Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   B6 lokaltågsvagn 1950-tal ??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26451)

lan 2010-04-29 19:39

B6 lokaltågsvagn 1950-tal ???

B6 ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag ofta åkte med en sådan mellan Göteborg och Skövde när jag gjorde lumpen på 1960-talet. Minnen av vad det var för roligt med den har jag förträngt, men roligt var det!

Nu undrar jag om det finns nåt intresse av att jag bygger den?

Bilder och data:
http://www.jarnvag.net/index.php/vag...ersonvagnar/b6

Nils Blid 2010-04-29 22:37

Du är inte ensam om att ha åkt i B6. Jag sov i den många gånger under morgontidig pendlarresa mellan Nynäshamn - Stockholm. Den tillhörde SNJ:s flottaste vagnar.
Nisse Blid

korvtiger 2010-04-30 15:48

Co6 heter den i min värld :D (har ingen koll på något efter litterareformen -56)

Jag har så smått börjat tänka på ett script (Svenolov står för script-delen såklart :rolleyes:) för att koppla ihop bälgar/övergångsbryggor som jag kan använda till mina trävagnar och som även Lokkalle ska använda på sina B1-vagnar (och C1 om han även gör den) och det kanske skulle vara aktuellt för dessa vagnar också? Det och så STW-koppel på det va? Kan det bli mer spännande mellan två vagnar? :D

lan 2010-04-30 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 209518)
Co6 heter den i min värld :D (har ingen koll på något efter litterareformen -56)

Jag har så smått börjat tänka på ett script (Svenolov står för script-delen såklart :rolleyes:) för att koppla ihop bälgar/övergångsbryggor som jag kan använda till mina trävagnar och som även Lokkalle ska använda på sina B1-vagnar (och C1 om han även gör den) och det kanske skulle vara aktuellt för dessa vagnar också? Det och så STW-koppel på det va? Kan det bli mer spännande mellan två vagnar? :D

Låter spännande, hör av dig med mer info så jag kan anpassa B6 (förlåt C6) efter detta.
Tänker nog bygga den med bälgar (inte gummi(s)vulster).

Marcus Gustavsson 2010-04-30 16:08

ah härligt! B6 är en vagn som jag personligen saknar, mycket trevlig krabat som man gärna ser i trainz! Vad skulle vi göra utan dig lan ?

korvtiger 2010-04-30 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 209520)
Låter spännande, hör av dig med mer info så jag kan anpassa B6 (förlåt C6) efter detta.

Co6 om jag får be! Man hade fortfarande o:et (egentligen en nolla, men jag tycker att det ser snyggare ut med ett litet o) innan -56 då man fortfarande skiljde på boggie- och tvåaxliga vagnar.

Om du vill så kan man ju göra en med bälgar och en med bara bryggor och kalla den ena för Co6 med märkning från 40-talet samt en med littera B6 med -56-60-tals märkning eller nått. Skickar ett mail med mer info.

Bengan 2010-05-01 06:04

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 209520)

Nu är jag inte helt med i ditt och korvens prat, är jag rädd för.
B6 eller Bo6 så korven blir nöjd.
Hade den överhuvudtaget bälgar någon gång.
Har bara sett den med övergångsbryggor.

lan 2010-05-01 09:06

Du har helt rätt Bengan, Bo6 (Co6) hade bara övergångsbryggor innan vulsterna kom.
Men Korvtigers "bälg och/eller övergångsbrygge"-projekt är ändå intressant!

Bengan 2010-05-01 16:08

Fick mitt vanliga fredagsmail från MJ-Hobby och tog en titt bland böcker.
Har helt missat, att det har kommit ut en bok om SJ Personvagnar från 40 och 50-talet. Då jag redan har boken om 30-talsvagnarna, så tänkte jag åka dit och köpa den på måndag. Bo6 borde finnas med där och eventuella ritningar. Återkommer med mer besked, på måndag eller tisdag.

http://www.mjhobby.se/mjhobby/produc...id=029&pid=TID 143

http://www.mjhobby.se/produkter/hfel...es/tid_143.jpg

EDIT: Gick inte bra, att länka direkt till sidan.

korvtiger 2010-05-01 17:18

Finns ingenting i 30-talsmodellsboken eftersom vagnarna byggdes 1940-1945, men i 40-50-talsmodellsboken finns de i. Se närmare här:
http://www.smj.org/prylboden/prylboden.php#SBA_forlag

lan 2010-05-01 20:11

B6 blev Bo6 eller Co6. Börjat bygga lite.

1 bifogad(e) fil(er)
Startat upp med ritning och vänster sida.

