Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Gs m25... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34743)

lan 2013-12-27 17:29

Gs m25...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... kanske det kan bli om jag får tag i en bra ritning.

Jag öppnar denna tråd reserverad för M25 eftersom M5-tråden blev ockuperad även av M23.

Av bra bilder kan man göra bra texturer. Har börjat saxa och bända i en den enda högupplösta bild jag hittat - Ringlinjens Paradvagn M25 606.

Nedan följer:

1. Bild på en perspektiviserad texturförlaga till sidorna.

2. En intressant bild på "häcken", där man tydligt ser Jacobs (förlåt Bengans) stege, men även en del annat intressant. Bl.a. grindarna för att hindra överförfriskade göteborgare att falla över Scharfenbergkopplet och få vitala kroppsdelar i kläm.

3. Fronten blir en utmaning att modellera och texturera, inte mycket räta linjer där inte - men vackert och ack så typiskt Göteborg.

rac_hammer 2013-12-27 22:18

Det här är nog den vagntyp tillsammans med mustangen som ligger mig varmast om hjärtat av alla spårvagnas typer på vår planet :) har försökt leta efter en ritning på internet men utan resultat :vetej: men ska leta vidare :)

Jockes 2013-12-27 23:17

Maila Ringlinien och fråga, dem kanske har någon ritning tillgänglig digitalt :)

rac_hammer 2013-12-28 11:37

har mailat ringlinjen och frågat efter en ritning så återkommer när jag fått svar :)

lan 2013-12-29 21:00

Jag har också mejlat dom, så vi får väl avvakta tills de öppnar igen i mitten av januari.

Utan ritning - ingen M25. Med ritning - kanske, om bygglusten sitter kvar så länge :confused:

Detta forum ger inte speciellt mycket uppmuntran att gå vidare, så när som på en handfull personer, som skall ha stor heder!

Alla andra sitter väl och drömmer om "Den nya sköna värld" som skall öppna sig med "Kickstarter - A new Era". Bli inte besvikna bara !

rac_hammer 2013-12-29 21:09

okej vi får hoppas att de kan hjälpa oss för vore riktigt kul med m25 men förstår att det blir svårbyggt utan ritning :rolleyes:

Jockes 2013-12-29 21:11

Och funkar inte dem, hör av er till SSS, där VET jag iaf att det förut pågick inskanningar av ritningar. Men då SSS (ännu) inte har något M25 kanske sannolikheten är mindre där.. :rolleyes: Prova annars fråga på SSS's forum!

Bengan 2013-12-29 22:27

Har Googlat vidare på M25, men springer hela tiden på pumpen angående ritning på henne.

Men sprang på en annan sida, som innerhåller lite prylar från Göteborg och dess spårvägar. Bland annat kontaktledningar, olika lyktstolpar m.m.

Kanske du finner något som roar dig, i väntan på ritning för M25.

http://www.tpu.tkgbg.se/parm2.htm#Flik_1

Bengan 2013-12-30 09:01

Ledig idag efter att ha jobbat nästan hela julen (ledig juldagen) för att sedan jobba hela nyårshelgen. Men tänkte vara snäll mot Lennart och offra denna dag, med ett besök på Kungliga Biblioteket (mitt första besök där, så det kan bli spännande). Har man tur nu, så kanske man springer på en ritning på M25. Kameran åker med, ifall man inte har möjlighet eller får skanna av ritningen (om dom har någon).

Håll tummarna nu, så att det går bra.


EDIT: Var det S26 som släpet heter. Hoppas få svar snarast, så jag kan kolla in här via mobilen när jag är framme vid biblioteket.

lan 2013-12-30 09:26

Jag håller alla tummar! Jag tror inte det fanns nåt släp till M25, de gick väl alltid parkopplade. På Angeredsbanan gick en högertrafikvagn ihop med en vänstertrafikvagn, kopplade back-to-back.

