Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Blekinge Kustbana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22077)

orrelong 2009-01-14 21:28

Blekinge Kustbana

6 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Håller på att bygga sträckan Ronneby - Karlskrona, men är inte riktigt klar med omgivningen än. Bifogar lite bilder som gärna får kommenteras.

Öresundståg på spår 1 i Ronneby på väg mot Karlskrona
Bifogad fil 23626
ATC-överskridande och vägskydd aktiverat utanför Ronneby
Bifogad fil 23631
Bifogad fil 23627
Bifogad fil 23628
Tåg mot Malmö/Köpenhamn
Bifogad fil 23629
Försignal innan uppehåll i Bergåsa
Bifogad fil 23630

Viktor 2009-01-14 22:58

So far so good! Se jätte bra ut, vill se mer:D

Var hittat man V tavlan på bild 5?

Antepante 2009-01-15 08:43

Vill minnas att den finns med på sv-tågskivorna eller så finns det med på vägskyddet som finns och ladda ner här på forumet :)

P.S Snyggt bygge hoppas den släpps snarast:) D.S

Bombardier Train 2009-01-15 15:00

Var finns det fina Öresundståget? Jättefina bilder! Men ska det inte vara dubbelspår? åtminståne vid Ronneby är det de i verkligheten. Tänker du bygga ändå till Österport som på riktigt?

Andreas 2009-01-15 16:22

Jävligt snyggt.
Hur långt har du kommit på banan? Har du någon karta?

Olaf Lindström 2009-01-15 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av Ruben Radzynski
Var finns det fina Öresundståget? Jättefina bilder! Men ska det inte vara dubbelspår? åtminståne vid Ronneby är det de i verkligheten. Tänker du bygga ändå till Österport som på riktigt?

Dubbelspår? Det var värst vad man satsade vid elektrifieringen, innan det var det iaf inte dubbelspår på banan.:) :p

Kristian 2009-01-15 16:29

Ser bra ut.:)
Citat:

Ursprungligen postat av orrelong
Bifogad fil 23631

Den runda tavlan är inte "tilläggstavla ATC-överskridande", utan en "Hastighetstavla med pilspets uppåt".:) Alltså är hastigheten 160 km/tim eller högre och hastigheten anges i ATC-panelen.

orrelong 2009-01-15 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Kristian
Ser bra ut.:)

Den runda tavlan är inte "tilläggstavla ATC-överskridande", utan en "Hastighetstavla med pilspets uppåt".:) Alltså är hastigheten 160 km/tim eller högre och hastigheten anges i ATC-panelen.

Det har du rätt i ska genast ändra, tack!

orrelong 2009-01-15 17:31

Citat:

Öresundståget (X31) finns på auran.com vid namn DSB ET.

Nej det är inte dubbelspår utan endast mötesplats i Nättraby mellan Karlskrona - Ronneby.

Bombardier Train 2009-01-15 17:32

Hur lång blir rutten? :)

orrelong 2009-01-15 17:38

Citat:

Hur lång blir rutten? :)

Jag åker inte sträckan Ronneby - Karlshamn speciellt ofta men jag kan tänka mig att den kommer att byggas i framtiden. Först tänkte jag släppa Ronneby - Karlskrona men jag skäms lite över landskapet som det är utformat just nu..

Andreas 2009-01-15 21:47

Citat:

Jag åker inte sträckan Ronneby - Karlshamn speciellt ofta men jag kan tänka mig att den kommer att byggas i framtiden. Först tänkte jag släppa Ronneby - Karlskrona men jag skäms lite över landskapet som det är utformat just nu..

Man behöver inte skämas.
Då är det bara att ändra och utvecklas :)

stina 2009-01-16 21:21

Edestad station ?

Citat:

Hej!
Håller på att bygga sträckan Ronneby - Karlskrona, men är inte riktigt klar med omgivningen än. Bifogar lite bilder som gärna får kommenteras.

