![]() |
VägSystem 3000 - Modulärt system för vägar
3 bifogad(e) fil(er)
VägSystem 3000
Min tanke har varit väldigt länge att bygga ett modulärt vägystem till Trainz, så man kan få vägarna lite mer som man vill. Så detta har jag påbörjat nu, därav mina klagor i en annan tråd här. Detta system kommer bara finnas tillgänligt för Trainz Classics och högre (dvs ej TRS 2006 och neråt) Detta bara för detta system använder sig av inställningar som inte finns i desas versioner. Min tanke med systemet: Allt ska bara uppbyggt av körfält, dvs man ska kunna få enkelriktade vägar med hur många körfält som man nu än vill ha. Så över körfälten ska man kunna placera ut en annan väg där inga bilar kör, dvs som en vägtexur (se bild 1 nedan). Så körfälten kommer ligga under en annan textur vilket möjligör att man kan ha olika hastigheter på de olika körfälten. Om systemet:
Körfälten: Alla hastigheter är gjorda mellan 20-120 (diffar lite då man anger hastigheten i m/s), ev ska 3dfilen/texuren ändras på dessa. Finns ett verktyg för att skapa en väg med en fil i varje riktning Problem så här långt: Dels de som löst sig nu med hur man konfiguerade väg i trainz Men nu så blir de lite bakvänt när man lägger ut vägen (man lägger ut den mot färdrikningen, inte med.. Ska kolla om detta går att lösa Nu lite bilder på hur det går. Bild1, visar att man lägger en vägtextur ovanför körfälten Bild2-3 Visar bara att bilarna rör sig i olika hastigheter (hastigheter från vänster, 120,20 samt 70) |
Låter bra det här! att man kan få vägen anapssad så att den passar just den miljön som är, med ordentliga korsningar o allt som du tänker göra. :)
sen kanse man kan göra lite händelser så att typ polisen kan jaga fartdårar, busar som kör in och stannar vid busshållsplatser lr liknade om det går :) Ser fram imot mer från det här.. :tumme_upp: /Andreas |
Bra leoj.
Detta kommer nog att lösa lite utav mina funderingar, som jag hade för ett par dagar sedan. När jag höll på att foga ihop Stockholm och dess omgivning i RadioMobile. Satt då och funderade lite på, alla till och påfarter på Essingeleden och andra motorvägar/trafikleder jämns med spåret. Men här verkar nu lösningen komma. Låter väldigt intressant. |
något som har saknats länge:drool:
|
Kul att du tar dig tid! Sådana här pack med grejer som man kan kombinera i evighet gillar vi! :tumme_upp:
Mitt förslag är att du målar vägarna i olika färgnyans från t.ex. grönt till rött, där grönt är 20km/h och rött är 120km/h. Är nog lättare att se skillnad då och underlättar om man gör fel. |
Enkelriktad trafik ! Super :tumme_upp: Det är precis vad jag har önskat, speciellt för att kunna göra motorvägar mer realistiska med på/avfarter. Nu kör ju folk tvärt emot körriktningen när de skall på eller av en motorväg.
Keep on :applad: |
Fundering på vänstertrafik också?
Ifall man bygger någon epok före 67. |
Ett mycket bra initiativ!
|
Citat:
Citat:
Egentligen behöver man bara ändra hållet i config filen på objektens track attach, så det är enkelt gjort :) Absolut att jag kastar med en sådan version :) Och till er andra, tack för all uppmuntran :D Blir nog till helgen det kommer nått nytt pga mkt i skolan fram till onsdag |
Citat:
|
Hur går det med projektet?:drool::tumme_upp:
|
?:):oskyldig:
|
andas ;)
Någon tycker det är kul att jag ska programera massa nu xP så tja.. Hunnit måla om vägarna lite grand iaf :D men ska angripa problemet vidare.. Har fått lite saker från lan som jag ska kolla på, måste sätta mig in i trainzvärldens programmeringsspråk först bara... Så kanske ska släppa lite allteftersom.. Får se lite. |
okej, förlåt för påträngdheten om det uppfattades så så var det inte meningen:oskyldig:. jag skulle bara tycka att en så fin idé inte ska gå till spillo:tumme_upp:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Liten uppdatering..