Bengan 2013-12-30 10:58

Det här blir inte lätt. Krångligare än vad jag trodde. Inte bara att gå in och låna eller titta i böcker på Kungliga Biblioteket. Man måste veta vilken bok man är ute efter och beställa fram den. Kom bara på en bok som eventuellt har ritning på M25 och det är Zeppelinare, Limpor och Mustanger. Boken beställd och beställer man före kl 12, så blir den tillgänglig efter kl 14 och får bara läsas i bibliotekets sal. Så nu blir det till att vandra runt på stan i några timmar. Bara att hoppas att det finns någon ritning i boken.

rac_hammer 2013-12-30 12:13

Helt riktigt så hade aldrig m25 något särskilt släp utan de kopplades vagn med vagn antingen vä-vä i början lr Hö-vä sedan och slutligen hö-hö. Senare allteftersom m28 och m29 levererades gick de ofta som släp till dem eller mellan vagn i trevagnståg då m28 och m29 från början inte gick att köra ihop kopplade för de hade för olika styrenheter :grin:

Bengan 2013-12-30 12:53

Smet in på ett antikvariat under min lilla stadsvandring och hittade boken om Zeppelinare, Limpor och Mustanger. Tyvärr inga ritningar på M25, så nu hoppar jag över Kungliga Biblioteket. Men jag hittade en annan bok som jag köpte och via den, så tror jag att du iallafall kan göra en box på M25. Inga mått, men sidovy på båda sidor och front plus baken. Själva måtten på henne måste nog vara lättare att få tag på än själva ritningen.

lan 2013-12-30 12:58

Kanon Bengan!
Alla vitala mått har jag och resten går att mäta fram.
Det kan nog bli en M25 till slut.

Tack för gott spaningsarbete :tumme_upp:

Bengan 2013-12-30 13:35

2 bifogad(e) fil(er)
Börjar bli rädd, att jag är lika virrig som tidigare i veckan.

Hoppas nu bara att detta är M25 och inte M28/29. Så att jag inte sprang och köpte boken helt i onödan. Tyvärr, så är vagnsidan på bilden på pärmens insida och går över två sidor. Hoppas att inte skarven stör för mycket.

Större bilder ramlar snart in i din mail.

lan 2013-12-30 16:01

Perfekt
 
4 bifogad(e) fil(er)
Om det är M25, M28 eller M29 är skit samma det var samma kaross, det skilde lite på smådetaljer bara.

TACK Bengan !!!

Jag hittade en toppvy innifrån och en sidovy med lite fler detaljer.
Allt är nu skalat och hopmonterat till ett antal BuildingBoxar.

Några bilder på Vänstertrafik-boxen (M29 fanns inte på VT-tiden) samt den enda klara meshen - Scharfenbergkopplet.

Det skall nog kunna bli en M25 (28/29) av detta.

Detta var pedalmanövrerade vagnar så jag har frågat Åssbon om jag får låna hans ben som reglage och det var OK.
Tryck musen mot höger knä för pådrag och mot vänster för broms. :rolleyes:

GBGtram 2013-12-30 16:31

insidan..
 
Otroligt snygg, nästan alla Göteborgs Vagnarna finns ju snart :D

Kom nyss på en sak att gällande inredningen på M25, kan jag kolla upp, kom på att jag även kunde kollat efter en ritning på M25 på Ringlinien men kom på att jag såg inredningsmallar med "originalfärg rutor" om man kulle vilja måla vagnarna med exakta färgerna i en pärm. Så undersöka det nu efter nyår och återkomma till dej Lan. Så får vi se hur snygg M25an kan bli. Kan även hur lätt som helst bidra med bilder på inredningen i vagnen, liksom hytten mm. :)

Bengan 2013-12-30 17:12

Kul att det verkar som att det skulle fungera, fast det egentligen inte är den vagnen som jag själv har på min önskelista (Ängbyvagnen). Skulle ha hållit truten, när du höll på med Mustangen och gjort dörrar på båda sidorna. Då hade jag kunnat låtsat att det var en Ängbyvagn och löst problemet vid Alvik, där jag nu får lösa det med någon dold vändslinga på något sätt i framtiden.

lan 2013-12-30 17:55

Strålande GBGTram...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... allt material du kan skaka fram är välkommet - du har ju de rätta kontakterna på Ringlinjen !

