Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Min senaste hemsida... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=12712)

jimsom 2006-07-09 21:57

Min senaste hemsida...

...är gjord åt en estlänning som tillverkar båtar till Virtual Sailor.
Designen tog ca 5 timmar effektiv arbetstid att göra.

Vad tycks om den? Duger den? :)
Adress: www.estonia-ship-design.tk

Sparkfot 2006-07-09 22:04

Första sidan är grym vid språkvalen,sen är startsidan lite väl enfärgade men i helhet funkar det.:)

abjol 2006-07-09 22:10

Hei dette er en fin side. :D

Pierre 2006-07-09 22:30

Bra och snygg sida!
Vilket program har du skapat den med?

jimsom 2006-07-09 22:58

Programmet heter BlueVoda.
Gratis att ladda ner, men däremot kostar det pengar att lägga upp
filerna på internet.

Det skulle kunna göras gratis, men filerna är i bvp.-format och
måste därför läggas upp med BlueFTP som alltså kostar en slant
per månad.

Daniel 2006-07-10 11:48

Eller så gör man som jag, förhandsgranskar, väljer Spara som... och Sparar i .htm format. Jag lovar det funkar! (Bara Jimmy som inte tror mig)

Deskgrunt 2006-07-12 10:30

Hej.

Designen är helt ok, ren och snygg fast det är väl nån mall i programmet som du använt va? ;)

Om jag får komma med något förslag:
- Ändra så att sidan inte kräver en bredd på över 1000 pixlar, onödigt för oss som kör med flera 800 fönster i bredd och då får en scrollist nertill.

Tycker personligen det är bra att låsa sidor till en bredd som passar 800 skärmar och sedan ha utfyllnad till höger. Brukar vara lagom att lägga allt i en tabell på runt 770 pixlar. Jodå, jag vet att de flesta kör med betydligt större upplösning än så nuförtiden men många av oss utnyttjar ju det för att ha fler fönster öppna och inte för att köra webbläsaren över hela skärmen... Flödande text som i det här forumet blir ju också svårare att läsa om raderna är för långa så även här kör jag med fönstret indraget till ca 800 i bredd.

- Skall du tvunget använda ramar så glöm inte att skriva en beskrivande text med alla sökord du vill ha inom BODY taggen i indexsidans ramdefinition. Då får sökmotorer lättare att indexera... Lägg även in ett javaskript så att undersidor öppnas om inom ramarna om de hittas via en sökmotor.
Ge varje undersida en unik titel inom TITLE taggen och inte "Untitled Page" som du har nu.

- Lägg in små vanliga länkar till varje språkversion med på förstasidan så kan de som inte har Flash installerat kan nå dem. Sökmotorer tex...

Jag skrev lite lips om design för sökmotorer här för ett antal år sen men de gäller fortfarande: http://www.bengan.com/tips/sokmotor.asp
Där finns även exempel på text i ramdefinitionen.

jimsom 2006-07-14 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av Deskgrunt
Hej.

Designen är helt ok, ren och snygg fast det är väl nån mall i programmet som du använt va? ;)

- Ändra så att sidan inte kräver en bredd på över 1000 pixlar, onödigt för oss som kör med flera 800 fönster i bredd och då får en scrollist nertill.

Tycker personligen det är bra att låsa sidor till en bredd som passar 800 skärmar och sedan ha utfyllnad till höger. Brukar vara lagom att lägga allt i en tabell på runt 770 pixlar. Jodå, jag vet att de flesta kör med betydligt större upplösning än så nuförtiden men många av oss utnyttjar ju det för att ha fler fönster öppna och inte för att köra webbläsaren över hela skärmen... Flödande text som i det här forumet blir ju också svårare att läsa om raderna är för långa så även här kör jag med fönstret indraget till ca 800 i bredd.

- Skall du tvunget använda ramar så glöm inte att skriva en beskrivande text med alla sökord du vill ha inom BODY taggen i indexsidans ramdefinition. Då får sökmotorer lättare att indexera... Lägg även in ett javaskript så att undersidor öppnas om inom ramarna om de hittas via en sökmotor.
Ge varje undersida en unik titel inom TITLE taggen och inte "Untitled Page" som du har nu.

