Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Förslag för att underlätta byggandet. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27721)

Marcus Gustavsson 2010-09-23 11:57

Förslag för att underlätta byggandet.
 
Hallå!

Det var en sak som slog mig här om dagen när jag satt och byggde, som skulle kunna underlätta vid skapandet av olika objekt.

Ett slags arkiv med olika 3Ds filer, så som hjulaxlar och buffertar, om man redan hade tillgång till vissa saker, som i stort sett är dom samma, mellan olika objekt, så skulle det underlätta för folk, samt minska tiden det tar att bygga, till exempel, en vagn.

Några fler tankar kring detta ?

lan 2010-09-23 12:42

Arkiv
 
Låter som en strålande idé. Det gäller bara dela in arkivet på ett logiskt genomtänkt sätt så att saker blir lätta att hitta. Varje del måste ha en tydlig etikett som innehåller beskrivning av delen. Kan du, Marcus, fundera ut ett sådant?

Marcus Gustavsson 2010-09-23 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 218622)
Låter som en strålande idé. Det gäller bara dela in arkivet på ett logiskt genomtänkt sätt så att saker blir lätta att hitta. Varje del måste ha en tydlig etikett som innehåller beskrivning av delen. Kan du, Marcus, fundera ut ett sådant?

En downloads del för denna delen av forumet, samt sub folders med tilldelade tidsspann, typ 1850-1900 / 1900-1950 / 1950/2000.
Och sen i dessa delar kan man ha fler sub folders, så som "Buffertar" eller "Hjulaxlar"

Och varje fil ska då ha ett tilldelat årtal till sitt namn, så att det är lättare att sortera den.

Ett liknande system gör det relativt simpelt att hitta det man vill ha, till exempel, om jag skulle bygga på en 60-talare, med fyrkantiga bufferttallrikar, så letar jag mig in i downloads, för att sen gå in i mappen 1950/2000, och kollar i sub foldern där jag kan hitta en lämplig fil.

Varje fil ska då även märkas med ett karakteristiskt drag, typ : Buffert, rund, modell 1900/1950.

Detta är bara ett förslag, spåna gärna vidare på ett bättre system.

lan 2010-09-23 19:34

Nomenklatur
 
Marcus,
du verkar ha en medfödd begåvning för detta! Kan inte du kommunicera med Fredrik om detta och distribuera en liten "lathund" så småningom. Jag har säkert 10 000 delar på min burk som kunde vara användbara för andra.
Glöm inte att orginaltexturen bör bifogas i varje uppladdning (där ligger ett stort jobb med mappning och konstruktion som man bör slippa göra om från scratch - även om man sen gör en egen textur så har man ju mappningsplaceringen med i 3DS-filen.
Skall skicka dig ett exempel på detta när jag får tid.

lan 2010-09-23 19:42

3DS-import till gmax.
 
För alla er som jobbar i gmax finns en "importer" av 3DS-filer till gmax (se länk till post). Exporters finns också på "nätet". Posta gärna länkar om du vet nån bra!

3DS-importer för gmax:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=27

KMW 2010-09-23 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 218624)
En downloads del för denna delen av forumet, samt sub folders med tilldelade tidsspann, typ 1850-1900 / 1900-1950 / 1950/2000.
Och sen i dessa delar kan man ha fler sub folders, så som "Buffertar" eller "Hjulaxlar"

Jag tror nog man bör vända på ordningen, några generella tidsspan som gäller för alla delar finns inte.
Många delar har däremot en beteckning där årtal ingår.
T.ex. boggier har väldigt tydliga beteckningar och även buffertar.
Andra delar kan årtal vara helt ovidkommande, t.ex. strömavtagare har tydliga beteckningar.
Bygger man en struktur baserat på tidsperiod kan det bli svårt att hitta.
En del som introducerades i slutet av den ena tidsperioden och sedan används långt in i nästkommande tidsperiod, var ska den ligga?


