![]() |
Åsikter om RailWorks.
Jag lovade mig själv att inte rusa iväg och köpa RailWorks (RW) innan jag hört vad andra användare har att säga. Men så blev det inte. Jag är alltför nyfiken, och då jag inte fick svar på mina frågor ett dygn efter släppet så var jag tvungen att ladda hem ”… the best looking and most realistic train and rail simulation platform …” (citat av Paul Jackson den 24 april).
Best looking: Ok, RW är en mycket bra ”scenery simulator”, men det är väl allt. T.o.m. signaler och AI trafik, som har med tågsimulering att göra, är bara scenery. Most realistic simulation: Nej, RW är inte realistisk och det som är mest frustrerande är att man inte kan göra någonting åt det. Inte via skript i alla fall. Finns det någon, förhoppningsvis, som kan säga att jag har fel? |
Vad är det nu som inte är realistiskt? Vad är det du vill ändra på som inte går att göra med script?
|
Citat:
Den andra frågan har med svaret på den första att göra. Jag vill ha full kontroll på växlar, signaler, förarare, lok, e.t.c. Det går inte att ändra på någonting med script, då det inte existerar några objektorienterade script för dessa objekt. Det enda script man kan påverka är att svara på förutbestämda meddelanden som signalerna har begåvats med. EDIT: Jag kan utveckla detta vidare om det är någon som är intresserad. Jag förmodar att många har/hade stora förhoppningar på RW. För mig är det här inte vidareutveckling, RW står och stampar på samma nivå som liknande program gjorde för 7 år sedan (läs MSTS). En positiv sak kan jag väl säga till er som tycker om att göra landskap och måla lok/vagnar. RW är en av de bättre scenery simulatorerna som finns just nu, kanske den bästa.;) |
Boo
Pff.... dålig valutakurs borgar för svindyrt spel
445kr i fullpris 230kr om man redan äger Rail Sim inte direkt ett nytt spel detta, mer en uppfräschning och buggutredning :vetej: i min mening speglar produkten inte priset särskillt bra, ännu värre om man redan köpt Rail Sim. Håller med svenolov. Railworks skulle varit Rail Simulator från första början Återstår att se om Community Ware blir en enklare företelse som det verkar utlovas. Jag hoppas verkligen det :Yeah:, annars befarar jag att spelet självdör. |
äääääääääää
|
Synd att Sverige inte gick med Euro för några år sen. Nu kostar Euron över 11kr. Blää
|
Mitt sista inlägg i detta ämne, denna tråd.
Ni som är besvikna över Trainz 09 eller om ni klamrar er fast vid MSTS fortfarande, gör er inte bäsvär! RW är inte ert alternativ! mvh |
Tycker det är helt fel att dömma ut något man inte sett resultatet av. En mycket stor vinst är ju att man nu gått över till Steam-plattformen och därmed lätt kan bygga vidare på plattformen.
Otroligt skönt att slippa att "du måste ladda ner patch 1.2 men du måste ha 1.1 och build 354 för att kunna installera. Har du inte build 354 måste du ladda ner patch 1.12 och sedan bla bla bla..." Man måste ju ge en produkt en chans att visa vad det går. Med ditt resonemang borde MSTS varit utdött sedan länge då det inte går att scripta där heller men ändå lever MSTS vidare. Något måste de ju gjort rätt då. |
Citat:
Jag dömer inte ut RW, och kommer inte att göra det heller. Tvärtom, jag hävdar fortfarande att den är en utmärkt "scenery simultor". Men frågan är vad vi kan göra för att få denna "simulator" att göra den vi vill !!! |
Citat:
Gå tillbaka till MSTS eller Trainz vilket du nu använt innan och ha roligt där istället! /Anders |
Hej. Mitt tredje inlägg här. Jag är helt ny i tågsimulatorvärlden och har ingenting att referrera till. Jag fick min simulator i present och har inte valt själv. Jag måste få fråga; är det tillåtet att utrycka egna åsikter utan att bli slaktad? Om jag tycker något är bra med den simulator jag har innebär det då att jag automatiskt tycker illa om andra simulatorer? Eftersom jag är ny här är det bra att veta var ribban ligger. Just nu verkar den ligga på marken.
