![]() |
Hur fungerar tågutropen?
Hej! :)
Jag har undrat över hur utropen fungerar i tåget. Hur kommer utropet i tid? Det skulle vara kul att få svar på detta. :) :tumme_upp: |
I X10 och X60 är det GPS-styrda utrop.
|
Ja om du menar loktåg så är det antingen föraren eller ombordpersonal som sköter detta.
Men vid datoriserade utrop som "plåtstina" i X40 eller C20 tunnelbanetågen så handlar det troligtvis om förprogrammerade sträckor i tågdatorn. Bygger lite på att man ligger hyffsat enligt tidtabell. Dessa får spel ibland och ger ifrån sig utrop lite när som helst. Men vet även att GPS plotter är en annan metod, tex i bussars system. Att man markerat varje hållplats i GPS systemet och när sedan bussen kommer inom en viss radie så görs ett automatiskt utrop. |
Citat:
|
I C20 passerar dom väl en grej i spåret som ropar ut? För jag har sett när jag åkt med att det är saker i spåret innan en station och när man passerar den kommer utropet, men det är kanske fel?
|
Jag har en tilläggsfråga: Varifrån sköts utrop på stationer? Är väl BV om sköter det, men vart håller dem hus och rapporterar de över hela landet från en och samma central?
|
Citat:
|
Citat:
Annars sitter det informatörer hos BV på de olika fjärrtågsklareraranläggningarna i landet samt hos vissa tkl. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Sparkfot: Både rätt och fel! Bana 1 saknar "baliser", där finns signalerna i slingor mellan rälerna. Kolla precis där stationen börjar, där ligger det en 3-5 slingor som går fram och tillbaka mellan rälerna.
2:an och 3:an har kvar impedanslådorna. Och dessa ligger lite överallt längs banan. Även i depåerna har vi sådana. Angående utropen (utan att ha djupdykt i den frågan) så är det någon form av meterräkning. När man är ute och provkör vagnar (eller rangerar) i depån så kommer ofta stationsutropen ut i högtalare och på skyltarna. Detta kräver dock att man har lagt in en destination. Då kommer oftast (inte alltid) första efterföljande station när man kört tillräckligt långt. Tar man över ett tåg från en förare som ankommit depån kan man få upp vilken station som helst om han/hon inte lagt in "transport" koden. Tåget har alltid koll på hur långt den åkt och vart den är. Och det gör ju att vi som pillar i tågdatorn mellan varven ser rätt mycket fakta. Som en lite kul grej kan påpekas att tack vare tågets fullständiga kontroll på vart den är så kunde vi hitta en matarstation som var felaktig. GPS används inte i tunnelbanevagnar. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
X40 har iaf gps monterad, sen om den används vid utrop är en annan femma =)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009