Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Msts funkar ej. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26286)

smajlet 2010-04-12 19:28

Msts funkar ej.

Hej vänner!
Efter en tids frånvaro av train simulatorer så var det dags igen. Tänkte börja om från början och avintstallerade allt och börja lägga in allt på nytt. men nu får jag inte igån det.
kan starta upp msts men kann bara ladda upp Kmj, men inga andra rutter. antingen fruser datorn eller så släcker den ner programet. Har installerat alla fyra uppdat. Xtrack 3.20 Newroad 4.0 och Scal rail men hjälper inte. har jag missat något.

Pierre 2010-04-12 19:35

Väldigt konstigt att bara KMJ fungerar...hmm... Fungerar inte rutterna som följde med msts heller? Vilka rutter har du lagt in? La du in xtracks sist?

smajlet 2010-04-12 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 208134)
Väldigt konstigt att bara KMJ fungerar...hmm... Fungerar inte rutterna som följde med msts heller? Vilka rutter har du lagt in? La du in xtracks sist?

Vågar inte svara på om jag la xtracks eller Scal rail sist. har kmj 3.0 delux. Trollhättan Light. VHJ. TSUK_Inland. Denmark . DK2000H. NMJ. Meraker. NEJ. VBSR_3 .

smajlet 2010-04-12 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 208135)
Vågar inte svara på om jag la xtracks eller Scal rail sist. har kmj 3.0 delux. Trollhättan Light. VHJ. TSUK_Inland. Denmark . DK2000H. NMJ. Meraker. NEJ. VBSR_3 .

Japp Orginal rutterna funkar.

Totte 2010-04-12 19:44

Hej!
Tog du bort mappen Train Simulator efter avinstallation? Sånt måste man göra.
Vid installation av NewRoad och X-Track är också viktigt beronde på senaste T-section.
Har du använt MSTS-update efter installation av MSTS?

smajlet 2010-04-12 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208137)
Hej!
Tog du bort mappen Train Simulator efter avinstallation? Sånt måste man göra.
Vid installation av NewRoad och X-Track är också viktigt beronde på senaste T-section.
Har du använt MSTS-update efter installation av MSTS?

Japp tömde allt, så det fanns inga mappar kvar. Kopierade rutter och trains mappen till en annan hårdisk. Installerade båda msts-update "toolsupdate" och "Train_Update1" och "class50_content_update" och "sd40-2_content_update" men får massa prickar runt trädtopparna? Frågan är vilken version av T-section det ska vara?

Pierre 2010-04-12 19:52

Jag gissar att det är tsection.dat filen som spökar. Låt det vara som det är och installera xtracks igen!

Totte 2010-04-12 19:53

Hej!
T-section skall vara Build 38. Den kan du kolla med hjälp av Wordpad.
När Globalmappen är okej, så kan du installera ScaleRail.

Totte 2010-04-12 19:58

Alla de rutter du nämde kräver inte ScaleRail! Det är JBR_2 som kräver.

Totte 2010-04-12 20:02

Vad har du för operativsystem? XP, Vista eller Win7?

smajlet 2010-04-12 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 208140)
Jag gissar att det är tsection.dat filen som spökar. Låt det vara som det är och installera xtracks igen!

Hjälpte inte. har tsection V.38

smajlet 2010-04-12 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208145)
Vad har du för operativsystem? XP, Vista eller Win7?

Jag har XP

Totte 2010-04-12 20:07

Sparade du alla tågen och constist till säkert ställe?

Bombardier Train 2010-04-12 20:09

När du installerade Xtracks och Newroads, installerade du då Newroads före Xtracks? Gör man fel där så blir det fel med Tsection.dat som ligger i Globalmappen.

smajlet 2010-04-12 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 208150)
När du installerade Xtracks och Newroads, installerade du då Newroads före Xtracks? Gör man fel där så blir det fel med Tsection.dat som ligger i Globalmappen.

jag spara alla rutter och tågen och consisterna på en annan hårdisk och har bara lagt in Rc-loken för att provköra har kollat och har Tsection v.38 som tydligen ska vara den senaste. Ingen som bor nära Mariestad.

bönan 2010-04-12 20:26

Jag vill bara påpeka att det har kommit en ny build för tsection för ett par månader sen, build 39 eller 40.:)

Totte 2010-04-12 20:28

Kopiera tågen och consist till simmen. Det kan vara så att vissa rutter som har aktivitet som kräver tågen. Det gör att simmen slocknar.

smajlet 2010-04-12 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208153)
Kopiera tågen och consist till simmen. Det kan vara så att vissa rutter som har aktivitet som kräver tågen. Det gör att simmen slocknar.

har testat det med. har nu bara kmj och din rutt Trollhattan_light installerad och har plockat bort alla aktiviteter från rutterna och dom patcherna som tillhörde dom

Totte 2010-04-12 21:04

Felmeddelande?

smajlet 2010-04-12 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208158)
Felmeddelande?

