![]() |
Pressmeddelanden Bergslagstrafik
Detta är Bergslagstrafiks officiella tråd för pressmeddelanden och annan information.
Pressmeddelande 2010-02-25 Jag inleder med att välkomna Bombardier Train & Wasso som nya förare hos oss. Är du intresserad av att bli förare hos Bergslagstrafik? Skicka ett P.M till undertecknad. Som förare får man tillgång till scenarion och aktiviteter till rutten som ingen annan får. Kravet är dock att man ska uppdatera forumet med bilder och gärna en text om "sin arbetsdag". Mer info via PM. Bergslagstrafiks punktlighet 2009 var 96% 96% av tågen ankom i tid till slutdestination 6% av tågen var sena till en eller flera mellanstationer (Dessa tåg kom sedan i tid till slutstation!) 4% av tågen var sena till slutdestination För att få en bättre punktlighet till 2010 har vi höjt hastigheten på båda våra banor. Vi har höjt hastigheten mellan Grevsta och Tillebo till 70km/h istället för 50km/h. Vi har också höjt hastigheten mellan Södra Nordstan och Oturst till 100km/h istället för 80km/h. Vi planerar att göra fler hastighetshöjningar. Vi har också gjort en beställning på en ny uppsättning tåg, som är mycket mer moderna än våra tidigare. De nya tågen kommer att vara av typen Class 380. Dessa tåg klarar av att bromsa och accelerera smidigare än våra tidigare tåg vilket gör att bromssträckan kan kortas ned och din restid blir lite kortare. Tågen börjar levereras redan nu, och det ska totalt bli 16 tågsätt med tre vagnar i varje. Vid rusningstid kommer vissa av tågen framför allt på bana 2 att kopplas ihop till multipelkopplade tåg. Vi har dock lite problem med destinationsskyltarna på tågen. Så för tillfället går alla tåg med blank destinationsskylt eller med "Class 380 Desiro". Det kommer dock vara extrainsatta pappersskyltar som visar vart tåget åker. Mer info om våra nya tåg kommer i ett senare pressmeddelande. Tack för att ni väljer att resa med Bergslagstrafik AB. |
Nice! Ska jag skriva något här när jag har kört? Och i så fall, vad ska jag skriva? :)
EDIT: Jag borde nog ha läst lite mer noggrant :rolleyes: |
Kul det här! Men en fråga, du skriver att punktligheten var 95% 2009. Men sen skriver du att 90% av tåget var sena till mellanstationer och 95% var sena till slutstation.;):)
|
Oops, miss av mig, ska fixa det ;)
|
2 bifogad(e) fil(er)
Bergslagstrafiks nya tidtabeller
Tågen står på Slageberg 5 minuter innan det vänder till Nordstan. Det är dock oklart om tåg från Slageberg ska växlas in på linje två vid ankomst till Nordstan. Det beror på hur linje 2's tidtabell ser ut. |
Pressmeddelande 2010-03-06
I höstas levererades det första tåget av modellen Class 380 till Bergslagsbanan. Vi har nu testat att provköra tåget och tänkte visa lite bilder. Det är fritt för press att använda bilderna i tidningar. http://i291.photobucket.com/albums/l...5-41-49-04.jpg Tåget var inte i trafik för passagerare utan endast för Bergslagstrafiks ledning. http://i291.photobucket.com/albums/l...5-41-26-65.jpg Tåget gick skyltat som "Vi provkör Class 380 på Bergslagsbanan" http://i291.photobucket.com/albums/l...5-44-46-51.jpg |
Snyggt! Hur ändrar man destinationerna på rull-displayen? :)
|
Intervju med en tågförare på Bergslagsbanan
Henke Brant är tågförare på Bergslagsbanan. Han är 23år gammal och har varit förare i 1 år och 5 månader. Han kör främst tåg på nattetid. Vilka arbetstider har du? Jag har oftast klockan 20.00-01.30 på vardagar och 22.00-04.00 på helger Hur kommer det sig att du jobbar så sent? Det är något jag själv har valt. Jag gillar att köra på natten. Det är mycket lugnare på banan och trafiken glider på utan störningar. Sen är jag ju en nattmänniska också. Vilket är ditt favorittåg, X380 eller X7? Helt klart X380, det är mycket fräschare än X7 och det går smidigare. Det är mycket modernare också så man kan få information om trafikstörningar m.m direkt till hytten. Vad gör du under ditt arbetspass? Förutom att köra tåg. Ja du, när jag börjar så går jag från min lägenhet i Nordstan till Stationen och går in i Orderrummet. Där får jag en lista med de tågen jag ska köra under kvällen och natten. Det brukar vara runt 6 tur-retur resor jag gör under en kväll. Sedan går jag till kiosken på stationen och köper en coca cola zero som jag alltid har med mig i hytten. Sen går jag till det spår