![]() |
Vad har du för kamera?
1 bifogad(e) fil(er)
Hakar på trenden med "vad har du..." med att undra lite över vad ni har för kamera när ni är ute och fotograferar tåg eller blommor (eller mormor)?
OBS! Det är inte frågan om vem som har "dyrast" eller "bäst" kamera, för även en kompaktkamera kan ta bra bilder, och en systemkamera dåliga bilder, det hänger mycket på fotografen bakom! Beskriv kortfattat märke, modell och positiva samt negativa egenskaper... (Lägg gärna upp en bild tagen med kameran så vi får en uppfattning om bildkvaliten). Själv har jag en CASIO EX-P505 som är en 5MPx kamera med bra makroegenskaper och fin färgåtergivning. Dock blir bilderna gryniga vid högre ISO-tal. Bifogar en bild som är ett experiment: |
1 bifogad(e) fil(er)
Undertecknad hakar på den här tråden/blivande trenden.
Jag sitter på en Konica Minolta Dimage Z6. I stort sett är jag nöjd, men den har sina skavanker. Den råkar lätt ut för brus, sen har den inte särskilt stor vidd på slutartider. Stativ har jag inget, men mitt minneskort är ett Kingston på 1 GB och 50X hastighet. Väskan är en Samsonite Trekking. Batterier har jag i två uppsättningar, på fyra i varje. Båda är GP AA NiMh. Den ena uppsättningen är på 2500 mAh, och den andra på 2300 mAh. |
Canon Powershot A85...
Kamera:
Canon Powershot A85 Bra/Dåligt:
Stativ - Velbon CX660 Väska - Vivanco Albatros 100 Minneskort - Sandisk Compactflash 256Mb Linsrengöringsduk - Mikrofiberduk 4*2 Batterier - "Proove 2200mAh" & "Hähnel 2350mAh" Bildexempel(oredigerad): OBS! 1,3Mb |
När jag är ute på siderodromologi brukar jag använda mig av min Konica minolta Z3, en helt ok kamera med stort zoomomfång och bra uppstarttid. den största nackdelen ligger i att bländaren är ganska dålig, bildkvaliteten blir alldeles för grynig i ISO 100 och högre.
När jag är på dylika saker som fester använder jag min nikon 3100, vilken är bra för att vara ganska gammal. Långsam zoom och uppstarttid är dess minus. För mer avancerade fotografier använder jag mig av min uråldriga practica systemkamera med olika objektiv. Vad som kan sägas om den är väl att den är gammal, men den ger fina bilder i alla fall. Tillbehör och dylikt blir ganska omständigt att räkna upp, men jag har ett antal mer eller mindre bra stativ, några blixtar och litet andra ting. Planerar att inhandla en digital systemkamera, det som fattas är litet monetära medel...;) Snart är det väl fixat det med. |
1 bifogad(e) fil(er)
Själv anväder jag en gammal Nikon Coolpix 880.
Den var en av de bästa digitalkamerorna när den kom men det var ett tag sedan(några år) Positivt: Den tar ofta skarpa bilder, även på saker i fart och då man inte anväder stativ. Jag har jämfört denna med min systers nya (budget) digitalkamera och då är denna mycket bättre. Negativt: Den är stor, drar mycket batteri och inte så mycket zoom. Sammandrag: Den duger, men jag rekomenderar den inte idag då det finns så många nya och (troligen) bättre. En provbild: |
Jag har två kameror:
Sony DSC-P93 Bildexempel Positivt:
Negativt
Konica Minolta Dynax 5D Bildexempel Positivt:
Negativt
|
Basse: Själv anväder jag en gammal Nikon Coolpix 880.
Hej! Jag har också sådan kamera. Toppenbra kamera! Här är bilden jag tog i Lysedalen i Norge. |
Kamera?
Hej!
