Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Göteborgsspårvagn M5 ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34675)

lan 2013-11-22 22:47

Göteborgsspårvagn M5 ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... som levererades 1920 och rullade fram till "Mustangerna" kom i början på 1950-talet. Det blir en "pojkdröm" som går i uppfyllelse. Undertecknad har åkt i sådana med far och mor sent 1940-tal och tidigt 1950-tal.

Gott ritningsunderlag av Bengan har gett mig en "Buildingbox", det är väl en bra start ?

Bild på den och en lite suddig bild på originalet utanför stallarna på Stampen?

Observera "Ukrainas" och "Burkina Fasos", :Fnissa:, flaggor på taket och den 4-kantiga destinations-"valsen" på taket. "Brämaregården" ? Vet någon vad en "Brämare" är?

Kul skall det bli :grin:

Jockes 2013-11-22 22:53

Åhh så kul! Värmer ännu mer i mitt spårvagnhjärta! :applad:

lan 2013-11-22 23:05

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282721)
Åhh så kul! Värmer ännu mer i mitt spårvagnhjärta! :applad:

Mitt "spårvagnshjärtare" slår också lite fortare av sånt här:

En lite suddig bild från insidan:

(Märk avsaknaden av graffitti och sönderskurna säten, kan inte vara sant? Träsmak i baken gör kanske att lusten att förstöra mildras :confused: :applad: )

Bengan 2013-11-23 07:29

Kul att det gick att använda, så att det även dyker upp en riktig svensk spårvagn på normalspår till Trainz.

Igår visste jag inte vad Brämare är, men nu vet jag efter lite Googlande. Tänker inte avslöja mer än att det är ett yrke.

lan 2013-11-25 18:23

Den långa resan ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... från Kiruna tillbaks till Götebog har anträtts:

Jockes 2013-11-25 18:31

Kul! Man känner igen sig! :) Blir lite sugen på att bygga Museispårvägen Malmköping nu :visslar:

rac_hammer 2013-11-25 20:01

fanatiskt kul att se spårvagnar på forumet och vackra kreationer dessutom :) M5 tillsammans med "långedrags vagnarna" var ju oerhört karakteristiska för Göteborg under 20,30 och 40-talen :)
Sedan togs stafettpinnen över av mustangerna M23 som dominerade under 40-50 och 60-talen.
Därefter var det M25 tillsammans med sina syskon M28 och M29 :)
M28 är den vagnstyp som rullat längst tid i ordinarie trafik i norra europa de första kom 1965 och rullar än idag :)
och med tanke på den katastrof till spårvagn M32 är som köptes in på 2000 talet så kan jag ge lite inside info att de kommer rullat till minst 2020 ;) svenskt byggt vinner i längden :)

riktigt fint arbete du lagt ned på insidan med allt trä arbete :tumme_upp: ska bli extra kul att följa för mig som dessutom är spårvägare :)

lan 2013-11-25 22:18

1 bifogad(e) fil(er)
Den öppningsbara sidorutan börjar få fason, en del i taget och stort tålamod krävs vid byggande:

Jockes 2013-11-25 22:33

Mycket snyggt arbete! Kommer bli en väldigt vacker spårvagn detdär! :drool:

Men vad är det för streck på det vita ovanför fönstret? Syns även på helhetsbilden.

Bengan 2013-11-26 14:26

Bäst att skriva något, innan du blir besviken för att ingen visar intresse trots 228 visningar av tråden och bara 8 inlägg.

Följer dina projekt som vanligt i tysthet för det mesta, flera gånger dagligen och som vanligt ser det kanonbra ut.:tumme_upp:

lan 2013-11-26 19:18

Ni behöver inte ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... skriva så mycket i detta stadium, med det är alltid kul att få glada tillrop :grin:

Dagen har gått åt att göra massa detaljer men mycket kvar:

GBGtram 2013-11-26 19:24

textur
 
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 282917)
... skriva så mycket i detta stadium, med det är alltid kul att få glada tillrop :grin:

Dagen har gått åt att göra massa detaljer men mycket kvar:

Otroligt snyggt :D Ps På målningen står det inte M5 modellnumeret asså (bra och veta, iallafall på den "nya" revonveringsvagnara (rev. 1970talet) som M5 133 och M5 129 ).