Börjar med att be om ursäkt för den gigantiska bilden! förlåt :( (orkar inte göra om den nu) Inte gjort så mycket mer än plöjt pdf efter pdf med innehåll från VV :P Så det jag har att erbjuda är följande Ny texur på de osynliga vägarna (den är bara 32x32 stor, därav att den ser kass ut) En bild nedan som förklarar lite vilka hjälpverktyg som håller på att skapas :) En kort fråga med, finns det några vägar som är fyrfiliga i båda riktningarna? Nu ber jag om ursäkt till alla som har lite svårt att se, men bilden är gjord i paint (som jag gör alla små saker i typ). Rött = mittremsans bredd De tal som står på samma rad hör ihop står det tal ovanför varandra så är det olika val av bredd på körbanor Noteringarna som finns till höger efter vissa siffror är: 1) 13m bred med GC väg 2) 13m (utan GC) 3) Motorväg normal standard 4) Motorväg låg standard Finns även ett par till som jag inte orkat ritat ut i bilden. |
1 bifogad(e) fil(er)
Dubbelposta för jag är dålig på att lägga mig..
Nu har jag renskrivit massa mått :P Dessa mått är tänkt att alla vägar ska ha. Grönt är vägren/väg som finns, men ej är tänkt att köra på Rött är mitt (mitt remsa), står ingen siffra utan rött sträck är det en räcke där Svart körbana, om båda har samma står samma mått Gult rek. max hastighet Läs från vänster till höger. Oftast så är båda körfälten identiska, då har jag bara skrivit fram till mitten. Vissa gånger så är de andra körfälten av en annan bredd, då står dessa med. Även där så står inte vidare siffror med om dessa är identiska, då får man läsa på den vänstra sidan Nu ska jag sova, så kanske de kommer några mer exempel i morgon.. Traggla pdfer från vv gör än sömnig :godnatt: |
En kort fråga med, finns det några vägar som är fyrfiliga i båda riktningarna?
Essingeleden. |
Detta ser mycket bra ut.
Vägar i Trainz kan man inte få tillräckligt av, speciellt om det blir både enkelriktade vägar. Och Motorvägar med trafik i båda filerna.:tumme_upp::tumme_upp: |
Citat:
Är det dom mittersta eller dom yttre fälten som är smalare om du har lite koll? :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu blir de mer dubbelpostning :P
ska försöka bättra mig Det går framåt, just nu så kan man placera upp 4 körfält i rad :D Missade dock light 1 taggen :( Ska försöka lösa så man lite mer pedagogiskt placerar körfälten så man får trafiken åt de håll man drar åt.. Lika så så går vägarna åt fel håll i hjälpverktygen, lite mer att fixa med andra ord :) |
1 bifogad(e) fil(er)
En liten uppdatering..