Jag har en Fuji någonting med 2 megapixlar kompakt...Det är inget jätteavancerat. Anledningen till detta är att jag har en systemkamera, ej digital, som tar toppenbilder, det är en Minolta Dynax 303 si...Till denna har jag ett 300 objektiv och en Minolta blixt...Dessutom har jag gamla Cokinfilter och diverse andra tillbehör.... Sen funderar jag på att skaffa en bättre digital kamera men som ekonomin ser ut idag så får det vänta. Dessutom så fotar jag inte så mycket, utan jag glädjer mej mest till att titta på andras bilder. MVH Kenneth |
Kamera och övrig fotoutrustning kan hittas på fotosidan för mig
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=29740 En digital systemkamera är frihet för mig. Att själv kunna få bestämma över exponeringen utan att någon automatik ska in och kladda det är oerhört mycket värt. Vidare är det smidigt att själv kunna välja vilken optik man vill ha. Man kan alltså anpassa optiken efter plånboken. Vill man ha mycket zoom för lite pengar - ja då kan man få det och så vidare. Det enda negativa är väl att det kan bli en del bära runt på, 2 kg med kamera och nya favoritobjktivet ;) Bilder hittar ni också på länken ovan. |
Använder en Canon EOS 20D med diverse objektiv, senaste inköp en 70-200 4L :) tycker 20D:n fungerar bra för de flesta ändamål, klart man är sugen på nya 5D men men.. samt att kunna fota i RAW-format är ett plus
Exempelbild: A32 401 i Gullmarsplan |
Själv har jag en digitalkamera och en DV-kamera (DV-Kamera=Digital Videokamera).
Digitalkameran: En Olympus [mju;] 410 Digital. Digitalkamerans fördelar:
Stativ - Just nu Velbon CX-300 men ska förmodligen köpa ett Velbon CX-660 eller ett Velbon CX-686-stativ. Minneskort - Olympus xD 256MB. Batteri - Olympus Li-12B DV-Kameran: En Panasonic NV-GS17. DV-Kamerans fördelar:
Stativ - Just nu Velbon CX-300 men ska förmodligen köpa ett Velbon CX-660 eller ett Velbon CX-686-stativ. Minneskort - Nej, kör på DV-band, Panasonic DV 60. Batteri - Panasonic CGR-DU06 640mAh |
Köpte mig en Canon PowerShot S1 IS för ett tag sedan. Är väldigt nöjd med den, underbar bildkvalité utan brus (dock enbart 3 MegaPixel) med mycket tele och en bildstabilisering som verkligen fungerar. Filmfunktionen är riktigt trevlig med 640x480 @ 30 FPS och utsedd till den kamera med bäst filmfunktion (nu har det säkert kommit någon vassare). I övrigt ungefär samma inställningsmöjligheter som Canons övriga kompaktkameror, vilket innebär det mesta. 1 GB SanDisk Ultra II garanterar många bilder och att bilderna sparas snabbt.
Många Minolta-frälsta medlemmar här, verkar uppenbarligen bara vara jag som går emot strömmen. :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag har länge kört med en Canon PowerShot A70. Men nu har jag hittat en ersättare till den, Konica Minolta Dynax 5D. Det är en Digital Systemkamera med 6 megapixels.
Fördelar: Märkbart brus vid ISO 400, men helt OK ända till ISO 800. Valbarheten med objektiv. Inbyggd Bildstabilisator som funkar på 99 % av alla objektiv som passar till den. Nackdelar: Den är lite stor, men det är ju alla systemkameror ;) Jag har ett Standard 18-70 mm, samt ett zoom objektiv 70-210 mm med en förstorningsgrad på 1.5x till alla objektiv. Bild från mig på en buss med fokus i fronten. |
Annorlunda modell
Jag skaffade mig en Olympus Camedia C765 för cirka ett år sedan.
