Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Scenarios och scripts (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Göra strömlöst för ellok??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24826)

Bengan 2009-10-22 10:38

Göra strömlöst för ellok???
 
En fråga till Svenolov, som är duktig på script.

Går det att göra någon funktion med script.
Så att elloken blir strömlösa, om dom kommer ut på en bandel utan kontaktledningar.
Att man t.ex. sätter en trigger eller marker direkt efter en växel, där kontaktledningen inte fortsätter. Så när loket kör över denna, så stoppas loket och bara rullar vidare tills hon stannar.

svenolov 2009-10-22 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 194706)
En fråga till Svenolov, som är duktig på script.

Går det att göra någon funktion med script.
Så att elloken blir strömlösa, om dom kommer ut på en bandel utan kontaktledningar.
Att man t.ex. sätter en trigger eller marker direkt efter en växel, där kontaktledningen inte fortsätter. Så när loket kör över denna, så stoppas loket och bara rullar vidare tills hon stannar.

Ja, det är inga problem att implementera detta.

Bengan 2009-10-22 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 194708)
Ja, det är inga problem att implementera detta.

Det där låter trevligt.
Är det något, som du redan har tittat närmare på och eventuellt redan jobbar på?

svenolov 2009-10-22 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 194709)
Det där låter trevligt.
Är det något, som du redan har tittat närmare på och eventuellt redan jobbar på?

Både ja och nej. Jag har använt trackmark's (även gjort klonade special markers), gjort specialskript till lok och autopiloter m.m. under många år, så det är inga problem för mig att genomföra detta.

Det jag tänker på i första hand är en specialtrackmark som sänder ut information om strömlösa stäckor. Ett litet skript krävs till loket för att avläsa denna information. Om loket redan har ett skript, gör man bara ett tillägg på ett fåtal rader i detta skript.

En annan variant är att använda standard trackmark's och göra en regel (rule) där man definierar den stömlösa stäckan samt vilka lok som som är eldrivna.

Detta tar inte så många timmar att genomföra, speciellt den första varianten.

Bengan 2009-10-22 17:46

Då är det bara, att hålla tummarna och hoppas att idén, faller dig in i smaken.
Så kanske det dyker upp någon bra variant, för detta ändamål i framtiden.

svenolov 2009-10-23 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 194728)
Då är det bara, att hålla tummarna och hoppas att idén, faller dig in i smaken.
Så kanske det dyker upp någon bra variant, för detta ändamål i framtiden.

Detta var ett inspirerande avbrott i mitt pågående projekt (signalskripten). Jag har gjort en variant, som fungerar, men som behöver snyggas till lite innan jag släpper den för utvärdering. Denna version är gjord för TS2009. Jag vet inte om du har någon användning för den för du kör väl med TRS2006? Den kan fungera för TRS2006, men jag har ingen möjlighet att testa detta.

Bengan 2009-10-23 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 194803)
Detta var ett inspirerande avbrott i mitt pågående projekt (signalskripten). Jag har gjort en variant, som fungerar, men som behöver snyggas till lite innan jag släpper den för utvärdering. Denna version är gjord för TS2009. Jag vet inte om du har någon användning för den för du kör väl med TRS2006? Den kan fungera för TRS2006, men jag har ingen möjlighet att testa detta.

Jag hoppar fram och tillbaka mellan TRS2004, TRS2006 och TS2009.
Använder oftast TRS2004, enbart för att packa ihop egna ommålningar.
Kör TRS2006 fram tills CMP hänger sig, sen tröttnar jag där.
Tanken är, att jag ska köra med TS2009.
Men det går i vågor för mig.

X2an 2009-10-23 18:17

Låter som en bra idé med ett sådant typ av script. Låter lovande. Hoppas att det blir färdigt snart!:D:)

svenolov 2009-10-29 02:09

Power Marker - Alfa version
 
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 194728)
Då är det bara, att hålla tummarna och hoppas att idén, faller dig in i smaken.
Så kanske det dyker upp någon bra variant, för detta ändamål i framtiden.

