![]() |
Produkter till G- och O-vagnar
1 bifogad(e) fil(er)
Jag öppnar en ny tråd för laster till de vagnar som kommer snart?
Det hände sig på 20 - 50-talet att alla TC (ja, inte TrafikCheferna alltså) började bytas ut mot det som kallades "GustavsbergTronen". Här ser vi en lastad O-vagn på väg att saliggöra ett gross svenska hem! |
Bears baklastare på O-vagnarna, skulle inte sitta fel. Men dom kanske är för breda för vagnen.
Flyttar över mitt andra förslag, från tråden PÅ G hit istället. Sockerbetor, Felix, Findus m.m. Kommer säkert på mer, när jag börjar gå igenom en massa gamla reklam-affischer. Återkommer med fler förslag. |
Ett förslag vore väll en gammal hederlig volvo traktor att lasta på vagnarna ? ;)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Bears andra traktorer, skulle inte heller skada. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25405 http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24863 |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Den nya configen ser ut som följer: " username "Traktor BM Last" kind "product" instance-type "instance" product-category <kuid:-3:10042> description "Traktor BM som Last" author "Per Björn, transformed to product by LAn" organisation contact-email "bear@ludd.ltu.se" contact-website license "You may reskin this item for upload to the DLS or other web site as long as it does not become payware. You must include this licence with the reskin. Please email Per Björn bear@ludd.ltu.se as a curtsey if you do reskin it. " category-region "SE" category-era "1930s;1940s;1950s;1960s" category-class "IC" trainz-build 2.9 mesh-table { default { auto-create 1 mesh "boxer.im" } } allows-mixing 1 kuid-table { } kuid <kuid:67375:1076> |
Lite fler förslag som produkter.
Gevalia, Merry, Mer, Sibylla, Marabou, Cloetta, Champis, Solstickan, Monark, Zingo, Pågens, Pommac, Pripps, Penta, Archimedes, Tretorn, Husqvarna, Gislaved, Läkerol.... |
[quote=lan;214470]Redan gjort Bengan, Nu återstår att Du ber Bear om lov att jag får använda hans mesh som product och tilllåtelse att måla om den!
Snyggt Lennart. Tror inte, att det blir några problem, med tillstånd här. Men jag skickar ett PM till honom, för säkerhets skull. Volvo Amazon, PV och duett, samt SAAB:en skulle inte heller vara dumt på O-vagnarna. |
3 bifogad(e) fil(er)
[quote=Bengan;214472]
Citat:
|
Jag förstår att ni har jobb med texturen på Boxern, projecerad från foton i ett reklamblad och inte direkt skarpa fina kanter.
Jag tycker att det här projektet med godsvagnar och laster ser mycket lovande ut, och som jag har skrivit till Bengan så är det fritt fram att återanvända mina modeller. Vad gäller önskemål om laster: Pallat gods: Spanmål, cement. Småbehållare vore trevligt, kanske även storbehållare men då borde vagnarna anpassas med skenor på golvet, är det rätt vagnar för det? Mera generiska laster, kanske det är nog med de som redan finns från utlänska leverantörer. Skrot, armeringsjärn, balkar, maskiner (ev. Under presenning. Timmer och Sågat virke. Glöm inte tremeters massaved. Kabelrullar, t.e.x. från siverts kabelverk. Elmotorer och annat från Asea. Pappersrullar antingen i G vagnar eller under pressenning. Bensin/Oljefat. Över huuvud taget helt eller delvis presseningstäkckta laster. |
Vi tackar dig Bear för tillståndet! De laster du nämner kommer efterhand.
|
Bananer och Ramlösa.
|
Håller på och snyggar till BM Boxer, så att den ser mer fabriksny ut och ska även göra ett par försök att få till en grå och grön variant. Kommer nog att ta ett tag, då det är ett helsike att hitta varje detalj i texturen.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
gjorde att jag gav upp. Blender är nog bra men jag vill ha kontroll över mappningar och texturer, jag är sån. Tacksam om du tar på dig detta Bengan, så ordnar jag lasten. Och en sak till: Har suttit hela dagen och letat lämliga texturer till kommande laster. Om nån har några "goa" bilder så kom igen, gärna 40-50-tal men helst inte efter 1980. Visar två bilder hur man gör en textur av en bild, mycket vrid och spegla med det blir hyfsat till slut. Kommer snart en "sockerlådeprodukt". |
Dom där ser bekanta ut.
|
Lennart.