Om nya bilder önskas hör av vagnen så hör dej till mig, jobbar som konduktör varje helg under nov i vagnhallen (ringlinjens) :)

lan 2013-11-26 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av GBGtram (Inlägg 282918)
Otroligt snyggt :D Ps På målningen står det inte M5 modellnumeret asså (bra och veta, iallafall på den "nya" revonveringsvagnara (rev. 1970talet) som M5 133 och M5 129 ).

Om nya bilder önskas hör av vagnen så hör dej till mig, jobbar som konduktör varje helg under nov i vagnhallen (ringlinjens) :)

Originalvagnarna hade både M5 och nr på sidan, men det är separata mesher och skall gå lätt att ta bort är det tänkt.

Bilder på förarplatsens reglage skulle vara bra, annars blir det Kirunasvängen. I övrigt har jag det mesta.

RobertE 2013-11-26 22:48

Vackert! Jag älskar spårvagnar, så detta värmer i hjärtat. :)

lan 2013-11-27 17:40

Lite pyssel ...
 
8 bifogad(e) fil(er)
... som ni kan bedriva under mörka vinterkvällar :grin:.

Alla Skylter på M5 blir egna mesher och går att dölja genom att sätta mesh-containerns auto-create = 0. Alla skyltar är mappade på en textur som heter skyltar.tga med alpha-texturen skyltar_alpha.bmp. Dessa kan man ändra och få fram andra vagnsnummer, linjer och destinationer. Detta är ett jobb jag INTE tänker göra :Yeah:. Bifogade filer ger möjlighet att själv utforma en viss vagn som man önskar.

Den M5 jag kommer att ge ut är M5 nr 71, linje 4, Majorna-Getebergsäng, resten är upp till var och en :tumme_upp:

Linje 4 förlängdes sedemera i väster till Sannaplan och i söder till Mölndal.

Linjesystemet 1907 bifogas som PDF. Texturerna i Skyltar Texturer.rar
Resten av bilderna visar var de olika skyltarna är mappade.

Typsnittet är Gill MT

Lycka till :applad:

Jockes 2013-11-27 17:49

Mycket stiligt arbete Lennart! Kul att du gör just 71'an, det är den som nyss (2010) kommit hem från USA. Men jag undrar faktiskt om dem verkligen haft M5-märkning (dock jättelätt att ta bort för mig om jag vill göra 186/190 som vi har i Malmköping), men det vet du som Göteborgare (och äldre dessutom) säkert bättre än mig ;)

lan 2013-11-27 23:29

Forumdöden verkar fullständig, men, ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... jag får väl trots det försöka slutföra GS M5, men sen vete den om det blir nåt mer.

Dagens eskapader:

GBGtram 2013-11-28 00:40

till helgen
 
Fixar bilder på hytten till helgen då jag jobbar där och gällande M5 märkningen är de ingen big deal men ska kontrollera den på lördag. Och återkommer med bilder från Ringliniens Vagnhall :grin:

Bengan 2013-11-28 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 282941)
... jag får väl trots det försöka slutföra GS M5, men sen vete den om det blir nåt mer.

Dagens eskapader:

Snyggt Lennart.

Då intresset verkar så lågt, så vet i katten om jag vågar fråga dig om ett släp är på G också.

Hittar inget ritningsunderlag för en sådan från Göteborg bland mina ritningar, bara på en massa SL (SS) vagnar från Stockholm.

lan 2013-11-28 10:44

Done...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... snabbt svar va ? (Hur går det med malmvagnarna ? :vetej:)

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 282943)
Snyggt Lennart.

Då intresset verkar så lågt, så vet i katten om jag vågar fråga dig om ett släp är på G också.

Hittar inget ritningsunderlag för en sådan från Göteborg bland mina ritningar, bara på en massa SL (SS) vagnar från Stockholm.


