Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Söker bilder på Ibblps-v/tv (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28065)

Mawkish 2010-10-30 14:02

Söker bilder på Ibblps-v/tv
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har påbörjat ett litet sidoprojekt med denna vagn som är tänkt att tillslut bli en findus vagn(passar ju bra för partihallsområdet om inte annat). Har samlat på mig en hel del bilder och ritningar men har problem att se detaljer för låsmekaniken på dörren, listerna vid tak och golv. Om någon sitter på bra bilder med dörren i fokus och som inte är tagen på ett allt för långt avstånd så skulle detta uppskattats. Även bilder där dörren är öppen mottages med glädje då det är tänkt att den ska animeras vid lossning/lastning.

Bengan 2010-10-30 15:22

Har några Lima-vagnar, som jag har för mig, ska föreställa denna vagn.

Om du vill, så kan jag försöka skanna av vagnarna för framtida texturer. Om det nu är rätt vagn.

Mawkish 2010-10-30 18:36

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 221378)
Har några Lima-vagnar, som jag har för mig, ska föreställa denna vagn.

Om du vill, så kan jag försöka skanna av vagnarna för framtida texturer. Om det nu är rätt vagn.

Jepp har sett lite bilder på lima vagnarna när man har letat efter bilder så det är med största sannolikhet rätt vagn. Den gavs ut i en blåaktig variant med större findus-loggor på verkliga vagnen blev tydligen aldrig blå utan gräddaktigt gul/vit och loggorna något mindre. Vore snällt som tusan om du kunde skanna in de du har och om det nu inte är den vita varianten så är det ju inte fel att ha en variant med hur vagnen var tänkt att se ut heller, omväxling förgyller :)

En liten uppdatering med handtag,ventilation och experiment med en av upphöjningarna på taket

Bengan 2010-10-30 21:42

Hittade bara fem vagnar.
Har skannat in båda sidorna, fast dom mer eller mindre är likvärdiga.
Får hoppas, att någon går att använda.
Har lagt upp dom på Mediafire, då filen blev för stor för forumet.

http://www.mediafire.com/?ca4g6ha7n73mu2b

Mawkish 2010-10-30 23:35

Stort tack Bengan, de kommer att komma mycket väl till pass då texturarbetet börjar :tumme_upp:

Bengan 2010-10-30 23:51

Hittade några andra bilder, som jag hade sparade på hårddisken.
Då det inte är mina egna bilder och att jag inte kommer ihåg vart jag har hittade dom, så att jag har något att länka vidare till. Så har jag istället även lagt upp dessa på Mediafire, om det kan vara till någon hjälp eller ge någon idé

http://www.mediafire.com/?4208019766k1xlb

Mawkish 2010-10-31 01:06

Man blir nästan tårögd när man ser gamla konsum loggan :) Din hårddisk börjar bli smått legendarisk med allt vad som dyker upp från den, hoppas du har backup på backup:en, tusen tack igen!

Mawkish 2010-11-01 00:05

1 bifogad(e) fil(er)
Blev inte så mycket gjort idag upphöjningar på tak, börjat petat lite på gavlarna och lite mappning av taket och sidor. Klistrat på en av Bengans bilder för att se hur det såg ut :)

Mawkish 2010-11-03 20:53

1 bifogad(e) fil(er)
Lite mer prylar på plats, börjar kanske ana att det är en vagn :) En liten undran om det finns separata ritningar för axelpartier sjf ritningarna har ju en del att önska när det kommer till detaljer?

Marcus Gustavsson 2010-11-03 21:19

Det där ser mycket bra ut! :tumme_upp:

MatsH 2010-11-04 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 221889)
Lite mer prylar på plats, börjar kanske ana att det är en vagn :) En liten undran om det finns separata ritningar för axelpartier sjf ritningarna har ju en del att önska när det kommer till detaljer?

Hej :)
Har du sett Korvtigers inlägg angående ritningar?
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25202

Där finns en hel del väldigt användbara saker, såsom godsvagnsunderreden, buffertar, lagergafflar, lagerboxar, koppel mm. :)
Kanske kan du hitta det du söker där.

