Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Dalabanan [WIP] (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34593)

ADDE 2013-10-19 04:20

Dalabanan [WIP]
 
4 bifogad(e) fil(er)
Dåså är Dalabanan officiellt igång. Kan någon gissa vilken station jag har börjat med?

mikban 2013-10-19 06:24

Är det Avesta Krylbo? :)

Fredrik1996 2013-10-19 10:29

Borlänge station?

bönan 2013-10-19 10:34

Säter möjligen?

Totte 2013-10-19 12:27

Fagersta:drool:

ADDE 2013-10-19 13:53

Många olika gissningar är det! Ett svar var rätt!

Jag började med Borlänge. Den stora utmaningen är deras stora godsterminal, så det kommer ta lite tid att bygga hela bangården.

Anledningen till att jag började med Borlänge är för att här delas intercity-linjerna mot Mora och mot Falun, och tanken är att jag ska bygga båda grenarna. Vilken gren ska jag bygga först? Bergslagsbanan mot Falun? Kan vara bra, då släpper jag det som en "egen halvfärdig" rutt, utifall någon vill bygga ut banan mot Gävle och mot andra hållet.

Behöver hjälp med bilder på bangården. Signalernas och skyltarnas placering? Hastigheten igenom stationen? osv. Just nu har jag bara Google Maps att lita på.

bönan 2013-10-19 14:05

Några tips: Borlänge är helt och hållet en genomfartsstation, inget av perrongspåren har stoppbock. Hastigheter mm hittar du i linjeboken på trafikverkets hemsida. Borlänge-området hittar du i Gävles linjebok. :)

Totte 2013-10-19 15:26

Google Earth kan du kolla, för den har bra mätningar, positioner och höjddata.
Google Earth funkar inte än hos min dator.

ADDE 2013-10-19 15:34

Bönan: Tack, mycket värdefullt tips. Tack vare den märkte jag att jag gjorde lite fel... Något man inte kunde se på google maps då en vägbro var ivägen.

EDIT: Totte: Google Earth använder jag redan... jag sa bara fel. Men hur läser man höjddata på google Earth?

ADDE 2013-10-19 15:56

3 bifogad(e) fil(er)
Har lagt till lite mera spår. Stationsområdet är i stort sett klar. Så nu bygger jag bangården intill stationen.

Har haft problem med SE Wood track, då det är 2st av den, och jag förvirrar ihop dem så det blir fel och därmed blir det inga bra växlar i banområdet, vilket jag stör mig på... Så det kan gå lite segare när jag blandar ihop dessa och försöker lösa problemet med att växlar inte genereras då.

bönan 2013-10-19 16:05

Plattformarna är mycket längre i verkligheten. Annars ser det bra ut! :)

Totte 2013-10-19 16:52

Höjddatan, ja. Längs ner till höger kan du se hur hög mark Google Earth visar.
En annan sak, använder du ström? Tredje skenan?
Har du kontroll över hastigheter till spåren?

Pursche 2013-10-19 21:19

använder du inte google earth som mall? Även jag gör Borlänge men det krockar inte eftersom jag gör Borlänge som det såg ut 1927 ungefär. Och jag har även lagt in Dem-datan

ADDE 2013-10-20 00:01

Bönan: Jag vet. De gröna plattformsmarkeringarna markerar den verkliga längden. Jag tar hand om stationsmiljön när spårläggnignen är klart!

Totte: Jag kör med tredjeskenan. När det kommer till hastigheten så är jag osäker om jag ska vara ärlig. Linjebeskrivnignen som bönan tipsade mig om kan komma till hjälp ute på linjen... men på bangårdarna?... Godsbangården kör än så länge på 40, plattformsspåren har sina standardvärden än så länge.

Somsagt, jag har ingen större aning om hur det ser ut i Borlänge (Till skillnad från Uppsala, där jag har bilder ifrån vartenda vinkel från lokman.se, vilket är hur bra som helst!) Så lite fler tips och en massa bilder på skyltar och signaler och deras placering vore värdefullt!

Pursche: Jag blandar TS2014´s interna google maps-funktion med programmet google Earth som hjälp. Både dess streetview såväl som satellitbilderna kommer väl till pass då de är mer högupplösta än bilderna i simulatorn.

Målet är att bygga banan hur den ser ut idag, på modern tid.

bönan 2013-10-20 00:07

Jag törs med ganska stor säkerhet säga att det är STH 40 inom stationen. Det blir dock högre hastighet söder om stationen (100?) där spåren löper parallellt med, och under, godsbangården.

Totte 2013-10-20 00:13

Ställer du in hastigheten innan du lägger spåren?

