![]() |
Ett farväl till X1
Dags att ta farväl av X1. Lägg gärna ut bilder på X1 bådde nya och gammla ifrån X1ornas glansdagar och della med dig av dit bästa minne av X1.
Själv så har X1orna funnits ända sedan jag föddes 1996 och änulängre till backa. X1orna har varit Pendelltåg för mig och var mitt favoritt Pendelltåg. men nu så kommer X1 att lämna Pendelltågstrafiken och kommer för engångs skull få vila och få andas ut. Men jag kommer att sakna dessa kämpar som slitit i Stockholm i mer en 40år. Och sätt Stockholm utväklats under dessa år som hon har varit i trafik. Men de måste skrottas någon gång och det är det tyvär dags för nu även om jag hade hopas att en X1a skulle bevaras som veteran tåg. Men jag hade för mig att det var snack om att en X1a skulle sparas eller håller förhandlingarna fortfarende på. Men i alla fall "RIP X1" MVH Rasmus (Tåg Galningen) |
Vart har du hört att de försvinner nu då? Det var sagt för flera år sedan att de skulle försvinna då och då, men än kämpar de tappert vidare. :)
|
Försvinna skulle de redan vid Årsskiftet 2007/2008, men till våren/sommaren 2011 kommer de än rulla fram på våra järnvägar, om inte ännu längre :)
|
Citat:
RIP X1 1968-2010 MVH Rasmus (Tåg Galningen) |
När X1-orna nu nån gång försvinner för alltid ska jag personligen vinna på Lotto och köpa en!! :D
|
Detta är fakta det är inte jag som skrivit detta läs igenom nu
X1orna får några veckors extra överlevnad. X1-Enheterna 3096 och 3084 valde SL att slopa i mitten på Juni 2010. Enligt plan skulle tåget köras till skrot förra veckan, men har inte blivit av och kommer inte heller att bli av på ett tag. P.g.a banarbeten samt elektrifierande av banan mellan Kristinehamn och Nykroppa kan inte tågen transporteras på sträckan. Därför kommer inte de slopade enheterna att köras i skrot förrän Augusti, möjligtvis September, då underhållsarbetet tillfälligt stoppas. Eneheterna kommer dock inte kunna vara sysselsatta hemma i pendeltågstrafiken, då reservdelar har plockats från båda enheterna. Snart är X1 ett mine blått och jag Rasmus säger farväl X1 :( RIP X1 1968-2010 MVH Rasmus (Tåg Galningen) |
Citat:
|
Skönt att höra! Då behöver jag inte spela på Lotto ännu på ett tag då!:applad:
|
jag säger också ett farväl till X1, deras tåg var så fina :(
|
|
Citat:
|
Vi får väl tävla! :Fnissa:
|
Citat:
MVH Rasmus (Tåg Galningen) |
Som Mikey skriver, X1 kommer få gå i åtminstone att halvår till. De skall vara kvar över vintern, och dessutom ska alla 15 enheter hinna skrotas. Men då hinner det nästan bli en ny vinter, och då kanske ytterligare ett par enheter sparas. Skulle tippa på sommaren 2011, eventuellt våren 2012. :)
|
Citat:
Jag vill inte att X1 ska försvina gammla 40 åringarna har varit med så länge men jag säger ändå farväl till X1 för deras storhets tid är över och det finns inte så många kvar och alla står och inväntar döden. Tyvär lyckas Euromaint oftast med sitt arbete så man får inte se X1 ute itrafik så ofta längre men skönt käns det att få sätt en förarhytt i X1 medans dom fortfarende finns. Men X10 och X60 fick jag också se. Var häftigt inne i depån fick bland annat se en aldeles ny motor till X60 och den var så liten men så mycket kraft i. Nä några X1 finns kvar men många är skrotade skulle vara roligare med tågboilag som har flera olika tåg och det gäller alla men dyrare ochså olika delar till och verktyg till alla olika tåg RIP X1 1968-2010 (För dom flästa) Men några X1or är ännu Still going strong! |
Jag har åkt X1 en gång, och det var en gång för mycket. Maken till sunkiga tåg har jag aldrig varit med om (utom gamla generationens S-tog i Köbenhavn, i avdelningen för rökare).
|
Det är ju det som är charmigt ju :P
|
Precis! :D
För övrigt åkte jag X1 idag, 16.50 från centralen i stomtåg mot Märsta. :) |
jag säger så här att gamla tåg är bäst eftersom jag gillar gammalt och jag håller med Rasmus96 :Yeah:
|
Patirx och X2an: Om dom ändå ska skrotas kan man väl ändå köpa dom "måttligt" billigt ;)
|
R.i.p. X1 1968-2011.
|
Ja efterföljaren X10 lever troligen hos SL kvar till 2017 när Citybanan öppnas. Så snart försvinner de med...
Tror inte SL rustar upp dessa för ERMTS och stationerna längsmed Citybanan anpassas för X60. Och vid tidpunkten för öppnandet av Citybanan så fyller de äldsta X10/X11 35 år. De är med andra ord redan 30 år idag, nästan iaf... Fast man vet ju aldrig men ett illavarslande tecken är ju att Skånetrafiken fasar ut sina X11or... |
Ska dom ha ERTMS i Citybanan?? Jag måste säga att jag inte förstår vitsen med att ha det på de banor i Sverige som hittills har fått det. Botniabanan ligger långt uppe i norr och kommer väl knappast att få någon internationell trafik.
Citytunneln: Ska ändå bara användas av pendeltåg så internationell trafik lär det väl inte bli där heller. Varför inte bara använda ATC, det fungerar väl som det ska??:) |
Citat:
ERMTS som är helt digitaliserat, datorbaserat system är säkert inte lika driftsäkert men oandra sidan kommer man förhoppningvis bukt med problemen med tiden. Fördelarna är desto flera Går att styra tågtrafiken betydligt enklare, tillåter höga hastigheter, högre än idag. Betydligt mer flexibelt och effektivt med betydligt bättre kapacitet. Dessutom billigare att installera på tex lågtrafikerade banor än att installera ATC. Exempel är Västerdalbanan. Men som sagt, inkörsproblemen är många och omfattande. Så ATC lär hänga med paralellt ett bra tag framöver... ERMTS är dessutom EU standard så alla nybyggen måste utrustas med detta. |
Ja farväl X1
R.I.P X11968-2011 :( Nu kanske denna tråd gäller igen |
X1 3019 och 3081 ska imorgon åka upp till Gävle, där en av de ska utses som museivagn. :)
Om ni vill veta tider för att fotografera tåget, se här. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009