Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Trådbussar... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35300)

lan 2014-09-25 12:03

Trådbussar...
 
2 bifogad(e) fil(er)
Masthugget - Majorna - Landshövdingehus och branta backar hörde intimt ihop i 1950-talets Göteborg. Vi får se....

legotrainzman 2014-09-25 13:16

Vad trevligt med lite ovanliga saker till trainz. Hejja lan:applad:

Bengan 2014-09-25 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av legotrainzman (Inlägg 290737)
Vad trevligt med lite ovanliga saker till trainz. Hejja lan:applad:

Det är bara och instämma i det hela.:tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:

rac_hammer 2014-09-25 14:11

Den här TRÅDEN gillar jag :tumme_upp:

Bengan 2014-09-25 14:24

Om intresse finns.

Så har jag några ritningar på trådbussar från gamla SS.

Scania Vabis vill jag minnas, med både en och två bakdörrar + en ledvagn som trådbuss.

lan 2014-09-25 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 290741)
Om intresse finns.

Så har jag några ritningar på trådbussar från gamla SS.

Scania Vabis vill jag minnas, med både en och två bakdörrar + en ledvagn som trådbuss.

Ja, Bengan, intresse finns. Den jag knåpar på är en Scania och jag tror det var samma som SS ?

Bengan 2014-09-25 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 290742)
Ja, Bengan, intresse finns. Den jag knåpar på är en Scania och jag tror det var samma som SS ?

Tog även med några sidor med info om trådbussar, så själva rar-filen blev för stor att skicka till dig via mail.

Har slängt upp den i min Dropbox,


https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%A5dbussar.rar

lan 2014-09-25 19:26

Hämtat hem den!

torpet 2014-09-26 21:45

Trådbussar!
 
Underbart projekt! - Beklagar tystnad här, men har följt utvecklingen och kan bara djupt buga för allt som presenterats och erbjudits i detta forum. Lan m.fl. - mycket varmt tack!! Min bakgrund gör dock att jag tar ett extra skutt när jag ser dessa trådbussar, som jag åkt med för länge sedan till Masthugget. Linje 35 och 36 om jag inte minns fel. Men, som sagt, tack för allt annat också. /Torpet

lan 2014-09-29 21:45

Har tappat lite intresse ...
 
8 bifogad(e) fil(er)
... men jag skall försöka ro Trådbussen i hamn :confused:
Det är så mycket som skall fungera, luftledning, osynligt spår utan skendunk m.m. Men nån dag kanske det kan bli nåt. Slänger upp lite bilder på "status quo":

rac_hammer 2014-09-29 21:54

Snyggt :tumme_upp: hoppas du finner lusten igen för skulle verkligen vara kul att se de här snurra runt i stan :)

lan 2014-09-29 22:18

Vi får se????
 
1 bifogad(e) fil(er)
Kanske kan bli nåt för "utsvultna" Stockholmare också :confused:

Bengan 2014-09-30 08:16

Snyggt Lennart.

Har inte kollat hur andra trådbussar fungerar och hur man får strömavtagaren att riktigt följa med tråden. Det är ju ingen bred strömavtagare som på loken.

Misstänker att det kan vara lite strul att få den att följa tråden.

Bara en tanke. Om man gör själva tråden som ett spår och sätter en osynlig boggie på strömavtagaren. Då kanske man kan få den att följa tråden ordentligt.

Men det är kanske inte något problem att följa tråden.

Skrivet från mobile .

rac_hammer 2014-09-30 08:29

Det finns några spårvagnsspår där tråden är fast över skenorna och följer dem ... Är kanske något som hade fungerat bra här. Då vet man ju vart bygeln behöver vara hela tiden ...

lan 2014-09-30 09:28

2 bifogad(e) fil(er)
Jag har funderat över detta. Precis mitt under bygelns ändar i uppfällt läge sitter attachmentpunkten a.bog1 som ju alltid följer spåret och det gör att bygelns ändar alltid ligger mitt över spåret. Problemet är att få luftledningen att ligga mitt över spåret. Man kan låta luftledningen vara en del av spåret och sätta ut bärlinor för hand som scenery-splines. Får fundera vidare.

EDIT:
Tyvärr kan man inte låta kontaktledningen vara del av det osynliga spåret eftersom taggen "surveyor-only 1" gör att den inte syns i Driver.
Men det går rätt lätt att fixa vid utläggningen. Gången blir att först dra gatan och sedan sätta ut spåret brevid gatan med sina vertex till antal överenstämmande med gatans. Sedan dras spårets vertex till lämpliga positioner på gatan. Därefter sätts luftledningen ut brevid i samma antal som spårets och sen drar man in vertexcirklarna så dom sammanfaller med spårets vertex. Sist sätter man ut stolpar i lämpligt antal vid bärlinornas ändar.

Detta funkar bra om inte kurvorna är alltför skarpa, då får man finjustera kontaktledningen där..