ADDE 2013-10-20 01:22

3 bifogad(e) fil(er)
Ibland ställer jag in hastigheten, ibland inte, om jag är osäker... Men det får jag oftast rätta till senare. Får nog göra såhär:

Stationsområden och bangårdar: 40 Km
Ute på linjen: Delsträckans STH (Enligt linjeboken, alt. 130Km/h) Skarpare kurvor får jag sätta på 70 Km/h tills vidare... Hur ska man göra med godståg generellt sett ute på linjen?

Denna gång kom jag på att jag lade spår mot Ludvika i BJ-linjen, och inte mot Alvesta på Dalabanan. Nu har jag lagt lite spår mot Alvesta också. Annars har jag byggt lite broar norrut, och justerat änden så det blir en uppförsbacke innan linjerna skiljer åt sig. Jag vet att kurvan mot Alvesta går i en tunnel under ett spår mot Ludvika. Men jag tar hand om det senare när jag väl lägger det spåret.

Payware som krävs: Hamburg-Hannover och London-Faversham. Två rutter som medföljer TS2014. Tanken är att nya användare inte ska behöva köpa paywares för att uppleva rutten fullt ut!

Annars får man utgå ifrån Bergslagsbanan och lite annat som har tipsats runt på forumet.

ADDE 2013-10-20 01:32

Finns en rutt förbi Borlänge till Trainz eller MSTS/OR som jag kan utgå ifrån med lite testkörningar, för att se skyltars- och signalers placeringe, hastigheter m.fl?

Totte 2013-10-20 08:12

Hehe, Alvesta ligger ju i Småland.:rolleyes:

vadokunvot 2013-10-20 09:44

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 281850)
Hehe, Alvesta ligger ju i Småland.:rolleyes:

Precis, är det inte Avesta du menar, Avesta Krylbo ( Avky)? ;)

bönan 2013-10-20 10:23

Fast ska man till Alvesta från Borlänge är det ju fortfarande samma spår... ;):D

Pursche 2013-10-20 10:52

Fick du inte till det med DEM-data eller har du valt att inte använda det?

Om man kommer från Ludvika och åker in mot spår 5 vid plattformen har man, vad jag kommer ihåg 60 km/tim. Allt annat är 40km/tim. När jag bygger så använder jag normalt sth 40 på stationer och sth 80 eller 130 på linjen och sedan försöker ja ändra när allt är klart. När vi kör godståg så är det normalt sth 100 på tåg med lastade vagnar och 120 med bara tomvagnat, dock har de flesta tåg inte broms för mer än 110km/tim. Så även om banan har sth 150 så får vi inte köra fortare än 100/110/120. Om det finns vagnar med avsstängd broms (trasig på ett eller annat sätt) så minskar sth ibland ned till 80 km/tim.

När jag bygger mina gammelbanor från början av 1900-talet så använder jag sth 30 på station, sth 60 med godståg och sth 90 med vissa persontåg, sedan så kan ju kuror och annat minska hastigheten men det vet du ju redan.

Eftersom jag jobbar i Borlänge och kör på dessa spår dagligen kan du tala om vad du vill ha bilder/film på så skall vi se vad jag kan åstadkomma... :)

ADDE 2013-10-20 17:17

Jag har inte hittat nån lösning för ASTER GDEM-Datan. Så jag använder SRTM så länge. Men det är låg upplösning och dåliga backar så jag får fixa mycket själv...

Tackar för tipsen. ska ändra i banan när jag jobbar med den. Sedan skulle jag ha en massa bilder. en bra källa på Uppsala C är Jvgsfoto.se, som har bilder över hela stationsområdet och båda utfarterna, vilket är väldigt användbart som källmaterial.

Pursche 2013-10-20 17:47

jag använder också STRM-datan och har 10 promillesbackar åt alla håll. ungefär som i verkligheten. över 20 promille används sällan i Sverige.

ADDE 2013-10-20 20:52

7 bifogad(e) fil(er)
Har ställt in hastigheten på större delen av personbangården enligt beskrivningen ovan. Annars byggt på vidare med utfarterna, speciellt mot Avesta.

Skulle någon kunna hjälpa mig och rita lite sträck på hur utfartsspåren ser ut i bilden längst ner i denna inlägg? Får en sådan huvudvärk om utfarten från godsbangården norrut.

ADDE 2013-10-20 21:01

1 bifogad(e) fil(er)
Vad i hela friden... Alla mina spår är borta!

Har trackplans.xml blivit korrupt nu? Simulatorn kraschade när jag skulle spara sist, vilket var efter sista screenshooten.

EDIT: Allting har blivit helskumt nu. "Sätt i disken i enhet E" och sedan gjorde den en save dump. Detta brukar ske om man klickar på OK i "Something bad happened".
Jag befarar att jag måste börja om från scratch... vet inte vad som är fel.

