![]() |
Säröbanan (vad händer?)
5 bifogad(e) fil(er)
Varit borta ett tag, men nu fortsätter byggandet! Nästa projekt blir De större förråden vid Särö och Göteborg och övernattningshuset vid Särö, som lär ha varit välutrustat med bad, kök och samlingsrum, allt med utsikt mot bangården. (snacka om personalvård, nu och då!).
Bifogar lite bilder på detta tema. De första bilderna är från 90-talet och de andra från idag (svart och vitt - kanske en fotograf som köpt dom?). De sista bilderna är från byggstatus just nu - det kommer mera! |
Särö Förråd och Övernattningshus.
2 bifogad(e) fil(er)
Dessa finns på Download nu.
|
Särö - Släp och sedan.
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har just laddat upp "lanthandeln" i Släp (se Downloads) nästa blir Säröbanans bussgarage i Släp (se bild1) och den "riktiga" kiosken i Särö se bild2). Sedan jobbar jag mig norrut efter linjen mot Göteborg (Har börjat med Annedalskyrkan som ligger alldeles brevid Göteborg S (med sitt 60 m höga torn) men den tar nog lite tid (se bild3)))
|
Annedalskyrkan
1 bifogad(e) fil(er)
Ett måste! Det 60 m höga tornet syntes från tåget redan vid Slottsskogsvallen. Har börjat avfotografering och håller nu på att mäta upp kyrkan för att kunna börja ritningsarbetet.
Vänta er inget snabbt här, det kommer att ta tid. |
Med såna här kåkar, så väntar jag gärna ett tag.
Bättre att du tar det lugnt och bygger, så att det blir en lika stilig byggnad som dina övriga objekt, än en massa hafsslafs som inte ser bra ut. |
Fria fantasier
1 bifogad(e) fil(er)
Hittade en snygg tysk vagn som genast målades om till GSJ-stuk.
Vi kan ju tänka oss att GSJ för att modernisera vagnparken 1946-47 köpte ett antal vagnar i Kiel billigt, inkusive ommålning. På bilden har första vagn just levererats till Särö. (OBS. de gröna och röda pilarna är inte båtens lanternor utan anger att vagnen är på väg ner i vattnet - hmpf.) |
Annedalskyrkan
1 bifogad(e) fil(er)
Jobbar oförtrutet vidare med Annedalskyrkan. Bilden visar en del av tornväggen i Corel Draw. Mödosamt att göra varje tegelsten - kopiera - texturera och sedan gruppera i rader och slutligen i skikt(ungefär som att mura). Detta ger måttriktiga ritningar som sedan exporteras till TGA-format och bildar mallar i gmax på vilka väggarna byggs.
Vad tycks? |
Vilket jobb, wow. Resultatet blir väl utmärkt som vanligt. :tumme_upp:
|
Otroligt stiligt.
Förstår fullt ut, vilket jobb du har med murningen. Håller själv på med, att kladda om ditt bygge utav Fjärås stn. till rött tegel. Bara där är det jobbigt nog, ändå så har jag grunden gjord redan från dig. |
Mycket stiligt!
Du har lite annorlunda byggteknik än vad jag har. Du gör texturerna först och lägger ned massor av jobb på dom. Själv gör jag meshen först och kladdar snabbt ihop texturen lite snabbt sedan lägger ned massa arbete på att bråka med exporten och CMP. :D |
Toppen är nådd.
3 bifogad(e) fil(er)
Har ritat färdigt tornsidan. Nu vill jag rita textur till torntoppen. Taket är komplett utbytt mot korrosionsbeständig "kopparimitation" (måste gjort djupa hål i kollekthåven?). Jag vill ha ärgat koppartak á là sista bilden. Bengan höll på med ärgning av tak men blev inte nöjd. Jag får inte heller till det - det blir inte rätt färg och struktur (skall vara lite rostränder också). Om nån Paintshopvirtuos vill försöka med bild 2, vore jag tacksam!
|
Är det den brunaktiga eller den ärggröna nyansen du är ute efter?
|
Vet ej om det var riktigt detta du var ute efter.
Lite snabbt test, inte jättelyckat, men något att inspireras av kanske? Mitt tips är att du googlar bilder på ärgade föremål och sedan kör du in bilderna i photoshop eller annat grafikprogram. Ta sedan några färgprover på t.ex. ljus ärggrön, mörk ärggrön och roströd som i mitt exempel nere i hörnet. Lägg varje färg i ett eget lager över grundfärgen och lek runt med alla knappar och filter du kan hitta! Jag lovar dig att man kan få fram dom mest fantastiska texturerna om man bara vågar testa. Ett annat alternativ är att slå en sökning på "tutorial" "photoshop" (eller det program du använder) och sedan på det du vill ha (wood, stone eller verdigris i detta fallet) http://i469.photobucket.com/albums/r...rgadkoppar.jpg |
Tack Korvtiger,
Vad jag vill är byta ut debruna tonerna i bild 2 till ärggröna utan att förstöra detaljerna. Om jag sitter i en vecka och jobbar med "colormask" kanske jag lyckas. Din textur kommer att vara till stor hjälp! |
Annedalskyrkan
1 bifogad(e) fil(er)
Bakat till tornet, är rät nöjd så långt. Petade ut tornet i Trainz ungefär där det står.
|
Otroligt jobb med de där texturerna :tumupp:
önskar att jag hade tålamod för penselkladd... |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
"Närmare Gud till Dig"
1 bifogad(e) fil(er)
Tornet börjar bli klart. Jag jobbar på hög nivå nu. Jag sänder en tanke till dom som la taket på tornet i verkligheten - vilken utsikt!
|
Resten?!