Jockes 2014-09-30 15:09

Den Skoda-trådbussen jag tidigare kört mycket med (och även spårvagnar med Trolley-stång) har haft själva trolleystången som egen vagn =) Mycket snyggt dock, Lennart!

lan 2014-09-30 17:36

Intressant lösning, men det kräver ju speciell placering av a.limfront eller a.limback och dessutom blir det väl ännu svårare att få luftledningen rätt :confused: Borde kolla nån av dessa men vet inte var dom finns :confused::confused:

Jockes 2014-09-30 20:16

Hej! Trådbussen jag tänkte på finns här: http://trainz-railroad.ucoz.ru/load/..._9tr/8-1-0-159

Men observera ett det är OTROLIGT mycket reklam på sidan, så se upp med hur man klickar, vet inte hur säkert det är att råka öppna viss reklam (brukar vara snabb och stänga ner på en gång...)

Men ja, på den trådbussen är "ändpunkten" inte som den brukar vara i normalfall, MEN den ger ett riktigt verkligt intryck måste jag säga (har lagt upp bilder på min trådbussrutt här på forumet har jag för mig) :)

lan 2014-09-30 21:45

Tack Jockes!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Skodan följer min luftledning perfekt (för smalt mellan kontaktorerna) men principen är värd att studera :Yeah: Ryssarna kan en del!

lan 2014-10-01 12:18

Experimenten med ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... en separat "pantovagn" föll väldigt väl ut (Tack till Jockes för idén!).
Om man har centrerat luftledningen till det osynliga spåret så följer bygelns kontaktorer snällt kontaktledningen medan bussens hjulpar följer spåret. Ser ganska realistiskt ut faktiskt - döm av bilderna!

En liten extra bonus kom ut av detta - Panton har fått en skugga :D
... men bara för uppfällt läge (dynamiska skuggor blir ju det stora lyftet i TANE :visslar:???)

När man satt ut bussen så kopplar man pantovagnen i bakänden så dyker panton upp på rätt ställe.

lan 2014-10-02 18:12

Arbetet fortsätter i lugn takt
 
2 bifogad(e) fil(er)
Idag blev det lite fix av pantografkomplexet, texturer, fönster, inredning, detaljer m.m.

OBS. Bussen har dörrar på båda sidor eftersom man kanske vill köra högertrafik också - det stör mig inte nämnvärt. Hytten är väldigt enkel och har ett enda reglage - torkarreglaget(enda sättet att få igång torkarna - det regnar möcke i GBG:grin:). Vänstersidans blinkers är aktiverade men kan stängas av i config genom att sätta objectsize till 0. För att köra måste man trycka på End för att fälla upp panton.

Att köra i CAB-mode är helt meningslöst för bussen går ju som på räls liksom - det är mera tänkt om man vill leka passagerare. Idén är väl att man skall låte en AI-förare köra bussarna i nån slinga på sin route :visslar:

Bengan 2014-10-02 20:03

Ajdå, vad tråkigt.

Så du har bestämt dig för dubbla dörrar. Trådbussarna i sverige försvann ju runt 1964-65 och var ju aldrig med fram till högeromläggningen. Det var väl först i början av 2000-talet, som vi fick trådbussar för högertrafik i Landskrona.

Men, men. Hellre en svensk trådbuss med dörrar på båda sidorna, än ingen alls.

rac_hammer 2014-10-02 20:40

Jag är glad att det finns dörrar på höger sidan så jag kan få med den på min 70 tals bana :)

lan 2014-10-02 20:40

IOFS ganska lätt att ändra på om nu publiken skulle rösta för det.
Vi har alltså fått en vänsterfalang med EN röst :grin:

rac_hammer 2014-10-02 20:58

Jag röstar för höger dörrar :)

rac_hammer 2014-10-02 21:13

Går det inte att göra dörrarna valbara i propertyrutan? Bara en tanke... :)

Bengan 2014-10-02 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 290923)
IOFS ganska lätt att ändra på om nu publiken skulle rösta för det.
Vi har alltså fått en vänsterfalang med EN röst :grin:

Om det nu skulle vara lätt att ändra på, då röstar jag på en av varje.:visslar:

Så blir alla nöjda, utom du. Som får en massa extrajobb.;)

lan 2014-10-02 22:59

Mja, lätt och plätt? Man kan ju ersätta höger resp. vänsterdörrar med bitar av väggpartier, men som jag SAGT, dessa bussar är tänkta att gå med AI-förare och dörrar här eller där spelar väl föga roll då???

Jockes 2014-10-03 01:39

Blir mycket stiligt! Väldigt passande dessutom, då Göteborgs Trafikalmanacka som hänger här på väggen för tillfället (är visst ny månad nu... :D) visar ju en sån trådbuss (tror jag det är) :rolleyes:

Och det där med dörrarna är såklart en smaksak, men jag kan nog tycka att vänsterdörrar passar bäst - var ju faktiskt så dem såg ut, men låt inte min röst avgöra något =)

EDIT: undrar dock om den inte saknar ett fönster vid förarplatsen? Ser ut att vara väldigt mycket stolpar runt fönsterna för att vara en buss! (jämför med din bild i #1 inlägget)

lan 2014-10-03 11:48

Eftergiften ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... blev att bussen nu är enbart för vänstertrafik. Anledningen att jag gjorde dörrar på båda sidor var för att slippa gnäll från alla "högervridna".

