![]() |
Ny spårplan (MJ)
2 bifogad(e) fil(er)
Som flera av er vet redan, så är jag väldigt sugen på en modelljärnväg. Spårplaner har ritats ett flertal gänger och hjälp och tips har man fått på forumet hos Modellrallaren.
Nu fick jag en ny idé om spårplan. Södertälje S. Den har det jag skulle vilja ha på en mj-anläggning. Station längs stambanan, bibana (till Södertälje C) och industri-spår... Jag tog upp detta på Modellrallarens forum och fick veta att detta fanns som spårplansförslag i Allt om Hobby nr 8 1982. Men då handlade det om en yta av 9x6 m, inte mina blygsamma 3,2x2,6 m (om jag använder hela sovrummet). Stefan N tog sig tid och gjorde en spårplan i Raily 4 efter mina mått. Själva spårplanen tyckte jag blev riktigt bra, men det var ju inte som Södertälje. Det blev såklart för litet! Kolla här: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10074 Nu har jag ändrat lite i spårplanen, bl.a. gjort den enkelspårig m.m. Bild 1 visar övre plan och bild 2 nedre. Banan fungerar som punkt-till-punkt och rundbana. Från båda håll från stationen kommer man, via övre vändslingan, ner till tågmagasinet (blått spår är nerfarten). Och det finns en hamn en en industri att köra godsvagnar till/från... |
Jo, kanske bäst att tillägga!? Det är i H0 och övre vändslingan ska gömmas i ett berg.
|
Eftersom ekonomin äntligen tillät inköp av MJ-prylar, så beställdes ikväll två digitala roco start-satser (Roco 51212).
Denna sats består av dom gamla spåren (rocoline), diesellok med dekoder, digitalkoppel och tre vagnar, transfo, digitalförstärkare och lokmus 2. Spåren blidar en oval på 235x100 cm med en växel (stickspår). Ett startpaket med nya spåren, två tåg och den nya multimusen hade blivit billigare, så det kan tyckas knäppt jag valde det äldre... Men jag ville ha just detta lok, två körkontroller och en extra trafo är alltid bra (till belysningar m.m.). Spåren tror jag inte ens jag kommer använda???? Lutar mer åt Tilligs snygga spår! Jaja, det känns iallafall skönt att man äntligen ska få köra lite MJ-tåg... |
1 bifogad(e) fil(er)
Vill bara veta vad ni tycker...
Vilken av dessa 2 spårplaner är att föredra? Strunta i hur spåren ligger, det är valet mellan ett bord i mitten av rummet eller att bygga anläggningen runt om i rummet jag undrar över! Vad är tycker ni? Denna? |
1 bifogad(e) fil(er)
Eller denna?
|
Personligen skulle jag föredra väggalternativet. Längre körsträcka med möjlighet till paradsträckor:)
|
Instämmer med föregående talare, längre körsträcka mellan stationerna är aldrig fel. :)
Nu vet jag inte vad du tänkt dig för lok men en liten varning för alltför snäva kurvväxlar. Men det vet du väl redan. ;) Senaste exemplet är väl Jecos nya el-F som inte funkar i de snävaste kurvor och växlarna. |
JAg tycker också vägg alternativet är bäst. Det blir mer spåryta och du får lätt att komma åt lok & vagnar om det spårar ur. Det har jag lärt mig den svåra vägen... min bana är 1.2m bredd.
|
Tack för era synpunkter!