4 Mpixel och 10x Optisk zoom Fördel; Hög Optisk Zoomfaktor Zoom upp till 40X (fast då behövs ett stativ) Inbyggd blixt Många inställningsmöjligheter Nackdel; Något långsam på skärpeinställningen. Lite klumpig att låta "slinka ned i fickan" |
Citat:
Digital zoom är totalt onödig då den går att få fram i datorn med bättre resultat!:) |
Citat:
Den jag har är "bara" 3.2 Megapixlar. En kamera jag är nöjd med, enda nackdelen jag har med mina kamera förutom dom du angav är väl att den inte gillar vatten så bra. regnar det ute så får man passa så den inte blir regnblöt, då får den nämligen spader (märkte jag i höstas) hela kameran nollställde sig, var tvungen att ställa in alla inställningar från början igen. (suck) MVH Bengt L. |
Zoom på kameran
Hej Olli;
Som du säkert noterade så angav jag redan på rad 2 att det är 10 gångers _optisk_ zoom. Vilket jag också angav som en fördel. Jag skrev med avsikt inte ut de 4x digital zoom som kameran har som extra egenskap. Jag använder mig alltid av den optiska zoomen då sådant behövs. Har testat en gång att kombinera den optiska med den digitala zoomen, och kom då fram till slutsatsen att vid det tarvas ett stativ om man vill nyttja den funktionen, därav den kommentaren. Instämmer också med Bengt om fuktkänsligheten, men min kamera har fått ett elddop i samband med intensiva växlingar mellan luftkonditionerad inomhusmiljö och tropisk utomhusmiljö tilll havs och till lands - det tog uppemot 10 minuter varje gång innan imman inuti kameran hade diffunderat. |
Citat:
|
Citat:
|
Drar upp den 2 år gamla tråden!!!!
Jag har köpt en ny kamera nu. Så nu blir det bättre filmer på tåg och annat. Hade en Nikon Coolpix L11 och den dög i ett halvår. Min nya är en Casio Exilim Z80 med "YouTube Capture Mode". Lite fakta: 8.1 MEGA PIXELS YouTube Capture Mode (Ger bästa Kvalité på YouTube) 6,6 cm (2,6 tum) stor skärm. och mkt mer...... Ska ut och filma nåt/några tåg senare ikväll. Blir nog lite Sthlm tåg om ca en Vecka och nån på Birka Paradise eller Cinderella (Ska åka med hyresgästföreningen och dom har ej bestämt villket fartyg). Har testfilmat i en hiss (brukar filma svenska hissfilmer åt Amerikaner som är i samma ålder och hissintreserad) och kvalité på ljud och bild vart kanon. Mvh Adtranz92 |
Jag hakar på här dåe :p
Canon Ixus 85 IS Megapixlar: 10.0 Zoom: 3xIS Bildstabilisator Bra
Dåligt
|
Jag har en Pentax K200D. Den har hittils funkat perfekt för mig. Knapparna är placerade på perfekt rätt ställe. När jag köpte den kunde man välja mellan standardobjektivet eller Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL II för några hundringar extra. Det nyare objektivet är en liten uppgradering på det första. Det har funkat utmärkt hittils. Men jag börjar bli sugen på ett nytt objektiv med mer zoom. Har hittat ett som kommer passa mig perfekt. Jag har inte mycket negativt att säga om kameran. Har märkt att den är seg på seriebildstagning med 3 bilder/sekund. Annars så var den rätt enkel att lära sig. Den har pressterat bilder exakt som jag vill ha dom, vilket är kul!
Recension från FS: http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=16421 Lite teknisk fakta: Megapixlar: 10,2 Iso: 1600 Fokuseringspunkter: 11 Vikt kamerahus: Cirka 630 gram Filformat: JPEG & Raw. |
Skriver väl ett litet inlägg här jag med. Har just nu en Canon Eos 300D och trivs mycket bra med den. Modellen börjar bli lite gammal nu, men den uppfyller mina krav.
Skulle önska lite mindre brus på höga iso och framförallt snabbare skrivhastighet till minneskortet. Bildserier blir lätt ganska korta för att kameran inte hänger med. Raw är ännu värre, varför jag oftast använder JPEG. De objektiv jag har just nu är det vanliga kitobjektivet, 18-55 samt ett teleobjektiv 75-300 4,5-5.6 III. Detta är dock till salu på grund av att jag har en 70-200 på väg. |
Kör med en Nikon D80, med två objektiv som egentligen är kitobjektiv. 18-135mm och 55-200mm för telezoom finns med. Uppfyller mina krav för stunden, då jag har hyfsad vidvinkel i allroundobjektivet (18-135) och någolunda ok djup i det andra (55-200).
I helhet är jag totalnöjd med själva huset, kan inte bli bättre grund för feta objektiv. |
Skriver väl jag också. Jag har för tillfället två kamerahus, Pentax K10D och Pentax Spotmatic (analog). Ytterligare ett analogt hus är dock på gång.
