![]() |
Fråga om Gmax
Hej! När man har byggt ett hus i gmax hur installerar man den i trainz?
Tacksam för svar:) |
6 bifogad(e) fil(er)
Hej Marmar
Jag brukar göra så här. 1: När huset är målat och färdigt så ser du till att hela eller någon del är upptänt / markerat. 2: Tryck på knappen Edit Mech. 3: I det vita fältet högerklickar du (som ibland kan vara litet men det finns alltid en liten bit). 4: När du klickar i det vita fältet så kommer det upp ett fönster, klicka på Collaps All. 5: Ett nytt fönster kommer upp. Svara Yes på frågan (bry dig inte om Warning). 6: Se nu till att släcka allt som är upptänt / markerat på ditt hus. 7: Klicka nu på File menyn och sedan på Export... 8: Vänsterklicka ( obs! bara en gång ) på ny mapp. 9: Döp den nya mappen till något som passar dig. 10: När du namngivit den nya mappen så sätt muspekaren på mappen och vänsterklicka två snabba. Döp sedan mappen en gång till med exakt samma namn som skapade först. 11: Om allt gått rätt till så har du skapat en mapp med de första förutsättningar för att få in huset i spelet Trainz. Öppna mappen och kolla så det finns tre filer. En är till för din textur / er du använt till huset. Så skall det finnas en fil som slutar med gmw och en fil som slutar med IM Det skall nu till en del saker mera för att du skall få in huset i Trainz. För mig är detta ganska enkelt fast det verkar för mig att vara svårare att förklara begripligt hur det går till. Så gör det jag försökt att beskriva först och återkom sedan så skall vi se om vi kan fortsätta skolan Exportering Hus Med vänlig hälsning LokKalle |
Det kom ingen fil.:vetej:
|
aJ då
Svårt att veta vad som blev fel. Blev det någon mapp över huvud taget? Är huset målat? Sparade du mappen två gånger? Gör om det en gång till sakta del för del. Vet själv hur svårt det var i början Ha tolamod. Kalle |
Jag sparade den i mappen det kom bara en fil
Ska texturen synas i gmax? |
Ja. Huset skall var målat så det syns i gmax. Mappen du skapar skall i detta fall bli till i
Gmax/Gamepacks/Trainz. För att kunna se mappen från där du skapade den så måste du ändra till All Files om du sparade i gmax. Undrar vad du menar med Gmax? För att göra riktiga exporter så måste du ta hem och installera ett specialprogram som heter Trainz Asset Creation Studio. Det skall installeras och extraseras i skälva Gmax mappen. Fast det har du naturlikt vis redan gjort? Om inte så hämtar du programmet här. http://www.fileplanet.com/85772/8000...reation-Studio Kalle |
Hos mig syns inte texturen bara färg.
Ska man registrera sig om man ska ladda ner det? |
http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip
där har du samma program http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm där finns det lite trevliga filer, typ gmax, source files ex gamx filer av byggnader i trainz |
Jag har installerat programmet och provat den men inget fil kom:vetej::vetej:
|
hm..
Det låter som om du inte valt någon textur.. är du säker på att du lagt en texur på objektet?? |
Hela huset är grå det blev så när jag drog texturen till huset
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej igen marmar.
Har varit och käkat julgröt hos släktingar så nu kan vi fortsätta med skolan. Nu har vi ju också fått fin hjälp av leoj så då kommer det att gå som en dans. Det är ju klart att du skall kunna fixa till det här och bli en trainzbyggare du med. Kanske skulle vi börja lite från början. Det är som leoj säger, förutsättningen är ju att huset blir målat rätt först. Fast allra först så måste du installera Tranz asset creations studio rätt och du skall installera detta så det lägger sig i din gmaxmapp. När du gjort det så skall det finnas en ikon som ser ut som på den första bilden jag skickat med. Klicka på den blå ikonen och följ anvisningarna. När detta är färdigt så skall du nu kunna se en ikon som ser ut som på bild nr två. Den startar du gmax med i fortsättningen och bygger, målar och exporterar nu från detta program. Kanske kan du kopiera in huset du byggt i gmax eller bygga ett nytt. Det finns bra tutorials om hur det går till att bygga och måla hus mm. Här nedan har du en bra sådan, tycker jag. Försök med detta och återkom när du fått fram ett nymålat hus med trainz asset creations studio. http://www.worldoftrainz-downloads.c...litwindows.htm Kalle |
Nu har jag gjort så att texturen är på huset.
