i lagret med ny textur och den hamnar helt rätt på loket! Behöver man lägga in nya begränsningslinjer i lagret går det också bra. Om jag får tid skall jag visa vad jag menar med "Ökenråttan"? |
Citat:
Avstånd x.koppela - a.limfront/back 0,65m (CHECK) x.limfront/back i plan med buffert (CHECK) Fungerar (Nope) Det måste vara något magiskt fel som jag har. Lite störigt när det fungerar så bra med andra fordon. Jag skall fortsätta klura ett tag till men i värsta fall får jag släppa den som den fungerar nu. Vad gäller ökenråttan så är det ju inte riktigt rätt lok men det är fritt fram att måla om ändå. Egentligen skall det vara en mellanversion som jag hittade ritningar till igår. Det är möjligt att den också kommer i framtiden men håll inte andan. |
Så då vet jag vad som är problemet, om man kopplar vagnarna mot A änden på loket så fungerar inte max-coupler-gap medan om man kopplar dem i B änden så fungerar det perfekt. Samma sak med J loket också, troligen en "feature" från auran.
Det var bara det att med en lokomotor så spelar det inte så stor roll. Med en z4:an så trycker man nästan hellre vagnarna för att slippa ha spakarna bakom ryggen när man skall hålla koll på signalgivaren. |
1 bifogad(e) fil(er)
Så då var filen på dropbox uppdaterad med vad som troligen blir den slutgiltiga texturmappningen om ingen skriker väldigt högt.
Jag avvaktar ett tag och ser om det trillar in texturer så jag kan släppa loket med en texture group efter korvtigers eminenta guide. Bifogar en ny version av kartbilden för UV/Mappningen. Det som har ändrats är gångborden, "bottenplattan" samt hyttgolvet. |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Sitter och klipper och klistrar för fullt på Z43:an, för att få till BV DAL 1940. Har än så länge, inte stöt på några större problem för ommålning på henne. |
4 bifogad(e) fil(er)
Bear.
Här har du en texture till gruppen. Ligger i zippen här under. |
2 bifogad(e) fil(er)
Såg att Ekan har satt igång att kladda också.
Bara lite info, att denna också är på G, så att vi inte sitter och gör dubbelt. Kanske också påskyndar konventering till RW, då Mazz kanske är sugen att köra lite NBVJ där. |
Mycket snyggt, både modell och målningar! Om den släpps till Rw kanske jag gör några målningar sen. :)
|
4 bifogad(e) fil(er)
En texture till, om det blir en texturegrupp till henne.
Finns i zippen nedan. Har slarvat bort din mailadress Bear. |
1 bifogad(e) fil(er)
Även denna, är på G.
|
Kul att se alla ommålningar, verkligen en form av bekräftelse på att modellerna uppskattas och något som får en att vilja ta fram nya.
Texture group blir det, skall se om jag kan sy ihop det i kväll. Det känns lite trist att texture groups är så statiska, det hade varit kul om det hade gått att dynamiskt länka nya texturegroups till ett befintligt lok. |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Av någon helt outgrundlig anledning så satte sej tanten brevid mej när jag satt och småpulade i Trainz, och frågade om hon kunde få prova att måla om någonting (f*n, gumman är ju över 50 pannor, å komma på det nu :D:D). Efter att jag hade plockat upp hakan från golvet (hon har aldrig visat något som helst intresse för "datatåg" tidigare), så sa jag givetvis ja med ett garv (annars så är det hon som pikar å smågarvar åt mej när jag sitter å "leker med tåg", som hon uttrycker det). Fick bara hjälpa henne att ta fram en texture-fil, och en SCA-logga som jag tänkte använda för att måla ett fiction-Z43-lok till "mitt" pappersbruk "Hemsund". Förklarade ungefär hur jag ville att loket skulle se ut, sen tog jag en långpromenad till affären, å tänkte, det här blir väl bara Kalle Anka. Så det vart bara till att plocka upp hakan från golvet en gång till när man kom hem, och fick se resultatet. Kanske att hon blir den första?? "honan" som har bidragit med något material för nerladdning från det här forumet, om loket platsar i en texture-groupe?! :):). |
Z 43
Ekan om det är HON som gjort den versionen av loket så klappa tanten snällt. Inte illa pinkat alls
|
Klart att den får vara med.
Men jag bävar nu när ni är två i familjen som målar, kommer flodvågen med texturer att välla fram dubbelt så fort nu? Hur skall man hinna använda eller ens titta på allt som kommer farande. Å andra sidan är det helt klart ett i-lands problem. |
Citat:
Ekan och Bengan tillhör konstnärskollektivet och dom har ingen aning om vilket jobb det är att skapa texturegroups och hålla reda på alla deras opus, men det är väl det vi i ingenjörskollektivet är till för kan tänka? ;-} |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag kanske ska tillägga att hon är en ganska erfaren data-användare, men "måla tåg" ingår defenitivt inte i hennes vanliga göromål, däremot en del annat som kräver in viss insikt, och kunnande om "ritprogram". ----------------- Bear: Som jag sa till Stickan ovan, hon får f*n inte överta mitt roliga :D:D, så det här är nog en engångshändelse, så någon "katastrofal" översvämmning är väl inte att vänta. Fast det beror ju lite på er byggare oxå, ju mer fint ni bygger, ju mer roligt göra blir det för oss kladdpellar oxå ;):). Bifogar gummans texture "Z43 Hemsund 1" |
Jag tycker du skall ge "Gumman" ett jätte-beröm ifrån en 60-årig "Gubbe".
|
4 bifogad(e) fil(er)
Snyggt Ekan eller snarare sagt, av frugan.