Laddar upp en Alfa version så du kan testa grundfunktionen.

MSL Power Marker består av endast en komponent. Det är en vanlig TrackMark i botten, där jag lagt till lite extra kod.

Så här funkar det:
Placera ut MSL Power Marker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan.
För att definera ett ellok ska du använda ordet EL någonstans i namnet på loket (ex. Rc1 1 EL).
Sen är det bara att köra tills det blir strömlöst.

För att få igång loket igen, måste du hämta det med annat lok. Ett diesellok är att föredra ;). Du måste passera markern med ca 15 meter innan elloket blir körbart igen.

Begränsningar i denna version:
Det fungerar inte att backa in i den strömlösa sonen f.n.
När du hämtar loket, måste det passera samma marker som gjorde loket stömlöst.

EDIT: Ny version. Se post #14.

Antepante 2009-10-29 03:14

Man tackar. : )

ekankal 2009-10-29 08:11

Den tackar man för.

Bengan 2009-10-29 08:22

Tackar Svenolov.

Det blir till och testa, så fort jag får igång Trainz ordentligt igen på burken.

X2an 2009-10-29 18:46

tackar, man tackar
 
Toppenbra arbete! Mer realistiskt till trainz är vad man verkligen uppskatar!:tumme_upp:

svenolov 2009-11-06 01:16

Beta version.
 
Nu är betaversionen klar för uppladdning. I denna version har det ingen betydelse om man backar över ”markern” eller inte. Markern känner alltid av det lok som har strömavtagaren/strömavtagarna uppfällda.

Definitionen av ett ellok görs i configfilen för loket. Namnet på loket har alltså inte någon betydelse längre. I strängtabellen (string-table) lägger man till en rad:

pantograph "n" där n är en siffra. 0, 1, 2 eller 3.

Denna siffra talar inte bara om att loket/tåget är eldrivet, utan också vilka ”pantograph states” som ska användas. MSL TrainMonitor sköter om denna uppgift. När man använder strömavtagarknappen kommer således inte alla steg (0-3) alltid att användas, vilket ger en bättre funktion än originalfunktionen.

Siffrorna har följande betydelse:
  • 0: Loket (manövervagnen) har ingen strömavtagare.
  • 1: Loket har endast en strömavtagare. States 0 och 1 används bara.
  • 2: Loket har två strömavtagare. States 0, 1 och 2 används. Det innebär att båda strömavtagarna aldrig kan vara uppe samtidigt.
  • 3: Loket har två strömavtagare. Alla 4 states används. Det innebär att båda strömavtagarna kan vara uppe samtidigt.
Några exempel:

Ue orange har ingen tabell för strängar, så i configfilen för Ue lägger man till följande:

Kod:


string-table
{
  pantograph    "1"
}

Rc1 (community-ware) har redan en tabell för strängar, så där lägger man till den extra strängen i den befintliga tabellen.

Kod:


string-table
{
  texture_name  "Textur"
  radiolok      "Radiolok"
  .
  .
  .
  pantograph    "2"
}

Tips: Klona loket först så att du har originalet kvar. Du får då en egen kopia med din egen kuid. Ändra också namn (taggen username) så att du får ett unikt namn i Surveyor.

I configfilen för MSL PowerMarker finns det 4 strängar som visas i meddelandefönstret vid olika händelser. Dessa strängar kan du ändra på själv, efter behov. Förklaring finns i configfilen.

Den nya versionen innehåller både MSL PowerMarker och MSL TrainMonitor. TrainMonitor är ett gemensamt funktionsbibliotek som startar automatiskt när någon marker används.

Placera ut MSL PowerMarker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan.

Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060

svenolov 2009-11-07 02:56

X2000 test...
 
Idag har jag testat X2000. Fungerar också utmärkt. Det är viktigt att man lägger till information även för manövervagnen i configfilen. Även fast den inte har någon strömavtagare, så är den en del i ett eldrivet tåg. Manövervagnen ska ha följande tillägg i configfilen:

Kod:

string-table
{
  pantograph    "0"
}

Motorvagnen ska ha följande tillägg:

Kod:

string-table
{
  pantograph    "2"
}

När man sitter och kör i manövervagnen, stannar inte tåget förrän motorvagnen blir strömlös.