Marcus Gustavsson 2010-09-23 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 218654)
Jag tror nog man bör vända på ordningen, några generella tidsspan som gäller för alla delar finns inte.
Många delar har däremot en beteckning där årtal ingår.
T.ex. boggier har väldigt tydliga beteckningar och även buffertar.
Andra delar kan årtal vara helt ovidkommande, t.ex. strömavtagare har tydliga beteckningar.
Bygger man en struktur baserat på tidsperiod kan det bli svårt att hitta.
En del som introducerades i slutet av den ena tidsperioden och sedan används långt in i nästkommande tidsperiod, var ska den ligga?


Saker som har använts under flera olika tidsperioder, kan förslagsvis ligga i alla dom kategorierna, för att underlätta själva processen.

Ett annat förslag är ju då att endast ha sub folders, för dom olika kategorierna, så som buffertar och hjulaxlar, men att man måste skriva i titeln, vilken period objektet använts under.

Mazz 2010-09-23 21:28

jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.

Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur.

Funderingar under hatten... :)

lan 2010-09-23 21:37

Nyordning i nedladdningar.
 
MAZZ,
under hatten verkar finnas en hel del annat än NBJ. Kloka synpunkter! Jag håller helt med, ett sådant här forum måste få växa fram och ha sina "födslovåndor". Marcus verkar kunna "embynofiera" fram en grundstomme så får vi väl bygga vidare på den!

Marcus Gustavsson 2010-09-23 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 218656)
jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.

Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur.

Funderingar under hatten... :)


Mycket klokt!

Tror nog att vi kan konstatera att det skulle fungera som bäst med subforum för olika delar, och skippa tidåldrarna.

Det skulle fungera utmärkt, så länge man omnämner dom karakteristiska dragen i titeln, för att mottagaren lätt hittar det dom letar efter.

PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!

leoj 2010-09-23 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 218649)
För alla er som jobbar i gmax finns en "importer" av 3DS-filer till gmax (se länk till post). Exporters finns också på "nätet". Posta gärna länkar om du vet nån bra!

Måste bara komma och avbryta lite nu, vad gör denna som inte den inbyggda klarar av?
Väljer man Import så finns det redan en .3ds importerare.

Ja, utelämna årtal tror jag, gör kategorier typ
  • Rullande objekt
    • Buffertar
    • Hjul
    • Muttrar
    • Skruvar
    • Vad man nu mer har i nått som rör sig på hjul
  • Andra objekt (det är ju inte bara vagnar som man kan sammarbeta med)
  • Texturarkivet (skapa en större kategori där man de som inte är så begåvade/tycker de är roligare i Photoshop att ge texurer till sådana som mig som inte alls är begåvade i PS)
Det är det jag kommer på nu :)

lan 2010-09-23 22:05

Respons på förslag.
 
"PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!"

Klart det blev respons! Detta är oerhört viktigt om vi skall få se "nya krafter" utveckla modeller för olika simulatorer!

Sitta och slita i dagar med att göra t.ex. en slidstyrning till ett ånglok från scratch borde framöver vara helt onödigt - bara vi kan hitta ett bra kommunikationssätt och får alla "bitar" på plats.

Kul att några engagerar sig i detta!

Basse 2010-09-23 23:20

Måste bara tillägga att det var en riktigt god idé detta. Jag meker inte så mycket i 3D program, men att se vart detta kan leda är det verkligen intressanta.
Att dessa idéer och samarbeten inte påbörjats tidigare är underligt, men hoppas och tror att detta kan bli något stort och fantastiskt för simulator världen.

Bombardier Train 2010-09-24 18:57

Att ha ett textur-arkiv va en bra idé av Leoj! Det kan ju behövas till ommålningar, 3d-bygge och allt möjligt.
Hoppas det införs. :)

Hawk 2010-09-26 22:45

Texturarkiv
 
Hej:)
Jag har ett tips på en sida som har massor av texturer, som man får använda fritt, tror jag.:rolleyes:
Kanske kunde vara bra att ha till hands, inte bara till tåg, utan även hus mm.
http://www.cgtextures.com/

Tror det var SAD (som byggt Altenburg-Wildau-rutten) som nämnde detta i någon tråd, där han skrev att han använde texturer från denna sida.