Men ingen fil:vetej: |
Då gör vi om det hele igen. Skamm den som ger sig.
7 bifogad(e) fil(er)
Hej
Det är inte lätt det här i början. Har försökta att fixa lite nya bilder på hur det skall gå till. Kanske kan Leoj och gärna andra hjälpa till så jag visar upp det hel rätt själv. Det är ju så att man kan exportera en gmaxfile, som det kallas, vart man vill i datorn. Normalt så exporterar man direkt till en Trainzmapp för att därifrån skapa en CDP file som man använder sig av för att installera sina byggen. För att vi alla skall veta var du exporterar din Gmaxfile så kanske det blir enklast om du nu först går i i mina...Dina Dokument och där skapar du en mapp med ett passande namn (min fick heta Trainz export). När det är klart så kollar du bilder och text noga och sakta här nedan. Åtekom när du är färdig så hjälper vi dig. Lokkalle |
Hej! De kom bara en fil som slutar med gnw När jag tryckte på spara kom det en ruta. Det står nått med att den inte kunde hitta texturen
|
Hej! Det funkade jag behövde bara göra så att texturen inte syns.;)
Vad ska man göra sen? |
Nu är nog marmar på lilla g.
Se där ja. Nu är vi nog på lilla g. Då tar du och gör om det hela igen. Vet inte varför inte texturen inte hittades. Du glömde väll inte att släcka markeringen, de vita strecken innan du gjorde exporten.
Glöm inte att ta bort hela den gamla mappen du exporterade ( i Dina dokument) innan du gör ett nytt försök, annars kan det trassla till sig. Ge inte upp. Kalle PS. Skicka gärna med lite bilder på resultatet. (tryck på print scrn knappen ladda upp Paint och tryck på Ctrl+V som kommer bilden in i Paint. Spara den med jpeg format. Hämta filen med hantera filer i forumet, Fast det där kan du väll redan antar jag. Skriver det ändå). DS |
Vi gjick visst om varandra.
Göra så texturen inte syns? Mja...Vardå? i gmax? Texturen skall synas. Gör om det en gång till för säkerhets skull så vi vet att allt blir rätt. Ta det sakta. Läs noga och kolla på bilderna jag skickade. Kalle |
Hej! Texturen finns kvar. Jag fick med Texturen alla filer är med som du visade.:)
|
Fantastiskt roligt!
Då återstår det några saker till att göra. Först så skall du ta kopior på din textur eller om du hade fler så tar du kopior alla och stoppar in kopiorna i den mappen som du har exporterat ( de måste ha exakt samma namn som de skrivna texdokumenten som blev till då du gjorde exporten. Fast det brukar ske automatiskt. Ville bara påpeka om att detta också är viktigt). Sedan skall vi skriva en så kallad config. Den skall se ut på ett speciellt sett för just hus. En sak innan vi fortsätter och som jag inte tänkt på. Texturerna får inte se ut hur som helst vad det gäller formatet. De måste ha ant. pixtlar i viss storleksordning. t.ex 64*64, eller 128*128 eller 256*256, eller 512*512 eller 1024*1024. Det går också att använda varianter av just dessa i t.ex. 256*512 eller 512*256 osv.. Vet inte hur mycket detaljer du har på ditt hus fast man skall sträva efter att ha så liten textur som möjligt. Till ett hus brukar t.ex 512*512 eller 256*512 räcka till. Är texturen för lite så försvinner kanske skärpan i den. Man får prova sig fram. Dessutom måste de sparas i targa format. forkortat TGA. Om du inte har det så så måste du gör om dina texturer till sådana format. Det finns fler förutsättningar som måste till för att gå vidare fast vi nöjer oss med detta så länge. Återkom om det här när du är färdig. Kalle |
Vad ska man skriva i configen?
|
Jaha. Då förutsätter jag att du fixat det som jag skrev om senast.