Denna test gjordes med den skarpa versionen, som jag kommer att ladda upp under helgen. I denna version är en modul till i MSL TrainMonitor aktiverad, som gör det omöjligt att att starta ett ellok om inte ström finns. Man kan alltså aldrig glömma stömavtagaren. Och fäller man ner den under gång så stannar tåget.

Jag har även testat med AI förare och dom stannar också om det blir strömlöst. Fördelen med en AI förare är att han/hon alltid fäller upp strömavtagaren innan han/hon kör.

Fungerar bara i TS2009. Detta blir också ytterligare ett bevis på att TS2009 är en bättre simulator, än de tidigare TRS versionerna.

EDIT: Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060

Bengan 2009-11-09 22:36

Tackar Svenolov.

För strömlösa El-lok

Har inte hunnit att testa dom två föregående än.
Har precis fått igång den nya burken och har bara börjat att installera så smått i Trainz.

Har du gjort någon test med Reginan och X10-14.
På Reginan, så är ju dörrarna kopplade till strömavtagaren och på X10-14, så är ju även dessa strömavtagare uppe hela tiden och har ingen funktion i Trainz.

Räcker det med, att fylla i dom ovanstående uppgifterna i configen på dom också. För att dom ska bli strömlösa eller måste dom vara utrustade med strömavtagare som går upp och ner för att funktionen ska fungera?

EDIT: Kom på att motorvagnen för X2:an har ingen strömavtagare. Är det dessa uppgifter som man bör lägga till på Reginan och X10-14 i configen.

svenolov 2009-11-10 01:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 196469)
Tackar Svenolov.

För strömlösa El-lok

... Har du gjort någon test med Reginan och X10-14.
På Reginan, så är ju dörrarna kopplade till strömavtagaren och på X10-14, så är ju även dessa strömavtagare uppe hela tiden och har ingen funktion i Trainz..

Reginan är ju väldigt speciell, som du säger. Jag vet inte om du använder min version av Regina, eller inte. Men hursomhellst, skriptet känner av "pantograph state" tillsammans med tillägget i configfilen. Om strömavtagaren är uppe eller nere visuellt kan inte skriptet avgöra. Om man klickar på pantographsymbolen (eller END-tangenten) för ett diesellok så ändras också "state" för strömavtagaren för detta lok också. Det gäller ett ånglok också. Så när man ska köra Regina så måste man fälla upp strömavtagaren, även fast man inte ser detta.

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 196469)
... Räcker det med, att fylla i dom ovanstående uppgifterna i configen på dom också. För att dom ska bli strömlösa eller måste dom vara utrustade med strömavtagare som går upp och ner för att funktionen ska fungera?.

Se ovanstående svar.

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 196469)
... EDIT: Kom på att motorvagnen för X2:an har ingen strömavtagare. Är det dessa uppgifter som man bör lägga till på Reginan och X10-14 i configen.

Hmm.. kanske ovanstående svar svarar på denna fråga också?

Lite OT kanske, men när du frågar om Regina, som jag har haft väldiga fighter med tidigare. Jag har gamla originalfiler på Regina som jag fick av upphovsmannen för många år sedan, när jag ställde frågan till honom om dörrproblemet. Han gav mig tillåtelse att använda detta material, och även lämna det vidare om jag ville. Så jag sitter med detta material som jag äger numera. Det finns installerat på min gamla uråldriga dator som jag har hemma i Ljusdal. Jag ska göra en resa (ta en liten semester) nästa vecka till mina släktingar i Hälsingland och skrämma liv i den gamle, så vi får se vad jag hittar där.

Jag tror att du Bengan, kan förvalta detta material bättre än jag.

Bengan 2009-11-10 05:11

Tackar för svaret.