mitt tåg ska avgå ifrån och väntar in tåget om det inte har kommit ännu. Sedan går jag in i hytten, aktiverar den och kollar att allt är rätt inställt. Sedan tar jag på mig en varselväst och går ner på spåren och kollar så att tåget ser bra ut på utsidan. Sen sätter jag mig helt enkelt i hytten och drar igång radion och inväntar avgång. Vilka brukar du göra i hytten under din resa? Jag brukar lyssna på radio, oftast 107,5 för att jag gillar lite partymusik och det håller mig pigg. Annars gör jag väl inte så mycket. Skulle du kunna tänka dig att köra på morgonen istället? Nej, aldrig i livet. Men på sommaren går ju solen upp rätt tidigt så vissa gånger mitt i sommaren har solen gått upp under min sista tur. |
Är det här på riktigt eller nått på skoj på din bana?;);)
|
Detta är "på skoj". Bergslagstrafik är ett virtuellt tågbolag som trafikerar på Bergslagsbanan. Micke skriver dessa pressmeddelandena för att få det att verka lite mer realistiskt :)
|
Pressmeddelande 9 maj 2010
Scotrail köper upp Bergslagstrafik! Idag blev det bestämt att Scotrail köper upp Bergslagstrafik. Alltså kommer nu tågen på Bergslagsbanan drivas av Scotrail som även bedriver trafik i Glasgowområdet. Scotrail bedriver bl.a Glasgow Airport Rail Link där det går 4 tåg i timmen, varje timme till och från Glasgow International via Gilmore Paisley Street. Scotrail kör också tåg mellan Glasgow Central och Paisley St James via alla stationer på vägen. Dessa tåg går varje halvtimme dygnet runt i båda riktningar. Alltså kör Scotrail 6 tåg i timmen in till Glasgow Central dygnet runt. Förutom Scotrail trafikerar även bolag som First och Virgin Gilmore Paisley Street, så det är en riktig knutpunkt. |
Det är nu klart att Virtual Scotrail även ska bedriva trafik mellan London Paddington och Ealing Brodway. Tågen som kommer användas på sträckan är samma som körs på Bergslagsbanan och som GARL. Tågen är beställda och börjar levereras i slutet av månaden. Innan dessa tåg kommer kör Scotrail med diesel Class 166 som de lånar från First.
Det går bra att anmäla sig som förare hos Scotrail/Bergslagstrafik. Som förare kommer man få tillgång till Scenarion som endast förare får, men man måste också rapportera sina körningar. Skicka PM till mig. |
Scotrail har tagit beslut om att bygga ut Bergslagsbanan till två nya linjer. Den första beräknas stå klar sent 2010 och den andra är det fortfarande oklart när den är klar. Hastigheterna kommer vara lite högre på dessa linjer dock kommer maxhastigheten vara 100km/h. Men istället för att den ska gå i 50km/h på vissa ställen så kommer lägsta hastighet vara 60km/h.
Plattformarna görs ca 100m långa för att passa dubbelkopplade X380's. Det kommer att vara två spår på i alla fall en av linjerna, vilket gör det möjligt att köra upp till 10 tåg i timmen åt varje håll. Dock kommer maxkapaciteten vara 3 tåg i timmen i rusningstid på varje spår. Men detta gör att om ett tåg är sent till en station, slipper tåg åt motsatt håll bli försenat eftersom man inte måste vänta. Skulle det bli stopp på ett av spåren finns växlar längs med linjen så att man lätt kan byta spår, vilket minskar kapaciteten. Bygget är i full gång. Här är två bilder som en arbetare tagit med sin mobilkamera. Här grävs det för att lägga kablar under marken. Till exempel kablar som är kopplade till signaler och säkerhetssystem. http://i291.photobucket.com/albums/l...4-51-26-56.jpg Ett arbetståg med bänkar, kablar och lite krafs har anlänt och föraren njuter av solskenet. http://i291.photobucket.com/albums/l...4-51-16-06.jpg |
kan du hjälpa mig hur jag får det tåget med destinationsskyltar?
jag kan inte på hemsidan den säger att jag ska stänga av någon download sak? |
Hej!
Om du menar att du vill ha tåget så måste du köpa det från http://store.steampowered.com/app/24048/ Om du menar att du vill ha hjälp med hur man sätter in egna destinationer på tåget så finns guiden här: http://www.youtube.com/watch?v=_-K_H...layer_embedded |
Dessa sträckor traffikerar Scotrail i nuläget
Nordstan - Slageberg Nordstan - Roderbo London Paddington - Hayes and Harlington Glasgow Central - Glasgow International Airport [GARL] Glasgow Central - St James Mer info kommer på en hemsida inom kort. |
Nu har vi äntligen fått in alla våra X380s så nu går endast dessa på Bergslagsbanan.