|
Citat:
Om man som utövare av en simulatorplattform uttalar sig negativt över en annan, så blir det naturligtvis känsligare, men gör man det konstruktivt så brukar det inte heller vara nån fara. Tycker att vi i detta forum har kommit väldigt långt i att samarbeta och respektera över plattformsgränserna, ganska sällan det blir nått större ordkrig om vad som är "bäst". Under 80-talet granskade jag ganska många olika CAD-system för elektronik och ondgjorde mig över att systemet si_o_så inte klarade av att göra ditten_o_datten på ett smidigt sätt. Så småningom insåg jag att man måste vända lite på resonemanget, det går att komma till ett slutresultat på flera sätt o dialekter. Så, med ett tänk som jag försöker leva efter är att om man glädjer sig åt och utnyttjar de egenskaper i ett CAD-system (eller tågsimulatorplattform!) som är bra istället för att ondgöra sig över sånt som är dåligt, så kan man klara uppgiften på ett eller annat sätt oavsett vilket fabrikat man valde. Och i tågsimulator-fallet, så kan man tänk på att smakerna är olika vad man vill ha ut av det hela, men alla tågsim-plattformarna levererar god underhållning oavsett fabrikat. Och att kalla RW för en "scenery-simulator" känns möjligtvis tokigt för en del inklusive mig själv som ändå lyckats att göra en del vettiga tågrörelser i RW, men för svenolov är det så han känner och det är väl ingen skugga över det. För vad gäller AI och signaler så finns det ju förbättringspotentialer i RW, vilket även tjatas ganska ofta om på uktrainsim. Man får hoppas att utvecklarna nu när dom sett till att få ordning på plattformen, går vidare och börjar jobba med vidareutveckling av simulatorns funktionalitet, framförallt för en så verklig tågföring som möjligt. Så, jag anser nog ändå att det är ganska högt i tak här ändå. Det finns andra fora som har betydligt lägre trösklar... :) |
Ok, tack för din förklaring Mazz. Då behöver man inte tassa på tå i alla fall. ;)
|
Citat:
EDIT: Eftersom du/ni inte behöver mina utvärderingar/kommentarer på detta forum, så återgår jag till det som är.... |
Citat:
Vi höjer ribban och diskuterar bara så'nt som är positivt med RW.;) |
Citat:
Nej eftersom du gör väldigt svepande uttalanden och är väldigt vag med vad det är du ogillar för något är det svårt förstå dig. Som utvärdering säger du att det är inget att ha men du nämner inte vilka kriterier du bedömer utifrån eller på vilka punkter den faller till föga. Att de som ger ut simulatorn pratar om bästa och mest realistiska får man ta, hör liksom till att man lyfter sin egen produkt till skyarna. Saker som behöver förbättras? Absolut, men vi har bara skrapat lite på ytan ännu och jag gillar upplägget man har gjort och ser stor potential i RailWorks. Att man inte kan skripta signaler kan jag i alla fall dementera, sedan kanske det inte går till på samma sätt som du förväntar dig men det är en annan sak. Och till Visent; bli inte rädd för att några som varit på forumet en tid för en lite högljuddare diskussion. Det hör också till om man har högt i tak att man kan få mothugg och bli ifrågasatt. /Anders |
Citat:
Citat:
När det gäller utvärderingen kan jag bara jämföra med övriga simulatorer. Jag använder Trainz (TS2009) som referenspunkt, som har en väl genomtänkt grundmjukvara. Skrapat på ytan, javisst, men jag undersöker direkt vad som ligger mig varmast om hjärtat och inser att RW inte är ett alternativ för mig, d.v.s. möjligheterna att skapa en någorlunda realistisk tågtrafik. Jag tror inte att man kommer att uppnå detta med denna simulatorplattform någonsin. Läs vidare. Skripta signaler? Här kan det bli stora missförstånd. När andra talar om skript, så talar jag om programmering. Det är inte alltid synonymt. Det finns väl inga direkta svagheter i RW att ge signalerna instruktioner om vad de ska göra, men de är beroende av en tågklarerare (AI-dispatcher) och AI-förare som är opåverkbara. Så grundproblemet ligger i dispatcher systemet. För närvarande kan det bara existera parallell AI-trafik i ett scenario. Det är detta som jag kallar ”scenery simulator” (tillsammans med utmärkt grafik). Försök att få AI-tågen, tillsammans med den manuella föraren, att korsa tågvägar i ett scenario och dessutom få tågklareraren att lägga ut tågvägen vid rätt tidpunkt? Jag ser fram emot ett svar på detta. |
Nu var det mer nyanserat, tackar.