Jockes 2013-11-28 10:55

Väldigt stiliga spårvagnar :tumme_upp::applad:

Bengan 2013-11-28 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 282944)
... snabbt svar va ? (Hur går det med malmvagnarna ? :vetej:)

Kanon Lennart, så den fanns redan på lager.

Kunde ju inte låta bli och Googla lite på M5 och kolla på en liten filmsnutt på henne.

http://www.youtube.com/watch?v=DTOvTrI4MT0

Det verkar inte vara den allra bästa komforten att åka med henne, när man kikar på filmen. Väldigt ryckigt och krängit, hit och dit.


Angående malmvagnarna, så går det sakta framåt och är uppe i 30 texturer till Uad(h) i texture-gruppen och tänkte fylla på med 30 st till i gruppen, så att man får ett helt malmtåg med lite variation. Sen fortsätter jag med dom övriga texture-grupperna. Blir inte lika noga gjort, som när Ekan sätter dit penseln som olika skuggningar och sånt.
Har bytt nummer på vagnarna och utgått från grundtexturens Riv-nummer och ökat på med sista numret för varje texture och sedan fått räkna ut vilken kontrollsiffra varje vagn sedan ska ha i förhållande till vagnsnummret. Gick att göra detta smidigt tidigare på STW-sida, men nu tycks inte detta fungera där längre, så jag får räkna ut kontrollsiffran för hand. Blir en massa påhittade nummer, då jag inte har hittat någon lista på vad för märkning dom olika Uad-vagnarna hade.

lan 2013-11-28 11:47

"Valsa Matilda" ...
 
4 bifogad(e) fil(er)
är väl en gammal Australsk slagdänga och i Trainz kan man ochså "valsa" lite :grin:

Destinationsvalsar och linjevalsar går att animera, och troligen att skripta ihop med hytten om man, som Svenolov, vet hur ;).

Har animerat de fyrkantiga skyltarna på taket till M5. Dessa sköttes väl med nån vev innifrån hytten, liksom linjenummret framtill.

På "modernare" vagnar som M23 t.ex. var det en galonduk som rullades mellan två valsar med en vev i hytten. Skall bli kul att försöka åstadkomma detta för "linjefönstret" också.

Om GBGtram fixar bilder från hytten kanske jag får veta hur det såg ut med detta ?

Jockes 2013-11-28 11:57

Mycket stiligt med skyltarna! Vet hur det fungerar, men är himla svårt att förklara utan bilder... Vi får hoppas GBGtram fixar lite bilder :) Men angående dem två stora fönsterna på långsidan, så ska dem sitta fast i spårvagnen och vara ej öppningsbara. Dem ska inte heller ha någon svart kant runt sig, dem ska sitta direkt i karossen (eller vad man kallar det).

rac_hammer 2013-11-28 12:55

Fantastiskt fina vagnar håller precis på med en spårväg i en stad på min bana och de här blir efterlängtat :) har du några planer på fler Göteborgs spårvagnar?:) har för mig att man byter linje med ett snöre inifrån hytten ... Ska se om jag hinner titta in i en vagn idag på jobbet

josu 2013-11-28 17:57

Ser ju fantastiskt snyggt ut! Otroligt likt originalet! Bra jobbat! :)

lan 2013-11-28 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282948)
Mycket stiligt med skyltarna! Vet hur det fungerar, men är himla svårt att förklara utan bilder... Vi får hoppas GBGtram fixar lite bilder :) Men angående dem två stora fönsterna på långsidan, så ska dem sitta fast i spårvagnen och vara ej öppningsbara. Dem ska inte heller ha någon svart kant runt sig, dem ska sitta direkt i karossen (eller vad man kallar det).

En så stor glasruta kan inte fästas direkt i karossen utan det finns en gummiinfattning, om än så tunn, runt kanterna, det syns på vissa närbilder. Den jag satt dit är kanske väl grov, skall fundera på det men lovar inget!

Titta på videon som Bengan länkade till! En s.k. pantografurspårning av spöpanton finns också med, inte konstigt att det blev lyrpanto och sen saxpanto!