Tror att jag förstår, men inte helt riktigt angående X10-14.
På dom, så har ju strömavtagaren inte någon funktion.
Går varken fälla upp eller ned.
På Reginan, så styrs ju dörrarna av knappen för strömavtagaren. Så där, är det bara att se till att dörrarna är stängda (fel öppna var det). För den var ju så knäpp, att dörrarna gick upp, när man började köra för att strömavtagaren slogs på. Men det löste ju du, så jag kör Regina efter din variant.

Nu gled jag bort från X10-14, där jag inte är med helt.

Finns ju ingen strömavtagare att slå till, men det finns det ju inte heller på manövervagnen (skrev fel i förra posten, motorvagn) för X2:an. Är det bara att använda samma uppgifter i configen för X10-14 som det är för manövervagnen för X2.
X2 har ju dock en fungerande motorvagn i andra änden, men det har ju inte X10-14.

Ja, det blir till att testa sig fram.

Silverwolf 2009-11-10 13:20

Mine russiske kollegaer vil gjerne vite litt mer om dette. Også, kunne støtte for EMU (flere pantografer) Og for AC/DC bli implementert? I så fall, vil den russiske Trainz felleskapet være dere takknemlige.

Bengan 2009-11-10 18:32

Precis kommit hem från jobbet.
Har inte kunnat släppa tanken om X10-14 under dagen + att lite fler frågor har dykt upp i skallen.

Som jag skrev i föregående inlägg från mig.
Om det bara var att skriva in samma sak på X10-14 som på manövervagnen från X2.
Antar att detta inte går. För jag misstänker att tanken med X2:ans manövervagn och det man skriver in i configen. Är för att X2:an inte ska stanna direkt om manövervagnen går först och kommer ut på strömlöst område. Att detta sker först när motorvagnen passerar markern, då det är hon som står för elförsörjningen.

Sen dök det upp, en ny fråga under dagen.
Säg att man rangerar med Ue, Hg eller annat ellok.
Har tio vagnar och backar in på ett spår, utan el men med utsatt marker.
Är det först när loket passerar, som det blir strömlöst eller kommer reaktionen redan när först vagnen passerar markern. Ungefär som med hastighetsskyltar. Vid sänkt hastighet, så bromsar tåget in direkt, men vid höjd hastighet, så måste sista vagnen passera skylten.

Nu krånglade jag nog bara till det.

I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.

Nä, nu måste jag återgå och installera mer utav materialet i Trainz, så att jag kan börja testa själv igen. Istället för att komma med dumma frågor.

svenolov 2009-11-10 21:56

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 196507)
Som jag skrev i föregående inlägg från mig.
Om det bara var att skriva in samma sak på X10-14 som på manövervagnen från X2.
Antar att detta inte går. För jag misstänker att tanken med X2:ans manövervagn och det man skriver in i configen. Är för att X2:an inte ska stanna direkt om manövervagnen går först och kommer ut på strömlöst område. Att detta sker först när motorvagnen passerar markern, då det är hon som står för elförsörjningen....

Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 196507)
... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.
...

Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern.

pantograph "1", pantograph "2" eller pantograph "3" definierar en eldriven motorvagnen eller ett eldrivet lok.
pantograph "0" definierar en manövervagn i ett eldrivet tåg.

Jag får inte x10-x14 att fungera överhuvud taget i TS2009, men pantographknappen eller END knappen fungerar alltid på ett tåg, även om du inte kan se det visuellt med en strömavtagare. Du kan t.om. fälla upp en strömavtagare på ett ånglok om du vill. För varje tryck man gör stegas "state" upp ett steg. State är alltid 0 när en session startar upp. Sekvensen ser ut som följer. 0-1-3-2-0-1-3-2-0 osv. Det är här som den extra finessen med siffrorna i configfilen också kommer in. Står det "0" genereras aldrig någon annan state än 0 (noll). Står det "1" genereras bara 0 och 1 (0-1-0-1-0 osv.). Står det "2" genereras bara 0, 1 och 2 (0-1-2-0-1-2-0 osv.). Står det "3" genereras alla states, precis som ursprungsfunktionen.

EDIT1: X10 (A) motorvagn ska ha tillägget pantograph "1" i configfilen, medan X10 (B) manövervagn inte ska ha något tillägg alls då den inte är körbar.