På objektivfronten finns för närvarande 18-35/4-5.6, 28/2.8(manuell), 35/2, 55/1.8(manuell) och 135/2.8(manuell). Här är lite tillökning på gång, ett 300/4 och 10-17/3.5-4.5 fisheye är de kommande investeringarna. |
Nuförtiden skjuter jag med en Olympus E-510 med två kitobjektiv (14-42 mm samt 40-150 mm):)
Fördelar med min kamera: *Hanterar höga ISO-värden bra, ISO 800 är inget problem. *Inbygd "antiskak"-funktion i kamerahuset, bilderna blir skarpa på relativt långa slutartider utan stativ. Dessutom tre IS-lägen (Av, IS1 och IS2) för att kunna panorera med IS fortfarande aktivt. *Dammreduceringssystem som aktivt rengör sensorn från damm och smuts. *Liten och praktisk för att vara en DSLR. *Priset - inte allt för dyr! Mycket prisvärd. *Enkelheten - för att vara en DSLR är den väldigt enkelt att använda och få en bra översikt - BRA nybörjarsystem Tyvärr har ju kameran en del nackdelar: *Det är Olympus, finns nästan inget urval alls när det gäller tillbehör. Enbart Olympus... *Objektiven har alltid 2 ggr förstoringsgrad, vilket gör att det finns väldigt få rejäla vidvinkelgluggar... Men överlag är kameran riktigt bra! 9 av 10 blixtar!:) |
Canon EOS 40D med batterigrepp är vad jag använder.
Optikuppsättningen är som följer:
Utöver det har jag en Canon Speedlite 580 EX II med omnibounce. Alltsammans ligger nedpackat i en Lowepro Computrekker AW. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ordinarie kamera: Konica-Minolta Dimage Z5 (Trasig, men fungerar. Ska ersättas så småningom.).
Reservkamera: Casio QV-R40. Analog kamera: Minolta XG9. Systemkamera med två vidvinkel och ett teleobjektiv. Används vid icke tågrelaterad fotografering. |
Kör med en Pentax K10D.
Till den har jag ett batterigrepp D-GB2. Objektiven jag använder är för närvarande 3 st. Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Pentax AF: Mitt allroundobjektiv som jag använder mest, tillsammans med ett gråfilter ND4 från Hoya. Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Pentax AF. Används numera mycket sällan då jag inte riktigt är nöjd med dess prestanda samt att jag sällan behöver 300mm zoom. Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Pentax. Nyast i familjen. Används när jag vill ha mer vidvinkel och bättre närgräns än 28-75 kan prestera = används nästan lika ofta. Ett tungt, stabilt stativ av märket Manfrotto 055 XPRO B och till detta har jag ett stativhuvud av samma märke och beteckingen 488RC2. Mycket kompetent kombination, svårslagen och på rätt sida i plånboken, dock ganska tungt att släpa på. Ca 5-6 kg. En fotoväska av märket National Geographic Axelväska Medium NG2475. En mycket snygg och bekväm fotoväska. Räcker för tillfället alldeles utmärkt till den utrustning jag använder för närvarande. Har även ett polfilter som jag använder mycket sällan till telezoomen. Som lillkamera har jag en Canon Powershot A570is, min "fyllekamera" även om det sällan används till det... Som reserv har jag den gamla Pentax IST Dl systemkamera i beredskap ifall K10an av någon anledning skulle svika mig vilket aldrig har hänt och förmodligen aldrig kommer att ske ;) Härnäst på tur står ett inköp av en Canon Powershot G9. Så nära man kan komma digital systemkamera men i kompakt format. Kan fota i RAW format. Skall "smugglas" in på en stundande konsert har jag tänkt mig... |
Själv kör jag med en Canon IXUS 950 is. Tro det eller ej, men ultrakompakter kan faktiskt också prestera. Och storleken uppmuntrar ju till att man ALLTID har den med sig. :D
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tyvärr är det ju så att kompaktkameror ses som ok, medan systemkameror inte gör det. Trots att det råder totalt fotoförbud enligt biljetten... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56. |