Någon tyckte jag skulle jobba lite på detta, så då får man ju jobba lite också :) Jag har nästan fått klart alla hjälpverktyg nu, så dessa ska bara döpas till något fyndigt.. Nu behöver jag lite hjälp, läs igenom detta, kolla om ni tror detta kan bli en bra lösning, eller skriv om ni vill ha något ändrat. Kort om upplägget: Vägar finns i olika hastigheter, ~20-120km/h, med stegning av 10 i mellan. Dessa vägar är fula (bara simpel texur) som visar åt vilket håll den är lagd, samt vilken hastighet den håller. För att lägga en texur på vägen så drar man en textur, tex grus/asfalt/vinter/osv., som kommer hamna ovanför den andra fula texuren. Denna vägtexur, har ingar som kommer åka på sig, utan bara är texur (så man kan göra otraffikerade vägar av samma texurer). Sen på varje sida så finns det ett val för ett extra objekt, typ vägren, snövall,trottoar,motsv. En separat spline som kan använas (kallas vägren nedan) Exempel på ett hjälpvektyg: Rött - Vägren Orange - Vägtexur Svart - hastighetsväg Ett exempel på fyra körfält, enkelriktad: ####### ####### ####### ####### Exempel på fyra körfält, dubbelriktad : ####### ####### ####### ####### Det som talar mot detta är att man måste lägga alla vägar "dubbelt", först hastighet, sen texur. Ett fel som jag inte hittat en lösning på är att man börjar bortifrån och drar till sig (ska man bygga en väg från söder till norr, måste man dra från norr till söder, annars hamnar körfälten åt fel håll) Som i sista exempelt, där skulle man inte behöva lägga ut någon vägren. Utan vägtexuren kan innehålla tex trottoar på båda sidorna i grundutförandet. Bilden nedan visar allt (undantag på vissa hastigheter av utrymmesskäl) som finns med just nu. De röda/gröna sträcket, är en osynlig väg |
Citat:
Finns det möjlighet för dig att göra en Youtube film som visar hur det hela ser ut i drift? |
Vilka bilar som åker beror på vilken region man använder
kolla http://www.e-buzz.se/forum/showpost....2&postcount=18 Nja, inte så stort fan av youtube eller filmer.. det kommer en brutal PDF som förklarar allt sen :) Sen vet jag inte riktigt heller vad jag ska visa, då det bara är massa spiles som man drar som vanligt |
VägSystem 3000.
Det ser ut bli något mycket bra leoj. En fråga. Kommer det att vara möjligt att t.ex. Lägga en 70 sträcka (landsväg t.ex). Sen om vägen går genom samhälle, koppla ihop den med en 50 sträcka. Genom samhället. För att ha 70 efter igen. Sen att man behöver skulle behöva dra väg sträckan 2 gånger. Först hastighet, sedan texturen. Tycker jag verkar praktiskt. För om jag förstått dit uppläg rätt. Är det möjligt att lägga olika hastigheter, vid sidan av varandra också. Då kan man göra en realistik väg vid avfarter och likanande. Vad det gäller hastighet in på avfarten. Att dra hastighetssplinen, först i en riktning. Sedan i andra riktningen, inga problem. Det är vad man gör nu med dubbelspår. Det med att använda färger i hjälpverktyg, det tycker jag är bra. Ser verkligen fram emot att använda detta system, när du känner att det är färdigt.:tumme_upp: |
tror du att det finns ute för nedladdning snart
|
ja, faktiskt :)
jag tror att inom 2 veckor finns första uppladdningen på forumet. Jag måste sätta mig ner och testa allt, samt skapa lite vägar med texturer (vilket jag ogillar) |
Dom där två veckorna blev visst lite längre pga bristande intresse. Nu behöver jag själv vägarna akut, så behöver då fixa i ordning dessa.
Tanken är att hela Vägsystem 3000 kommer släppas i ett par paket, som det ser ut just nu: Snart klart BAS – De vanligaste typerna av vägar, med lite grundläggande tillbehör. I framtiden SPÅR – Integrering mot spårvagn/järnväg KORSNING – Olika typer av korsningar/motorvägsav/påfarter. Min plan är med script, som gör att en fil kan både köra rak fram och svänga (om detta nu är görbart) Dessa är ännu mer i framtiden, dock påtänka. Dessa kan kanske släppas som fristående delar utabn anknytning till Vägsystem 3000 SKYLT – Alla möjliga skyltar, främst tänkt på motorvägar. Scriptade så man får välja många alternativ. TRAFIKLJUS – Skapa ett fungerande trafikljussystem TILLBEHÖR – gatlyktor, bänkar osv. Har även påbörjat arbetet på ett bro/tunnelsystem, både för järnvägsspår och vägar. Tanken är att man ska kunna använda samma typ av tunnlar/broar oavsett. Även är arbetet på börjat på att skapa ny räls (massa polygoner), både för spårvagn och järnväg. Kommentera gör vi i denna tråd tillsvidare =) Så hoppa vidare till denna tråd för att ladda ner en tidig testversion: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...113#post246113 |
testad vägarna lite i går kväll. Verkar mycket lovande leoj. Motorvägar, småvägar. Kan nu göras mycket realistiskt. :tumme_upp::tumme_upp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009