Ta en koll, det kostar ju inget ;)

bear 2010-09-26 23:03

Hawk, tänk bara på att de texturerna kommer med en ganska tråkig begränsning. De är fritt att använda dem när man skapar och texturerar om modeller. Men man får INTE sedan låta någon annan arbeta vidare med texturerna utan de måste börja om från scratch. Jag använder då och då texturer därifrån men det är lite tråkigt att behöva skriva in den begränsningen när man släpper modellerna.

Hawk 2010-09-26 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 218919)
Hawk, tänk bara på att de texturerna kommer med en ganska tråkig begränsning. De är fritt att använda dem när man skapar och texturerar om modeller. Men man får INTE sedan låta någon annan arbeta vidare med texturerna utan de måste börja om från scratch. Jag använder då och då texturer därifrån men det är lite tråkigt att behöva skriva in den begränsningen när man släpper modellerna.

Ja var bara negativ.., det var faktiskt bara en idè, jag kom ihåg att jag läst om i någon tråd i något Tyskt forum
Några texturer borde väl vara användbara.
Själv har jag reggat mig som medlem, man kan ju även bidrag med egna texturer....
Ursäkta att jag lade mig i den här tråden :rolleyes:
Men en 3D modell blir ju aldrig något utan en bra textur ;)

KMW 2010-09-27 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 218923)
Ja var bara negativ.., det var faktiskt bara en idè, jag kom ihåg att jag läst om i någon tråd i något Tyskt forum
Några texturer borde väl vara användbara.
Själv har jag reggat mig som medlem, man kan ju även bidrag med egna texturer....
Ursäkta att jag lade mig i den här tråden :rolleyes:
Men en 3D modell blir ju aldrig något utan en bra textur ;)

Tycker inte det var negativt, tvärtom.
Resurser för bra texturer behövs också, inte enbart 3D meshar.


Hawk 2010-09-27 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 218934)
Tycker inte det var negativt, tvärtom.
Resurser för bra texturer behövs också, inte enbart 3D meshar.


:)
Ursäkta sarkasmen, men det var "bear's" ordaval som jag tyckte var negativt!;)
Det finns inga begränsningar som han skrev.
Allt blir som vanligt, vill man måla om någons modell, så FRÅGAR man om lov och och får svaret nej, med hänvisning till sidan med texturer.
Allt som kan komma till nytta är väl POSITIVT:tumupp:

Kanske inte alla som kände till den sidan heller.

Mazz 2010-09-27 12:07

Jättebra tips, här har jag hittat massor med användbara textur-delar... Bl.a tegelväggar och ventiler till hus...

Ni som själva har bra texturbilder, tänk på att man kan bidra med dessa till den här siten, så blir den ännu bättre...

lan 2010-09-27 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 218919)
Hawk, tänk bara på att de texturerna kommer med en ganska tråkig begränsning. De är fritt att använda dem när man skapar och texturerar om modeller. Men man får INTE sedan låta någon annan arbeta vidare med texturerna utan de måste börja om från scratch. Jag använder då och då texturer därifrån men det är lite tråkigt att behöva skriva in den begränsningen när man släpper modellerna.

Håller inte med dig Bear, jag använder ofta dessa texturer på mina modeller och då skall följande stå i config eller annorstädes i modellens filer:


"CGTextures note: One or more textures on this 3D model have been created with images from CGTextures.com. These images may not be redistributed by default, please visit www.cgtextures.com for more information."

Om nu någon annan, med mitt tillstånd, använder min textur så är inte längre CGT-texturen "by default" och lägger man bara till CGTextures note i sin nya modell är allt OK!

nejmeg 2010-10-17 23:00

Väldigt bra idé med en samling av delar. Någon susning om var delarnas ska förvaras?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009