Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Lokaltrafik (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Ett par önskningar... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=14994)

Pierre 2007-02-03 13:59

Ett par önskningar...
 
...har jag!

Nummer 1: Om dom där "dubbelled-bussarna" i GBG finns kvar, så skulle det vara kul med bilder på dom. Finns dom i nån annan svensk stad?

Nummer 2: Bilder på dubbeldäckare. Finns det nån svensk stad som använder sånna i lokaltrafiken idag?

Affe 2007-02-03 14:12

Vad menar du med dubbelled... är de de där som är 3 vagnars lr?

Kristian 2007-02-03 14:36

1 bifogad(e) fil(er)
Nummer 1: De finns kvar, men endast i Göteborg. SL har dock planer på att införskaffa liknande fulingar. En bild har jag.
Nummer 2: Ingen stad direkt, men Östgötatrafiken har dubbeldäckarbussar på vissa snabblinjer. Några linjer i Norrland, t.ex. linje 100, har också sådana.
//Kristian:)

Theo92 2007-02-03 18:13

I somras såg jag en sån där dubbelled-buss vid norrmalms torg i STHLM, men tyvärr hade jag inte med kameran just då.

Slash2 2007-02-03 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Theo92
I somras såg jag en sån där dubbelled-buss vid norrmalms torg i STHLM, men tyvärr hade jag inte med kameran just då.

den provades på 47an, eller har jag fel?

Kristian 2007-02-03 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av Slash2
den provades på 47an, eller har jag fel?

Nej, det stämmer:) 47an är som bekant extremt hårt belastad sommartid. Likaså 69an.

Robert 2007-02-09 18:21

De körde omkring lite överallt i Stockholm, för att testa hur den kunde gå i "skarpa Stockholms-kurvor". Det är vad jag har hört, och jag reserverar mig för eventuella felakriga uppgifter.

Pierre 2007-02-09 18:41

Kristian: Precis den bussen menade jag! Ja, den är väl inte lätt att sätta in på en linje, när den är så lång...hoppas dom hittar nån linje i Stockholm för den.

Norrlandskusten Linje 100: Sundsvall-Haparanda har fina dubbeldäckare, men jag undrade egentligen mer om dubbeldäckare i stadstrafik. Sånt skulle man vilja se mer av i dagens Sverige.

Kristian 2007-02-09 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Kristian: Precis den bussen menade jag! Ja, den är väl inte lätt att sätta in på en linje, när den är så lång...hoppas dom hittar nån linje i Stockholm för den.

Norrlandskusten Linje 100: Sundsvall-Haparanda har fina dubbeldäckare, men jag undrade egentligen mer om dubbeldäckare i stadstrafik. Sånt skulle man vilja se mer av i dagens Sverige.

Nja, jag tror att 3 av 4 axlar är styrande på dubbelledbussen, så så svårt kan det nog inte vara ändån:)

Stockholm har haft dubbeldäckare, men de togs bort. Såhär ser den bevarade H35 4525 ut: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/...lm_030322.html

Pierre 2007-02-09 19:45

Ja, Stockholms dubbeldäckare var roliga att åka. Minns dom trots att man inte var så gammal, när man tvinga farsan till stan för att åka dom!

Förrförra sommaren åkte jag dubbeldäckare med cab i Köpenhamn (sightseeingbuss), men tyvärr inte nercabbad...p.g.a. pissväder.

Affe 2007-02-11 16:31

Allt som e nytt och stort är störande som de där stora bussarna!!

Affe 2007-02-16 15:45

Jag åkte i en sådan buss idag och... Du skulle ha sett hur störande det var för föraren att backa ut...
Kan ni tänka er...att backa ut en sådan lång buss...

Olaf Lindström 2007-02-16 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av Affe
Jag åkte i en sådan buss idag och... Du skulle ha sett hur störande det var för föraren att backa ut...
Kan ni tänka er...att backa ut en sådan lång buss...

Jag kör inte buss och har aldrig provat det, men skulle tippa på att det ändå inte är så svårt tack vare att den styr på bakre axlarna också vad jag vet? Däremot lär det vara lite jäkligt o se var man har sina hörn och så med tanke på speglarna som inte ser runt båda dragspelen i alla lägen?;)

Kristian 2007-02-17 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Jag kör inte buss och har aldrig provat det, men skulle tippa på att det ändå inte är så svårt tack vare att den styr på bakre axlarna också vad jag vet? Däremot lär det vara lite jäkligt o se var man har sina hörn och så med tanke på speglarna som inte ser runt båda dragspelen i alla lägen?;)

Det ska enligt uppgift vara rätt lätt att backa:) Det finns 2-3 kameror i häcken på bussen vad jag har hört, men sanningshalten i det vet jag inget om:o

THH 2007-04-27 13:04

Hittade en bild på en tre delad trådbuss http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=19752

Arre 2007-05-01 15:44

Hoppas att JLT kan tänka sig att köpa in sådana till linje 1 i Jönköping.
Det vore en bra lösning med tanke på att det alltid är fullt på vardagar.

Jag tycker själv det är ganska fränt med treledad buss.

Olaf Lindström 2007-05-01 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Hoppas att JLT kan tänka sig att köpa in sådana till linje 1 i Jönköping.
Det vore en bra lösning med tanke på att det alltid är fullt på vardagar.