EDIT2: Gör denna test. Placera ut en T43 (diesellok) och starta Driver. Du ser att pantographs knappen är inaktiv (bild 1).
Tryck på tangenten END och du ser att pantographs knappen blir aktiv (bild 2). Du måste nu trycka tre gånger till för att den ska bli inaktiv igen.

Prova sen samma sak med en modifierad Ue enligt min beskrivning tidigare. Jämför gärna med originalet.
-

svenolov 2009-11-10 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av Silverwolf (Inlägg 196487)
Mine russiske kollegaer vil gjerne vite litt mer om dette. Også, kunne støtte for EMU (flere pantografer) Og for AC/DC bli implementert? I så fall, vil den russiske Trainz felleskapet være dere takknemlige.

Jeg kan undersøke dette. Men jeg ønsker mer informasjon om hvordan de russiske systemet fungerer, først.

Silverwolf 2009-11-10 23:55

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 196544)
Jeg kan undersøke dette. Men jeg ønsker mer informasjon om hvordan de russiske systemet fungerer, først.

Dette kan fungere, som en trackmark kansje? Noe som lastes ved en banesesjon? Hvis banen er elektrisk, så er det bare en strømtype som blir brukt. Hvis lokomotivet har den i innstillingene, så vil den fungere, om den ikke har dette så vil det blil en kortslutning. Diesellok har jo selvfølgelig ikke slike.

Videre tenker jeg at det finnes lokomotiver i Russland med alt fra 6 til 12 vogner, med en ulik nummer av pantografer. Her kan odde/partall bli brukt i innstillingene til å behandle alle de pantografene som en "massiv"?

Det ville blitt enklere, om jeg hadde kontakt med lokomotivbyggerene, men så langt, er alt jeg kan gjøre er å videreføre denne tanken på det Russiske forumet, og be om råd der.

Om de har flere tanker, eller forslag, så tar jeg dem gjerne videre til det Russiske forumet.

Silverwolf 2009-11-11 00:25

1 bifogad(e) fil(er)
Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.

Bengan 2009-11-11 05:08

Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.
Ursprungligen postat av Bengan http://www.e-buzz.se/forum/images/eb...s/viewpost.gif
... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka.
...


Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern.



Tackar Sven.

Då tänkte jag rätt på första punkten och på den andra punkten.
Precis vad jag hoppades på. Skönt att du tänker på det mesta.

Är med i dom andra stegen, angående strömavtagarens upp och nedgång och dess lägen.
Men har inte tänkt på, om knappen alltid är aktiv och fungerar på alla lok. Sällan jag har den listen utdragen och samma sak med hyttkörning. Brukar oftast, bara åka med tåget i utvändig kamera.
Då jag tycker, att det ser så härligt ut, när ett elegant tågsätt bryter igenom landskapet.
Tyvärr, så finns det inte så många banor. Där man verkligen kan sitta och njuta. Jag får rysningar, bara jag ser Ekans bilder. Har aldrig sett något liknande och kommer nog aldrig att komma i närheten vid eget bygge. Där måste det vara helt underbart, att åka med i en utvändig kamera och se landskapet dåna förbi.

svenolov 2009-11-11 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Silverwolf (Inlägg 196548)
Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.

Linje nummer 516 finnes ikke i koden for PowerMarker, men koden refererer til en ugyldig objekt.

Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?

Silverwolf 2009-11-11 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 196557)
Linje nummer 516 finnes ikke i koden for PowerMarker, men koden refererer til en ugyldig objekt.

Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?

Det er jo en drivvogn, så den skal fungere, som en lokomotiv. Men jeg antar at jeg gjorde alt feil.