Lycka till med fortsättningen. :)
mvh .... Mats

Mawkish 2010-11-05 01:03

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Marcus och Mats! Blir till att kolla av alla dom länkarna för mer info :) Lyckades hitta några dokument igår från KTH som hade en del användbart så tog mig i kragen och gjorde ett försök på axelpartiet(reservation för att ser udda ut) utan att ha fullständing koll på hur djupförhållanden var

Marcus Gustavsson 2010-11-05 11:08

Det där ser ruskigt bra ut! Ser fram emot att kombinera dom vagnarna med diverse projekt i framtiden!;)

KMW 2010-11-07 12:10

2 bifogad(e) fil(er)
Är det denna vagn du bygger, står i Kristinehamn och fotona är från igår.
Tog några ytterligare bilder om det är av intresse: http://dl.dropbox.com/u/14456840/kylvagn.zip
(en dum stolpe gjorde att man inte får in hela sidan i ett foto)


Marcus Gustavsson 2010-11-07 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 222180)
Är det denna vagn du bygger, står i Kristinehamn och fotona är från igår.
Tog några ytterligare bilder om det är av intresse: http://dl.dropbox.com/u/14456840/kylvagn.zip
(en dum stolpe gjorde att man inte får in hela sidan i ett foto)


Värt att tänka på när det gäller dropbox ;)
Mottagaren måste ha ett konto, och man måste bjuda in folk till en fil man vill dela, detta görs via hemsidan, där man tar sharing options, och så skriver man in mail adressen till det kontot man vill dela med.

ekankal 2010-11-07 12:31

Finns ett par bilder på just Findus-vagnen (med "rätt" logga) på den här sidan oxå http://nitton.fotopic.net/c954916.html.
Kan kanske vara användbart när det kommer till texturering.

Mycket snyggt byggt så långt i.a.f. :tumme_upp:.

Mawkish 2010-11-07 13:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 222183)
Finns ett par bilder på just Findus-vagnen (med "rätt" logga) på den här sidan oxå http://nitton.fotopic.net/c954916.html.
Kan kanske vara användbart när det kommer till texturering.

Mycket snyggt byggt så långt i.a.f. :tumme_upp:.

Mycket användbart! Totalt nya vinklar av de bilder jag haft innan så det kommer bli en stor hjälp även för fortsatta modelleringen, jag bockar och bugar :)

Har spenderat helggroggarna tillsammans med min vän uvw och satt lite färg på axelpartiet. Stött på lite patrull när det kommer till fjädern som just nu är mappad framifrån dvs det som är på kanten är det som hamnar på ovan resp. undersidan vilket inte är så lyckat när jag vill ha transparent just där.

Alternativen som jag ser det är
1. Mappa om och inkludera under och översida
2. Modellera om fjädern så att texturen passar perfekt
3. Skippa transparent helt.
4. Låt det vara som det är.

Alternativ 1 är ju lockande och lättast från mitt perspektiv men det är inte bra i måla om hänseende. Alternativ 2 ger ett gäng extra polygoner x4 vilket jag helst vill undvika. 3:an kan vara ett alternativ men jag inser att jag kommer irritera mig så pass mycket att det inte ser "ok" ut och 4:an mja inte så lockande heller :/

Kanske har någon av er erfarna modellerare/texturerare något annat alternativ? i så fall mottages tipsen tacksamt :)

KMW 2010-11-07 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 222181)
Värt att tänka på när det gäller dropbox ;)
Mottagaren måste ha ett konto, och man måste bjuda in folk till en fil man vill dela, detta görs via hemsidan, där man tar sharing options, och så skriver man in mail adressen till det kontot man vill dela med.

Är det så? Trodde man kunde skicka en fillänk till vem som helst från
den publika foldern, dokumentationen tyder i alla fall på det.
"Any file you put in this folder gets its own Internet link so that you can share it with others-- even non-Dropbox users!"


Marcus Gustavsson 2010-11-07 15:07

Grymt snyggt!

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 222200)
Är det så? Trodde man kunde skicka en fillänk till vem som helst från
den publika foldern, dokumentationen tyder i alla fall på det.
"Any file you put in this folder gets its own Internet link so that you can share it with others-- even non-Dropbox users!"


Hmm, aldrig tänkt på det, aldrig använt den mappen heller för sakens skull.

Mawkish 2010-11-07 15:08

Missade helt din post KMW(lär mig att läsa hela tråden fr.o.m nu) helt fantastiskt bra bilder, nu borde jag kunna få ordning på dörren :) Tack så mycket!