Jag tycker själv det är ganska fränt med treledad buss.

Det största felet med JLT var att man inte körde "Tänk spårvagn kör spårvagn" utan "Tänk spårvagn kör buss"! Linje 1 kunde få ett mycket gott komplement i form av duospårvagn Jkpg C-A6-Elmia-Vättersnäs-Huskvarna C. Linje 25 och de linjerna neråt skulle kunna köras till stor del av duospårvagn Jkpg C-A6-Jordbron-Hovslätt-Norrahammar-Taberg-Månsarp!

Fast det lär inte vara något vi får se i staden där ett dubbelspår ska motarbetas in i det sista!:rolleyes:

Arre 2007-05-02 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Det största felet med JLT var att man inte körde "Tänk spårvagn kör spårvagn" utan "Tänk spårvagn kör buss"! Linje 1 kunde få ett mycket gott komplement i form av duospårvagn Jkpg C-A6-Elmia-Vättersnäs-Huskvarna C. Linje 25 och de linjerna neråt skulle kunna köras till stor del av duospårvagn Jkpg C-A6-Jordbron-Hovslätt-Norrahammar-Taberg-Månsarp!

Fast det lär inte vara något vi får se i staden där ett dubbelspår ska motarbetas in i det sista!:rolleyes:

Vilket redan är klart att det inte blir något. ;) :(

Det vore klart bättre med spårvagnar med tanke på miljön och för att göra stan trevligare. ;)

Affe 2007-05-02 19:20

Med inte tanke på miljön så är bussarna bättre... Tänk om du har bråttom och så finns det en liten sak i spårvagnen som har gått isönder och då stoppas hela trafiken... En buss kan ju köra förbi men det kan inte en spårvagn... Jag åker spårvagn varje dag och jag skulle hellre ta bussen
(Ngt man drömmer om)...
Plus så är en buss miljövänligare än 20 bilar... Tycker jag!! :)
För att göra stan trevligare är en helt annan sak ... Jag tycker att om man inför sådana spårvagnar med luftledningar mitt i stan skulle förstöra hela utseandet på staden ex. Jönköping ...

vfp420b 2007-05-02 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Affe
Med inte tanke på miljön så är bussarna bättre... Tänk om du har bråttom och så finns det en liten sak i spårvagnen som har gått isönder och då stoppas hela trafiken... En buss kan ju köra förbi men det kan inte en spårvagn... Jag åker spårvagn varje dag och jag skulle hellre ta bussen
(Ngt man drömmer om)...
Plus så är en buss miljövänligare än 20 bilar... Tycker jag!! :)

Ursäkta en yngling, men en buss som går på diesel/bensin är väl inte miljövänligare än en spårvagn som går på el?
Ungefär som att säga att tågen som går på diesel (t. ex T44 och Y2 för att ta exempel) är miljövänligare än X2 och Rc.. Så fattar jag det som..

Buss som går på biogas/entanol är väl dock miljövänligare kan jag tänka mig (inte insatt i just det)..

Affe 2007-05-02 19:24

"Med inte tanke" skrev jag!
Men jag borde har skrivit "Med ingen tanke"

Olaf Lindström 2007-05-02 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Affe
Med inte tanke på miljön så är bussarna bättre... Tänk om du har bråttom och så finns det en liten sak i spårvagnen som har gått isönder och då stoppas hela trafiken... En buss kan ju köra förbi men det kan inte en spårvagn... Jag åker spårvagn varje dag och jag skulle hellre ta bussen
(Ngt man drömmer om)...
Plus så är en buss miljövänligare än 20 bilar... Tycker jag!! :)
För att göra stan trevligare är en helt annan sak ... Jag tycker att om man inför sådana spårvagnar med luftledningar mitt i stan skulle förstöra hela utseandet på staden ex. Jönköping ...

Frågar mig själv hur du får det till att bussen är bättre för miljön än en eldriven spårvagn, så länge elen inte köps från ett koleldat kraftverk så ska det nog väldigt mycket till...

Spårvagnen kontra bussen i framkomlighet beror på ett flertal saker, om du har växlar kommer du runt och dessutom har jag ett flertal ggr stått och väntat på en buss som står still framför, man kan ju inte bara köra genom väggar och gräsmattor utan måste hålla sig till en vanligtvis smal vägbana.

Arvid: Är det uttalat ifrågan om dubbelspåret eller är det jag som missförstår dig? Att det skjuts på framtiden som allt annat är inget nytt men det är inte något utfärdat nej väl?

Ett flertal argument där var totalt idiotska, tillexempel att det blir farligt gods på järnvägen, det är redan gods av sådan sort och jag ser hellre den på järnvägen än att den körs runt på asfalterade vägar i stan.

Arre 2007-05-06 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Arvid: Är det uttalat ifrågan om dubbelspåret eller är det jag som missförstår dig? Att det skjuts på framtiden som allt annat är inget nytt men det är inte något utfärdat nej väl?

Ett flertal argument där var totalt idiotska, tillexempel att det blir farligt gods på järnvägen, det är redan gods av sådan sort och jag ser hellre den på järnvägen än att den körs runt på asfalterade vägar i stan.

Det är ute på remiss men det verkar just nu som om det inte blir något både med protesternas verkan och banverkets "dåliga ekonomi" ( menat med tanke på att de inte har tillräckligt med pengar till alla projekt).


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009