Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Stångholmsrutten (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25789)

Bombardier Train 2010-02-11 15:39

Stångholmsrutten

7 bifogad(e) fil(er)
Hej!

Nu har jag påbörjat mitt ruttprojekt, som kommer att innehålla följande, i samma rutt:

• pendeltågsbana (Stångholm (eller Tillsta Centrum)-Grimsta Central
  • museibana (Fyra stationer, tre mötesplatser + en depå) (Edeby-Munkhamra)
  • fjärrtågsbana (Grimsta Central-Österhaninge)

Pendeltågsbanan är bara påbörjad, museibanan är nästan klar (bara lite landskap längs linjen) och fjärrtågsbanan är inte påbörjad.
Ni kan se hur mycket jag har byggt genom att titta på kartan.

Anledningen till att jag gör tre banor i en rutt, är för att rutten ska passa alla.

På pendeltågsrutten är den högsta STHn 120 km/tim, på museibanan är den
50 km/tim och på fjärrtågsbanan 140 km/tim.

Alla banor (förutom museibanan) kommer att hänga ihop med den större stationen Grimsta Central, där det kommer att finnas en stor depå för både pendel- och fjärrtåg.

Museibanan är elektrifierad pga att man ska kunna köra SJ X7. Men då är det trästolpar längs linjen.

Några bilder kommer här nedan, men vill ni se fler så kan ni alltid titta i Screenshots-tråden.

Antepante 2010-02-11 15:43

snyggt ..

jag tycker det är skoj att fler och fler börjar bygga i Rw.. =)

Pierre 2010-02-11 16:49

Tycker du gör helt rätt med flera banor i samma rutt. Kul att kunna köra olika typer av trafik! Glöm inte bort godstrafiken bara, lägg lite ind. spår här o där...

Bombardier Train 2010-02-11 17:04

Ja, lite godsspår kan jag lägga in. :)

bönan 2010-02-11 17:13

Låter finemang det här!:D:grin: Men snälla, 160 på fjärrtågsbanan? Det är något med 140 jag har svårt för och med 160 får man ju köra fullt ut med Rc6. Snälla..?:visslar::visslar::o

Bombardier Train 2010-02-11 17:51

Jo, jag kan tänka mig att Fjärrtågssträckan blir maxhastighet 160 km/tim. Men vi får se hur jag gör när jag har byggt så mycket. :)

Kenny 2010-02-11 18:43

Läckert :) Som sagt var... skoj att fler och fler börjar bygga! :)
Får man fråga vart du hittat plankorsningarna i trä samt de inglasade busskurerna?

Bombardier Train 2010-02-11 18:47

http://rail-sim.de/railsim/
Troligtvis där! Har varit inne på för många downloadssidor... :grin:

Pierre 2010-02-11 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Kenny (Inlägg 203863)
Läckert :) Som sagt var... skoj att fler och fler börjar bygga! :)
Får man fråga vart du hittat plankorsningarna i trä samt de inglasade busskurerna?

Trä övergångarna är jag ganska säker kommer från SADs rutt...

Bombardier Train 2010-02-12 19:02

2 bifogad(e) fil(er)
Igår fixade jag till Tranvik, pendeltågsstationen, lite grann. Jag har lagt till en gångväg som leder till Museilinjens station som också heter Tranvik. Anledningen till att jag la vägen är för att de som vill besöka museilinjen smidigt ska kunna ta sig dit, bara att gå en promenad på ca. 5 min. ;)
Om ni undrar varför det ser ut som om staketet bara slutar (bild 2), gör det inte det. Det har nog med upplösningen att göra, men tyvärr kan jag inte ha bättre än vad jag har nu.

Jag fixade även till bommarna, ja ni vet hur dom såg ut innan! :rolleyes::vetej:
Dock vill de inte gå ner, så det ska jag försöka fixa det. :)

Bombardier Train 2010-02-12 19:56

1 bifogad(e) fil(er)
Den operatör som åtminstone kommer att köra pendeltågstrafiken är ett bolag som heter TTC, Train Traffic Care.
Så någon gång i framtiden, när alla linjer är färdigbyggda kan vi nog ha ett virtuellt tågbolag. TTC-loggan kan ni se på bilden: :)

Kenny 2010-02-12 21:48

Snyggt :) Jag ser att du liksom jag får gräs upp bland vägarna, finns de något bra sätt att få bort det?

Micke.L 2010-02-12 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av Kenny (Inlägg 203956)
Snyggt :) Jag ser att du liksom jag får gräs upp bland vägarna, finns de något bra sätt att få bort det?

Byt textur till en som inte har uppåtstickande gräs (ex. bare grass).

Eller gå in i options, grafik, och tryck "off" i producial flora.

:)

Pierre 2010-02-12 23:13

Känns som man bara klagar...men...

Ser knäppt ut med olika längd på bommarna och vägarna ser konstigt breda ut. Dessutom är bommarna ute i vägen, ger4 också fel intryck enligt mej!

Vill inte klaga, men men...

Totte 2010-02-12 23:30

Hej!
Det finns faktiskt tvåfilig bred väg, så det är okej för mig. Ser bra ut hittills. Bara bommarna skulle vara lika genom att du placerar dem vid utkanten av vägen, så blir det säkert bra.

Pierre 2010-02-12 23:44

Ja vore bommarna utanför vägen vore det mycket bättre...

Bombardier Train 2010-02-23 17:27

Nu håller jag på med stationen Hjelsta. Före stationen (i riktning mot Stångholm) finns ett spår som viker av, där jag har tänkt att man ska kunna köra lite gods till en fabrik, som då ligger en bit utanför Hjelsta. Jag kommer vid de lite större stationerna lägga en del gods-spår som man också kan köra på.
Det blir inga bilder den här gången. :)

Pierre 2010-02-23 20:53

Det är bra att du gör lite fabriksspår här och var. Då kan vi köra gods också! Kanske får in en hamn nånstans?

