Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Karlsborg-Skövde (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22093)

ekankal 2009-01-16 23:04

Karlsborg-Skövde

Funderar på att försöka bygga en verklig rutt modell 60-70-talet.
Fastnat för sträckan Karlsborg-Skövde som inte är alltför lång (blir nog närmare 100-talet boards i alla fall) och sådär lagom lantlig.
Söker därför efter tips och info.på bangårdsritningar, huvudsaklig trafik på banan (typ av gods och liknande), gärna någon gammal tidtabell, bilder (helst från den tidsepoken) på stationer, bebyggelse, eventuella industrier + kuriosa och allt annat av värde för att kunna göra ett realistiskt bygge. MVH. Ekan

Antepante 2009-01-16 23:09

Jag kan kolla efter tidtabbeler imon om du så önskar

ekankal 2009-01-16 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av Antepante
Jag kan kolla efter tidtabbeler imon om du så önskar

Gärna :) . Inget tips är för litet.

vfp420b 2009-01-16 23:38

Har bilder/filmer från linjen fotad från en Y7-hytt för några år sedan om det kan vara av intresse! Visar förvisso hur banan såg ut på 2000-talet och inte 60-talet, men ändå samma bana ;)

ekankal 2009-01-17 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av vfp420b
Har bilder/filmer från linjen fotad från en Y7-hytt för några år sedan om det kan vara av intresse! Visar förvisso hur banan såg ut på 2000-talet och inte 60-talet, men ändå samma bana ;)

Låter helt lysande.
Det kommer ju aldrig att gå att återskapa banan helt exakt då det är omöjligt att hitta exakt likadana hus m.m men så nära som möjligt med dom resurser man har och själva landskapet kan ju inte ha förändrats allt för mycket.

bönan 2009-01-17 08:19

Låter utmärkt! Finns alldeles för lite verkliga banor till TRS. Men vad ska hända med din gamla bana?

ekankal 2009-01-17 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
Låter utmärkt! Finns alldeles för lite verkliga banor till TRS. Men vad ska hända med din gamla bana?

Dom bygger jag vidare på ändå :) .
Ibland kan det vara bra att ha flera projekt igång om man tillfälligt tappar lusten för ett av dom. MVH. Ekan

Victor S 2009-01-17 11:59

Finns lite info om banan Här.

Bengan 2009-01-17 15:53

En liten länk, med lite info om banan + en gammal tidtabell, men från 30-talet, samt banprofil med höjdskillnad för stationerna över havet och Vättern.

http://www.historiskt.nu/normalsp/st...karlsborg.html

http://www.historiskt.nu/index.html

En annan länk, om du skulle få för dig. Att bygga något annat. Finns lite spårplaner, på olika stationer. t.ex. Stockholm-Västerås-Bergslagen.

http://www.ekeving.se/index.html

Mazz 2009-01-17 16:14

I den här tråden på Sv. Mj-forum finns ett antal bangårdsritningar:

http://www.svensktmjforum.se/forum/f...A5rdsritningar

Postade i alfabetsordning, men är inte fullbordad på något sätt, bara till F än så länge...

Nu kanske inte nån från Karlsborg - Skövde finns med, men kan möjligtvis tjäna som annan inspirationskälla. Många små stations, såsom denna bana säkert hade och man kan ju konstatera att de små stationerna inte har särskilt komplicerade bangårdar direkt...

:)

ekankal 2009-01-17 16:34

Tusen tack allihopa för alla tips hittills :) . Nu har man något att börja med.
Är det nån som har något mer matnyttigt så är allt välkommet. MVH. Ekan

korvtiger 2009-01-17 17:40

Bra val tycker jag, för mellan Skövde och Karlsborg ligger den lilla hålan Mölltorp... Och om man kollar in sidan 54, inlägg 13 eller WNJ.se så kan man se hur stations kanske skulle sett ut om banan WNJ någonsin skulle blivit verklighet. Och den är lite verklighet faktiskt. Dels modelljärnvägen WNJ och dels i mitt TRS, vars filer jag lyckades rädda idag, både banan och godsvagnen! :D

Lycka till med projektet! :)

ekankal 2009-01-18 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger
vars filer jag lyckades rädda idag, både banan och godsvagnen! :D

Lycka till med projektet! :)

Tackar :) .
Skönt att höra att det löste sej med datorhaveriet.
Lycka till själv med godsvagnen. Finns ju inte mycket svenskt att tillgå när det gäller dom där "årsmodellerna" av godsvagnar. MVH. Ekan

korvtiger 2009-01-18 19:52

Jag har en hel hög med ritningar* och nu när jag räddat den godsvagnen jag har gjort så kan jag ta delar som buffertar, gafflar, hjul och kopplingar från den och sätta på de nya godsvagnerna så går det snabbare att bygga. Sedan så har jag en hel del andra projekt som är både väldigt (till)dragande och vissa är riktigt tuffa. :rolleyes: :p

*http://www.historiskt.nu/rullande/sj..._oversikt.html

ekankal 2009-01-19 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger
Sedan så har jag en hel del andra projekt som är både väldigt (till)dragande och vissa är riktigt tuffa. ]

Det låter riktigt intressant. Verkar som om hela forumet har hamnat i ett byggsim...:D ursäkta, byggstim vilket är skitkul. Man får nog hålla med jag tror det var Mazz som skrev..titta nu Fredrik vad du har ställt till med. MVH. Ekan.
PS. Tobias...hör gärna av dej ang bilder/film som du hade från banan.