Marcus Gustavsson 2010-05-01 20:23

Ser bra ut än så länge!
Har du tänkt att göra en interiör för vagnarna eller ? för det vore en trevlig detalj som skulle uppskattas, om tid finnes det vill säga.

lan 2010-05-01 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 209621)
Ser bra ut än så länge!
Har du tänkt att göra en interiör för vagnarna eller ? för det vore en trevlig detalj som skulle uppskattas, om tid finnes det vill säga.

Självklart! Full inredning, passagerarstöd, öppningsbara dörrar, hyll- och golvbaggage m.m. Och kanske en liten hytt (ev. toaletten) så man kan gå ut och gå i vagnen m.h.a. "outsideview" (eller sitta kvar och "trycka").

När Korvtiger får till sina övergångsbryggor skall dom också dit samt STW-koppel.

Här finns att göra om sommaren blir regnig?

gp3119 2010-05-02 08:55

Dem passar till f1200 och några andara lok. Vilket numer blir det? jag vill ha numer: 3341. Men kan du göra något lok litt E10 lok. det blir fint med det tåget. gp3119 :tumme_upp:,:Yeah: och :ber:

korvtiger 2010-05-02 14:08

Nej det passar inte efter F1200...

F1200 byggdes 1914 och 1937 såldes hon och de 10 andra F-loken till Danmark där de kördes till 1960-talet

Co6 (B6) vagnarna byggdes 1940-1945, de har alltså aldrig varit i drift samtidigt i Sverige och passar därför inte ihop.

Den skulle inte passa efter en E10 heller, eftersom det är en godstågsmaskin.

lan 2010-05-02 16:36

Byggstatus 100502

1 bifogad(e) fil(er)
Renderad för texturframställning.

Marcus Gustavsson 2010-05-02 17:29

Ser bra ut!
Men jag tror nog att fönsterna på gaveln ska vara lite mer rundade upp till och kanske en aningens bredare.

lan 2010-05-02 20:28

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 209669)
Ser bra ut!
Men jag tror nog att fönsterna på gaveln ska vara lite mer rundade upp till och kanske en aningens bredare.

Bra att du kollar Marcus! Jag tror snarare att de skall vara högre (=gå längre ned). Vad tycker du?

lan 2010-05-02 20:38

1 bifogad(e) fil(er)
Marcus,
kom själv på "felet". Gaveln går för långt ner! Skall höja nerkanten! Skall göra ramverket först så ser jag bättre - det är ju i ett stycke med trappan i gavlarna och buffertarna.

Jättebra att du påpekar sånt här! Fortsätt med det - det hjälper!

lan 2010-05-02 20:43

Boggi Mod 39

3 bifogad(e) fil(er)
Med Korvtigers och Bengans hjälp har jag börjat skissa på boggierna, Sista bilden skall bli textur så småningom:

Marcus Gustavsson 2010-05-02 20:43

ser bättre ut! jag kommer definitivt påpeka saker om jag ser något då det faktiskt finns två sådana vagnar ute i Landeryd som man åkt mer än ett par gånger.

gp3119 2010-05-03 10:23

Men vilket lok passar den till då? Men kan du göra något lok då till den. Det ska vara ett ånglok då föstås. Du kan göra en E2, E5 och E lok dem passar till vagnen det vet jag. gp3119

Marcus Gustavsson 2010-05-03 11:02

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 209749)
Men vilket lok passar den till då? Men kan du göra något lok då till den. Det ska vara ett ånglok då föstås. Du kan göra en E2, E5 och E lok dem passar till vagnen det vet jag. gp3119

Om jag inte minns fel så gick E maskinerna mest i godståg och sällan i persontåg, Dock har jag ju åkt en av dessa vagnar bakom en E maskin men det var i museitrafik, annars är det väll bli ett diesellok, så som T21, som tjänade många syften, själv har jag ju planer på att bygga en T23 om lan nu bygger B6:an, då man åkt den kombinationen ett par gånger ;)

Bengan 2010-05-03 14:25

Citat:

D-lok, Ra, Rc och t.o.m. Ma + många fler.

Bo6 och Bo13 (senare B6 och B13. Rätt nu korven:visslar:) gick som lokaltåg i Stockholm, innan pendeltågen. Dragna av D och H-lok, oftast Da-lok.

B6-vagnar med Da-loket i varje ände. Fanns kvar som reservtåg och kallades för Flintapendeln ända in på 90-talet vill jag minnas.

korvtiger 2010-05-03 19:35

Citat:

Men vilket lok passar den till då? Men kan du göra något lok då till den. Det ska vara ett ånglok då förstås. gp3119

Nu så, äntligen frågar du (någon)! :D

Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet.
På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079
Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare.

Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017
På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes.

Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning:
(Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror)
A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender)
B Gods och tyngre passagerartåg (tender)
E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender)
F Snälltåg (tender)
G med underlitt. Tunga godståg (tender)
(H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender)
J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok)
K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank)
L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender)
M Malmtågslok (tender)
N med underlitt. Växling (tank)
R Malmtåg tungt gods (tender)
S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank)
W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank)

Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste.

Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834

(Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)

Marcus Gustavsson 2010-05-03 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 209790)

Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017
På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes.

Jag syftade inte på lokaltågen i Stockholm i mitt tidigare inlägg ;)

Vad som drog lokaltågen i Stockholm har jag ingen aning om, tack för ett intressant inlägg förresten!

svenolov 2010-05-03 20:32

Undantag fanns. Själv åkte jag i en av dessa vagnar med ett E-lok som dragare. Året var 1963 och resan gick från Kungsängen in till Stockholms Central.

Nils Blid 2010-05-04 12:36

30 maj rullar en B6 (Bo6) på Bröserp museijärnväg. Vagnen är handikappanpassad. Stolpen mellan dörrarna är löstagbar så att rullstolar kan tas in. Invändigt är ena vagnsavdelningen något förändrad av samma anledning. Avgång Brösarp kl. 11. Fotomöjligheter finns. Kontakta mig så levereras namn.

B6-vagnarna i Landeryd kommer förmodligen från Limhamn.

Nisse Blid

Marcus Gustavsson 2010-05-04 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 209849)
B6-vagnarna i Landeryd kommer förmodligen från Limhamn.

Nisse Blid

Nej, dom ska komma från Klippan, tillsammans med E 901.

lan 2010-05-04 16:24

Boggipyssel

1 bifogad(e) fil(er)
Gjort en Mod39-boggi, ser hyfsad ut? En av dom vanligaste boggimodellerna, satt under många olika personvagnar.

Marcus Gustavsson 2010-05-04 16:37

ser väldigt bra ut! fast tycker nog att mellanrummet mellan fönsterna på gaveln ser lite stort ut, men det kan ju vara en synvilla.

lan 2010-05-04 19:27

100504 em.

1 bifogad(e) fil(er)
Satt Bo6 på spåret för att funktionstesta boggierna - det fungerar bra! Bry er inte om de vedervärdiga färgerna - det är bara för att kunna testa utan texturer.

Marcus - det kommer diverse detaljer på gavlarna mellan dörr och fönster, alla mått stämmer med ritning och foton.

Marcus Gustavsson 2010-05-04 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 209873)
Satt Bo6 på spåret för att funktionstesta boggierna - det fungerar bra! Bry er inte om de vedervärdiga färgerna - det är bara för att kunna testa utan texturer.

Marcus - det kommer diverse detaljer på gavlarna mellan dörr och fönster, alla mått stämmer med ritning och foton.

Jo, det såg faktiskt mycket bättre ut ur den här vinkeln måste jag säga! Riktigt snyggt jobbat!

Micke.L 2010-05-04 19:36

Ah, riktigt snyggt!

Skulle vara schysst att få in dessa till Railworks precis som X7an :) Om du och KMW har tid och lust förståss!

lan 2010-05-05 17:34

100505

1 bifogad(e) fil(er)
Börjat göra riktiga texturer och mappat dom. Alla detaljer och märkning fattas ännu samt inredningen och fungerande dörrar. Jag gör lite då och då, det får ta den tid det tar!

Marcus Gustavsson 2010-05-05 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 209915)
Börjat göra riktiga texturer och mappat dom. Alla detaljer och märkning fattas ännu samt inredningen och fungerande dörrar. Jag gör lite då och då, det får ta den tid det tar!

ser mycket bra ut, men ska taket inte vara mycket ljusare ? eller det kanske inte var standard på dom förr i tiden ? För jag har några bilder på dom på min HDD och där har dom väldigt ljusgrått tak, men hur som helst, fortsätt detta fantastiska jobb! dessa vagnarna är starkt efterlängtade! :tumme_upp:

lan 2010-05-05 18:41

1 bifogad(e) fil(er)
Taken var tunnplåtklädda (billigt) och målade rätt mörkt grå men bleknade väl med tiden. Jag försöker ju efterlikna leveransskick så mycket det går. Vi måste väl lämna något att göra till SWP, "the shitandweatheringpatrol" och VD Ekan eller hur? Bifogar en Benganbild för att få Ekan och andra i rätt destruktiv stämmning:

lan 2010-05-05 19:02

100505 em.

1 bifogad(e) fil(er)
Det är gjort på 5 minuter att ändra på texturerna så fortsätt kommentera!

Bengan 2010-05-05 19:07

Haft någon tanke på, att göra flera texturer?
Så att dom slumpas fram, som korvens G-finkor och emges Hbis.

Marcus Gustavsson 2010-05-05 19:12

nu ser det fruktansvärt bra ut! saknas bara några detaljer så är den nästan lika bra som förebilden ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.