Dessa är också kompletterade med stationsutrop för att passagerarna lättare ska veta vart dom är. För övrigt är det nya priser som gäller. Från och med Oktober gäller en ny prisplan. Bergslagsbanan har delats in i zoner. En zon kostar 20kr att resa i (15kr red. pris) Vilket blir 60kr för att åka inom hela nätet i två timmar. (45:- red. pris) Zon 1 Nordstan Södra Nordstan Oturst Bergsta Riggby Zon 2 Norrebo Grevsta Erikstad Tutaboda Skogemåla Zon 3 Tillebo Ömål Slageberg (slut linje 1) Veralund Duvnäst Skavstorp Roderbo (slut linje 2) Priser för att åka från Glasgow Central till Glasgow international är 95kr från Glasgow Central (75kr reducerat pris). Stiger man på vid Gilmore Paisley Street kostar det bara 35kr. På denna sträcka finns inte ett reducerat pris. I motsatt riktning (fr. Glasgow International) kostar det 95kr till Glasgow Central och 35kr till Gilmore P Street. Det är dock ingen påstigning för resande från G P S till G C. Dessa tåg går 4 gånger i timmen, varje timme mellan 05.00 - 01.00 alla dagar i veckan. För folk som reser till någon av de mellanliggande stationerna (ej "flygtåget" utan tåget mot St James Street) kostar det 15kr/rest station. Det blir 75kr om man ska hela vägen till St James Street. OBS: Flygtåget har ingen avstigning vid Gilmore P Street på väg till flygplatsen och de har ingen påstigning på väg till Glasgow Central. Vill man till och från G P S får man ta pendeln Glasgow Central - St James street. Flygtågen är de enda tåg som går till flygplatsen. |
Ombyggnad vid Nordstan!
All trafik till Nordstan är inställd från och med 3e september. Tåg mot Roderbo / Slageberg vänder vid Södra Nordstan. Ombyggnaden kan orsaka förseningar m.m. Anledningen till ombyggnaden är anpassning för linje 3 som beräknas stå klar tidigt 2011. Bl.a kommer spåren till plattform 4 och 5 läggas om. Tåg från Linje 1 och 2 kan inte växlas in på spår 4 och 5 i fortsättningen. Dessa plattformar kommer att anpassas till helt nya tågsätt, med en annan sammansättning än de nuvarande som går med 3 resp 6 vagnar. Tågen på bana 3 och 4 kommer endast gå kopplade med 6 vagnar, och dessa tåg är inte två stycken tåg ihopkopplade utan 2 manövervagnar, och 4 mellanvagnar. Detta gör att vissa vagnar har extra kapacitet för barnvagnar, rullatorer samt cyklar. Tågen på bana 3 och 4 ska gå med ett mellanrum på max 20 minuter. I rusningstid är det 15 minuter mellan varje tåg. Det gör att man slipper vänta en längre tid på ett tåg. På bana 3 o 4 kommer plattformarna endast vara anpassade för de nya tågen X380. Det kommer inte gå några IC-tåg eller andra tåg på banorna. Bana 3 och 4 har också ett mer avancerat signalsystem och efter stationen Knutpunkten så kommer det vara betongslipers vilket kommer tillåta hastigheter upp till 120km/h. |
Nu höjer vi hastigheten ännu mer!
Nu kan du komma fram snabbare om du väljer Bergslagsbanan. Vi håller just nu på med hastighetshöjningar på både bana 1 & 2. På bana 1 kommer hastigheten att höjas på följande ställen: Norrebo - Grevsta: Från 70km/h - 90km/h Grevsta - Tillebo: Från 50km/h - 70km/h Ömål - Slageberg: Från 50km/h - 70km/h På bana 2 kommer hastigheten höjas på följande ställen: Den korta biten där det är 30km/h förbi Gamla Tutaboda, kommer hastigheten att höjas till 70km/h. På bana 3 och 4 kommer tågen köra fortare i allmänhet, eftersom det är nya spår samt det är ett nytt säkerhetssystem som tillåter snabbare och tätare trafik. Medelhastigheten kommer att ligga på 100km/h beroende på område. Vi beräknar att restiden på Bana 1 förkortas med 4 minuter. Restiden på bana 2 förkortas med 1 minut. Vi hoppas att kunna göra fler hastighetshöjningar i framtiden. Res snabbt och säkert med ScotRail |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009