Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Restaurangvagn ABo3a ett mattempel. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27841)

lan 2010-10-05 12:09

Restaurangvagn ABo3a ett mattempel.
 
5 bifogad(e) fil(er)
Efter att ha fått tillgång till Bengans utmärkta ritningsarkiv har jag lagt ut planes i gmax och lagt på urklippta detaljer från ritningen (eng. Backdrops) så nu kan bygget starta.
Två vagnar byggdes av Kockums 1928 och fick littera ABo3a nr. 2768 och 2769. Ett kök av fransk förebild och luxuös matsalsinredning borgade för god mat och goda viner i en vacker miljö (detta är annat än dagens plastmackor och coca-cola). Bengan har laddat upp ritningen under "Allmänt":

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....34&postcount=1

Bilderna nedan visar:

1. Backdrop från höger som visar vänster sida och framgavel.
2. Backdrop från vänster som visar höger sida och bakgavel.
3. Inredning från kökssidan.
4. Inredning från korridorsidan.
5. Takmall

Tack till Bengan!!!

Rasmus96 2010-10-05 15:41

Du har gort flera vangnar och såvidare kommer dom blinedladdnings bara sen. hoppas det

lan 2010-10-05 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus96 (Inlägg 219594)
Du har gort flera vangnar och såvidar kommer dom blinedladnings bara sen. hoppas det

Ja, det gör dom, bara Svenolov hinner göra klart STL-grejorna!

lan 2010-10-05 18:18

101005 e.m.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Finjusterat backdropsen allteftersom bygget börjat. Nackdelen med Bengans detaljerade ritningar är att man blir petig och det tar tid, men det blir nog snyggt när det blir färdigt?

Det finns en mycket detaljerad modell i skala 1:10 på järnvägsmuseum i Gävle. Om nån som bor i närheten skulle kunna gå dit och ta många bilder ur olika vinklar och några vinkelrät mot sidoytor och gavlar så skulle jag bli mycket tacksam!!! Jag har så långt till Gävle.

(Dom gröna bitarna på bilden är mina "passbitar" som jag använder när jag justerar backdropsen - hör alltså inte till vagnen!)

lan 2010-10-05 20:44

101005 kväll
 
1 bifogad(e) fil(er)
Renderat sidorna och gaveln och lagt upp en 2048x2048-textur där dessa delar importerats och passats in. Från ritningen har jag maskat ut endast detaljer och passat in som ett lager ovanpå renderingarna. Nu skall sidorna och gaveln målas med tonad och skuggad SJ-brun färg, sen skall jag "stjäla" nitrader från FV-vagnen och pussla ihop (tar nog ett tag!?).

Övre delen av den blivande texturen bifogas som den ser ut just nu.

leoj 2010-10-05 21:08

planer på att köra bumpmappning på det så man får lite utstickande nitar? :)

Bengan 2010-10-05 21:38

Tycker att det är skitkul, att du visar bit för bit. Hur vagnen tar form efter ritningen. Tycker att det klarnar allt mer, hur själva uppläget för bygget borde vara. Känns så himla simpelt och lätt, när man ser bilderna. Tyvärr, så ligger alla moment i 3D-programet som man ska göra, så himla långt borta för en. Då man knappt förstår språket mellan er, som håller på och bygger.

lan 2010-10-06 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 219620)
planer på att köra bumpmappning på det så man får lite utstickande nitar? :)

Nej, jag vet vad bumpmappning är men har provat några gånger förr utan att jag tyckte det var värt allt besvär. Vad som talar för det är väl att man med dessa högdetaljerade ritningar kan maska ut alla nitrader (som på bilden), men att sen göra en bump av dom?
Har just nu varken tid eller lust att dyka djupt i "bumphavet".

ekankal 2010-10-06 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 219620)
planer på att köra bumpmappning på det så man får lite utstickande nitar? :)

En högst PERSONLIG åsikt, vad det gäller detaljer som "sticker" ut:
Allt för små, och tätt sittande sådana, som räfflor, galler, nitarna som nämnts, och liknande, brukar bara skapa ett "tragisk" mönster när man ser det på "normala" avstånd (återigen, se sidorna på CW Rc-loket), och som enligt mej förstör mer än det förgyller objekten.
-------------------------
Lennart: Ännu en "pärla" på gång, snyggt jobbat.

lan 2010-10-06 15:34

101006 e.m.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 219647)
En högst PERSONLIG åsikt, vad det gäller detaljer som "sticker" ut:
Allt för små, och tätt sittande sådana, som räfflor, galler, nitarna som nämnts, och liknande, brukar bara skapa ett "tragisk" mönster när man ser det på "normala" avstånd (återigen, se sidorna på CW Rc-loket), och som enligt mej förstör mer än det förgyller objekten.
-------------------------
Lennart: Ännu en "pärla" på gång, snyggt jobbat.

