![]() |
STW Vägskydd 1.1
1 bifogad(e) fil(er)
Så var det dags för version 1.1 av STW Vägskydd. Den innebär en stor förändring i systemet då alla triggers nu är utbytta mot en komponent som heter Spårledning. Det är en mycket effektivare skriptmetod och dessutom enklare och mer realistiskt att bygga med. Ringsträckan fungerar nu helt som i verkligheten med 3 spårledningar. Dubbelspår eller fler är inga problem, varje vägskydd håller reda på varifrån tågen kommer och öppnar direkt efter passage. Ringsträckorna sätter man direkt i namnfönstret och det verkar inte finnas någon direkt begränsning, jag har testat upp till 5 km utan problem vilket skall räcka för det mesta.
Den heter fortfarande svs-trig vilket innebär att redan placerade huvudtriggers automatiskt "konverteras" då man installerar 1.1. Observera att numera skall enbart en Spårledning per spår placeras, och den skall vara centrerad över vägskyddet. Ingen överlappning på samma spår längre. Det finns dock en specialfunktion där man kan bygga mer likt triggers, läs om den i manualen. Öppningstriggern har utgått helt, då den numera är inbyggd i Spårledningen. Även Stopptriggern är avaktiverad mest för att den byggde på den gamla triggertekniken. Om behov finns gör jag gärna något liknande i det nya systemet, kom gärna med idéer om hur en sådan skall utformas. Båda dessa finns dock kvar som komponent så att banorna går att ladda utan fel. Ta bort dem så snart som möjligt då jag har tänkt låta dessa utgå helt (obsolete) från installationen i nästa version. Övriga förändringar är bland annat att man nu kan ha blinkande ljussignaler på bommarna, detta sätter man individuellt på varje bom. Bommarna har även fått mer detaljerade modeller. Installera med CDP-filen och låt den skriva över det gamla. Läs i den uppdaterade PDF-filen! Bifogad fil 21695 |
Återigen tidig julafton! Många julaftnar detta år...:) Tack för den!:tumupp:
Edit; Kanske har jag läst manualen dåligt..? Men var ändrar jag inställningarna för spårledningen? Under "edit properties" (Define name för trackside) går det inte att ändra S1, Sv och S2...? Kör TRS2006 också... |
denna funkar ej, har döpt allt rätt denna gång och jag har ställt in allt men det funkar inte :(
|
Överlägset!!! Det börjar bli många prickar över i`et. MVH. ekankal
|
Tack för den:tumupp: :tumupp:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tackar från Er som lyckats få det fungera:). Kan ni vara lite tydligare vilken TRS-version ni använder? I TRS2004 är det säkerligen samma problem som tidigare. I TRS2006 kan jag inte ens placera ut Spårledningen men det beror ju på att det är något knas med min installation här.
Man skall kunna ändra spårledningens sträckor mm i namnfönstret: Bifogad fil 21701 /Mats |
Citat:
|
Citat:
den där funktionen får jag inte ens att fungera, jag kan endast byta namn på den :( |
Citat:
|
Och har samma problem här i TRS2006.
|
Som sagt jag famlar i mörkret här men prova att ta en helt ny karta och placera ut en ny spårledning och prova igen. Det kan vara så att den inte fattar att den är skriptad numera.
Annars, prova att ta bort 1.0 och installera igen. Alla heter svs- i början så det skall vara lätt att hitta dem i CMP. Förresten har alla samma problem, även TC-installationer? /Mats |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
I just had some problem, when I just put the trigger to crossing, and then error message shows that there is Syntax Error.
What did I do wrong? :confused: |
Citat:
|
Citat:
Mats Strid should update that trigger without showing errors. |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för skylten, den löste det problemet. Det är en funktion som lagts till i TC som inte finns i 2006. Den är nu utbytt med egen kod. Prova att lägga in denna CDP-filen som skriver över den gamla trig:
Bifogad fil 21703 Nej, skriptfel skall det inte finnas, då skulle jag aldrig släppt det. Problemet är att jag utvecklar detta i TC sedan mitt 2006 inte fungerar korrekt. Detta är mer eller mindre en öppen betatest så att det blir problem får vi räkna med. sorry, should be like this:): No, there should be no script errors, then I would'nt have released it. Problem is that I develop this in TC since my 2006 is not working correctly. This is more or less an open beta so we must expect som errors. You can download the updated script above. /Mats |
Stort tack för den fixen, Mats! Nu fungerar det fin fint här! Nu slipper mina gummihjulsfordonsförare bli överkörda av tåg för att bommarna inte fälls!;)
|
Toppen! Då har vi minst en 2006 som rullar. Rapportera in fler fel om de uppstår, jag skall kika in under dagen.
|
Citat:
|
tackar!! riktigt bra arbete! ;) synd bara att min bildtrafik tydligen är helt borta men annars är det fint
|
Ptja, nu verkar allt fungera som det ska.
