![]() |
KFJ (Fd NDK 4.0)
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Startar en ny tråd om denna rutten som jag håller på med så slipper man allt det gamla... Jag bygger som sagt om denna rutten och har kommit en bit på väg...Jag kommer att göra som så i en första etapp att sista biten av rutten kommer att vara dansk och till största delen är rutten svensk. Varför nu detta? Jo, som jag skrev tidigare så finns det en enorm bangård i slutet av rutten och den vill jag gärna behålla till största delen och sätta ut gantrys där, ja då skulle man inte gjort något annat under dagar och nätter, dessutom så skulle RE flippa ut och då blir det inget alls av det... Men jag har testat idag och kollat vad man kan göra för något där borta så att man kan få hela rutten svensk. Genom att riva upp en hel del spår så skall det fungera och man får ändå med en hel del av bangården. Men det kommer i så fall i nästa etapp... Men men den som lever får se:) Kommer att sätta gantry (vilket till största delen är klart genom den automatiska funktionen, skall nu justeras vid stationer och liknande) vid stationer där "stambanan" går...Resten kommer att vara strömlöst i denna etappen. Så på bangårdar rullar enbart diesellok...Kan vara trevligt detta ochså:) Dessutom, på begäran, så kommer det att finnas en snutt smalspår...Spåren är lagda till viss del, skall bara forma till slutet av den biten... Så bygget går framåt, men vänta inga större underverk att det skall vara färdigt under den närmaste tiden, det finns ju annat här i livet ochså. Det var väl allt för denna gången, jo förresten, ett par bilder skall väl ochså vara med...:) MVH Kenneth PS KFJ är ett arbetsnamn på rutten. DS |
Det ser rejält trevligt ut. Kul med en skåne inspererad rutt.
/Magnus |
Ser ut att kunna bli en riktigt trevlig rutt att köra på när den är klar.:)
|
Hej!
Tack för de orden....Det värmer och man får en kick där bak:D Just nu håller jag på med att trimma in gantrys på bangårdar och där den automatiska utsättningen har slarvat...Ett jäkla jobb... Så det är vad som står på agendan just nu.... Därefter blir det spåromläggning, eftersom det är en dansk rutt som kör med högertrafik så får man bygga om växlar och annat så att det passar till våran vänstertrafik.... Kan tyckas konstigt att man sätter gantrys först och sedan bygger om spåren...Det är jobbigare med gantrys än med spår:) Har man gantrysarna på plats är det lätt att flytta dom efter spåret... Som regel så blir det inte så många gantrys som skall flyttas för att man ändrar lite spår... Innan spårändringar skall påbörjas kommer jag att plocka alla signaler och liknande, allt för att slippa krascher! MVH Kenneth |
Status KFJ
Hej!
Ja nu har jag kommit en bit till på rutten... Det som händer nu är att jag sätter ut gantrys på stationer. Sen kan jag tala om att hela rutten blir el...Ja, inte på de stora bangårdarna utan på själva "stambanan", det spåret som går från A till Ö... Har rivit en del spår på en bangård för att kunna sätta stolpar där och dessutom för att signalerna senare skall få plats...Har dessutom plockat bort alla signalerna från rutten eftersom det har skett en omfattande spårborttagning... Så det byggs vidare på rutten när det finns tid och utrymme till det...Har tyvärr inte några bilder att visa eftersom det mesta är i original fortfarande, men det kommer... MVH Kenneth |
http://www.ani3.dk/smiles04/smiles4/106.gif
Lycka till! |
Citat:
Tackar för det...Har idag gjort klart en station till med gantrys...Ett jäkla pillande.. MVH Kenneth |
Utsikt från ett hyttfönster
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Här kommer en ny bild från ett avsnitt på banan....:) Status: Ja vad skall man säga, jag bygger när jag har tid och lust, men det har blivit en hel del de sista dagarna. Håller på med att finjustera gantrys längs med banan. Det är det som är prioritet 1 just nu... MVH Kenneth |
Ser trevligt ut:tumupp: :tumupp: :tumupp:
/Magnus |
Nya bilder från landet!!!