Ja, jag tror också på att ha järnvägen längs väggarna, men vill veta vad ni tyckte. Och tack för varningen om Jecos F-lok. Jag tänker försöka undvika dom snävaste kurvor på min "stambana". Kan tala om att det gick åt skogen med start-satserna. Efteråt jag beställde tala jag med en person, som sa (i det stora hela) att det är bara 3R som gäller om man vill ha driftsäkerhet. Då började jag undra om jag gjort en tabbe som beställde Roco grejerna!???? Jag har ingen erfarenhet av MJ och vet inte vad som är bra eller inte och denna person hade provat både ock... Dagen efter ringde dom från affären och sa att bara den ena start-satsen fanns (trots att jag kunde beställa två) och då bad jag honom stryka ordern. Så nu står jag i valet och kvalet igen. För mig så står det mellan billigaste digitala Roco satsen eller billigaste digitala Märklin satsen. Vad fasen ska man välja? Till Märklins fördel står god driftssäkerhet, bra andrahands värde och kanon kvalitet. Till nackdelarna står kompabilitet (man känner sig lite låst), dyrare och inget data interface till mobile station och central station ännu. Jag har ett Lima Ra och ett Lima T43 lok. Dessa går ju att konvertera till 3R om det skulle behövas. Jag har tänkte hålla mig till tidsperioden 60-70-tal och svenska tåg. När det gäller bana, så har jag alltid tänkt på att det måste finnas en station på den. Men nu undrar jag om det verkligen behövs? Det jag vill göra är att rangera godsvagnar. Tågen på stambanan skulle jag vilja att dom skötte sig automatiskt (dator!?) och det susa förbi ett då och då. Så vad ska jag med station till???? Det skulle räcka med ett par ind. områden och en bit stambana (ute på linjen!) ju. Stationen kan ju vara det dolda tågmagasinet, som jag vill ska finnas med! |
Citat:
De som påstår sånt är nog väligt trångsynta... Visserligen är det sant att Märklin ju får större kontaktyta eftersom alla hjul tar upp en pol och släpskon tar upp den andra. För 2R så tar ju var sidas hjul upp respektive pol. Men sköter du din anläggning skapligt och har nån rengöringsvagn i drift så är det inga problem alls för 2R, speciellt inte i "större" skalor som H0 o uppåt där lokens vikt hjälper mycket. Klarar vi N-rallare av datordrift med små lätta lok så. ;) Sen är det ju även så att modellerna förbättrats rejält och numera har ju ofta ånglok några axlar ledade/avfjädrade tex så inget hjul hänger i luften vid minsta ojämnhet. Faktiskt så ställer ju snarare Märklin till det lite för de tillverkare som vill göra skalariktiga modeller eftersom deras skensystem verkar kräva högre hjulflänsar och frigång för den förhatliga släpskon... Jecos senaste plastmodeller har tex fått kompromissas för att även klara att köras på Märklin... Det är ju bara att läsa på Modellrallarens forum, det finns rätt många 2R-rallare som får det att funka... Personligen tycker jag att Märklin känns rätt ute, speciellt till datordrift. Du får tag på betydligt mer och billigare/modernare tillbehör till DCC som ju "alla utom Märklin" använder numera. |
Ja, som jag sa så vet jag inte vad som stämmer angående 2R vs 3R. Jag försöker läsa på Modellrallens forum, men det är så stort/mycket där och precis som när det gäller MSTS och Trainz, så finns det vissa som gillar det ena eller det andra...
För egen skull så gör det inget om modellerna inte är 100% riktiga, om bara det är god driftsäkerhet. Men om det inte är problem med driftssäkerhet på 2R, så finns det ju ingen anledning att välja Märklin bara för den anledningen. Kan bara hålla med när det gäller Märklin och datadrift. Det finns mer, billigare och modernare system till 2R (vad jag sett på nätbutikerna). Till Märklin så finns ännu bara ett interface till det gamla systemet och inte till mobile station eller central station. Nu kanske jag aldrig kommer koppla ihop anläggningen med datorn, men om jag skulle vilja det, så vill jag ha chansen att kunna göra det! |
Har idag beställt den billigaste Roco startsatsen igen. Jag vet fortfarande inte vad som är rätt eller fel i mj-världen (2R eller 3R), men med 2R, så känns det som man har större valfrihet. Beställde samtidigt boken Modelljärnväg från grunden...
|
Har snickrat på en ny spårplan och den hittar ni här: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10074
Vad tror/tycker ni? Bra? Dåligt? Vid dåligt, vad göra för att göra den bättre? |
Citat:
Ja nu är jag ju inte så insatt i detta med MJ men jag tycker det var ena baddare på att göra spårplaner på det forumet. Tycker att de fick ihop Södertälje på ett bra och naturligt sätt. Tyckte ochså att det var en jäkla bra tråd att följa, många intressanta vinklingar om hur man kunde göra för att få det så bra som möjligt. MVH Kenneth |
Ja, dom är verkligen duktiga på spårplaner där. Dessvärre tyckte inte jag Södertälje blev bra. Det blev för kompakt och därför vidarutvecklades spårplanen till en fantasibana istället, som skulle kunna passa mina behov och mitt utrymme...
Hitta en bra sida med tips för nybörjare idag: http://www.mjhobby.se/mjhobby/nyborjare.asp Och dom har flera intressanta nya digitala startsatser från Roco, där t.ex. TKAB Rc-lok eller GC T44 följer med. Kolla här: http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodli...60&code=060011 |
Senaste versionen av spårplanen är gjord med Tilligs snygga spår och nu känns allt helt rätt. Denna kommer jag med all sannolikhet att använda! Stefans nya idéer om att använda Tilligs smalspår och 3-skenspår (H0/H0e eller H0/H0m) i anlägglingen också är visseligen väldigt häftiga, men jag hoppar över det. Kör på normalsspår bara!