Men det enda jag kan tänka mig är fel, skulle vara att ljudet från klockorna hörs väldigt långt, även från hytten. Redan på flera hundra meters håll hör jag klockornas ljud från hytten, vilket känns något orealistiskt. Fast det kanske inte går att göra någonting åt? |
Nu funkar allt för mig! :D :tumupp:
|
Tackar för detta, Mats.
Har testat med singelspår och det fungerar bra. Inställt på 3000 meter och vägskyddet sätter igång med sitt blinkande och plingande och bommarna börjar gå ner efter ca: 10 sekunder, bommarna är nere när ett x2000 har ca: 2500 meter kvar till övergången i 160 km och sen går dom upp, när tåget har passerat med en ca: 100 meter. Ungefär precis som jag önskat. Har byggt upp 2, 3 och 4 spår också för test, men har inte hunnit prova där än. Har däremot hittat ett namnfel för ena Orienteringstavlan för väggskydd. Den som man vill ha till höger om spåret heter samma sak som den för vänster sida. svs-osgn-L. Bara en smådetalj. |
Nu funkar den även hos mej i TRS2006.
Mycket STORT tack! |
Skönt att höra det fungerar bättre nu. Ljudsignalen är ställd på 1000m vilket jag håller med om är i längsta laget, om man inte har väldigt bra hörsel;). Sätter man ner den till 100m känns det mer realistiskt. Det kommer i nästa uppdatering. Att det sen låter lika mycket i hytten som utanför får jag skylla på Auran.
|
Citat:
|
Bengan: Smådetaljer är viktiga:). Detta felet förföljer mig, jag har korrigerat det en gång men tydligen har någon kopiering fått det att komma tillbaka. Nu gör jag det igen så får vi hoppas det biter.
Får du öppning av bommarna 100m efter passage av Sv? Det låter långt. Max fel i den hastigheten borde vara 44m (160 km = 44 m/s) med ett snitt på halva som mest om uppdateringshastigheten är 1s. Prova att sänka uppdateringshastigheten. Detta kan dock påverka fps negativt. Tanken framöver är att spårledningen skall göra detta själv då den ser "höghastighetståg" närma sig och öka pinget. Likväl som den går över till 10s intervall om inget tåg är närmare än exvis en km från ringsträckan. Detta är ett problem då systemet har "handgjorda" triggers. Jag antar spelmotorn gör sådant själv med de inbyggda triggarna. Lämna gärna rapporter om hur fps påverkas. /Mats |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Blir väldigt imponerad, av alla funktioner som man kan få till med vägskyddet. Har nu provat med 1, 2, 3 & 4 spår och allt fungerar näst intill perfekt (bara biltrafiken) och med lite slarv vid namngivning vid 4 spår. Då jag glömde döpa vissa saker korrekt. Har även börjat testa lite med halvbommar. Än så länge, så har jag inte fått till det som jag hade tänkt. Är ute efter, att bommarna efter övergången, går ner med lite fördröjning. Så att eventuell biltrafik hinner passera (dom kör som idioter iallafall, just nu och struntar i att stanna). Halvbommarna är inställda på 7 sekunder efter ditt värde. Dom efter övergången har jag satt på 15 sekunder. Men det är fällningstiden, så dom börjar fällas samtidigt, så dom efter övergången går ner långsammare. Men det var inte riktigt, så jag hade tänkt. För när tåget sen har passerat, så går bommarna före övergången upp snabbare och dom efter övergången tar tid på sig á ca:15 sekunder innan dom är uppe. Innan jag testar mer. Går det att få bommarna efter övergången att fällas med fördröjning och sedan gå upp samtidigt med dom andra bommarna? Sen ett par frågor om huvudtriggern på ett par funktioner, som jag inte har hunnit testa än. 1. Det är Sv 20 m. Vad påverkas, när man ändrar värdet. Provade att ändra till 100 som var maxvärdet för mig, men jag kunde inte se, vad det var för skillnad. 2. Vad har Återaktivering Sv för funktion. Har ej hunnit testa, genom att markera rutan än. Använder förresten TRS2006 vid mina tester. |
Citat:
Om jag förstått det hela rätt så är Sv den sträcka som den sista vagnen i tåget skall ha passerat vägskyddet med innan bommarna får gå upp, i det här fallet 20m. Återaktivering Sv fungerar som så att om tåget passerat Sv, men fortfarande befinner sig inom området S1 eller S2 och du backar tillbaka mot vägskyddet så fälls bommarna igen när du kommer in i området Sv Rätta mig gärna om jag har fel Mats. :o mvh .... Mats |
Tack för förklaringen MatsH, det är helt korrekt:).