Började lite testbygge av dörrsidan på VT-vagnen. Jag börjar behärska tekniken med krökta ytor ganska hyfsat nu, men utan alla vyer i buildingboxen skulle det vara omöjligt. Fönstersidan och baken är nog inga stora problem men fronten bävar jag för :visslar:

När M25an kom i slutet på 50-talet tyckte vi den var makalöst vacker med sina rundade former:

Bengan 2013-12-30 19:57

Ser ut att kunna bli något utav det hela.

Själva fronten behöver du nog inte bäva så mycket för. Tar du några Shots Bävergäll så kommer du att fixa det galant.

lan 2013-12-30 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 283827)
Ser ut att kunna bli något utav det hela.

Själva fronten behöver du nog inte bäva så mycket för. Tar du några Shots Bävergäll så kommer du att fixa det galant.

Haha, du menar att jag skall "gnaga" ut fönsteröppningarna sen :grin:

Hinken 2013-12-30 23:22

Fantastiskt fint arbete du gör!

Jockes 2013-12-31 01:39

Otroligt, Lennart! Har inte varit inne på en dag ungefär, och så trollar du fram detta under tiden?! Du är så OTROLIGT!!! skicklig (och du gör det så snabbt) när det gäller att bygga i 3D. Man blir djupt avundsjuk på dina kunskaper, även om man själv försöker lära sig ibland (men det går bara åt helvete..) :rolleyes: :applad::tumme_upp:

Bengan 2013-12-31 08:08

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 283841)
Otroligt, Lennart! Har inte varit inne på en dag ungefär, och så trollar du fram detta under tiden?! Du är så OTROLIGT!!! skicklig (och du gör det så snabbt) när det gäller att bygga i 3D. Man blir djupt avundsjuk på dina kunskaper, även om man själv försöker lära sig ibland (men det går bara åt helvete..) :rolleyes: :applad::tumme_upp:

Med tanke att det har tagit mindre än fyra och en halv timme. Sen han fick bilderna, skapat en box och gjort ena långsidan. Så kan jag inte göra mer, än att instämma med dig. Själv hade jag säkert fortfarande suttit och svurit med själva boxen. Begriper inte hur karln bär sig åt.

lan 2013-12-31 12:25

Tack för alla positiva omdömen ...
 
4 bifogad(e) fil(er)
... de kommer att behövas :)

Jag har gjort själva skalet (base shell) på vilket allt kommer att bygga.
Mycket kvar att fila på men även fronten blev hyfsad (utan bävergäll - det gick bra med fiskleverolja :grin:):

Bengan 2013-12-31 13:38

Ja, där ser man.
Blev ju inte så tokigt med den fronten:applad:, så det är fiskleverolja man ska prova, när man vill få till runda former. Synd att jag ska jobba tidigt imorgon, så att jag inte kan testa om man även blir lite rund under foten utav fiskleverolja nu till nyår.

rac_hammer 2013-12-31 14:06

Riktigt fin början Lennart :tumme_upp: tänkte på två saker jag ville undra ... Misstänker att du vill göra vänster och höger vagn så de klassiska Angereds tågen går att köra? Och då till min följd fråga blir det bakdörr på vänster vagnarna eller blir de utan som de levererades? :) gott nytt år på dig med

lan 2013-12-31 17:24

Gott nytt alla spårvagnsdiggare ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... Jag gör VT-vagnen först och har beslutat ha bakdörrar även på den av det ena skälet att det blir lättare att fixa HT-varianten sedan och av det andra att dessa vagnar väl kommer att målas om till M28/29 av någon "kolorist".