Gumman min, kan nog få fram en blodröd variant. Om hon passar på och dräper mig nu, när jag håller på med Z43:an. Av någon konstig anledning, så tycker hon också. Att jag håller på med leksakståg för mycket. Förstår mig inte på, det motsatta könet.:confused: Tar väl och trycker upp en texture till här, så att Bear snart har en full texturegrupp att börja jobba på. Är vi uppe i fem nu eller har du någon gömd, som du inte har visat bild på än? Tyckte mig se 442 eller vad det var i bildtråden. |
Citat:
Har inte kommit på någon direkt anorlunda färgsättning mer än dom du målat (finns ju i.o.f. med SJ-märkningar), och dina målningar är så j*vla snygga, att jag överlåter all målning på ev. fler variantr till dej, eller om det finns fler som känner sej manad. 442:an som jag visade på screens är Bears i grund å botten, som jag bara hade lagt till bl.a lite skuggor, och en SJ-logga på. Tror att den blir lite för avvikande med skuggorna, mot dina och Bears orginal, så den är väl inte aktuell egentligen. |
Några varianter med SJ loggor borde vi kanske få till. Om inte Bengan har dem på gång så kanske jag kan tigga foton på loggor och måla själv.
|
Citat:
http://www.olaviahokas.com/trainstuff/oasjdiesel.html http://www.historiskt.nu/okbv/okbv_r...bv_diesel.html |
Citat:
Fler varianter med SJ logga, är ju ett måste. Så mellan kladdandet och olika tester i Trainz, så sitter jag och söker efter bra bilder på henne, ute på nätet. Är så förbaskat dålig, på att söka efter saker på nätet och får inte så många träffar på Z43. Man får inrikta sig på olika tågsidor och beta av deras bilder istället. Tyvärr, så verkar Z43:an inte vara något populärt lok att fota av bara. |
Citat:
http://www.jarnvag.net/index.php/lok...k-i-trafik/z43 |
Citat:
Dal 1943, Sydtåg och 434:an ligger sparade i en mapp + några till. Samt dom äldre varianterna, om nu Bear även fixar till den andra X43:an. Så att man är lite förberedd. |
Lite mera bilder:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=58569 http://www.skanskajarnvagar.se/lok/i...7/img_5821.jpg Bilder på loggorna som jag faktiskt fick av dig: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=24962&page=3 Här är en mysig variant inför den gammla versionen när den kommer: http://www.tugboatlars.se/Z43.htm |
3 bifogad(e) fil(er)
Bear.
Hittade en miss i mappningen, som ställer till det lite. Om man ska göra, som på bilden från din länk, med svart ram och rött vid buffertarna. Vänster sida OK, men knas på högersidan. http://www.skanskajarnvagar.se/lok/i...7/img_5821.jpg |
Tackar Bengan.
Jag tar och kikar på det. |
Ny version av cdp filen upplagd på dropbox.
- Mystiskt hål avlägsnat i de skuggigare regionerna. - Mystiskt sträck avlägsnat i de skuggigare regionerna. - Ihåligt räcke åtgärdat. - Mappningen ändrad ovan så att båda sidorna nu är identiska med den som fungerade. Tack för att ni ser de där sakerna som jag har lyckats missa. Det kommer att dröja ett tag innan det kommer en release av loket med texture-replacement. Jag kommer att avakta scriptstöd från SvenOlov innan jag släpper loket. |
Citat:
|
Exakt, det verkar fungera bra att bara skriva överstaden filen vart efter och den behåller samma url.
|
Bear.
Får gul sköld på den nya cdp-filen, att den saknar nedanstående kuid. Unknown Location: <kuid:191567:100004> Då det är ditt kuidnr. Så misstänker jag, att det är för kommande texturegrupp. EDIT: Att jag inte kollade i configen direkt, innan jag skrev här. Visst var det den. texture_asset <kuid:191567:100004> |
Sprang på en enklare ritning, på Z43 Generation 2.
När jag letade efter bilder. http://i256.photobucket.com/albums/h...ab/z43_332.jpg |
1 bifogad(e) fil(er)
Arbetet fortskrider.
Har bara lite mörkblått kvar på överdelen på den ena, sen är det dax för lite olika färgnyanser på dom + märkning. Bear. Hur många texturer, tänkte du ha i texturegruppen? 8 - 9 st, som Lennart och Korven eller har du tänkt ha fler? Hur många till, behöver du. För att fylla gruppen. Hade tänkt att göra fler, men är inte det bästa. Att vi fyller din, sen kan jag klona Z43:an och texturgruppen. För att lägga upp fler texturer senare. EDIT: Bear, sitter och funderar på. Om man ska fylla ut din grupp, med enbart SJ-märkning. För att sedan, köra en egen grupp. På Banverket, NBVJ och andra special-varianter. |
Det låter väll klokt att göra en med några sj varianter och sedan en med banverket, industrilok och andra specialfall.
Egentligen behöva det ju inte så många texturer så du behöver inte känna någon press om det börjar bli långtråkigt. Men det vore nog bra om vi kunde få ihop 3-4 SJ varianter i alla fall. I övrigt så är det bara att måla de vi känner för och packa med i övrigt paketet. Jag kanske tar mig samman och målar upp en variant eller två till innan det är dags för release. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:53. |