Bombardier Train 2010-02-25 09:13

Ja, kanske det. Vi får se. :)

Bombardier Train 2010-02-27 17:10

3 bifogad(e) fil(er)
Nu kan ni se bilder från industrin i Hjelsta. Men vad de tillverkar här vet jag inte... :Fnissa::) Perrongen som finns där är till för avlastning av gods, så det är endast godståg som åker upp hit, inga persontåg.
Men en sak förstår jag inte, när jag valde att sätta ut en plattform utan människor (för det passar ju bäst här) så blev det ändå med människor på perrongen. Är det någon som tror sig veta varför?

Kommentera gärna!

bönan 2010-02-27 17:23

Ser bra ut, men lägg till ändbitar på platformen!:tumupp::)

Bombardier Train 2010-02-28 10:57

2 bifogad(e) fil(er)
Nu har Hjelsta industriområde uppdaterats lite grann. På bilderna är det natt... :)

Bombardier Train 2010-03-01 13:22

3 bifogad(e) fil(er)
Nu är Hjelsta station också färdigbyggd. Se bild 1 och 2.
Den sista bilden visar Tillsta Centrum, som är under uppbyggnad. Vissa pendeltåg vänder här och kör tillbaka till Grimsta Central. De tågen går alltså inte ända till Stångholm. :)

Bombardier Train 2010-03-01 14:48

1 bifogad(e) fil(er)
Här visar jag en linjekarta så ni kan se hur alla spår är lagda. Godstågslinjen går parallellt med pendeltåget mellan Grimsta Central och Hjelsta, där godstågslinjen sedan viker av till industrin. :)

Micke.L 2010-03-01 15:00

Ser bra ut, fast byt till Svenska stoppbockar :)

Bombardier Train 2010-03-01 15:01

Tack för kommentaren! Jag ska byta till svenska stoppbockar, men problemet är att jag inte vet hur man gör en Blueprint till det spår man vill använda. Hur gör man det? :o:)

Pierre 2010-03-01 15:05

Ser bra ut! Tycker ind. spåren blev mycket bra!!!!

Hur ser det ut där museibanan och pendeltågsbanan korsar varann?

Pierre 2010-03-01 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 205151)
Tack för kommentaren! Jag ska byta till svenska stoppbockar, men problemet är att jag inte vet hur man gör en Blueprint till det spår man vill använda. Hur gör man det? :o:)

Du har säkert spår, där stoppbockarna sätts ut automatiskt nu!? Då får du använda gradient och vinkla ner bockarna under marken. Sen sätter du ut dom svenska!

Bombardier Train 2010-03-01 15:14

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Pierre! Där museispåret korsar pendeltågsspåret ser det inte märkvärdigare ut än såhär:

Pierre 2010-03-01 15:19

Ok, jag hade nog väntat mig en station där, typ f.d. korset i Öxnered...

bönan 2010-03-01 15:37

Och kanske några växlar så att man kan byta från museubana till pendelbana osv?:)

Bombardier Train 2010-03-01 15:48

Bönan: Nu har korsningen försätts med två växlar. :)
Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 205157)
Ok, jag hade nog väntat mig en station där, typ f.d. korset i Öxnered...

Okej, jag vet inte riktigt. Den stationen skulle bli alldeles för nära Tranvik, men jag skulle kunna göra en öde station där, som inte används nu. Vad tycker ni om det? :)

Pierre 2010-03-01 16:07

Nog bättre och strunta i station där... Bra att du gjorde växlarna!

Bombardier Train 2010-03-02 17:59

Vet någon om det finns någon vändbrygga? Det är en sak som jag saknar.

Bombardier Train 2010-03-07 12:30

1 bifogad(e) fil(er)
Nu håller jag på att bygga Tillsta Centrum. Det är inte riktigt klart, men det blir en bild iaf. :)

Bombardier Train 2010-03-15 20:26

Idag jobbade jag lite mer med Tillsta, (Det som ni har sett bilder på tidigare) och en depå som jag kallar Tillstadepån som ligger ganska nära stationen.
Att depån ligger där är för att de tåg som bara går till Tillsta ska kunna åka in dit efter resan.
I depån är det tänkt att de ska laga tågen, klottersanera, städa tågen m.m.
På Grimsta Central (Slutstationen i andra änden) kommer det också finnas en depå, men där kommer den att vara mycket större för där ska även fjärrtågen samsas om samma depå.
Bilder kommer nog imorgon! :)

KMW 2010-03-16 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 205217)
Vet någon om det finns någon vändbrygga? Det är en sak som jag saknar.

Vändskiva finns i den tyska rutten, vet inte hur det är med de engelska.

/anders

bönan 2010-03-16 14:54

Det finns i tyska rutten. I de engelska finns nåt som heter Traverser, men vet ej vad det är...:rolleyes:

Bombardier Train 2010-03-16 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 206198)
Vändskiva finns i den tyska rutten, vet inte hur det är med de engelska.

/anders

Hej!
Det var inte det jag menade, jag var nog lite otydlig helt enkelt. Jag menade en sån där brygga som kan vara gjord av trä. Eller finns det bara i tunnelbanan? I så fall är det ju inte aktuellt att ha någon. :) http://www.askjoh.se/14_11_2007_015.jpg

Bombardier Train 2010-03-21 21:04

6 bifogad(e) fil(er)
Då kommer det en massa bilder som jag har lovat.
Den första är några Kolonilotter, precis efter Hjelsta, sedan en bro innan Tillsta och efter det en massa olika bilder från stationen Tillsta centrum och slutligen Tillstadepån.
Kommentera gärna! :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.