![]() |
På g
1 bifogad(e) fil(er)
Om du kan gissa vad som är på gång så är du duktig!
|
V3a tror jag.
|
gissar på någon slags godsvagn, men egentligen ville jag bara konstatera att det är en fröjd för ögat att se dina verk samlade så där ;)
|
kanske en X7a eller B6an.gp3119
|
X7, V3 och B6 är ju redan byggda, varför skulle han fråga om det? :vinka:
Det handlar antagligen om vagnen som syns i förgrunden. Kan det kanske bli någon form av äldre passagerarvagn i trä? |
Citat:
Jo, den tanken slog mig med! mycket möjligt en C3 ? |
En C3:a, eller någon annan passagerarvagn kan det inte bli, för bärfjädrarna är för korta för det. ;)
Jämför: http://www.skanskajarnvagar.se/vagnar/vagn11.html |
Tror snarare på en godsvagn. I första skedet, så var jag inne på någon öppen. Då det ser ut som han redan har lagt textur på golvet. Men jag tror att Lennart är lite lurig med bilden och har inte påbörjat med sidorna än. Då hjulaxlarna sitter så långt ut i hörnen, så drar jag till med en G-vagn t.ex. Gu, Gus eller Giu.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
På G, ja! Varför inte?
2 bifogad(e) fil(er)
Bengan var ute på rätt spår (som vanligt). Det blir en G, och med möjligheter för er "målare" att skapa nya texturer. Vagnen kommer att utrustas med nya koppel och öppning/stängning av dörrar, samt olika laster. Kommer att skicka högupplösta texturer med alla detaljer som objekt i PSD-format till er "som vill göra varianter". OBS. PSD-texturen har formatet 1744x1744 och måste "resamplas" till 1024x1024 för att komma till full rätt! (att gå upp till 2048x2048 vore nog "övervåld"). Vad STL Koppel är blir ni väl snart varse tack vare Svenolov och Korvtiger!
Vi hörs snart: |
Hade mina misstankar, om en G-finka med öppningsbara dörrar. Då du hade lagt texture på golvet.
|
Som en avrundning på en hektisk dag skall jag avnjuta? fotbolls-matchen Spanien . Portugal. Bara som "relax" från "max"!
|
ah! underbart snyggt! passar så väl till V3:an med:tumme_upp: Måste konstruera en passande bangård för dessa skönheter ;)
|
Som vanligt, ser förbenat bra ut (var det inte en sådan vagn du sökte för ett tag sen, Bengan, till att måla om som en "Margarin"-vagn, eller vad det nu va?).
Är det måntro det nya kopplet som hänger och dinglar på bear's Lkp-vagn på "gissningsbilden"? |
Oj, va ballt! Till och med godsfinkor går man ju igång på, särskilt när dom är så fina som dina! :tumme_upp:
ursnygga, precis som alla dina andra byggen! :tumupp: Vilka hjul... |
Justeringar på G
1 bifogad(e) fil(er)
Efter kloka påpekanden av Korvtiger har en del förändringar gjorts och mer blir det säkert?
|
ser väldigt bra ut! en sak jag tänker på, är att handtagen på skjutdörren ser väldigt tjocka ut ? samt att jag inte känner igen röret som sticker upp, inte sett det på en G vagn innan, det finns ju många olika så ;)
|
G och nu Giu
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har limmat ihop en litt Giu (den med gaveldörrar och övergångsbryggor) för tidnings- och cykel-transporter (vad nu tidningar och cyklar har gemensamt???). Med den nya teknik som Svenolov, Korvtiger och undertecknad utvecklar blir både koppel, luftslangar, bryggor och gaveldörrar animerade. |
Mycket snyggt!