Skripta signaler så talar jag om programmering med ett fullt utvecklat skriptspråk. Lua är inget som RSDL har hittat på utan är ett allmänt tillgängligt skriptspråk. Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka. Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill. Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den. Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt. Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare. Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare. /Anders |
Citat:
KMW: Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka. Det är också mitt levebröd sen mycket lång tid tillbaka. Då du har denna erfarenhet så måste du också kunna inse bristerna. Jag anser att det inte finns något hinder att använda LUA som ett objektorienterat språk. KMW: Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill. Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den. Fri att göra som man vill inom de ramar som RW fastställt? Ja! Jag skulle önska mig en värld (läs world.gs) där man kan hämta information och förmedla denna information till den övriga världen (läs scenario). Det är kanske det nu påpekar i nästa citat? KMW: Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt. Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare. Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare. Jag vill verkligen inte vara pessimistisk, även fast jag är det i nuläget, och jag hoppas att du har rätt. Men bitarna som inte kommit så långt borde ha kommit mycket längre. RW har haft tillräcklig tid på sig. Om man ska uppnå detta med denna plattform så kommer det att ta tid. Det vore bättre om de startade om från början. Jag tror inte att det tar så mycket längre tid (d.v.s. mycket lång tid). |
En annorlunda bildgåta (gissningstävling).
När det gäller AI-trafik i RW vill jag också citera Phil. Begrunda detta.
In this Trainz video clip, the player controls the red locomotive and is completely free to shuttle back and forth along the main line. The AI locomotives use the tracks between the brick portals and interact with the player train at the squeeze points, controlling both the signals and the switches as they work from one end to the other. Detta är en mycket enkel konstruktion för en tågsimulator. Men fungerar den i RW? http://www.youtube.com/watch?v=tf9GfsWC9iA&eurl=http%3A%2F%2Fforums%2Eukt rainsim%2Ecom%2Fviewtopic%2Ephp%3Ff%3D306%26t%3D95 157&feature=player_embedded EDIT: Svar på frågan (med motivation) kan ges i denna tråd. |
Tack för den informationen svenolov. Jag har inte hunnit sätta mig in i AI men i klippet var det väldigt tydligt åskådliggjort.
|
Jag kan inte svara på om det fungerar i RW (ännu) men som ni kanske märker så är det inte bara signalerna som styr i Trainz utan även växlarna. Första AI-tåget som kommer från portalen använder spåret till höger och så fort den kommit in på sitt spår så kan spelaren få signal och åka in på andra spåret. Detta är, om jag kommer ihåg rätt, samma sak som i gamla MSTS och detta är på både gott och ont.