2 bifogad(e) fil(er)
Håller på med själva kyrkan (planering). Östsidan ligger ca. 8 m högre än västsidan. Tycker ni jag skall göra östsidan på samma nivå som västsidan (det blir brutala trappor för kyrkobesökarna) eller bygga hela sluttningen? Modellen blir ju höj-sänkbar.
Tacksam för idéer! Bild1 Östsida Bild2 Västsida |
Nu när du har lagt ner så mycket jobb på henne och jag antar att du vill efterlikna orginalet så mycket som möjligt.
Så tycker jag, att du bygger med sluttning. |
Citat:
Dessutom uppmuntrar det till att inte bygga så platt, blir mer intressant miljö med lite kuperat. |
Nere på marken igen.
1 bifogad(e) fil(er)
Gjort en grov situationsplan som jag bygger grundmurarna på. Mest jobbat med texturer på sistone. Bilden från gmax - userview.
|
Oj, det där ser riktigt bra ut! Mycket snyggt! :tumme_upp:
|
Vilket jobb! :applad:
|
Kan bara instämma, med dom två föregående talarna.
Snyggt och stiligt. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Grundmurar......
2 bifogad(e) fil(er)
Håller på med grunden - polygonräknaren stiger oroväckande (5000, just nu) men snyggt blir det, tycker jag?). Den andra bilden är från Göteborgs Historiska Museums databas "Charlotta", som är en fyndgruva för mig. OBS. spårvagnen - linje 2 mellan Drottningtorget och Änggården (numera Sahlgrenska Sjukhuset). Jag har gôrskôj just nu - först nu börjar jag behärska gmax.
|
Ytterligare källforskning.
2 bifogad(e) fil(er)
Hittade några fler bilder på Göteborgs Historiska Museums Databas Charlotta. Den första är väldigt tydlig och är till stor hjälp vid konstruktionen, byggnaden till höger tror jag är Barnsjukhuset (nån som vet - kan bli en "backdrop"). Kolla den lille killen på andra bilden - om han lever är han säkert +100 bast - Kanske en blivande (eller har vart) en fotbollsspelare.
Återkommer |
2 bifogad(e) fil(er)
Jobbat med väggarna och justerat texturer. Synpunktera gärna!
|
Svårt att komma med synpunkter. När man bara har varit i Göteborg en gång och då vet jag inte ens, om jag la märke till kyrkan.
Men jag tycker, att det ser förbannat bra ut. |
:tumme_upp:
|
Det är kanske saker du ska fixa, men:
Stenfundamentet är lite ljust, lika så (det ärgade) koppar taket. Men sådant brukar man fixa i slutet, annars ser det fenomenalt snyggt ut! :D |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ser ju nästan ut som om klocktornet mm vore jutet i någon slags "orginalform". Helt suveränt. Ett tips från en amatör: En sak har jag lärt mej i alla fall, när man sitter å kladdar på lite av varje som ska in i Trainz, och det är att man brukar få mörka ner dom flesta färger , precis som "Korven" m.fl brukar påpeka, för att det ska se bra ut i spelet. Ett bra sätt att börja nermörkningen tycker jag är, allra helst när det gäller ytor av trä, tegel och t.ex det ergade koppartaket på din kyrka, är att göra resp. nyans gråare/smutsigare i sin egen färgskala först. Det i sej själv gör att färgerna upplevs som lite mörkare, men framförallt reducerar man intrycket av att det är lite för "plastigt" eller "blankt", utan mera mattert, precis som tegel- och träfärg är i verkligheten, och att man slipper få alltför skarpa/skrikiga färgertoner. Om man har tid och tålamod att göra det (kan ju vara rätt tidskrävande att jaga fram vaje nyans i en textur) så brukar man inte behöva mörka ner så mycket sedan, + att slutresultatet brukar bli mer likt dom ovan nämnda ytorna även i spelet. Sen kan man väl tillägga att man lärde sej även en hel del om färger under dom drygt 25 år man jobbade med billackering. |
fenomenalt snyggt
Hejhttp://msts.pointclark.net/msts/icon7a.gif
Helt fantastiskt bygge:tumupp: Jag har vuxit upp i närheten av den kyrkan, såg den nästan varje dag...:drool: |
Texturering??!!
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har jobbat med texturerna - får väl snart rätt nyans på allting. Varenda vägg är olika så : "många texturer blir det", Dalle. Jag kör med 1024x512 så modellen överskrider väl uppladdningsförmågan på detta forum - men det löser vi då! Har gjort säkert 15 väggar idag - så nu går jag i väggen, eller snarare bädden.
Återkommer: PS. Du Hawk som gammal dedicerad MSTS-ekvilibrist vore ett välkommet inslag i Trainz-gemenskapen - varför inte byta simulator NU! DS. |
Annedalskyrkan, Texturkorrigeringar mm.
5 bifogad(e) fil(er)
Lyssnat på synpunkterna och mattat ner texturerna. bilderna visar hur det blev .Återstår ca 20 ytor till (väggar och tak, det blir ca 10000 polys totalt - men texturerna för tegel blir stora - om man halverar dom tycker jag det ser grötigt ut.). Vi får se när det blir färdigt.
(Sätt igång och bygg - det blir "skit" i början men man lär sig fort!) |
Mycket bättre! :tumme_upp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37. |