![]() |
Svenska signaler
Har grävt ner mig i signalscriptens mystik. Tror jag har en uppfattning om hur det ska fungera nu. Men jag skulle behöva hjälp med 3D-modeller av svenska signaler. Behöver inte vara snygga bara de har lampor med rätt färger. Så om någon har lust att göra eller har något halvfärdigt så får ni gärna höra av er.
Mvh Mikael |
Håller på och tittar på att tillverka signaler i 3D Canvas.
Har en fem lyktors signal i stort sett färdig och ska närmsta dagarna försöka få in den i KRS. Därefter är målet 2, 3, 4 lyktors huvudsignaler, dvärgar, försignal samt vägkorsningssignal. Tänkte även titta på lite norska signaler då jag behöver även sådana till den rutt jag har påbörjat. /Anders |
Har nu ett fungerande script för 5-skens block/för-signal. Och infartssignal är på gång...
Sen bör det bara vara lite anpassningar för att få till övriga huvusignaler. Så det går framåt även om det tar längre tid än vad jag trodde från början. Mvh Mikael |
2 bifogad(e) fil(er)
:) Låter strålande, det kanske kan kombineras ihop med saken på bilden här?
Jag har nu bara gjort så att den växlar mellan rött och vitt beroende på vilken väg växeln ligger bara för att testa att det fungerar byta sken från scriptet. Klotet i bakgrunden går att växla med men tyvärr så sker ingen animering ännu, något galet där men det ska väl gå att få till. Den blev i alla fall automatiskt placerad när växeln byggdes. |
alltid trevligt att se nya svenska grejer komme till tågsimulatorerna ;)
|
Jag har jobbat i kulisserna och är mer eller mindre klar med 2 växelväljare, klot och automatisk. Klotet är animerat. Det finns dessvärre ett problem med klotet som jag inte lyckats lösa och väntar på mer dokumentation.
När man gör en växel så kan man bara få en växelväljare. Det går alltså inte vad jag vet att få höger och vänsterversion, därmed blir gul/röd fel på vissa växlar. Röd uppåt markerar ju sidotågväg och gul rakt fram. Har du lyckats lösa det KMW? Mycket intressant att se riktiga svenska signaler växa fram. Hoppas det går att få till den mesta av funktionaliteten. Bifogad fil 19435 Bifogad fil 19436 Mats |
man kan ej kolla på dom filerna
|
Citat:
|
Samma här med filerna. Står "ej behörighet". :confused:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Mina signaler jag håller på med i TRS kommer så småningom komma till KRS också. Återstår att lära sig hur man måste bygga om modellen för att den ska fungera i KRS och hur LOD fungerar för den är polygontung :)
Bifogar en bild (från TRS) jag tog idag men som redan är gammal ;) Har piffat till snyggare tavlor till signalen nu också. /Tomas |
snyggt !! :)
|
>Låter strålande, det kanske kan kombineras ihop med saken på bilden här?
Det skulle det gärna vilja! Du får gärna skicka shape/textur-filer (kan inget om 3D-modellering) så jag kan prova att skapa riktiga signaler mha Asset editorn. Mvh Mikael |
Citat:
|
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Här är bilderna som jag försökte visa (tror jag vet varför det inte fungerade, de kommer från en annan avdelning här).
|
Tack för jag fick se bilderna. Bra gjort!
|
Ser riktigt bra ut! Fortsätt så :-)
Hoppas även patchen kommer snart, så blir det 100 gånger roligare och enklare hoppas jag... Om någon känner sig sugen på att göra en T44 i modell så säg till, jag kan fixa alla ljud och bilder. Eller om ni har hyffsat nära till Norrköping så är det bara att komma förbi och spela in ljuden. Simulatorn blir mycket mycket roligare när det kommer svenska grejer, speciellt svenska signaler och landskap. Bra jobbat grabbar! |
patchen är planerad för denna månad, det ska släppas ungefär när US versionen släpps,
MatsS, ser reiktigt bra ut, ser fram imot att få se det i spelet :) |
Hej igen, snabb fråga om patchen. Någon som vet vad det blir för patch, vad som kommer ordnas med den?
/ Fredrik Lokförare Norrköping |
diverse buggar o fel som har rapporterats in till KRS teamet
|
En mycket viktig sak som ska fixas i patchen är så att tredjeparts saker kan användas i rutter.
Utan det kan man bara använda Kujus originalgrejor och sådant man gjort själv. När man distribuerar en rutt kommer det bli fel på alla tredjepartsgrejor att KRS inte kan hitta dem. Mats, gult uppåt på klotet markerar huvudtågväg, ej nödvändigtvis rakt fram i växeln. Nej, jag känner inte till att man kan ha olika väljare för höger/vänster. Ditt klot ser klart mer genomarbetat ut, snyggt. Hur fick du animeringen att fungera? Jag lade in ett block med animering pekandes på animeringsfilen i blueprinten. Animeringen är ett steg med rotation till läget med rött uppåt. I KRS händer inget så jag misstänker jag gjort något fel. Mikael, jag ska fixa till lite ytterligare signaler och paketera så kan du få dem sedan. Kan avslöja att ljusen heter G1, R1, G2, W1 & G3. Tänker ta fram varianter med och utan stolpe men det är ju inget som påverkar scripten eftersom samma kan användas till båda. Försignal, dödskalle och vägsignal nästa. /Anders |
Citat:
|
Klotet kommer från TRS och det är gjort som lågpoly. Tomas har en högdetaljerad som ser ännu bättre ut. Det går till och med att få med stängerna till växeltungan i animeringen men det blir besvärligt att placera varje växelväljare. Däremot kommer vi inte förbi problemet med att klotet hamnar fel.
