Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Alvesta stationshus (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=14532)

Mazz 2006-12-19 00:04

Alvesta stationshus

2 bifogad(e) fil(er)
Så, då är nästa stationshus under bygge. Huvudtexturen är det grova klar, men sen kommer det vanliga tvättar-passet inklusive färganpassning på det.

Mycke modellering återstår oxå, avsaknad av vindskivor etc gör att huset ser "lite tunnt" ut, men det kommer...

Stort tack till Fredrik, som försett mig med ritning och foton! :D

Den numera rivna övergången kommer som separat objekt, så man kan välja om man vil ha den med eller ej.

Henrik L 2006-12-19 07:29

Snyggt!!:tumupp: :tumupp: :eek:

alex 2006-12-19 07:35

Mycket snyggt Mazz!! :)

Fredrik 2006-12-19 08:55

Oh! Som smålänning är det glädjande att se dessa skärmdumpar.

Här satt man som 5-6-åring och tittade på tågen tillsammans med pappa i början på 80-talet. Inte konstigt att man är tågmupp :D ;)

Kanonjobb Mazz!:tumupp:

Totte 2006-12-19 09:08

http://www.ani3.dk/smiles04/ny/011.gif

Erik Götborg 2006-12-19 09:33

Ja, den stationen har man spenderat några timmar på. Vackert Mazz!!:)

mattias_train 2006-12-19 19:05

Snyggt bygge:)!

Pierre 2006-12-21 08:42

Kanonfint Mazz!
Bra att du gjört övergången som separat objekt!!!!

Marcus Gustavsson 2006-12-21 12:49

:eek: SNYGGT! men kolla på hörnet , skylten där ser lite avkapad ut :o

Fredrik 2006-12-21 12:57

Stationen är långt ifrån färdig. Detta är bara en första uppfattning om hur det kan komma att se ut.

Mazz kommer bygga till fler och fler detaljer allt eftersom. Jämför gärna med Sala stationshus så kan du se att Mazz även där byggde del för del så om något ser konstigt nu ut så beror det på att det inte är klart.

Hav tålamod folk! ;) :D

Mazz 2006-12-21 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av v10
:eek: SNYGGT! men kolla på hörnet , skylten där ser lite avkapad ut :o

För att inte tala om det halva fönstret oxå vid hörnan... :D

precis som Fredrik påpekar, detta är en av de första bilderna av detta pågående bygge och utförandet ska bli på samma sätt som Sala-huset. Så, inga kapade skyltar, inga platta stuprör, inte färgvariationer på teglet, ramp, taksprång, utbyggnader etc etc modellerade... Så, en hel del kvar, men det är ju ett hyggligt stort bygge, så jag kände att en tidig "apertizer" kunde vara på sin plats...

:)

Olaf Lindström 2006-12-21 15:21

Oj oj oj vad vackert! Du anar inte vad kul det känns när en station med så pass lokal anknytning som den trots allt har för mig blir byggd detaljerat i 3d! Keep up the gorgeous work!:tumupp::)

Mazz 2006-12-21 19:44

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för all trevlig respons, glömde det förra inlägget... :o

Jobbat lite mer på huset... Haha, staketet vill ha en o annan polygon, för att må bra, vad tänkte dom på när dom byggde såna här hus... Nåja, dom är väck i första LOD, så det är inget problem...

Murens textur måste jag flytta ut från huvudtexturen, det är därför den ser knäpp ut just nu... gångvägen hamnar även i den texturen... kanske... Nån som har en bra o rak o fin bild på mörkröda stenplattor, möjligtvis... Dom som håller på och säljer sånt har rent ut sagt usla bilder där dom visar sina produkter dom säljer... märkligt...

Henrik L 2006-12-21 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Tack för all trevlig respons, glömde det förra inlägget... :o

Jobbat lite mer på huset... Haha, staketet vill ha en o annan polygon, för att må bra, vad tänkte dom på när dom byggde såna här hus... Nåja, dom är väck i första LOD, så det är inget problem...