Kolla här: http://www.modellrallaren.com/forum/...74&whichpage=2 Jag fick Roco startsatsen igår och snart ska det provköras. Boken Modelltåg från grunden har jag bara bläddrat igenom, men den verkar ta upp det mesta, så den måste läsas snarast. Fick också en massa kataloger, Märklin, Fleischmann, Roco, Trix m.fl. m.fl. |
Roligt att höra:) Spårplanen ser riktigt väl genomtänkt ut.
Hoppas på bilder allteftersom du kommer längre i banbygget:) Lycka till! |
1 bifogad(e) fil(er)
Tackar!
Ja, bilder kommer komma under byggets gång. Spårplanen är perfekt för min plånbok och mitt utrymme. Det är både en rundbana och punkt-till-punkt anläggning, som båda utgår från det dolda tågmagasinet. Sen finns ju hamn och ind.spår på nedre plan och en liten station på övre plan med ett par fabriker. Tror det kan bli ganska intressanta körningar!? Rundbanan, som ska föreställa "nånstans på linjen" kommer ha kontaktledningsstolpar och resten är oelekrifierat (= för diesellok och rälsbussar). Gjorde en liten bana på skrivbordet för att testa Roco satsen. Allt fungerar bra, utom digitalkopplen. Dom fungerar, men vagnarna vill åka med en liten bit, innan dom släpper från loket. Dumt! Krypkörning går riktigt bra och loket låter inte mycket. Jag har inte provat med växeln, då man är tvungen att skära bort en bit ur banvallen... |
Jodå, den spårplanen lär ge enormt många körmöjligheter:)
Vilka spår kommer du att använda dig av? RocoLine-rälsen som du fick med i startsatsen tillverkas tyvärr inte längre. |
När det gäller dom synliga spåren, så är jag inne på Tilligs spår. Dom använde Stefan till den senaste spårplanen också. Det är mycket snygga spår som är brunerade från fabrik! Kolla hos: www.nmodell.se Tillig har även smalspår och 3-skenspår också.
När det gäller dom dolda spåren, så spelar det ingen roll, bara dom passar ihop med Tilligs. Jag kanske får köpa ett 10-tal Roco växlar (utan banvall) billigt och det vore ju perfekt till det dolda tågmagasinet! Rocoline eller dom nya Geoline är inget jag vill använda. Nej, spår utan banvall med kork under ska det vara/bli... |
Citat:
För tågmagasinet kan du nog använda RocoLine-raksträckorna. Det är bara att plocka bort banvallen så har du Roco's vanliga kod83-räls:) |
"För tågmagasinet kan du nog använda RocoLine-raksträckorna. Det är bara att plocka bort banvallen så har du Roco's vanliga kod83-räls"
Smart, jag tänkte inte alls använda rälsen i startsatsen först. Tack för tipset! Ska beställa Planeringmallar Tillig ELITE. Det är alla deras H0-spår i papp, som man kan lägga ut på underlaget och testa olika spårplaner på. Sen vet man vilka bitar man behöver köpa! Har ni några förslag på byggnader? Behöver en liten station till bibanan, men gillar inte riktigt Heljans lilla landsbygdsstation i tegel. Behöver också lokstall, godsmagasin, lager m.m. Skulle Heljans containerkran av äldre modell passa in på min anläggning? |
1 bifogad(e) fil(er)
Såhär har jag tänkt mig delarna/"modulerna", men det beror ju också på spårskarvarna!? Skivorna blir plywood och det behövs två skivor extra (till övre plan). Tänker använda cellplast till berg m.m. Under rälsen blir det kork som banvall. Hörde (på Modellrallens forum) att det fanns billig kork på Biltema...
|
en annan rekomendation är Fleischmanns Profi-räls som har "riktig" makadambanvall, det är nog snyggaste på marknaden och finns även som flexräls.
|
Tack för tipset Anders!