Jag gjorde bara en helt vanlig animeringen av meshen utan helpers eller dummies som i TRS. Bara åt ett håll. Sen exporterade jag som en .ia. I exempel-levern finns två stycken anim-sets. Jag gjorde då en kopia av den första ia-filen och kopplade till andra animationen. Innan jag gjorde det krashade spelet då jag valde växeln. Varför det finns två anim-sets vet jag inte. |
Låter som att vi animerat på samma sätt fast jag har bara en animering. Har också tittat på exemplet och såg båda animeringarna där fast jag tittade sedan på trackblueprinten och såg att där bara refererades en animering så prövade med det. Får ingen krasch men ej heller någon animering. Nåväl, får väl testa lite mer. Trainz vet jag inget om men MSTS tog ju lång tid innan vi fick fason på så jag tycker vi redan kommit långt.
/Anders |
Gula sidan upp betyder inte ens huvudtågväg utan bara 'normalläge' som ibalnd är rakt fram och ibland in på sidan. :)
|
Jo, men normalläge är ju alltid huvudtågväg, OM det är tågspår dvs. :)
På bangården här i stan finns det ett klot som är helgult. Tror det är några klottrare som har roat sig lite. men lite förvirrande är det. |
1 bifogad(e) fil(er)
Så har jag färdigt första betan av signalerna.
Detta är zippat det som behövs i "Source" för att sätta upp dem eftersom det förmodligen behöver ändras i blueprinten. Har bara satt upp två länkar per signal för att kontrollera att de går in i simulatorn. Ska bli intressant att se med lite bättre skript. Behövs det fler varianter? Vill även gärna få konstruktiv kritik på signalerna. Vägförsignalens tavla ska vara lite mer rundad i hörnen. Ska kompletteras med lös stolpe och skyltar av olika slag. /Anders |
Nu börjar det se trevligt ut! Har provat de signaler jag har scriptat hittills och det ser bra ut. Nu blir det mer scriptande!
Konstruktiv kritik: Jag tycker lampornas färger ska vara kraftigare. Alltså rödare röd och grönare grön. Mvh Mikael |
1 bifogad(e) fil(er)
Script för 5 signaltyper (främst avsett för KMW som har mer info i PM).
|
Ska bli spännande att kolla på.
Kommer att titta på att göra dem lite intensivare i färgen. /Anders |
Ser finfint ut:) En liten detalj är att lamporna ska vara större, på samtliga dina signaler ser de för små ut, dvs om du kunde öka diametern på dem? men om det är krånligt så strunta i det.
:) |
Sanningen är att ljusen är gjorda enligt mått (200mm) men det är nog som så att de i verkligheten upplevs större då skenet brer ut sig mer. På avstånd kan det ju se ut som att en ljuskälla är mycket större än vad den verkligen är.
Både detta och intensiteten är sådant som jag ska experimentera lite med i texturen. /Anders |
Hm ok, konstigt. Om man jämför med t.ex. den här bilden http://www.jarnvag.net/bild/framsida/Ramalmo.jpg så tycker jag att det helt klart ser ut som om lamporna/linserna är större i verkligheten.
Men men, som sagt det är ingen stor grej :) |
Mmm, fast det handlar nog snarare om att dvärgen skall vara mindre.
Jag har tyvärr inga mått på utan måste ut och mäta upp en vid tillfälle. Ljusen på dvärgen är dessutom 5", dvs 12,5cm. Men detta är saker som jag behöver kolla upp. Det är dock småsaker att fixa, viktigast var att få fram dem så att skripten kunde börja testas ut. Nu kommer jag att lägga uppmärksamheten på hastighetsskyltar, kilometervisare mm Dock är det tacksamt att få kommentarer innan slutjusteringar görs av signalerna. /Anders |
Ingen lys på signalerne
Jeg har prøvet at sætte nogle af signalerne op på en testrute, men der er ingen lys. Kan der være en fejli scriptet?
|
Jo det är mycket möjligt, skripten är långt från klara tyvärr.
Mvh Anders |
Anledningen till att det inte hänt något med scripten sen i vintras är att jag testade signalerna på en enkelspårig bana med mötesplatser. Signalerna visade vad de skulle men AI-tågen körde glatt förbi stopp-signaler och orsakade dödläge eller kollisioner. Då blev jag så besviken så projektet gick i stå.
Senare har jag läst på olika forum och bland annat förstått att banan delas upp i olika delar av just signalernas olika länkar och att det därför är viktigt exakt var länkarna placeras för att inte intelligensen i spelet ska bli förvirrad. Förmodligen gör jag ett nytt försök någon gång i höst - få se om jag lyckas bättre då. / Mikael |
Citat:
|
Citat:
Har själv en massa olika planer men svårt att riktigt komma i mål med något. Försöker t.ex. just nu att få in en vagn i RS och stupar på att jag inte får upp någonting alls fast som scenery går den bra? :mad: Tröskeln in är rätt hög ibland även om man hållit på med någon av de andra simulatorerna innan. :confused: Är lätt att glömma hur man slet sitt hår i början med MSTS. /Anders |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009