Bifogad fil 23626
Bifogad fil 23631
Bifogad fil 23627
Bifogad fil 23628
Tåg mot Malmö/Köpenhamn
Bifogad fil 23629
Bifogad fil 23630

Tar du med Edestad station i ditt bygge? En station jag har minnen av från min barndom. Jönköping- Alvesta - Ronneby - Edestad på 50 o 60-talet.
Beställde ritningar över Edestad station från Banverket för några år sedan, de kom efter någon vecka, bra service!! Denna station ligger på byggarstadiet i framtiden! Det fanns två lanthandlare i byn (snett över stationen) ända fram till början av 70-talet. En ägdes av Anna Hanson.

orrelong 2009-01-20 11:47

Citat:

Ursprungligen postat av stina
Tar du med Edestad station i ditt bygge? En station jag har minnen av från min barndom. Jönköping- Alvesta - Ronneby - Edestad på 50 o 60-talet.
Beställde ritningar över Edestad station från Banverket för några år sedan, de kom efter någon vecka, bra service!! Denna station ligger på byggarstadiet i framtiden! Det fanns två lanthandlare i byn (snett över stationen) ända fram till början av 70-talet. En ägdes av Anna Hanson.

jag kanske kan klämma in den om jag får lite detaljer ;)

Andreas 2009-01-20 17:33

Inga nya bilder?

Hur ser det ut, hur långt har du byggt och vad är kvar? :)

Bombardier Train 2009-01-20 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas
Inga nya bilder?

Hur ser det ut, hur långt har du byggt och vad är kvar? :)

Ja vill också se fler bilder! :tumme_upp: Jättefint. Skäms inte för ditt bygge.;)

orrelong 2009-01-21 09:42

1 bifogad(e) fil(er)
En liten karta på min bana. Sträckan tar, precis som i verkligheten, 22 minuter att köra om man följer sth och gör uppehåll i Bergåsa. Själva sträckan är helt klar, med orienteringsskyltar, vägskydd osv. Banan är utrustad med vägskydd v1.2 och demosignaler som blinkar.

Bifogad fil 23706

Andreas 2009-01-21 14:32

Ser jo bra ut :)

Att köra i 22 minuter det är länge :)

orrelong 2009-01-23 19:08

Citat:

Ser jo bra ut :)

Att köra i 22 minuter det är länge :)

Ja, det tar en stund. Men allting som är roligt går fort.

Hur sparar jag ner min rutt till en *.cdp-fil så andra kan ta del av den, och vad bör jag tänka på?

ekankal 2009-01-23 21:24

Citat:

Ja, det tar en stund. Men allting som är roligt går fort.

Hur sparar jag ner min rutt till en *.cdp-fil så andra kan ta del av den, och vad bör jag tänka på?

Läs näst sista inlägget på den här sidan http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=21985&page=2.
MVH.Ekan

Andreas 2009-01-24 13:46

Ett citat som ekan har skrivit i en av trådarna.

"Om du vill lägga upp något du byggt för nedladdning börja med att öppna CMP och leta upp banan (välj "namne" och skriv in namnet på banan).
Högerklicka sen på den och välj "save to cdp". Om det finns flera med samma namn är den med mest kb banan.
Gå sen in på downloaddelen här och välj nytt ämne.
Sen bifogar du cdp-filen på samma sätt som när du skickar in bilder.
Hoppas att det var begripligt förklarat. MVH. Ekan"

orrelong 2009-01-24 18:11

Citat:

Ett citat som ekan har skrivit i en av trådarna.

"Om du vill lägga upp något du byggt för nedladdning börja med att öppna CMP och leta upp banan (välj "namne" och skriv in namnet på banan).
Högerklicka sen på den och välj "save to cdp". Om det finns flera med samma namn är den med mest kb banan.
Gå sen in på downloaddelen här och välj nytt ämne.
Sen bifogar du cdp-filen på samma sätt som när du skickar in bilder.
Hoppas att det var begripligt förklarat. MVH. Ekan"

Tack Andreas, men jag har faktiskt också lärt mig klicka på en länk..

cheetah1 2009-01-28 17:46

Nu kan jag ingenting om det här, men måste man ladda ner nåt mer än bara själva banan, sen när den släpps, för att få den att fungera?