Angående halvbommarna är jag lite osäker men tror att jag förstår vad du menar Bengan. Mig veterligen är det ingen skillnad på fyra halvbommar jämfört med två helbommar. Den längre förringningstiden, 10s , jämfört med två halvbommars 5s skall hantera att bilarna hinner ut. Jag vet att det du nämner finns i andra länder men inte i Sverige vad jag vet. Det är alltså ingen skillnad i tid då fällningen/öppningen börjar, alla börjar samtidigt. Bommens fällningstid är lika lång för alla bommar i en övergång, frånsett för GC-bommar bredvid vägen exvis. Hoppas det var någorlunda begripligt;). /Mats |
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=ML5JIjxo4kI |
Dubbelpost
|
Det kan skilja en liten aning men det beror på en slumpmässig fördröjning på upp till en halv sekund som jag lagt in. Utan den såg det lite för perfekt ut. Det är ofta inte helt synkroniserat i verkligheten har jag sett. Kanske är en halv sekund för mycket.
Detta kan jag göra valfritt samt att man kan lägga till en konstant bomfördröjning för den som önskar. Det blir alltså en fördröjning från det bommen fått impuls, tills det att den börjar gå ner. Den tiden måste alltså läggas till fällningstiden för att beräkna sträckan innan tågvägen får vitt. Man kan säga att det är en per bom ställbar förlängd förringning;). /Mats |
1 bifogad(e) fil(er)
Precis det som jag har provat och försökt att få till, i filmlänken från Joel. Har sett samma fällning på Roslagsbanan vid Frescati. Och var ligger Frescati. Vid Bergianska trädgården eller kanske enklare att säga vid Naturhistoriska riksmuseet.
Som jag tidigare har skrivit, så finns det en massa härliga kombinationer med ditt nya vägskydd Mats. En annan tanke, som slog mig. Vägsignalen. Du har inte lust, att släppa en variant utan kors. Kan användas vid brandstationer eller vid en väg, som ligger väldigt nära inpå start/landning vid flygplats. Skulle ju fungera fint, med din huvudtrigger. Om man skulle vilja bygga något för biltrafiken. Om inte annat, så kanske bara kul att få se en utryckning från hytten. Bara en tanke. Kors, kan vi aldrig bli riktigt nöjda:o |
Det blir nu möjligt i nästa version att göra som på filmen:)
Visst är det fascinerande med vad som är möjligt med scripten? Jag nappade på idén med kryssfri stolpe, den är lätt att lägga till. En idé jag haft är att göra en bom som egentligen är en grind som öppnas tvärt om, dvs en blockering för tågvägen istället för vägen. Såna används ju ofta vid industrier. En mer vild idé är att ha en bom i form av en växlare som står med flagga eller lykta mot vägen. Då tåget passerat fästs han längst bak på sista vagnen. Lite mer seriöst är att ha möjlighet för föraren att manövrera vägskyddet med en knapptryckning. Tyvärr har jag inte lyckats klura ut hur man gör det. /Mats |
3 bifogad(e) fil(er)
Har testat och lekt lite i ett industriområde denna gång. Får det inte alls att fungera. 2st olika felmeddelanden dyker upp. Det första bara en gång, så där är det kanske bara skit bakom spakarna. Den andra dyker upp hela tiden. Tror och gissar mig till felet, men vet inte om det är så. Att jag inte har använt några V-signaler. Hade tänkt mig en övergång, med bara ljussignaler som på bilden och en flagvakt. Måste V-signalerna vara med eller har jag gjort en groda någon annanstans med inställningar tro.
|
Den andra gissar jag beror på en felaktig namngivning, eller att det inte är initierat korrekt. Har du laddat om kartan? Jag har tätat lite här så det inte ska bli fel ändå.
Den första är mer mystisk men kan bero på samma som ovan. Det krävs inga v-signaler för att det skall fungera. |
Hej Mats!
Kan man få komma med ett litet önskemål? :) Går det att göra så att vägbitarna blir höj och sänkbara? Just nu så får man bara meddelandet "Object does not allow hight change". Vissa vägtyper (Gravel t.ex.) är så höga att dom når över rälsen. mvh .... Mats |
Hej,
Just vägbiten tror jag inte går att göra justerbara eftersom den har kopplingar till splines, jag har för mig det är omöjligt i nuvarande spelmotor. Mina tester hittills med de andra objekten har inte slagit väl ut men jag skall göra ett försök till framöver. På väggivaren finns det dock ett knep. Om man gör rälsen fast i höjdled (gula splinepoints) så kan man sänka marken en liten liten aning så faller vägbiten under rälsen. /Mats |
Citat:
Jag provade alldeles nyss med att lägga till height-range -3000,3000 i config.txt för din 10m vägbit och det verkade fungera. Vägen blev justerbar i höjdled, och jag kunde inte se några uppenbara felaktigheter i trafikbeteendet i alla fall. Men det kan hända att det finns djupare liggande script-problem som jag inte kan kontrollera. Jag har förut också gjort som du beskriver, sänka marken under rälsen, men jag tycker att det ser så illa ut med luft under spåret. Det är ett av de största problemen med Trainz enligt mig, att funktionen "Smooth spline hight" får rälsen att hänga fritt i luften. Jag hoppas att det löser sig till TRS2009. mvh .... Mats |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24. |