- Lägg in små vanliga länkar till varje språkversion med på förstasidan så kan de som inte har Flash installerat kan nå dem. Sökmotorer tex...

Jag skrev lite lips om design för sökmotorer här för ett antal år sen men de gäller fortfarande: http://www.bengan.com/tips/sokmotor.asp

Tack för det...
Kommer dock nog inte ändra någonting. :rolleyes:

Deskgrunt 2006-07-14 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av jimsom
Tack för det...
Kommer dock nog inte ändra någonting. :rolleyes:

Ja, det är ju upp till dig om du vill göra sidor som funkar för många eller hittas av få...

Fast man kan ju då undra varför du ställde frågan? För att alla skulle applådera? :rolleyes:

jimsom 2006-07-14 22:12

Citat:

Ja, det är ju upp till dig om du vill göra sidor som funkar för många eller hittas av få...

Fast man kan ju då undra varför du ställde frågan? För att alla skulle applådera? :rolleyes:

Hehe, njaaaee. ;)
Ville ha lite åsikter om hemsidan jag hade byggt... och det fick jag. :rolleyes:

Deskgrunt 2006-07-14 22:24

Alright, bara för det skall jag göra en egen Pandora radio nu. Verkar intressant. :p

jimsom 2006-07-14 22:26

Citat:

Alright, bara för det skall jag göra en egen Pandora radio nu. Verkar intressant. :p

Hehe :D
Ska bli kul att höra hur det blir sen...

Olaf Lindström 2006-07-14 22:47

Citat:

Hej.

Skippa tabeller ö.h.t och använd div taggar istället, ingen old school här inte va?;)

Får återkomma med mer kommentarer när jag läst igenom forumet mer...:)

simonbertilsson 2006-07-14 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Skippa tabeller ö.h.t och använd div taggar istället, ingen old school här inte va?;)

Welcome back! :D

Deskgrunt 2006-07-14 23:10

Citat:

BAH! Inga såna onödiga nymodigheter!

Eftersom jag gjorde min första sida -94 så är allt old school för mig. O allt annat än handhackat i Homesite är naturligtvis skräp :D

Olaf Lindström 2006-07-14 23:21

Citat:

BAH! Inga såna onödiga nymodigheter!

Eftersom jag gjorde min första sida -94 så är allt old school för mig. O allt annat än handhackat i Homesite är naturligtvis skräp :D

Anteckningar ska de ju vara, div + css och photoshop för design är grymt men jag håller på att plugga(gluttar något i lite guider) php för att göra mer dynamik över det man skapar...;):)

Tips till dig Jimsom är att skapa en mer enhetlig design, försök att hålla samma stil på alla sidor(intro som resten) och inte ha massa konstiga texter som flyttar runt...;)

Deskgrunt 2006-07-14 23:33

Citat:

Anteckningar ska de ju vara, div + css och photoshop för design är grymt men jag håller på att plugga(gluttar något i lite guider) php för att göra mer dynamik över det man skapar...;):)

Tips till dig Jimsom är att skapa en mer enhetlig design, försök att hålla samma stil på alla sidor(intro som resten) och inte ha massa konstiga texter som flyttar runt...;)

Homesite är just Anteckningar på steroider, väl värt att kolla in om du håller på med serverskript. Bara färgkodningen av skript och html taggar underlättar betydligt sen kan du spara kodavsnitt som mallar att återvända, avancerad sök o ersätt osv. Homesite var det de flesta utvecklade i när jag började med ASP och databaser.

Jag är fortfarande lite misstänksam mot hur en del webbläsare använder div och tycker hederlig html är att föredra när det räcker. Som sagt old school, använder till och med gamla knepet med felnästade FORM taggar utanför tabellceller ibland för att få kompaktare formulär trots att det är regelvidrigt :D

jimsom 2006-07-15 00:21

Citat:

Konstiga? :D
Kanske om du är inne på den estländska sidan. :rolleyes:

Tack för alla kommentarer allafall!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.