EDIT: Det blev ett litet offer på kommersialismens altare också:

lan 2014-10-05 17:04

Om ni undrar ...
 
4 bifogad(e) fil(er)
... vad jag håller på med, så undrar jag själv ibland :confused:
Men jag hade gett mig den på att få fånglinorna bak att följa panton, och det var inte lätt. Till slut blev dom en bogey som sitter på bussen och fungerar hyfsat nu. Problemet var att dessa fånglinor skulle vara fixa vid "trådrullarna" men upptill följa panton. Detta har krävt mycket tankemöda och experimenterade men resultatet blev ganska hyfsat (döm av bilderna)

"Trådrullarna hade i verkligheten en speciell funktion - om panton "spårade ur" så ökade dragkraften i linorna dramatisk och för att inte panton skulle åka upp och riva ned kontaktledningen så aktiverades "trådrullarna" och drog ned panton.

lan 2014-10-07 11:44

Kontaktledningen ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... var ju 600 V likspänning och var inspänd mellan stolpar och/eller i husväggar. För att möjliggjöra ett någotsånär realistiskt kontaktledningsnät finns, förutom själva kontaktledningen, tre tracksidestolpar (gjutjärn, fackverk och trä), dessutom en scenery gjutjärnsstolpe, samt en dito med en bärlinespindel som är tänkt att användas i vändslingor (jag har ett svagt minne av en sådan från spårvagnsvändslingan i Mölndal). Stolparna går ju även till spårväg! Det fordras en del pill för att få det hela snyggt. Två bildet på principen:

lan 2014-10-07 15:15

Kuids ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... som hör till Trådbusspaketet:

Det han bli fler varianter av luftledningen när och om folk kommer med idéer i denna tråd. Tracksidestolparna som inte är med i paketet finns i denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....76&postcount=3
i rarfilen som heter Luftledning !

lan 2014-10-07 17:55

Varning!!!
 
Bygg inte för mycket med de befintliga luftledningarna och stolparna!!!
Nya är under utarbetande på Bengans inrådan.

Byggprincipen är som vanligt, först gatan, sen osynliga spåret som justeras in, därefter luftledning som dras till spårets vertex. Sist sätts stolpar ut och finjusteras mot luftledningens bärlinor. Tracksidestolparna får ett antal valbara spårmittsavstånd och är ju justerbara via propertyrutan.

Busshållplatse med passagerarstöd finns (jag gjorde några).

legotrainzman 2014-10-07 19:00

Skulle det gå att få en spline som bara består av en bärlina och en med bara luftledningen. Det skulle kunna hjälpa vid "Speciallösningar" :)

Bengan 2014-10-07 19:39

En ljudlös växel, där man slipper höra hur hjulen gå över växeltungorna kanske kunde vara något.

Men det kanske det redan finns någonstans att ladda hem, men det skulle inte sitta dumt om det fanns någon till själva paketet.

Då slipper jag leta efter en:grin::grin::grin:

lan 2014-10-07 20:22

Det finns något dolt med track-sound. Taggen is-silent tystar ned rälsskarvljudet men gnissel i kurvor och växeldunk berörs tydligen inte????
Skulle tro att problemet finns i nåt av de inbyggda skriptklasserna???

lan 2014-10-09 10:39

Trådbusspaketet Vers. 2 ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... kommer att vara utformat på ett annorlunda sätt.
Det osynliga spåret kommer inte att användas utan själva kontakttrådarna blir spåret (track). (man kan sätta ut det osynliga spåret för att få precision i dragningen och sen ersätta det (replace asset) med luftledningsspåret.

Bärlinorna är scenery splines och skall sammanfalla med spårets vertecies.

Stolparna är trackside splines och sätts ut mitt i spåret och justeras in.

Dessa ingrepp medförde lite ändringar på bussar och annat. Alla i paketet ingående assets har nu namn som börjar med GS TB ..

lan 2014-10-11 15:19

Experimenten med ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... kontaktledning, bärlinor och stolpar fortsätter så stilla. Ett första försök att göra en vändslinga runt en stolpe med "spindelnät" av bärlinor föll rätt hyfsat ut men mer återstår:

lan 2014-10-11 18:44

Medan Bengan ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... bygger och testar (så skjortan står rakt ut hoppas jag) så har jag roat mig med att bygga trådbusshållplats med passagerarstöd som öppnar bussens dörrar vid angöring,
Och för att ni som bor på Sveriges baksida inte skall bli besvikna så finns även en SS-variant :grin:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009