En liten undring, hur du kommer att göra med lastning av synligt gods på t.ex. O-vagnarna. En sak, som jag brukar reta upp mig på. Det är när man t.ex. bara lastar på en sak. Då brukar det oftast, bara hamna i ena hörnet utav vagnen. Detta måste väl gå, att påverka på något sätt. Antingen via skript eller av utsatta punkter för lasterna. Så att det styrs på ett visst sätt. Lastar man bara en sak, så bör ju den prylen hamna mitt på vagnen. Lastar man två saker, så bör dessa hamna över hjulaxeln och tomt i mitten. Lastar man tre saker, så fylls mitten upp. O.S.V. Skulle vagnen, ta mer än tre saker, så borde väl detta också gå att styra upp på något sätt. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Om en vagn tar 3st cont. som ett exempel, så börja med att lasta en, och se vart den hammnar = "a.load0", sen nästa = a.load1 osv. Kikar man i configen, så brukar attach.point 0 vara den plats där a.load0 brukar hammna, kan vara i ena änden på vagnen t.ex. Då är det bara att ändra i config. så att a.load0 hammnar på önskad att.pont, t.ex om mitten är att.point 1, så ändrar man till att den ska lasta den första cont. där, alltså a.load0, eller hur man nu vill ha det. Kan se lite tokigt ut i config. om man har flera laster som ska lastas i en viss ordning på vissa platser på en vagn, ser ut som man har använt en "norsk kulram" :D. |
Citat:
|
Citat:
|
Hallå Ekan,
det där redde ut en del frågetecken! Hoppas Tomas läser detta så kan vi kanske få ordning på STL Svenska TågLaster också. |
100725 nya laster.
3 bifogad(e) fil(er)
Har knetat ihop lite ytterligare svenska tåglaster(STL) till G-vagnarna.
Bananer till Bengans "myriader" av bananvagnar, gröna bananstockar fulla med tarantler som jag själv lossat i frihamnen i Gbg på 60-talet ;-) Min egen alldeles speciella favoritlast, observera de lösa, oräknade enheterna som ligger ovanpå för att tillförsäkra snabb lastning och lossning, bestickning kallas det väl idag? Det är kul och enkelt att göra laster, försök själva - har man gjort en så går det som en dans sen. |
Citat:
Undra, om jag inte har en gammal logga, som skulle kunna passa till en reklamvagn, på någon hårddisk. Nu blir det till att leta. |
Ian: det är jag som är fotografen. Bilden är tagen på kajen vid gamla godsmagasinet i Gnesta där auktionisten håller till. Det är ok .att använda bilden, det är några bilder från mig till som har legat som underlag till bland annat vagnar
|
Citat:
du får ett ordentligt tack i configen till "sockerpaketet!! |
2 nya laster 100726
2 bifogad(e) fil(er)
Andelinds sockerpaket har blivit en last, tack Andelind!
Slumpad presseninglast till O och Oa-vagnarna. |
1 bifogad(e) fil(er)
Och ett lass utbytta gamla slipers.
|
Härligt, blir bara bättre å bättre.
|
Citat:
Vi har en Korvtiger som har en otrolig blick för de små detaljerna. Han tycker slipersarna är för krumma och jag är nog benägen att hålla med! Skall fila vidare på detta. |
Massa massa och ved!
2 bifogad(e) fil(er)
En av de svenskaste av alla laster på O-vagnar var säkert massaved och därefter pappersmassa och därefter pappersrullar under pressenning eller i G-vagnar (som Bear påpekar) till Finpappersbruken. Jag har börjat med massaved (dom till Lnps har "fel" längd" och ser väldigt enformiga ut). Textureringen är lite svår men duger nog(speciellt ändträet)?
Tyck och döm! 1:a bilden: 3,5 m Massaved för Lnps 2:a bilden: STL Massaved (3m lång) för O, Oa och Ob. L |
Ser bra ut! och jag kan hålla med dig! att mappa en trästock är inget kul jobb! Gjorde själv det i våras för ett skolprojekt, gick väll så där, men lärde mig en del iaf.
Så jag skulle vilja ge ett litet tips, det lättaste, om du vill ha en snygg mappning på vedhögen, om än lite tidskrävande, är att bygga ett visst antal stockar för sig själva, mappa dom separat och sedan möblera om så att du får en bra ordning. Hoppas inte du har något emot mitt lilla tipps ;) det var i alla fall av användning för mig i våras. |
100727 Massa
1 bifogad(e) fil(er)
Eftersom jag har Korvtiger som övervakare kan jag inte ta några genvägar! Jag har "rakat" slipers och rakat och snyggat till massaveden och gjort en pappersmasselast (väldigt vanligt gods både i öppna och slutna vagnar. På bilden en nylastad O-vagn med massabalar, sen skall pressening egentligen på men då är ju all möda förspilld!
|
:drool::tumme_upp:
|
100727
1 bifogad(e) fil(er)
Näst sista produkten i serien "från skog till skrivbord"!
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27. |