ADDE 2013-10-20 21:43

Somsagt. Alla mina spår är borta. Så jag provade lägga på spår på nytt... och det var inga problem. Jag tror jag måste börja om från början. Jag återkommer när jag har något fint att visa er. Men för att undvika flera olyckor så tror jag att jag tar bort rutten (typ 90% är redan förstört, så ingen idé att behålla resten) för att undvika att andra saker blir förstört. Spårfilen har ändå skrivits över med de nya provanlagda spåren, så den går inte att återställa.

Totte 2013-10-20 23:46

Ajdå! Ingen kul alls. Ta backup hädanefter ibland!;)

ADDE 2013-10-20 23:56

Jo, ska nog komma ihåg. - Nu började jag på en ny dalabana. Hitills har jag grovt lagt spår hela sträckan Borlänge-Falun. Bangårdarna, sidospår osv. börjar jag med snart. Här kommer jag jobba lite med Borlänge och lite med Falun. STH sträckan= 130/120 Km/h

ADDE 2013-10-21 23:55

5 bifogad(e) fil(er)
Nytt försök! Denna gång har jag valt att bygga Falun istället. Mindre bangård har den. Dessutom kollade jag inställningarna och jag fick en bättre upplösning på kartorna. (Ställ in zoom på 17 så får du bäst resultat. Högre siffra resulterar i vita bilder på flera håll.)

ADDE 2013-10-22 15:38

3 bifogad(e) fil(er)
Mer bilder från Falun! Bangården är nästan komplett. Allt som återstår är spåren till lokstallarna och sidospåren däromkring. Har börjat lite med miljön runtomkring. Det här kan ta lång tid... Eftersom jag inte kan skapa egna modeller så får jag ta de assets som finns tillgängligt.

Totte 2013-10-22 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 281919)
Eftersom jag inte kan skapa egna modeller så får jag ta de assets som finns tillgängligt.

Bra att du tar Falun, för att det är mindre än Borlänge.
Om Assets, du tar väl inte dem som är från köpta rutter?

ADDE 2013-10-22 17:08

Hamburg-Hannover & London-Faversham kommer jag att använda. Båda rutter ingår i TS2014. Tanken är att jag ska ha en hel del assets tillgängliga men att nya användare (De som köper TS2014 och inte har haft tidigare version) ska kunna uppleva rutten utan att köpa in några DLC (Som ev. ingick i tidigare versioner av RailWorks t.ex. Ruhr-Sieg Line, som inte kommer med längre.). Dessa får nog ni som har äldre versioner ta smällen utav, och köpa rutterna. Det fick jag, och dessa är väldigt roliga att köra på.

Men jag kommer nog att försöka hålla dessa assets till ett fåtal antal. Spår, signaler och skyltar och allting annat som är viktigt för järnvägen kommer enbart vara svensk, på så sätt kan man förstå rutten även om det saknas lite objekt här o var i landskapet.

Vet någon om det finns en mindre vändskiva än de som ingår i TS2014? och om det finns ett gäng äldre lokstall av något slag? Falun har nämligen lokstallar och en mindre vändskiva än de som jag har till TS2014.

ADDE 2013-10-22 22:41

3 bifogad(e) fil(er)
Har byggt plattformar och bygger på viadukten som går rakt igenom stan.

Totte 2013-11-16 20:04

Hej Adde!
Hur går det med rutten?:drool:

ADDE 2013-11-16 21:50

Jadu... Har inte spelat RW på flera veckor... Dels vet jag inte vad ajg ska göra härnäst när Faluns bangård är 90% klart, dels så lägger ajg ner mycket mer tid på att redigera och publicera mina hissfilmer på yputube så det har en hög prioitering just nu...

ev. så återupptar jag projektet ganska snart och bygger upp kringmiljön i Falun, helst så skulle jag vilja se en bra lösning till att kunna använda ASTGTM-datan jag har (Vilket inte vill funka just nu av någon märklig orsak.)

ev. så återkommer jag med rutten inom snar framtid... kan inte lova något.

Stenne 2013-11-17 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 281923)
Vet någon om det finns en mindre vändskiva än de som ingår i TS2014? och om det finns ett gäng äldre lokstall av något slag? Falun har nämligen lokstallar och en mindre vändskiva än de som jag har till TS2014.

Jag letar efter en 5-m vändskiva men det minsta jag har hittat är en 8-m vändskiva på UKTrainsims.

http://members.uktrainsim.com/fileli...m_fileid=25894

StenS

ADDE 2013-11-17 14:30

Tack för tipset iaf. ska prova dessa. Ser riktigt intressanta ut :)

ADDE 2013-12-13 15:33

8 bifogad(e) fil(er)
Det var ett tag sedan jag jobbade med rutten och specifikt bangården i Falun.

Jag har för det mesta byggt GDFs spår och placerat ut lite signaler där jag kunde lägga ut dem.

ADDE 2013-12-13 15:35

4 bifogad(e) fil(er)
Fler bilder...

De 3 sista är några försök till Månadens simulatorbild, December, varav en av dem har jag skickat in. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009