Bengan 2009-11-11 19:44

Ny fundering, som har dykt upp för X10.
Som SL:s pendeltåg, så går dom ju ibland som fyra vagnpar = fyra strömavtagare 8 vagnar.
Skulle man då, gå ut på en strömlös sträcka. Så borde dom tre första vagnparen ta sig förbi markern innan hon blir strömlös.
Detta problem, spelar egentligen ingen större roll för mig. Då jag har tänkt ha egna spårvägar för dessa och att dom inte direkt kommer i närheten utav en strömlösa sträcka.
Tänkte nu mer, på alla andra. Som kanske har tänkt att dubbelkoppla X10-14 med varandra. Vid närmare eftertanke, så blir det nog ändå att jag kommer nära strömlösa sträckor med andra X10-14 där jag hade tänkt använda 2 vagnpar.

Misstänker att det kan bli svårt, att göra någonting åt det hela. När det gäller 4 vagnpar med 4 strömavtagare. Men du kanske har, en lösning där också.

svenolov 2009-11-11 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 196588)
Ny fundering, som har dykt upp för X10.
Som SL:s pendeltåg, så går dom ju ibland som fyra vagnpar = fyra strömavtagare 8 vagnar.
Skulle man då, gå ut på en strömlös sträcka. Så borde dom tre första vagnparen ta sig förbi markern innan hon blir strömlös.
Detta problem, spelar egentligen ingen större roll för mig. Då jag har tänkt ha egna spårvägar för dessa och att dom inte direkt kommer i närheten utav en strömlösa sträcka.
Tänkte nu mer, på alla andra. Som kanske har tänkt att dubbelkoppla X10-14 med varandra. Vid närmare eftertanke, så blir det nog ändå att jag kommer nära strömlösa sträckor med andra X10-14 där jag hade tänkt använda 2 vagnpar.

Misstänker att det kan bli svårt, att göra någonting åt det hela. När det gäller 4 vagnpar med 4 strömavtagare. Men du kanske har, en lösning där också.

Nej, det är inte så svårt att genomföra. Jag borde ha tänkt på den varianten tidigare. I nästa version blir det infört.

Jag avvaktar dock lite till med nästa version, för det kanske kommer mer synpunkter/felrapporter från er. Dessutom har jag ju andra projekt också, att brottas med.

EDIT: Det finns en detalj till som jag har tänkt på att införa, kanske. Som det är nu så fungerar inte markern om ett ellok redan står på en strömlös sträcka, när sessionen startar. Det går också att genomföra, så att markern blir aktiv och gör loket strömlöst initialt.

Sen kan man också tänka sig att en marker från motsatt håll (som pekar mot den aktuella markern) samarbetar tillsammans med den aktuella markern. På detta sätt kan man göra kortare strömlösa sträckor. Har man god fart så kanske man kan ta sig vidare innan tåget stannar.

Det mesta går att genomföra, men en del saker är långt ifrån enkla. Det är många situationer som kan uppstå, som man måste ta hänsyn till i skriptet. Det mesta av koden blir ganska fort övervägande felhantering (om...men...utifall att...).

Bengan 2009-11-12 20:15

Sådär, nu har jag installerat in allt i TS2009 och även provkört med markern.
Fungerar perfekt för mig och precis som jag hade önskat.
Lyfter på hatten och bugar, samt tackar engång till för detta.

Låter även trevligt, med markern som pekar mot varandra.
Skulle bli perfekt, tillsammans med Stoppförbudstavlorna som brukar användas vid sugtransformatorerna (synd att vi inte har några såna att sätta på stolparna)

svenolov 2009-11-18 23:27

Strömavtagare
 
Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197299)
Du tänker alltså på fallet när man bara vill ha strömavtagare uppe på det ena fordonet och det andra skall gå i transport? Eller att man vill ha olika kombinationer av främre och bakre strömavtagare på de olika fordonen?

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 197301)
Det skulle ju vara väldans trevligt om det gick att styra strömavtagarna separarat i ett tåg med ex.vis 2 Rc-lok.
Oftast när loken går i mult har ju det främre loket den främre phanton uppe och det bakre den bakre dito.
Idag är det ju omöjligt i Trainz, då båda fäller upp "samma" phanto.

Detta är exakt vad jag tänker på. Jag har ju min TrainMonitor, där definitionen av elektriska tåg ligger samt en del panto funktioner redan klara.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:27.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009