En config på ett hus brukar se ut så här. Nu är den skapad för TRS 2004. Vilken version av Trainz har du. 2004, 2006 eller 2009? En förutsättning till för att fortsätta är att du måste ha en egen kuid. Om du inte har det så måste du registrera ditt TRS på Planet Auran. När det är gjort så får du en egen kuid och en personlig profil där som du skall använda till ditt byggande. Här är adressen. https://www.auran.com/planetauran/register.php Så här ser en av configen ut till ett hus jag gjort. Fast du måste ändra vissa rader, eller taggar som proffsen kallar det, så det passar till just det huset du nu byggt. kuid "<KUID2:78090:25113:0>" (här skall din kuid skrivas) kind "scenery" region "Svergie" type "HelleHus" (här kan du skriva marmar objekt, om du vill) obsolete-table { } mesh-table { default { mesh "HellekisKiosk.im" (här typ av hus. t.ex. "villa01.im") auto-create 1 } } description "" trainz-build 2 height-range -50,50 category-class "WX" category-region-0 "SE" category-era-0 "1960s" category-era-1 "1970s" category-era-2 "1980s" category-era-3 "1990s" category-era-4 "2000s" category-era-5 "2010s" asset-filename "HellekisKiosk" (här skriver typ utan imändelse) username "HellekisKiosk" ( samma här) author organisation contact-email contact-website license kuid-table { } OBS! Åter igen. Detta är en config för trs 2004. Hur en config i trs 2006 eller 2009 skall se ut vet inte jag. Fast jag är säker på att du får hjälp med om detta om det behövs. Kolla upp det jag skrivit om nu och återkom sedan. Kalle PS undvik bokstäverna ÅÄÖ i config. Vet inte hur känsligt det där är numera fast tänk på det ändå. |
Hej! Var hittar man sin kuild? Jag har Trs2006
|
du får reda på ditt kuidnumer genom att du loggar in här https://www.auran.com/planetauran/register.php (Du måste vara registrerad) och sedan väljer du Your User ID i menyn, under kategorin Trainz. :)
|
Du får inte ha så brottom! Läs det jag skrev om i föregående så hittar du länken till Planet Auran.
Kalle PS Läs noga. |
Ska jag kopiera det till configen? Configen är till Trs2004 skrev du.
Jag har trs2006 eller så läste jag fel |
Nej! Du måste skriva en egen med din egen kuid som du får på Planet Auran. Har du registrerat dig där?
Jag har skrivit inom parantes de rader som skall ändras så det passar din egen config till ditt hus (synd att man inte kan färglägga skrift här). Du kan använda förslaget nedan som mall. Ta bort det jag skrivit i förslaget till config sedan. Paranteserna Alltså. Här nedan ser du config-mallen. Visst. Du kan kopiera förslagsconfigen nedan men var noga med att ta bort det jag lagt till och se till så inga tecken och annat försvinner när du rdigerar nedan config till din egen. kuid "<KUID2:78090:25113:0>" (här skall din kuid skrivas) kind "scenery" region "Svergie" type "HelleHus" (här kan du skriva marmar objekt, om du vill) obsolete-table { } mesh-table { default { mesh "HellekisKiosk.im" (här typ av hus. t.ex. "villa01.im") auto-create 1 } } description "" trainz-build 2 height-range -50,50 category-class "WX" category-region-0 "SE" category-era-0 "1960s" category-era-1 "1970s" category-era-2 "1980s" category-era-3 "1990s" category-era-4 "2000s" category-era-5 "2010s" asset-filename "HellekisKiosk" (här skriver typ av hus, utan im. ändelse) username "HellekisKiosk" ( samma här) author organisation contact-email contact-website license kuid-table { } Kalle |
Jag har kopierat det.
Vad ska man göra sen? Tack för alla svar:) |
Nu skall du ändra i de rader som jag skrivit inom panteserna till höger om vissa rader i mallen som du kopierat, så de passar till ditt hus du byggt.
Sedan återstår det "bara" att skapa en CDP fil som du installerar huset med. Nu är det så min käre marmar att nu få vi nog be någon annan hjälpa dig med resten ty jag har ingen aning om hur man skapar en CDP file till trs 2006. Har bara använt mig av 2004 tidigare och nu skall jag försöka lära mig själv hur man gör en CDP till TRS 2009 så snart blir det nog min tur att be om hjälp. Lovar att med stort intresse följa denna tråd till slutet. Vill gärna att det skall bli bra hos dig. Och så vill jag gärna se en bild på ditt hus när du fått in det i ditt TRS 2006. Hej så länge och ha en God fortsättning. Kalle |
Tack för all hjälp:)
|
Finns det inte nån som vet hur man packar det till en cmp fil?
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej marmar
Ser att du står stilla med exporten. Hur går det. I trs 2009 finns hjälp att få du har den säkert i 2006 också. Kalle |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009