Men enligt dom bilder jag hittat på den, så är den väldigt lik Rocoline, fast med mycket smalare banvall. Ja, enligt bilderna, så är det knappt nån banvall!? Dessutom är rälsen inte målade (brunerade), som Tilligs är och jag "makadammar" hellre, än målar räls... |
2 bifogad(e) fil(er)
Det här ser ritkgit intressant ut! Har själv lite svårt med att få upp en egen bana där jag kan köra, blir bara en vanlig rundbana utan några större möjligheter till rolig körning. Lite ont om utrymme för en trevlig H0 bana. N skalan känner jag inte riktigt att jag vill köra. Vill ha alla detaljer som finns i H0:an och sen känns de mer robusta.
Så för stunden så går tiden åt att bygga modeller. Håller för stunden på att bygga en modell av SJ's fulsnygga manövervagn UA7 i brunt utförande. Har provmonterat alla delar (inget limmat än) därav lite glipor i passingen på bilderna... Tanken för kommande bana är att bygga runt 1980-90 så jag får köra det mesta som SJ haft. Dock finns det vissa lok som fått lite dispens som HectorRails 142 lok som är fruktansvärt snyggt! |
Hej Conny!
MJ är ju frågan om kompromisser (stava jag rätt!?) och vad man prioriterar. Jag har velat bygga en anläggning jättelänge, men varken tyckt mig ha råd eller plats. När det gäller pengar, så får man köpa lite då och då (tror dom flesta får göra så?) och jag lägger hellre pengarna på MJ, än tar en fylla en helg. Och när det gäller plats, så offrar jag sovrummet och sängen får hamna i vardagsrummet. OK, hade jag haft en tjej, så hade detta knappast gått, men då hade jag förslagit en större lägenhet...eller gjort en mindre anläggning, typ timesaver. För dom som tror att dom inte har plats: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10248 Finns finns viljan, finns platsen! UA7 och AFM7 är en av mina favoriter, just för att dom är så fula, så dom blir snygga (eller tuffa!). Du har en bra början där! Jag vill hålla mig inom en tidsperiod och jag tycker att under 70-talet, så rullade dom trevligaste tågen i Sverige. Men det känns förståss lite trist, att man missar en del, när man inte bygger en modernare anläggning...en prioriteringsfråga igen. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Citat:
Helt klart går pengarna hellre till nåt kul MJ än ett rejält sjöslag på krogen (även om det kan va kul det med!). Men jag är nog mer för MJ än för den goda drickan. Förvisso kostar MJ rätt mycket, men jag har hittils kunat köpa de lok jag velat :). Dock ångrar jag mig idag att jag aldrig slog till på den trevliga bruna Dm3:an (inte malte versionen) när den fortfarande fanns i butik... Ska se om jag kan hitta lite bilder från min gamla bana. Annars är det inspirerande att se på dina spårplaner och hoppas att man får upp en egen bana snart! |
Jag har kollat det där stationshuset, men tycker det verkar lite för litet. Hade det vart lite, lite större...
Ja, det kanske är svårt att bygga nån anläggning, när man bor hos föräldrarna och är på väg att flytta ut. Man kan bygga i delar eller moduler, men man vet ju inte hur det blir i den egna bostaden!? Jag ska allafall bygga i delar, så anläggningen kan tas med vid ev. flytt. Märkte också att det inte var så himla skoj att bara köra runt runt på skrivbordet. Man tröttna väldigt fort! |
Citat:
Själv tänkte jag nog satsa på att göra klar rälsläggningen så att man iaf kan köra och sen bygga landskapet i etapper. Börjar man lite överallt på banan så blir det nog lätt till "en vandring i öknen" om du förstår uttrycket. Man kan få känslan av att det inte händer nåt direkt med banan under väldigt lång tid. Ett litet steg är ändå ett steg närmare skulle man kunna säga :p. |
Med tanke på min ekonomi, så tänkte jag mig även spårläggning i etapper. Först nedre plan utan tågmagasinet (blir som en rundbana) och sen tar jag tågmagasinet och sist övre plan.
All rälsläggning först och sen landskap. Berg, skärningar och kullar byggs med cellplast/isolerskivor. Ska försöka få tag i teddy till gräs och sen blir det strömatrial. Så har jag tänkte det... |
4 bifogad(e) fil(er)
Tar en sammanfattning av mina mj-planer...