Angående ledstängerna: Bildade min uppfattning efter att kollat på några bilder av vagnen, som postades på modellrallaren i följande artikel. http://www.modellrallaren.se/?p=1810 Men du ska göra det du tycker känns bäst, man kan inte göra alla glada! ;) Du ska ha ett stort tack för ditt oerhörda arbete! |
Citat:
|
Citat:
Jodå, det såg jag, och det ser väldigt bra ut som jag redan påpekat ;) |
Ojdå. Den sista där (Giu), gillar jag verkligen färgtonen på.
|
5 bifogad(e) fil(er)
Citat:
G och Giu kommer med texture-group á la´ Korvtigers Gs, G3 och F2e, så ni i målnings- och smutsbranchen kommer att få ert lystmäte sen. Kommer att leverera bra texturförlagor så får vi se hur vi samordnar det sen. Har just ändrat en massa eftersom Korvtiger ("nutpecker" = "niträknare") är den som förser mig med ständigt ny info om hur olika detaljer ser ut. Men nån gång skall väl G och Giu bli färdiga, kanske i samband med "STL Koppel" som kommer att bli en "höjdare" för oss som gillar realistisk tågkörning och växling! Några bilder på senaste versioner: 1. V3 kopplad till en G-vagn. 2. Slutsignal på dagen aktiverad (på natten[mellan 18.00 och 06.00 blir det slutlykta]). 3. Kopplar till en Giu, slutsignal aktiveras och koppel animeras. 4. Kör vidare för att koppla till en Bo6 lokaltrafikvagn, och då... 5. Kopplas vagnarna med koppel och slangar och bryggorna fälls ut, Detta är möjligt tack vare Svenolovs emminenta skriptförmåga!!! |
Citat:
|
Var det inte G-finken som hade den märkliga texten: "8 hästar eller 40 man". Jag minns när min morbror i början av 1940-talet steg ur en sådan här vagn på väg till kriget. Han var iförd landstormshatt!
Nisse Blid |
Nils, nu när du nämner detta så stämmer det säkert för den variant av Giu som jag och Korvtiger planerar framöver, nämligen F6 (försvarets specialvagn för cyklar och tropp).
|
Citat:
kan du få fram var dennna skylt (eller text) satt på vagnen? Kan du vaska fram mer om denna armésärling bland G-vagnarna så vore jag tacksam! Har just satt in 40 cykelhängare och ordentliga stag och kättingar för berusade beväringar att ta sig över till närmaste personvagn utan att omkomma "i fält"! |
Märk skillnad på F6 och trupptransportvagnarna!
G = Standardgodsvagn Giu = en G-vagn, men med övergångsbryggor. F6 = En Giu med krokar för cykeltransport (max 80 st) Trupptransportvagnarna = en Giu med specialinredning, inget särskilt littera. |
Citat:
Nu är du nog ute och "cyklar" Korvtiger? |
Citat:
|
Citat:
DVS Framhjul i ställ / Bakhjul i ställ/ framhjul... osv ? Underbara vagnar du har fått till! |
100703 tre varianter
3 bifogad(e) fil(er)
Har jobbat lite med texturer och detaljer idag, och dessutom fått till en F6-variant med armécyklar. Förbereder ett antal olika inredningsalternativ till G-vagnarna som "commodities" att placera ut som andra laster - måste sätta mig in i queque-systemet i Trainz först.
|
helt underbart! man orkar knappt vänta tills man får placera dom på bangården och börja rangera ;)
|
Helt underbara vagnar, fastnar dock mest för Cyklarna.
|
100706
3 bifogad(e) fil(er)
Gjort lite olika inredningar till F6-vagnen som kommer som laster av märket SALG (Svenska Armé Laster för G-vagnar). Det fattas några "bassar", "lottor" och "sjuksystrar".
|
Lan! Jag tror du skall ligga lågt ett tag med Gui. Ska försöka söka i källor, kan kanske få napp.
Ordet unikt kan översättas till enastående. Det mest enastående i svensk järnvägshistoria torde nog vara skylten: 8 hästar eller 40 man. Nisse Blid |
Citat:
|
Skylten satt, vad jag minns, under litterabeteckningen och likt denna.
En reflektion: Hur omvandlade man godsvagnen från kupé med åtta häster till logi för 40 man - en märklig förvandling. Hoppas återkomma i ämnet. Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16. |