Victor S 2009-01-30 23:20

Så hur går det med bygget, Ekan?

ekankal 2009-01-31 07:54

Själva bygget har inte kommit så långt ännu. Håller på att söka efter stationshus m.m som ska likna dom efter banan så mycket som möjligt och har faktiskt lyckas hitta en del.
Sen har jag halkat in lite på att, som sealpower säjer, "peta" lite i div. tåg m.m och det är ganska kul, har "petat" till lite vagnar bl.a som kommer för nerladdning så småningom.
Men när jag har fått ihop tillräkligt med underlag till banan lägger jag in en "högre växel" på bygget och då kommer jag att visa bilder här allt eftersom bygget framskrider.
Det är bara ett frågetecken, är sugen på att skaffa TS2009 men då jag har byggt så in i h*lvete mycket i 2006 och att föra över allt till 2009 inte verkar helt problemfritt alla gånger så har man fått lite bryderier. Men men, det löser sej nog, bygga vidare gör jag i vilket fall som helst. MVH. Ekan

bönan 2009-04-18 10:41

Sorry om jag tjatar, men har du börjat bygga nåt än?:)

ekankal 2009-04-18 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 181031)
Sorry om jag tjatar, men har du börjat bygga nåt än?:)

Inget att be om ursäkt för :).
Jodå, jag bygger lite då och då på rutten (kommer bilder när det börjar likna någonting) men det går åt mycket tid till resarch då jag försöker att efterlikna allt så nära verkligheten som möjligt, både banan, natur, bebyggelse m.m.
Jag försöker att efterlikna tidsepoken runt 70-80-talet.
Svårast är att hitta hus och liknande som stämmer någorlunda så det blir att man får måla och pillra lite på dom flesta objekt man hittar. MVH. Ekan

PS. Bra jobb du har gjort med Ostkustbanan :tumupp: DS.

bönan 2009-04-18 11:12

Tackar! Ser framm emot din rutt!:)

korvtiger 2009-04-18 16:53

Du får ta och börja bygga lite egna hus i gMax, ekan! Det är mer textur-pill än mesh-pill, så det ska väll inte vara så svårt? Och hus är ju välbehövliga. Sedan är det bara att snacka med Bengan så kan du få hustexturer så att du skulle kunna göra hela Stockholm, utan att ett hus var likt det andra. :grin:

ekankal 2009-04-18 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 181057)
Du får ta och börja bygga lite egna hus i gMax, ekan! Det är mer textur-pill än mesh-pill, så det ska väll inte vara så svårt? Och hus är ju välbehövliga. Sedan är det bara att snacka med Bengan så kan du få hustexturer så att du skulle kunna göra hela Stockholm, utan att ett hus var likt det andra. :grin:

Svårt? Du har väl hört talas om hur svårt det är att lära gammla hundar att sitta :D?

Skämt å sido, håller på att försöka lära mej Blender så smått (h*lvete vad mycket knappar), sen vet jag inte, är Gmax kompatibelt med Vista? Har för mej att jag läste nånstans att det inte lirar ihop så bra.

korvtiger 2009-04-18 18:43

Har ingen aning hur gmax är med vista, men skall du lära dig blender så har du 3 utmärkta tutorialer här: http://www.44090digitalmodels.co.uk/ (Paul Hobbs så klart! :))
Visserligen är det lok man tränar på, men mycket av det man lär sig kan även användas för byggnader.

Själv har man lite problem då man lärt sig gMax och sedan går in i Blender och det första man gör är att högerklicka i 3D-rutan för att markera något och då flyttas den lilla markören som sedan inte heller hoppar tillbaka om man tar till ctrl-z. Mycket är tvärtemot max, och det kan vara lite klurigt, men sedan finns det funktioner som får tillochmed 3dsmax att framstå som amatörprogram, som automapping (se tutorial 2 i ovanstående länk) eller fungerande background image-funktion. Sådana funktioner får en riktigt haj på att vilja lära sig blender ordentligt. Jag hoppas att mitt nästa projekt kommer att vara gjort med blender.

Om du får problem så skicka ett pm, så ska jag se om jag kan hjälpa dig.
Lycka till! :)

bönan 2009-08-04 14:05

Hur går det med banan? Förlåt om jag tjatar men jag längtar efter denna rutt. du bygger ju så otroligt snyggt och dessutom så gillar jag verkliga banor.;):D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.