Ja Ekan,
kan vara så!? Nu kommer jag att avända en 2048x2048 textur så får vi se hur Trainz renderar den? Har satt ut tusentals nitar, lister och märkning. Kan inte ladda upp en full textur men en 1024x1024 och redan här bryts det vackra nitmönstret. Detta skall undersökas!

Fredrik 2010-10-06 15:59

Att det blir "fula" mönster eller inte beror på hur bra grafikmotorn är i spelet på hantera små detaljer. Detaljerna på Rc-loket syns bättre i RW än i Trainz.

ekankal 2010-10-06 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 219650)
Ja Ekan,
kan vara så!? Nu kommer jag att avända en 2048x2048 textur så får vi se hur Trainz renderar den? Har satt ut tusentals nitar, lister och märkning. Kan inte ladda upp en full textur men en 1024x1024 och redan här bryts det vackra nitmönstret. Detta skall undersökas!

Ooootroligt snyggt :).
------------------
Bara så att det inte blir något missförstånd, med "utstickande detaljer" menar jag sånt som "sticker" ut på själva modellen, t.ex räfflor, inte alls texturerade i samma omfattning.
Däremot "suddas" ju en del fina detaljer ut, om man blir tvungen att banta ner texturerna "för mycket".

EDIT:
Fredrik: Missförstå mej inte, jag försöker inte alls nervärdera Rc-loket på något vis.
Säger som jag har sagt tidigare, det är en av dom finaste modellerna till Trainz.
Däremot är det beklagligt när en modell, och konstruktörens av densamma, mycket detaljerade och exakta utförande, inte kan komma till sin fulla rätt p.g.a en alltför "omodern" grafikmotor.
Tycker personligen att det är lite konstigt, att Auran inte lägger ner mer krut på att åtgärda sådant, istället för att få en massa träd att stå och fladdra.

lan 2010-10-06 16:29

3 bifogad(e) fil(er)
Då missförstod jag dig, Ekan. Dom texturer jag gjort nu innehåller alla detaljer. på vagnsidor och gavlar finns inget som står ut, det håller ner polygontalet på bekostnad av texturstorleken, vilket som är skonsammast för grafikmotorn låter jag vara osagt!? Gjorde en snabbmappning för att testa med ett enkelt scenery-objekt i Trainz och det ser väl hyfsat ut ??? Bifogar några screenshots.

Marcus Gustavsson 2010-10-06 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 219656)
Då missförstod jag dig, Ekan. Dom texturer jag gjort nu innehåller alla detaljer. på vagnsidor och gavlar finns inget som står ut, det håller ner polygontalet på bekostnad av texturstorleken, vilket som är skonsammast för grafikmotorn låter jag vara osagt!? Gjorde en snabbmappning för att testa med ett enkelt scenery-objekt i Trainz och det ser väl hyfsat ut ??? Bifogar några screenshots.

Vad använder du dig av för textur format ?

lan 2010-10-06 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 219658)
Vad använder du dig av för textur format ?

Det finns två svar på den frågan:

2048x2048 pixels och/eller .tga

lan 2010-10-06 20:11

101006 kväll
 
2 bifogad(e) fil(er)
Kände mig inspirerad och kastade mig över taket (ett av mina hatobjekt), men nu gick det misstänkt lätt (har väl förkovrat mig). För er som jobbar med 3D-design och gmax kan jag meddela att jag jobbat med följande uteslutande:
Arc, Line, Connect, Weld, Break, Weld igen, Vertex - Move, Scale, EXTRUDE, Reset X-form. Face Extrude, Vertex, scale and move igen tills jag är nöjd - sen Smooth. Texturering och Mappning.

Vilket äckligt språk, modern konstruktionssvengelska heter det.

Bifogar en render på taket (obs. uppmärkning finns där alla detaljer skall monteras, se textur och ritning).

När jag ändå kände mig insprirerad så har jag lekt golvläggare, röd heltäckningsmatta i matsalen och en "spillvänlig" beige linoleum i köket.

lan 2010-10-09 13:46

101009 f.m.
 
2 bifogad(e) fil(er)
ABo3a hade vid leveransen 1928 boggier Mod. 07. Dessa byttes under tidigt 30-tal mot boggier Mod. Görlitz II, och då dessa var betydligt längre flyttades tydligen boggicentra in 60 cm i vardera änden. När vagnen sedan omlittererades till Ro3 så var de senare boggierna monterade. Skall se om man lätt kan byta boggier i config med hjälp av 4 a.bog-punkter.
Återkommer. Bild på 07- och Görlitz-boggin bifogas:

Rasmus96 2010-10-09 14:04

Snyggt din restaurangvagn börjar ta form snyggt. Synd att SJ har slutat med riktiga restaurangvagnar nu får man nöja sig med en mikrovärmd billys pizza eller mackor i plast på tågen. Vagnen du håller på med Lan sånna vangnar borde SJ ha igen där man äter riktig mat. Men snyggt du har gjort flera vangnar nu kommer du göra ännu flera vagnar efter den här.
Hoppas det
:tumme_upp::Yeah::Yeah::grin::Yeah::Yeah: :tumme_upp:

lan 2010-10-09 18:46

101009 e.m.
 
