Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Pågående arbete - snart till två simulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22081)

Fredrik 2009-01-15 19:10

Pågående arbete - snart till två simulatorer

1 bifogad(e) fil(er)
Så här kan en modell gjord under Community-ware se ut.

Bifogad fil 23638

Mats håller på att få till denna till Trainz och han lyckats mycket bra kan jag meddela med ett par riktigt häftiga ess i rockärmen :D
Själv ska jag sätta mig och försöka få in den i Railsimulator.

Jag är medveten om att modellen inte stämmer till 100% med hur Yo1 ser ut men det beror på dåligt ritningsunderlag. Hilding Carlssons ritningar stämmer långt ifrån alltid med hur det såg ut i verkligheten och ja jag VET att AGJ inte har någon normalspårig Yo1 men detta är så kallat work in progress (pågående arbete) och texturen vi fick såg ut så. Bara att ändra med andra ord. Med facit i hand skulle jag aldrig tagit just Yo1 som testmodell. Dels för att det varit svårt att få tag i bra foton och jag har inte heller lyckats besöka någon/något museum i närheten som har någon. Men jag har fått lära mig den hårda vägen att man MÅSTE ha bra underlag!

Marcus Gustavsson 2009-01-15 19:11

ser mycket bra ut. Kommer man få till gång till denna när man finansierar RC-loket eller hur ska ni göra med denna ? :rolleyes:

Fredrik 2009-01-15 19:17

Har inte helt bestämt hur vi ska göra ännu.... ;)

Marcus Gustavsson 2009-01-15 19:21

ja just det ja.. kommer den att komma till TRS 04 / 06 eller bara till TRS 09 ?

ledsen att jag fråga så mycket men annars får man ju inte veta ;)

ekankal 2009-01-15 19:24

Ser förb*nnat bra ut. Antar att den blir komplett inredd också eller...? MVH. Ekan

Fredrik 2009-01-15 19:31

1 bifogad(e) fil(er)
Inredning? :D

Bifogad fil 23639

Micke.L 2009-01-15 19:32

Dörrarna går att öppna? :D

Fredrik 2009-01-15 19:32

Dörrarna går att öppna ja!

Totte 2009-01-15 19:35

Hej!
Den ser ju jättebra ut! Det är roligt att ni jobbar med till simulatorerna. Härligt!
Jag åkte med sådana på Öland när jag var pojkåldern. Jag har varit sommarölänning i flera år!

Sigma 2009-01-15 19:37

Lycka till nu att få in den i spelen. Jag skulle kunna försöka trycka in den i MSTS. Säg till om ni vill att jag ska försöka.

Antepante 2009-01-15 19:39

Snyggt! Om ni behöver bilder säg till ! Jag brukar vara där och jobba nästan varje helg:D Trevligt trevligt :)

sealpower 2009-01-15 19:39

Ser fortfarande riktigt bra ut, kan man få se en wireframe-render?

Micke.L 2009-01-15 19:39

Hehe, den där inspirerar mig till att bygga en lantlig bana i krs :D

Fredrik 2009-01-15 19:48

1 bifogad(e) fil(er)
Wireframe efterfrågades

Bifogad fil 23640

Vi kan ju meddela att alla Community-waremodeller är/kommer bli byggda med LOD. Detta jobb innefattade 4 modeller. 1 huvudmodell och 3 LODs

bönan 2009-01-15 19:52

Då kommer hä en fullständing idiotfråga från en som aldrig har förstått sig på det här med 3d-moddelering: Vad innebär LOD????:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: ?????????

Fredrik 2009-01-15 19:55

LOD (Level of detail) är att ju längre bort tåget är dessto enklare modell visas. Detta medför att grafikmotorn kan arbeta mycket mer effektivt.

Det finns alltså 4 modeller som själva tågsimulatorn använder. En enkel när tåget är riktigt långt borta, när det är lite nämre så använder den en mer detaljerad modell och när du bara är nån meter i från tåget i spelet så visas den mest detaljerade modellen.

Olaf Lindström 2009-01-15 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
Då kommer hä en fullständing idiotfråga från en som aldrig har förstått sig på det här med 3d-moddelering: Vad innebär LOD????:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: ?????????

Level-Of-Distance. För att inte tynga ner så extremt för datorer så minskar du på detaljerna när fordonet är längre bort. I detta fallet fullgod kvalitet när du kör tåget själv t.ex. eller är nära det. Säg istället att en mötande rälsbuss närmar sig, på 2km avstånd är den rätt "simpel" utan detaljer, vid 1km byter detaljrikedomen lite och en sista gång byts den vid 200m t.ex.

* Slagen av herr administratör med några sekunder!;) *

Mazz 2009-01-15 20:00

Citat:

LOD innebär att datorn "tecknar" modellen med färre polygoner, ju längre bort modellen befinner sig i scenen. Det finns ju ingen vits för datorn att hantera och rita upp en yta som kanske är en kvadratdecimeter, om fordonet befinner sig på flera hundra meters håll...

Högdetaljerade modeller ska gärna ha 3 - 4 LOD-nivåer, där man "klär av" huvudmodellen, nivå för nivå... På detta sättet får man då en modell som kan ha en utsökt detaljering, samtidigt som den inte kommer att belasta datorn anmärkningsvärt.

Har man kanske en första LOD-gräns redan vid 50m, så kan de allra finaste detaljerna försvinna på den nivån och redan där kan 30-40% av modellens total-polygonantal ha försvunnit. Du som användare ser inte att dom inte tecknas på det avståndet.

* här blev man utklassad i svarstid så det dånar om det... åldern tar ut sin rätt... :p

Janne 2009-01-15 21:31

Citat:

STW har förberett det hela och har en föredömlig guide och förklaring till LOD, med bilder och allt: http://www.stw.se/tutorials/lod/STW_Tutorial_LOD.html

KMW 2009-01-15 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Sigma
Lycka till nu att få in den i spelen. Jag skulle kunna försöka trycka in den i MSTS. Säg till om ni vill att jag ska försöka.

Om du vill ha HC bussar i MSTS så finns dessa: http://www.nklj.se/HC/

/Anders

korvtiger 2009-01-16 15:29

Kommer inte denna modell att bli lite för poly-tung för MSTS? Och kommer denna modell att släppas som freeware, som en liten demonstration av hur det kan bli om lite folk tillsammans lägger ned lite pengar på en modell? Och vart ligger poly-antalet? det rör sig nog om åtskilliga tusen enligt min skarpa syn. :D

Fredrik 2009-01-16 15:34

Denna ligger på en bit över 30 000

Janne 2009-01-16 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Denna ligger på en bit över 30 000

Tack! Jag satt just och räknade vertex på wireframen men gav upp efter 26000. :cool:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.