Edit: det gick bra att hämta från den dropbox länken :)

Bengan 2010-11-07 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 222180)
Är det denna vagn du bygger, står i Kristinehamn och fotona är från igår.
Tog några ytterligare bilder om det är av intresse: http://dl.dropbox.com/u/14456840/kylvagn.zip
(en dum stolpe gjorde att man inte får in hela sidan i ett foto)


Nämen, se på tusan.

Trodde att vagnen, var ett påhitt från Lima.
Kul att få se, att den fanns.

Mawkish 2010-11-09 00:38

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 222213)
Nämen, se på tusan.

Trodde att vagnen, var ett påhitt från Lima.
Kul att få se, att den fanns.

heheh ja inte Sveriges vanligaste vagn direkt och jag kan ju säga att utan den hjälp med bilder jag har fått så hade jag missat en hel del detaljer så tack igen för alla bidrag :) KMWs bilder ger mig jobb i minst en vecka, bilderna på underredet och dörren är ovärderliga när inget visas på ritningen men tar också lite längre tid att modellera när man får "höfta".

Mawkish 2010-11-12 19:28

1 bifogad(e) fil(er)
Sakta men (o)säkert går det lite framåt, dörren är väl i det närmaste klar och underredet börjar ta form och det ska väl förhoppningsvis bli lite mer färg under helgen.

newS 2010-11-12 21:24

a wonderful model and texture :applad:

I hope you make also a rendered lightmap-texture.

Mawkish 2010-11-13 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av newS (Inlägg 222697)
a wonderful model and texture :applad:

I hope you make also a rendered lightmap-texture.

Thank you and yep thats certainly planned but i will go ahead without just to make sure i get the model fully working in RW and then go through the process of creating LODs and stencil shadows, tweaking shaders and textures. Those blueprints sure look like a rats nest but i will try to get through it all :)

Mawkish 2010-11-15 00:20

1 bifogad(e) fil(er)
Ibland blir det inte som man har tänkt sig :visslar: målarburken byttes mot ritningsletande och koppelbygge. Ett par detaljer återstår sen blir det uteslutande texturering och export till railworks med allt vad det innebär :)

Mawkish 2010-11-23 19:55

2 bifogad(e) fil(er)
Jag har väl snart är alla texturer på plats(saknas ca 5-6st) samt försökt mig på att skita ner en version men tror jag överlåter det på någon som inte för krig med photoshop :mad:

newS 2010-11-23 20:49

excellent :tumme_upp:

Basse 2010-11-23 23:12

Riktigt fint!

KMW 2010-11-24 08:38

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 222905)
Ibland blir det inte som man har tänkt sig :visslar: målarburken byttes mot ritningsletande och koppelbygge. Ett par detaljer återstår sen blir det uteslutande texturering och export till railworks med allt vad det innebär :)

Koppel ska inte ingå i grundmodellen utan är separata objekt som man via blueprinten länkar in.
Det finns då några olika koppel att tillgå redan i RS/RW så det finns egentligen ingen anledning att göra ett eget.


Mawkish 2010-11-24 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 223605)
Koppel ska inte ingå i grundmodellen utan är separata objekt som man via blueprinten länkar in.
Det finns då några olika koppel att tillgå redan i RS/RW så det finns egentligen ingen anledning att göra ett eget.


Har förstått att det inte ska ingå i grundmodellen mest där för att få en känsla för hur det ser ut. Visste däremot inte att man kunde använda befintliga koppel men var dag innebär mer visdom och insikten om hur mycket onödigt arbete som har utförts, tackar för informationen :) Vilket koppel rekommenderas? Är det någon från GermanRailWorks delen bara för att få en hum om vilken xml fil som ska länkas när den dagen kommer. Ingår även bromsslangar i kopplet eller ska de göras separat?

Mawkish 2010-11-25 18:07

2 bifogad(e) fil(er)
Ett provsmak från RW..återstår en hel del jobb dock men ett par hinder till passerade :)

Marcus Gustavsson 2010-11-25 18:14

Detta ser oerhört bra ut! :D

KMW 2010-11-26 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 223615)
Har förstått att det inte ska ingå i grundmodellen mest där för att få en känsla för hur det ser ut. Visste däremot inte att man kunde använda befintliga koppel men var dag innebär mer visdom och insikten om hur mycket onödigt arbete som har utförts, tackar för informationen :) Vilket koppel rekommenderas? Är det någon från GermanRailWorks delen bara för att få en hum om vilken xml fil som ska länkas när den dagen kommer. Ingår även bromsslangar i kopplet eller ska de göras separat?