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Rasmus96 (Inlägg 219818)
Snyggt din restaurangvagn börjar ta form snyggt. Synd att SJ har slutat med riktiga restaurangvagnar nu får man nöja sig med en mikrovärmd billys pitzza eller mackor i plast på tågen. Vagnen du håller på med Lan sånna vangnar borde SJ ha igen där man äter riktig mat. Men snyggt du har gjort flera vangnar nu kommer du göra ännu flera vagnar efter den här.
Hoppas det
:tumme_upp::Yeah::Yeah::grin::Yeah::Yeah: :tumme_upp:

Tack Rasmus!
Klart det blir fler vagnar sen.

Idag har det blivit fönster och dörrar och tillhörande texturer med Alpha. Görlitz-boggin är klar (liksom 07:an). Korvtiger och jag har haft ett "häftigt" mejl-utbyte men nu tror vi att alla bitar kommit på plats vad gäller boggier. Det kommer att bli en ABo3a från Kockums med 07 stjärnekerhjulsboggi och en Ro3 med Görlitz-skivhjulsboggi. Jag hoppas på Ekans hjälp att få till "superba" texturer (som bara Ekan kan).

Laddar upp några bilder från dagens vedermödor:
(fönster och dörrar kommer att göras som separata animerade mesher vad det lider - köks- och korridorfönster hade en öppningsbar överdel som öppnades inåt. Matsalsfönstren hade sjkutfönster upptill med nåt slags "antiblås"-arrangemang i mitten? (vet någon besked om detta så kom igen!)

ekankal 2010-10-09 20:06

Å jag som trodde att tanten stod och kockade, men det var nog från din vagn matoset kom :D:D.

Stiligt, mycket stiligt :tumme_upp:.

Klart att man försöker hjälpa till med textureringen, är en ära, och bara kul, att få vara med på ett litet hörn i dina projekt :).
Dessutom får man ju en anledning att stångas lite med Korven på köpet :D:D; + lära sej en hel massa :).

Bengan 2010-10-09 20:12

Snyggt Lennart.

Tror att jag ställde till det lite nu, skickade några bilder på interiören till dig och Tomas precis. Skulle inte förvåna mig, att det ligger en ny mönstrad matta i vagnen snart.

lan 2010-10-09 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 219857)
Å jag som trodde att tanten stod och kockade, men det var nog från din vagn matoset kom :D:D.

Stiligt, mycket stiligt :tumme_upp:.

Klart att man försöker hjälpa till med textureringen, är en ära, och bara kul, att få vara med på ett litet hörn i dina projekt :).
Dessutom får man ju en anledning att stångas lite med Korven på köpet :D:D; + lära sej en hel massa :).

Det är inget litet hörn du är med på Ekan, du är en "hörnpelare" i alla dessa projekt - utan dig hade väl texturerna "fallit platt till bottenvåningen"!!!

lan 2010-10-09 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 219859)
Snyggt Lennart.

Tror att jag ställde till det lite nu, skickade några bilder på interiören till dig och Tomas precis. Skulle inte förvåna mig, att det ligger en ny mönstrad matta i vagnen snart.

Jo då Bengan,
det blir mycket texturarbete när inredningen kommer på plats och då får jag kalla på mattläggaren - det blir mycket som skall passas till.

lan 2010-10-09 21:19

101009 kväll
 
1 bifogad(e) fil(er)
Var tvungen att sätta på spåret för att testa. Fungerar bra men mycket mer att göra!

Rasmus96 2010-10-09 21:31

Tror jag skrivt det förut men jag måste fråga det igen kommer dom bli nedladnings bara. Du bord göra inredning i vagnarna det har du kanske gjort men göra så man kan sitta inne i vangnarna medans tåget åker. det vore kul om man kunde sita inne i vagnarna. :)

lan 2010-10-10 14:50

101010 Massor med detaljer.
 
2 bifogad(e) fil(er)
Satt ut gavelstegar och med Korvtigers hjälp ordnat animerade bryggor, grindar och bälgar.
Mängder av takdetaljer utsatta, till och med drivskoporna till matsalsfläktarna är animerade (drevs i verkligheten av fartvinden eller ev. bris).
Nu blir det inredning framöver - polygonkvalgränsen överskriden med bred marginal!!!