Murens textur måste jag flytta ut från huvudtexturen, det är därför den ser knäpp ut just nu... gångvägen hamnar även i den texturen... kanske... Nån som har en bra o rak o fin bild på mörkröda stenplattor, möjligtvis... Dom som håller på och säljer sånt har rent ut sagt usla bilder där dom visar sina produkter dom säljer... märkligt...

Är detta stationshus till MSTS och Trainz? Verkligen snyggt Stationhus ännu en gång :tumupp: :tumupp:

Mazz 2006-12-21 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av Metal_henke
Är detta stationshus till MSTS och Trainz? Verkligen snyggt Stationhus ännu en gång :tumupp: :tumupp:

Det är till dom båda... :)

vfp420b 2006-12-22 00:24

Citat:

Det är till dom båda... :)

Då får vi hoppas att den utkommer till både TRS2004 och 2006'an då, då jag enbart kör med 2004'an så blir det knepigt med att ha den till 2006 enbart.
Finns ett antal objekt som jag är intresserad av på Banbyggarna, b. la Sala's stationshus och en del annat som tydligen är enbart till TRS2006.

Verkligen snyggt bygge måste jag säga, all beröm..! :)

Mazz 2006-12-26 01:11

3 bifogad(e) fil(er)
Jag får kolla med MatsH om han har möjlighet att göra till både TRS2004 och TRS2006 då. Återkommer på den punkten. :)

Passade på o placera huset "in-game", så man får en uppfattning hur det kan bli sen... Under bygget så arbetar jag med mer högupplösta texturer, så renderingarna blir ju lite bättre upplösning på än vad det blir ute i simmen, men här är mer representativa bilder:

Arbetet knallar vidare iallafall, snart färdigmodellerat, ska börja med takdetaljer o vindskivor härnäst, så "håligheterna" försvinner. :)

Olaf Lindström 2006-12-26 01:20

Oj vad vackert!

Stationen i sig liknar lite Alvesta(menar spårupplägg etc.), är det din baktanke eller bara blev det så?:)

Mazz 2006-12-26 02:10

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Oj vad vackert!

Stationen i sig liknar lite Alvesta(menar spårupplägg etc.), är det din baktanke eller bara blev det så?:)

Tack! :)

Ska jag vara ärlig, så vet jag inte alls hur Alvesta ser ut, förutom själva stationshuset... Har själv aldrig varit där, en klar brist i min uppfostran... :D Men, av ren nyfikenhet lär man nog se till att man åtgärdar den bristen under 2007.. :rolleyes:

alex 2006-12-26 09:59

Mycket fina bilder och ett jätte vackert stationshus! :)

Henrik L 2006-12-26 10:05

Håller med föregående talare, Mycket vackert Stationshus.:tumupp:

Bengan 2006-12-26 12:22

1 bifogad(e) fil(er)
[quote=Mazz]Jag får kolla med MatsH om han har möjlighet att göra till både TRS2004 och TRS2006 då. Återkommer på den punkten. :)

Tackar på förhand Mazz.
Det ser helt underbart ut.

Har precis tagit mig friheten att ändra lite i configarna på dessa saker i TRS2006 och sparat som nya cdp-filer genom TRS2006.

Har ändrat från buildt 2.5 till 2.4 och även ändrat MatsH:s kuidnr. på dessa saker.

Från:

kuid2:60247:28001:1
28005:1
28006:1
28007:1
28008:1
28009:1

Till:

kuid:60247:28001/05/06/07/08/09

Så nu fungerar dom även i TRS2004.

Jag skickar upp dessa till Banbyggarna nu och sen får vi se om det är OK för MatsH också, med dom ändringarna jag har gjort.

Configen är samma som orginalet, men med ändringar på det som står ovan.