Jag använder koppel som finns med i grundinstallationen för att undvika problem med att man måste ha något visst tillägg.
Finns några olika versioner på koppel som ligger under Assets\Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Couplings.
De som ligger i underkatalogen 3Link är av vanlig europeisk typ och till Z66:an använder jag RailVehicles\Couplings\3Link\German\3link_german_c oupling.xml .

ps hoppas snart få se en Z66 växla runt vagnen istället för en utlänning.


Pierre 2010-11-26 20:49

Vagnen blev skitbra! Härligt med mera svenskt till RW...

Mawkish 2010-11-26 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 223721)
Jag använder koppel som finns med i grundinstallationen för att undvika problem med att man måste ha något visst tillägg.
Finns några olika versioner på koppel som ligger under Assets\Kuju\RailSimulator\RailVehicles\Couplings.
De som ligger i underkatalogen 3Link är av vanlig europeisk typ och till Z66:an använder jag RailVehicles\Couplings\3Link\German\3link_german_c oupling.xml .

ps hoppas snart få se en Z66 växla runt vagnen istället för en utlänning.


Tackar tackar då använder jag mig av samma koppel så ser det enhetligt ut och fungerar dessutom, i motsats till mitt egna försök till koppel som kräver en skärbrännare för att kopplas bort :D. Jepp självklart blir det dragare av typ Z66,T44(och ytterligare vad än Marcus och du trollar fram) så fort dessa dyker upp men i brist på bröd får man äta sura tyska diesellok ;)

Har mest suttit och petat i ritningarna den sista tiden så att jag har den biten mer eller mindre färdig när det är dags testa den färdiga modellen. Nu funkar det i alla fall att koppla fler vagnar efter varandra utan att det ser ut som att någon har lagt en dynamitgubbe på buffertarna. Siktar på en betaversion om ca två veckor om allt vill sig väl.

Hawk 2010-11-27 05:56

Hej:)
Vilken härlig vagn, den har jag som H0-modell

Mawkish 2010-12-09 01:58

1 bifogad(e) fil(er)
Dags för en liten uppdatering och några frågor till de kunniga :)

Skuggmodellen är klar, den blir tämligen odetaljerad för att snåla lite med polygonerna.
Vagnsnummer skrivs ut på littera-plåten(hur kan något så enkelt trassla en hel dag?) i serie 825 6 000 -> 825 6098 tex. 4274SJ8256015-3. Borde jag skippa att ta med delen 4274SJ i numret och ha den delen med på plåttexturen i stället och bara köra med UIC numret dynamiskt eller är det ok att ha med fullständiga numret med texten SJ?
Innanmäte och animation av dörren är klar(puh detta var en utmaning för en nybörjare :/) men fortfarande otestad i RW och frågan är hur denna styrs i RW? För personvagnar finns animationer för höger resp. vänster sida går dessa att utnyttja för godsvagnar med eller är dom kopplade till peronger med människor på? Om inte hur känner RW av vilken sida av vagnen som ska öppnas vid lastning och lossning om det ens går att styra på det sättet?

Om nu detta animationskaos går att lösa så ska det finnas en beta i början på nästa vecka så att jag får hjälp att hitta de fel som jag blivit hemmablind för :)

Ett stycke bild en bit in i animationen och en kort avi fil på media fire för dom som är intresserade av att se hela animationen http://www.mediafire.com/?29iirsvloxll3h6

KMW 2010-12-09 17:08

:tumupp::tumupp::tumupp::tumupp::tumupp:

kanske borde kommentera animeringen, jag har gjort lastanimering och dörranimering.
lastanimering blir ju fel då det går från tom vagn till lastad vagn och det är vi inte ute efter.
dörranimering känns rätt men jag är rädd för att det kräver en plattformsmarkör.
fast det är ju inte omöjligt att sätta en sådan markör vid ett godsmagasin.
så långt som jag vet men experimentera gärna och upplys oss om vad som fungerar.


Bengan 2010-12-09 20:07

En nyfiken fråga.
Finns möjligheten, att man kan få se den i Trainz också?
Om nu någon, skulle vara intresserad av att konventera över den.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009