X2an 2010-10-10 19:24

Du har kommit långt! Men hungrig är man ju redan... :grin:

lan 2010-10-10 22:03

Rättning i ledet!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Jag och Korvtiger trodde det var Ro3 jag byggde, men se det var det inte! Det var ABo3a ursprung Kockums i Malmö och troligen byggd efter tyska ritninar på nåt gammalt trächassi, möjligen omlittererad till Ro2(a) på 30-talet, som jag byggt! Nåja Korvtigers efterforkningar ger visserligen merarbete men det berikar ens kunskaper.
En bild på ABo3a med 07-boggier:

stickanw 2010-10-11 00:11

Restaurangvagnen
 
Konstigt det där med att hur mycket man än blir bjuden på så blir man aldrig riktigt mätt. Det där får det att vattnas i munnen. Och det av två helt olika skäl. Väldigt vackra vagnar du snickrar ihop Lan

lan 2010-10-11 16:59

101011 e.m.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Har tagit tag i inredningen och börjat i matsalen med ena gavelväggen och gjort mesh och en textur som jag visar här. Skall det va lyx så skall det va ordentligt!

lan 2010-10-11 18:59

101011 end of day
 
4 bifogad(e) fil(er)
Filar vidare med matsalsinredning, skall justeras åssa skall bord och stolar in. Visar lite bilder(utan sidofönster).

ekankal 2010-10-11 20:13

Jaa, vad säger man :)? :tumme_upp::applad:

lan 2010-10-11 22:54

101011 senare
 
1 bifogad(e) fil(er)
Kunde inte låta bli att att sätta ut bord och stolar i matsalen. Nu fattas väl lite "Chataubriand, en flaska Mouton Rotshild 1911 och lite orkidéer" på borden och några hungriga passagerare och ett par servi-törer eller -triser.

stickanw 2010-10-11 23:14

Reasturangvagn
 
Lan ditt byggande är mycket inspirerande och jag blir väldigt sugen på att försöka själv men är lite för feg. Jag kommer att försöka lära mig att använda ett 3Dprogram men är inte säker på vilket som är bäst att börja med. Jag har funderat på Blender eftersom många pratar om det, finns det andra som är freeware då de som är komersiella kostar inte bara skortan utan en hel kostym. Har du några råd att ge. Ditt J Lok fick mig tänd på att i varje fall försöka, först med nått enklare senare kanske SB loket som liknar J loket eller N loket.

lan 2010-10-12 08:18

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 220009)
Lan ditt byggande är mycket inspirerande och jag blir väldigt sugen på att försöka själv men är lite för feg. Jag kommer att försöka lära mig att använda ett 3Dprogram men är inte säker på vilket som är bäst att börja med. Jag har funderat på Blender eftersom många pratar om det, finns det andra som är freeware då de som är komersiella kostar inte bara skortan utan en hel kostym. Har du några råd att ge. Ditt J Lok fick mig tänd på att i varje fall försöka, först med nått enklare senare kanske SB loket som liknar J loket eller N loket.

Själv använder jag gmax eftersom jag jobbat en hel del med 3D Studio Max i ett tidigare liv, men skulle jag börjat från "scratch" idag hade jag definitivt valt Blender. Det finns flera stycken som använder det och det finns bra tutorial mm.

stickanw 2010-10-12 12:43

Restaurangvagn 3D fråga
 
# 35
Tack för ditt svar Lan, nu har jag hämtat ner Blender och kommer inte att fråga mer i just den här tråden (åtminstone försöka låta bli). Jag måste bara få tala om min felläsning av namnet eller rubriken till den här tråden. Jag läste och fick det till ett "Matteexempel" och letade efter matten utan framgång, gick tillbaks till rubriken, såg då att det stod "Ett Mattempel". Så går det när gissar fortsättningen av en fras eller mening.
Stickanw

lan 2010-10-12 22:07

101012 kväll
 
5 bifogad(e) fil(er)
Lagt, vad jag trodde var den sista flottiga handen vid ABo3a, men icke sa Nicke, när man har Korvtiger som "vakthund" passerar man inte obemärkt! Jag laddar upp några bilder, på vad jag trodde var en slutlig version: (mer följer säkert senare):

Marcus Gustavsson 2010-10-12 22:31

Fantastiskt snyggt! Det enda som saknas är en portion riktigt varm mat! :grin:

lan 2010-10-24 09:46

Lite tid till bygget
 
1 bifogad(e) fil(er)
Jag märker att jag har för många projekt gående samtidigt. Men idag har jag satt upp gardiner hela morgonen i hela matsalen. Ett måste, ett fönster utan gardiner var otänkbart vid den tiden det begav sig.

lan 2010-10-28 11:45

Vår blivande kypare.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Vår blivande kypare i vagnen heter Manuel och är från Barcelona.
Gissa vad hovmästaren heter!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009