Mazz 2006-12-26 12:36

Toppen, tack Bengan! :tumupp: :)

Bengan 2006-12-26 12:57

Citat:

Toppen, tack Bengan! :tumupp: :)

Tack själv. Nu är dom ivägskickade till Micke och Mats. Hade problem med första mailet, så jag fick skicka 2 st mindre istället. Får hoppas att dom kommer fram.

mattias_train 2006-12-26 18:27

Jag får säga som alla andra. Att det ser riktigt grymt ut:). Det blev riktigt snyggt!
Jag får säga som Olaf att det skulle lika gärna kunna va Alvesta.

Mazz 2006-12-27 19:38

4 bifogad(e) fil(er)
Inte så mycke kvar att modellera nu. :)

Ni som vet hur Alvesta ser ut i verkligheten, protestera gärna ifall det är nått ni inte tycker är rätt, en del saker är uppskattade.

Knubbsälen 2006-12-27 20:38

Hej!

Härligt Mazz!!!! Detta ser helt fantastiskt ut! Så vitt jag kan bedömma så verkar allt sitta där det skall.... Skulle du behöva nån form av komplettering till dina underlag så bor jag bara 1.5 mil därifrån.......

Gott nytt år!

Kenneth " Knubbsälen" Andersson Växjö

magnus_y1 2006-12-27 21:02

Ser mycket bra ut. Et tips kan vara att även göra en kopia där inte namnet finns med. En flagga i toppen av stången kanske skulle sitta fint.

/Magnus

Mazz 2006-12-28 00:30

1 bifogad(e) fil(er)
magnus_y1: Japp, jag tänkte på lämpligt sätt se till så man kan ändra namnet hyggligt lätt. Behöver ju bl.a i JBJ2 att det står Jarlsberg, så jag tror jag gör en liten egen texturfil med enbart namnet, så är det lätt att måla om den med annat eget namn. En flagga är ingen dum ide... nu kommer dock en korkad fråga... :o är det en flaggstång? Jag har faktiskt bara bilder där toppen på "pinnen" inte syns, så jag vet inte med säkerhet hur lång den ska vara... Inputs där skulle inte sitta dumt...

Knubbsälen: Tackar och bockar för erbjudandet. Har fått mycket fint underlag från Fredrik att jobba med, men det slår mig att om någon skulle sitta på nattbilder av stationen, så skulle ju det vara finfint till natttexturerna. Gissar att de stora fönstren kan ha ett intressant ljus på natten, likaväl som själva huskroppen med sina lampor.

abjol 2006-12-28 21:58

Hei fine bilder. Stationshusen ser veldig bra ut.:D

Perre 2006-12-29 04:20

Hur får du till detta?

Har undrat många ggr när jag ser dina byggen Mazz, hur sjutton kan du få så bra texturer? Att det är från foton är ju lätt att se, men hur får du in en hel fasad på ett stort stationshus med så bra upplösning? Ibland är det ju lite svårt att kunna stå på ett sånt avstånd att det går att få in allt på en bild. Skulle vara intressant att veta hur du gör i en separat tråd om du har lust att beskriva och visa hur du gör.

Olaf Lindström 2006-12-29 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av Perre
Har undrat många ggr när jag ser dina byggen Mazz, hur sjutton kan du få så bra texturer? Att det är från foton är ju lätt att se, men hur får du in en hel fasad på ett stort stationshus med så bra upplösning? Ibland är det ju lite svårt att kunna stå på ett sånt avstånd att det går att få in allt på en bild. Skulle vara intressant att veta hur du gör i en separat tråd om du har lust att beskriva och visa hur du gör.

Det lär vara flera bilder och även då lite mer översiktsbilder, mycket skyltar och saker kommer ivägen och redigeras bort i efterhand genom exempelvis Photoshop eller dylikt. Mycket jobb kan tyckas, men resultatet blir ju fint!:)

Fredrik 2006-12-29 11:58

Mazz har fått 118 bilder från mig. Det svåra är att få till samma nyans på alla foton när man väl börjar klippa och sammanfoga dem till textur.