3 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Har byggt lite till på rutten...Fixar lite med bangårdar och gantrys så att det skall bli så bra som möjligt. Men det är ett jäkla pilljobb emellanåt att få allt att bli bra...Speciellt när man håller på med vägar i backar och få det att bli ok, man får hålla på en stund innan vägen ligger där som den skall. Men men, lite pin får man lida om man vill att det skall se snyggt ut. Jag kan inte bara slänga iväg en rutt och sen det ser för j.....t ut. Jag har ett sjuhelsikes tålamod, men samtidigt så är jag ganska petig av mej... Oki, här kommer i varje fall lite bilder från en bonnaby som jag pelat lite med idag... MVH Kenneth |
Ser bra ut Knebert. Fortsätt att visa oss bilder!
|
Citat:
Tack för det!:) Det kommer flera bilder när det finns något att visa...Det är mest originalrutten än så länge, men det byggs vidare när det finns lite tid över.... MVH Kenneth |
Status 28/1-07
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Nu har jag ämtligen fått en annan textur på perrongerna...Nu funkade det:D På en del av stationerna kommer jag att behålla den textur som finns där eftersom de stationerna är sammanbyggda med perrongerna och jag vill gärna behålla dessa stationerna.... Just nu håller jag på med att fixa gantrys och justerar rälsen mot marken så att det inte finns någon luft mellan marken och rälsen, det är ett jäkla jobb att göra detta och framförallt tidskrävande så det blir inte så mycket byggt på rutten....När detta är klart skall en hel del växlar och annat skiftas så att det stämmer med den svenska järnvägen samt läggas en del nya spår till nya miljöer, bla flygplats, en bit smalt och lite annat... Ja bygget går framåt och fler bilder lär dyka upp efterhand.... MVH Kenneth |
Nu ser perrongerna mycket bättre/svenskare ut!
Skulle haft sånna där "Förbjudet att beträda spåret" skyltar också... |
Citat:
Det kommer så småningom... MVH Kenneth |
Hej!
Så det blir den här tråden vi ska följa efter istället för NDK4.0. :) Väntar spänt hur det går nu. |
Citat:
Ja då får du vänta spänt ett tag....För det första så har jag problem med min burk, vet ej hur jag skall hitta lösning, blir väl att lämna in den så att man får bukt med grejorna. För det andra så jobbar jag fram till kl 18:00 vissa kvällar och då finns det knappt utrymme till att sitta här. För det tredje så bygger jag så ofta jag kan, just nu pysslar jag mest med terrängen så jag får ordning på den så att det ser någorlunda vettigt ut. Det är ett evighetsjobb detta men ca halva rutten är väl klar vid detta laget...Därefter blir det spårbyggnad, utbyte av diverse spårbitar, lägga om växlar och lite annat. Sen har jag ochså en annan grej i bakfickan som jag håller på med, så det kanske blir något annat framöver...Men det är ruttbygge det ochså... MVH Kenneth |
Jag bara undrar vart denna rutten är inspirerad från? är det verklighetsbaserad eller på hittad? Inte hängt med så bra, därför jag frågar:)
Fint jobb föresten. |
Citat:
Ja den är inte verklighetsbaserad, det enda som kommer att stämma bra med verkligheten är de objekt som kommer att finnas med. Sen lite verklighet kan man väl säga att det är eftersom ortnamnen är från Skåne, från lite mindre orter.... Jag tycker man skall bevara arvet från gamla tider, därför har jag valt de ortnamnen som jag valt....Med tanke på den debatten som var i Trainz-forumet om vissa bilder skall jag inte nämna vissa ortnamn, det kan ju misstolkas. MVH Kenneth |
Okej, tack för svaren:) Hur som helst ser verkligen fint ut.