Första inlägget här btw, wohoo. :)

Andreas 2009-01-28 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av cheetah1
Nu kan jag ingenting om det här, men måste man ladda ner nåt mer än bara själva banan, sen när den släpps, för att få den att fungera?

Första inlägget här btw, wohoo. :)

Ja, jag tror att man måste tanka en del från de svenska tåg skivorna.
De finns och ladda hem på www.banbyggarna.se

Men sen kan det alltid finnas saker som fattas från dls

orrelong 2009-02-06 13:57

Jag har svårt att bestämma mig vilka hastigheter som råder. sth är 160km/h över hela sträckan, men hur tätt sitter hastighetstavlor ungefär?

klinga 2009-02-06 23:44

Fint!

Mycket snygg bana!:tumme_upp:
Jag har bara en snabb fråga. Vad heter stolparna där det står livsfarlig ledning på och under vilken meny ligger dom?:vetej:
Kan inte hitta dem!!!:noterat:
:kora:

Bombardier Train 2009-02-07 08:02

Citat:

Öresundståget (X31) finns på auran.com vid namn DSB ET.

Nej det är inte dubbelspår utan endast mötesplats i Nättraby mellan Karlskrona - Ronneby.

Finns den på någon annan sida? (pga jag har problem med att registrera mig på Planet Auran.)

Antepante 2009-02-07 08:18

Dom finns på svenska tåg-skivorna

orrelong 2009-02-07 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av klinga
Mycket snygg bana!:tumme_upp:
Jag har bara en snabb fråga. Vad heter stolparna där det står livsfarlig ledning på och under vilken meny ligger dom?:vetej:
Kan inte hitta dem!!!:noterat:
:kora:

Om du tar hem t.ex. STW Vägskydd 1.2 från forumet så hittar du svs_gwa tror jag den heter.

Bombardier Train 2009-03-05 08:42

Jobbar du på rutten? Det skulle vara jättekul att köra denna rutt pga att jag har åkt den på riktigt! ;):applad:

Julian 2009-03-08 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av orrelong (Inlägg 173107)
Jag har svårt att bestämma mig vilka hastigheter som råder. sth är 160km/h över hela sträckan, men hur tätt sitter hastighetstavlor ungefär?

Banans riktiga sth är 160 km/h, så det kanske du borde ha. Om det kommer en snäv kurva så brukar hastigheten sjunka. Blir det sen en lång raksträcka så brukar hastigheten bli högre igen:)

Andreas 2009-03-09 09:58

Inga nya bilder på väg? :)

orrelong 2009-03-09 21:32

Har inte jobbat på den på ett antal veckor.. men det kommer med humöret hoppas jag. Blev sugen på att bygga en bit mot Emmaboda också :P

Adet 2010-03-30 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av orrelong (Inlägg 176549)
Har inte jobbat på den på ett antal veckor.. men det kommer med humöret hoppas jag. Blev sugen på att bygga en bit mot Emmaboda också :P

Är banan klar? eller är jag efter :P Bor i Ronneby så hade varit sviin kul med den :D:tumme_upp:

orrelong 2010-04-09 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 176026)
Jobbar du på rutten? Det skulle vara jättekul att köra denna rutt pga att jag har åkt den på riktigt! ;):applad:

Bygger och ändrar lite när jag har tid. Lägg ett mail i min inbox så skickar jag dig banan!

Henrik L 2010-04-10 14:36

Bara en sak om BkB.
Sträckan tar inte 22 minuter att köra i verkligheten.. Från Karlskrona till Bromölla tar det 1 timme o 21 minuter. Sth är inte heller över 160 på banan.

maxlk96 2010-04-27 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av orrelong (Inlägg 170200)
Hej!

Bifogad fil 23626
Bifogad fil 23631
Bifogad fil 23627
Bifogad fil 23628
Tåg mot Malmö/Köpenhamn
Bifogad fil 23629
Bifogad fil 23630

jag får inte mitt vägskydd att funka, jag gör allt enligt instruktionerna men ändå så funkar det inte? vadska jag göra

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:32.