Foton på ett objekt kan man egentligen aldrig få för mycket av. Jag hade nog kunnat ta 500 foton och Mazz hade säkert haft anvädning av alla på ett eller annat sätt. :)

Mazz 2006-12-29 12:58

Så sant, så sant, man kan aldrig få för mycke bilder... hade du 382 bilder till sa du? :D

I det här bygget hade jag nytta av en pdf-fil med hela byggnaden, som fick agera texturmall. Kopierade in den allra först, så jag kunde göra en vettig total-disponering av texturen. Det är en huvudtextur, 1024 x 1024 och en sekundär textur 512 x 512, med diverse småplock. Därefter letar jag lämpliga bilder, som kan ge den yta som jag behöver. De bilder som är rakast är ju favoriter förståss, men alla bilder behöver tänjas in med hjälp av Photoshop i mitt fall, så de blir raka. Jobbar i högre upplösning i arbetsfilen, som då är psp-fil, bmp-filen skapar jag varje gång texturen är ändrad. Sen lappar man in den biten på sin plats och ser till att skarven till omgivande blir bra. När alla delar av texturen är på plats, så är jag ungefär i det läget bilderna visar nu, fortfarande en hel del kvar. De gula ytorna och tegelytorna ska färgbalanseras. det gör jag genom att ta väggdelar med rätt färgnyans, kopiera dom til det ställe som behöver färgbättras, trimmar den nya delen mot t.ex ett fönster eller annan distinkt kant. I det här fallet kommer jag även lägga en liten modellerad överkant med tegel, överst p åväggen, för att ansluta mot taket, kanterna är svårast ofta.

Tja, ungefär så... :) Får skriva en separat tråd om hur jag gör, kanske kan ge fler inspiritation att pröva... Finns många stationshus i Sverige... :D

Mazz 2007-01-06 23:46

5 bifogad(e) fil(er)
Sådå... Då va det färdigmodellerat, hoppas jag, om jag inte hittar nått som borde fixaS... Bara uppsnyggningen av texturen som återstår, samt LOD. :)

MatsH 2007-01-07 04:08

Citat:

Sådå... Då va det färdigmodellerat, hoppas jag, om jag inte hittar nått som borde fixaS... Bara uppsnyggningen av texturen som återstår, samt LOD. :)

Gratulerar till ännu ett snyggt stationshus! :)
Hoppas att texturarbetet går bra.
mvh .... Mats

Marcus Gustavsson 2007-06-03 11:44

hur går det ? det var ett tag sen man hörde något

micke321 2007-06-04 13:12

Kolla i Jarlsberg (tror jag det är) i JBJ2.

Marcus Gustavsson 2007-06-04 14:21

jagkör inte msts , jag syslar med trainz nu för tiden

Schulz 2007-09-21 16:30

Citat:

Apropå hur Alvesta stationsområde ser ut, jag kan beskriva lite vad du ska förändra om det ska efterlikna stationsområdet i verkligheten.

Vid övergången till perrongerna skall en förlängd perrong vara till höger i bilden på övergången med stationshuset i bakgrunden. Alltså perrongen närmast i bild sträcker sig norrut, nästan ända till spåret mot Växjö/Kalmar tar vid. Därvid ska ju Kust till Kust-banan fortsätta från andra hållet också, dvs åt väster. Den startar strax söder om perrongernas sydligaste ände och går i en kurva mot sydväst för att senare sträcka sig mot nordväst mot Värnamo.

Sen är det ju bebyggelse runt stationen och en vägbro över strax norr om området. Bebyggelsen är av typ stadscentrum med smala gator och ett torg. Står ju ett ånglok precis norr om stationen också, jag kan hjälpa dig att ta bilder från Alvesta eftersom jag studerar där och åker tåg varje dag dit.

Några bilder jag har i arkivet idag:

http://i168.photobucket.com/albums/u...e/alvesta3.jpg

Bangården från norr.

http://i168.photobucket.com/albums/u...e/alvesta2.jpg

Från söder.

http://i168.photobucket.com/albums/u...re/alvesta.jpg

Mot söder från perrongens södra ände.

Jag hoppas detta kan vara till någon hjälp och lycka till om du ska fortsätta utveckla stationen. :) :tumupp:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.