|
Puttar upp tråden... Hur går det? Håller du fortfarande på eller har du lagt ner? Jag tycker iaf rutten ser otroligt fin ut! Jag bor ju nere i skåneland på sommaren och denhär rutten = :tumupp:
Att få ratta en liten påg på denna bana skulle jag gärna vilja göra :D Lycka till ! Keep up the good work! /Micke |
Nya bilder från "nybygge"
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Har mekat lite med denna rutten ett tag nu....Har väl inte precis stressat ihjäl mej med denna men jag försöker bygga lite då och då när det finns lite tid över och det är det sällan numera. Har lite andra projekt som jag sysslar med men lite tid till MSTS kan det komma ibland.... Har 2 nya bilder här, jo det är från samma station som tidigare bilder men det ser annorlunda ut numera....Tyvärr så blev jag av med den andra backupen så detta är en jättetidig backup av ett tidigare byggförsök, men det är samma rutt. Har tänkt till lite:rolleyes: och skall bygga denna som en Sverige - Danmark rutt...Detta på grund av att jag vill behålla vissa miljöer som finns i ena änden av rutten, så ungefär 70 % av rutten blir svensk och resterande dansk. Den danska delen blir el till viss del ochså, inte godsspår utan bara spåren in till stationerna annars kommer det aldrig att fungera som det skall. Fråga nu inte bara när rutten skall bli klar, det är det ingen som vet! Ok 2 bilder kommer ochså. MVH Kenneth |
Bra jobb!
Ser bra ut! Visa fler bilder av bygget!
Timrå Red Eagles |
Hej
Bygget på denna rutt är numera återupptaget. Skall snart börja jobba igen och då får jag se hur mycket tid det finns. Har bestämt att rutten kommer att bli "Swe-Dan" dvs att en del av rutten kommer att vara svensk (ca 70%) och resterande dansk. Kan även tala om att den danska delen får el. Bangårdarna kommer att få el där "stambanan" går, dvs de spåren som går in till plattformarna, resterande av bangårdarna får man tuffa runt med diesel. Detta bara för att man skall kunna bygga bangårdarna lite mer detaljerat. Finns ju en del kul man kan hitta på. Varför blir det då så här? Ja det undrar jag själv ochså. Kanske har man fått lite ideér från Tottes Swe-Nor-rutt vad vet jag. Det var bara en idé som dök upp. Ochså kanske en liten utmaning att få signalsystemet att fungera och lite andra utmaningar. När rutten blir klar är ju en fråga som alltid dyker upp här. Ja det vet nog ingen, tycker bara att det är kul att göra något annat emellanåt, men blir den klar så blir den klar. Jag kommer att visa bilder under tiden, kanske man kan inspirera någon annan till att bygga. MVH Kenneth |
Härligt att du tar upp bygget igen. Tänker du dra spåren ända upp till Göteborg? :rolleyes:
|
Citat:
He he....Nej det tänker jag inte göra....Det är ju ingen reel rutt utan helt utan verklighet. Men man skulle mycket väl kunna fortsätta från din rutt in på min och fortsätta till Danmark....:) Typ så som de gör på Trainz MVH Kenneth |
Hej igen
Jag får nog revidera mitt tidigare inlägg några steg uppåt....Det blir inte el på den danska sidan. Man får köra dieselstånkor och ånga på den sidan...Precis så som det varit tidigare.... Kollade på bangårdarna och skall jag ha el där så blir det i princip spår, gantries och några träd, plattform och förhoppningsvis en station och det gör ju inte rutten levande. Man vill ju gärna ha lite mer. Hade en tanke att man kunde plocka bort en massa spår så att det inte blev så stort på bangårdarna. Om man gör detta så försvinner en del av känslan samt att det kommer ta en jäkla massa tid att fixa till terrängen runt om och den tiden vill jag inte lägga ner. Ok, det finns stora bangårdar på den "svenska" sidan ochså men jag får kompromissa lite där och göra som jag skrev ovan, det funkar då, men inte på de bangårdar som finns på den danska sidan. MVH Kenneth |
Ruttbild
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Så här innan vi går in på vintertid så kommer det en bild från rutten... Det kommer inte att se ut så här när rutten är klar men en bild skadar aldrig. MVH Kenneth |
Fortsätter du på rutten? eller... Fin rutt. :)
|
Finns rutten för nedladdning?
|
Citat:
|
Jobbar han på rutten eller inte?
|
Citat:
|
Citat:
Hade du läst tidigare inlägg så hade du förstått varför. MVH Kenneth |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009