Tyvärr inga. Så alla filer finns tydligen men ändå funkar det inte. har gjort det här förut och det har funkat varje gång. men inte nu. Fattar inget.

Totte 2010-04-12 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 208135)

Har du fortfarande alla dessa rutter i. Pröva flytta undan VHJ, Meraker och NEJ.

smajlet 2010-04-12 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208160)
Har du fortfarande alla dessa rutter i. Pröva flytta undan VHJ, Meraker och NEJ.

Har bara kmj och Trollhattan_light och Rc-loken

smajlet 2010-04-12 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 208162)
Har bara kmj och Trollhattan_light och Rc-loken

och tre consists på rc-loken och dom funkar i kmj

Totte 2010-04-12 21:31

Tog du bort aktivitet Från Thn-Light? Om ja, har du så fall tagit bort även filerna i Services och Traffic?

Pierre 2010-04-12 21:36

Om du inte slängt dom andra rutterna, så lägg in dom en och en och prova. Då ser du vilken/vilka rutter som ger problem. Installera om dom rutterna, följ readme filen!

smajlet 2010-04-12 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208164)
Tog du bort aktivitet Från Thn-Light? Om ja, har du så fall tagit bort även filerna i Services och Traffic?

Japp allt som tillhör aktiviteterna även Sevices och Traffic tog även bort partcherna och behöll bara den som följde med "Trainguide_Oslo-Kornsjoe" Så himmla mystiskt. har även provat att kopiera hela msts-mappen från min andra dator där den funkar. men utan resultat.

Pierre 2010-04-12 21:44

Installera om MSTS igen och strunta i uppdateringar mm (se till att allt gammalt är borta först!). Kopiera hela MSTS mappen från din andra dator och skriv över. Fungerar det inte nu, då vete tusan!

Totte 2010-04-12 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet (Inlägg 208167)
har även provat att kopiera hela msts-mappen från min andra dator där den funkar. men utan resultat.

Det lär finnas systemfiler som ska känna till rätt MSTS. Det går inte att bara kopiera hela MSTS över till annan dator.
Jag tror du bör installera om igen allt.
Sen installerar du bara MSTS-update och Newroad först och sen X-tracks. Inget mer.
Sen provar du en rutt i taget. Hoppas att det funkar.

smajlet 2010-04-12 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 208166)
Om du inte slängt dom andra rutterna, så lägg in dom en och en och prova. Då ser du vilken/vilka rutter som ger problem. Installera om dom rutterna, följ readme filen!

Har rutterna på en backupp disk har har provat att kopiera in en i taget innan jag skrev här på forumet. fattar bara inta vad Kmj saknar mot dom andra rutterna efter som det är bara den som funkar.

smajlet 2010-04-12 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208171)
Det lär finnas systemfiler som ska känna till rätt MSTS. Det går inte att bara kopiera hela MSTS över till annan dator.
Jag tror du bör installera om igen allt.
Sen installerar du bara MSTS-update och Newroad först och sen X-tracks. Inget mer.
Sen provar du en rutt i taget. Hoppas att det funkar.

Okej ska prova det i morgon. John Blund börjar komma. Tack för erat sammarbete och ni ska få redea på hur det går. Ha det bra så länge.

bönan 2010-04-12 21:58

Jag har märkt att rutter och tåg kan sluta fungera om man flyttar dom och sen lägger tillbaka. Jag skulle rekomendera att du avinstallerar MSTS igen, och sedan installerar igen på en annan plats. Testa att orginalrutterna funkar. Ladda sen ner de nya rutterna en och en, samma sak med tågen, och se om det funkar. Funkar det, så kan du ju fortsätta och installera update, MSTS Bin osv.:)

smajlet 2010-04-14 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 208174)
Jag har märkt att rutter och tåg kan sluta fungera om man flyttar dom och sen lägger tillbaka. Jag skulle rekomendera att du avinstallerar MSTS igen, och sedan installerar igen på en annan plats. Testa att orginalrutterna funkar. Ladda sen ner de nya rutterna en och en, samma sak med tågen, och se om det funkar. Funkar det, så kan du ju fortsätta och installera update, MSTS Bin osv.:)

Jiipppi. Nu fungerar det igen.. Problemet var att när jag flyttade rutter till en annan plats på hårdisken så på något sätt försvann nästan halva rutten i storlek. och därför fattas det filer. Så kopiera är tydligen säkrare att göra än flytta. Tänk på det.

Tack för eran insats
Ha det bra!

Totte 2010-04-14 19:31

Va bra att det gick! :tumupp:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14.