Svenskt 70-tal, då jag gillar tågen m.m. under denna tidsperiod. Banan blir H0 likström och digital med måtten 320 x 260 cm. Spårplansidéer har ankommit och avgått, men nuvarande (gjord av Stefan på Modellrallarens forum) känns riktigt bra. Tanken är att ha en bit stambana gjord som en rundbana med ett dolt tågmagasin. Tågmagasinet repesenterar en station "långt bort" och den synliga delen av stambanan är "längs linjen" så att säga. Banan är uppdelad i ett nedre plan och ett övre och på det nedre, så ska även en hamn och en industri finnas. Från tågmagasinet går en oelektrifierad bibana upp till övre planet, där en station med ett par fabriksspår finns. När det gäller körning, så skulle jag vilja att tågen på stambanan skötte sig själva och min syssla var att köra godståg mellan fabrikerna på övre plan och hamnen och industrin på nedre plan. Anläggningen ska gå längs väggarna i mitt sovrum (se bild), men lämna plats för dörren samt garderoberna vid ena kortsidan. Den ska vara i delar, så den kan tas isär och tas med vid en ev. flytt. Stommen har jag tänkt göra med reglar, som jag sen lägger plywood ovanpå. Delarna/modulerna bultas ihop. Benen blir antingen infällda eller bockar som går att justera i höjd. I bakant på tre av sidorna ska det vara bakgrund. Till räls har jag tänkt använda Tilligs snygga räls och växlar. Den är brunerad från fabrik och man slipper således att måla dom! Under rälsen ska jag ha kork som banvall. Rälsläggningen kommer göras i etapper, för att min plånbok ska klara av det. Första etappen blir spåren på nedre plan, utan tågmagasinets växlar (blir en rundbana i början!), nästa etapp blir tågmagasinet och sista etappen blir övre plan. När all rälsläggning är klar, så är det dags för landskapet. Det har jag tänkt bygga med cellplast till berg, skärningar och kullar. Teddytyg blir bra gräs och sen blir det strömatrial... Det har pratats om ljud på anläggningarna på Modellrallarens forum och om man kan använda sig av en MP3-spelare för detta. Då jag har en spelare som bara ligger, så funderar jag att skaffa fyra små högtalare och placera en i varje hörn och spela naturljud (repeat) när jag kör. Det borde ge lite mer liv i anläggningen!? Nuvarande MJ-grejer består av ett Lima Ra med vagnar och en Lima T43 och jag har precis köpt en Roco digital startsats. Bild 1 = Mitt sovrum och hur jag kan använda det. Bild 2 = Nuvarande spårplan (övre och nedre plan) Bild 3 = Nuvarande spårplan (bara nedre plan) Bild 4 = Anläggningsdelarna |
Jo, Conny jag hitta en station som skulle passa fint. Polas Diö. Den är inte för stor eller liten och ser bra ut! Verkar dock som den inte säljs längre???? Hitta en nästan färdigbyggd på Tradera, men man vet inte om man vågar slå till? Den kanske är i tusen bitar, när man får hem den!?
|
Bra idé att först koncentrera sig på spåren... Det är så jag har gjort också.. För då kan man komma igång och köra ganska fort...
Diö är en fin station, jag har den själv på banan men använder den som polisstation... Så vill du ha bilder för att se hur den ser ut så kan jag fixa det. |
1 bifogad(e) fil(er)
Såhär har jag tänkt mig ställverken, ett på varje långsida...
OBS! Det nedre blir upp o ner om man jämför mot spårplanen! Tror ni det räcker med avkopplare? EDIT: Bättre bild, som visar vart spåren går och var dom slutar! |
Ett Fleischmann Rc2 och ett Lima Rc2 har ankommit från Tradera. Båda i bra skick! Tror dock tyvärr jag får göra mig av med ett av dom, då dom skiljer så mycket i kvalité...inte ens samma orangea nyans.
|
Har köpt mig en beg. vändskiva, så jag måste fundera ut en ny spårplan (igen!). Nån som har idéer? Samma mått som tidigare...
Jag funderar på att nu ha en synlig "stor" station längs ena långsidan och industri(er) längs andra. På ena kortsidan uppställningsspår och andra lokstallar och vändskiva. Verkar det OK? Övre plan tänkte jag nu skippa eller göra mindre!????? |
Kör med så många spår i bangården som möjligt.
|
1 bifogad(e) fil(er)
"Kör med så många spår i bangården som möjligt"
Jo, men det är inte så lätt att få med allt man vill. Gjorde en ny spårplan enligt bild. Till mötesspåren i tunneln, så skulle man kunna använt kurvväxlar för att få längre spår. Har hört att man inte ska använda kurvväxlar helst, men vid stationen ser jag det som ett absolut måste! Man skulle också kunna göra uppställningsspåren till höger, så att alla spåren kommer från stationnen och har kurvor (svårt att förklara detta!), för att få dom spåren längre... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27. |