Avslutar året med att visa några bilder efter att "tillfälligt" gjort "clone polygons" + "flip" + "face extrude", en operation som bara tar sekunder och vips har man insindan klar. Men än återstår mycket som är enklare i "skal-läget", t.ex. att göra fönster och lister.

Jockes 2013-12-31 18:09

Oj, vad har det gått? runt 24 timmar? Och du har REDAN fått till en otroligt snygg vagn!! Hur du gör med dörrarna är ju upp till dig, men min åsikt är att det ser bäst ut om vänstervagnen bara har rätt dörrar, dvs. framdörren och mittdörren. Men hur ska du lösa dörrarna förresten, för det är ju knuffdörrar i mitten (och bak)? Dem kan väl inte öppnas om ingen är där :rolleyes: :visslar:

rac_hammer 2013-12-31 20:38

Det fanns m25:or med och utan bakdörr :) har för mig att lite mer än hälften var utan och resten fick med bakdörr --> https://www.sparvagssallskapet.se/fo...p?f=17&t=25011

abjol 2013-12-31 21:11

Hei jeg lurer på om denne er lik den som var i Norge?
Fant et bilde her.
http://digitaltmuseum.no/things/oslo...36/Ub/0011/492
Dette er bra ut så langt.:ber::grin:

rac_hammer 2013-12-31 21:13

Det är samme vogn :) de som var i Oslo köptes från Göteborg begagnade så det är samme vogn

lan 2014-01-01 23:20

På spåret, men mycket återstår ännu...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... men jag får väl "läska" med ett par bilder så länge:

Återstår dörrarna, inredningen, nightmesh, vagnnummren m.m.m.m.m

Så långt rätt nöjd med detta - och JA DET FINNS STEGE BAKTILL

Jockes 2014-01-01 23:37

1 bifogad(e) fil(er)
Oj, vad snygg!! Man känner verkligen igen sig. Kanon Lennart!! :applad::drool: Gillar verkligen den verkliga texturen, lyfter den jättemycket. Men, hoppas jag inte är krävande nu, men finns det möjlighet att göra så plåten faktiskt sticker ut? (se bilden) Skulle göra otroligt mycket för helheten! :) (om det är något DU har lust göra alltså)

rac_hammer 2014-01-01 23:50

Otroligt snygga ser ju faktiskt ut som de precis kom ut från hägglunds :)

Bengan 2014-01-02 05:48

Fasen Lennart.
Inte för att såga dina andra modeller, men den här ser verkligen levande ut. Som ett fotomontage med den texturer. Helt enkelt skitsnyggt.

rac_hammer 2014-01-02 18:56

Var inne i en "sommar" m28:a idag undrar om inte de av dem som inte är ombyggda till PLC vagnar har snarlika hytt reglage som m25... :rolleyes: ska ta en bild i en imorgon så kan jag försöka maila dem om du vill Lennart

lan 2014-01-02 20:59

Det går framåt så sakta ...
 
5 bifogad(e) fil(er)
... men modellerade förstyvningar längs sidorna blir det inte, Jockes. Men jag har förstärkt kontrasten i texturen så de framträder bättre.
Dörrarna är modellerade och ser väl bra ut och fungerar, sånär som på några "kvinnoknän".
Skyddsgrinden bak är klar och kan ev. fås att fungera med Svenolovs skript ? I övrigt lite småplock idag.

Det börjar dra upp mot 20 000 polys nu, men med dessa runda former är det hopplöst att snåla :rolleyes:

Lite bilder på dagsläget (obs. hytten är M23s som syns men det skall fixas när info influtit:

rac_hammer 2014-01-02 21:25

Ser riktigt bra ut :) ska ta en sväng till Majorna imorgon och fota lite :) så ska vi se vad vi kan ådsta komma :)

Jockes 2014-01-02 21:34

Snyggt! Väldigt snyggt! Men tycker fönsterna på framdörrarna är på tok för stora.
EDIT: Ska vad jag vet och sett inte vara handtag på utsidan av vagnen på mitt- och bakdörr.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009