- Det goda är att spår som är helt utan signaler kan köras av AI. - Det mindre bra är att vi som gör/gjorde aktiviteter ibland möter AI-tåg som kommit förbi en signal och sedan stannat före växeln vilket låser hela aktiviteten. Det har hänt mig många gånger under åren. Notera att i både Trainz och MSTS så krävs det en 'dålig' signalsättning för att få detta fenomen, något som ofta funnits i originalrutterna som inte blivit fullständigt signalsatta men som vi inom svenska 3D-tåg varit riktigt duktiga på att bygga bort genom åren. Nu när jag fått den nya bärbara datorn att fungera som jag vill (denna klarar Railworks) så skall jag försöka få igång de svenska signalerna och göra ett liknande test som det som visades på youtube. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. En anledning att jag inte testat förut är att jag har en nästan nyfödd son hemma så jag har ingen tid för datorer och simulatorer när jag är ledig. Dock så finns det mycket 'fritid' när jag är ute på mina jobb då jag jobbar komprimerat. För er som är inte vet vem jag är så har jag hållt på med tågsimulatorer i många under MSTS-tiden. Jag jobbar också som lokförare på Tågab i Kristinehamn och har en del överliggningar på hotell runt om i Sverige och Norge då jag får tid över att sitta framför datorn. Den gamla datorn klarade inte Railworks men nu har jag i alla fall möjligheten att prova fram olika saker. |
Citat:
Här är också på sin plats att skilja på AI-förare (AI = artificiell intelligens) och autopilot. När det gäller Trainz: AI-förare lägger själv sin tågväg (som inte alltid är så intelligent) samt kör efter signalbesked, medan en autopilot bara kör efter signalbesked. Trainz supportrar båda typerna, och båda följer signalbeskeden och hastighetsbestämmelserna. Citat:
EDIT: Du har rätt i att "växlarna styr" i MSTS och RW, men det gäller inte Trainz på samma sätt. Indirekt är det så även i Trainz, men där är det AI eller någon annan form av klarerare som sätter tågvägen, som signalerna avläser och sätter sin respektive aspekt. Sen följer autopiloten (även den den autopilot som är involverad i AI-föraren) signalernas aspekt. Det är därför som autopiloter, AI-förare och en "manuell" förare kan existera samtidigt utan problem i Trainz. I RW är autopiloten "blind" när det gäller signaler, den kör bara sin egen tågväg när den är ställd, oavsett vad som händer runtomkring. |
När Trainz AI-lok nr 1 på videon åker in på det högra spåret som inte har signal så får 'Mitt' lok grönt i signal så fort AI lagt om växeln. Det som då skiljer tågvägarna åt är växeln och inget annat. Vad skiljer detta från MSTS system?
PS!!! Railworks system för detta suger, jag håller med. Jag har suttit i 4 timmar utan att klara av att göra ett scenario med lite AI-tåg. |
Citat:
|
jajamen, nu såg jag det. :)
|
Citat:
Det har väl framgått att jag inte dömer ut RW, utan bara påtalar vissa brister i jämförelse med andra simulatorer. Lätt att bygga vidare på plattformen? :vetej: Nu till den stora vinsten? Fredrik, där håller jag inte med dig på någon punkt som du nämner. Detta har ju inte något med RW att göra, men eftersom du tar upp det så kan svara dig på vad jag tycker om Steam. Det finns absolut ingen fördel att vara uppkopplad till Steam som inkräktar på min installation och ändrar på saker som är mitt eget beslut. Det finns säkert flera sätt att undvika detta också, men nu börjar det bli för mycket. Så jag tar hellre omaket att ladda hem en patch den dan jag anser att jag behöver den. Det är ett litet besvär, jämförelsevis. Ett exempel. Jag ändrade key-mappingen i berörd blueprint för att kunna framföra ett tåg som jag tycker är komfortabelt. Det gick ju bra, ända tills jag startade RW nästa gång. Steam såg att det fanns en fil som inte alls stämde överens med vad DE tycker vara komfortabelt. Så nu sitter jag med originalet igen och suckar djupt. Till sist. Jag har inte sagt något nervärderande om MSTS. Jag råkade bara nämna att RW står på samma nivå och inte har kommit längre. |
Citat:
Hälsar Bengt |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009