Bengan 2013-11-28 19:32

1 bifogad(e) fil(er)
Tog en titt till på videon och kastade en blick på spåret i en kurva.
Någon som kan svara på, om det var vanligt eller om det är vanligt med två olika räler i en kurva som på denna bild.

lan 2013-11-29 00:01

Ja det är nog rätt vanligt, i alla fall i USA, det är en slags urspårningsskydd i kurvor. Om ytterhjulen försöker "klättra" så hindras det av att innerhjulen inte kan klättra över skyddsrälen.

lan 2013-11-29 15:37

Om ni har hästintresse ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... och är tilräckligt ålderstigen vet ni nog vad detta månne kunna bliva !

spyfrog 2013-11-29 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 282971)
... och är tilräckligt ålderstigen vet ni nog vad detta månne kunna bliva !

Mustang???

Jockes 2013-11-29 15:45

En M23 ser det ut som! :)

EDIT: ..noterar att den har dörrar på båda sidorna! Kanske en spårvagn med förflutet i Gävle? :rolleyes: (dock var dem ju även i vänstertrafik innan ombyggnad till högertrafik)

rac_hammer 2013-11-29 16:56

En "flygande fästning" :-) intresset finns helt klart Lennart och tålamod :) du får säga till om jag kan hjälpa dig med bilder eller så nu har jag ju ifs lättast med de vagnar som går i reguljär trafik idag så får du lust med en M28 också nån gång kan du få bilder i alla vinklar även under och över om du vill :p men som sagt kan jag hjälpa dig så säg bara till :)

RobertE 2013-11-29 17:05

Oj det var något nytt!
En Göteborgs Mustang nästan helt identisk med Stockholms Mustangen.
Jätte bra byggt! ;)

Jockes 2013-11-29 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 282978)
Oj det var något nytt!
En Göteborgs Mustang nästan helt identisk med Stockholms Mustangen.
Jätte bra byggt! ;)

Asså.. jag vet inte.. men är det inte rätt stor skillnad på Göteborgs mustanger och Göteborg? ;)

Dock har jag för att ritningsunderlag är rätt stort för alla Stockholms spårvagnar, sök på valfri typ på Spårvägsmuseet's hemsida: http://sparvagsmuseet.sl.se/sok/?q=S...egoriritningar

På tex. A26 hittar jag ritningar på alla möjliga detaljer...

Nu är vi dock långt ifrån Göteborg :visslar:

Ska bli kul att se vart detta leder faktiskt, och mig kan du väl som alltid helt klart räkna med, spårvagnar ligger mig riktigt nära hjärtat?! :)

henrik645 2013-11-29 18:11

Det är helt fantastiskt!:)

ekankal 2013-11-29 18:47

Kan tyvärr inte påstå att spårvagnar är min grej, men oavsett det, så är det förbaskat fina modeller du bygger Lennart :tumupp:.

lan 2013-11-29 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 282979)
Asså.. jag vet inte.. men är det inte rätt stor skillnad på Göteborgs mustanger och Göteborg? ;)

Dock har jag för att ritningsunderlag är rätt stort för alla Stockholms spårvagnar, sök på valfri typ på Spårvägsmuseet's hemsida: http://sparvagsmuseet.sl.se/sok/?q=S...egoriritningar

På tex. A26 hittar jag ritningar på alla möjliga detaljer...

Nu är vi dock långt ifrån Göteborg :visslar:

Ska bli kul att se vart detta leder faktiskt, och mig kan du väl som alltid helt klart räkna med, spårvagnar ligger mig riktigt nära hjärtat?! :)

Djurgårdslinjen köpte sina 6 Mustamger av typ A31 och nåt släp av typ B31 av GS, så dessa är tämligen identiska med Gs M23 och S27. Övriga StockholmsMustanger är av samma typ som Malmös, ganska olika GS.

GBGtram 2013-11-29 22:19

Fixar bilder imon på hytten M5 71, samt M23 och hytten. :grin:

PS Mustangen är efterlängtad till Projekt Göteborg :) Snart är hela standard vagnflottan som GBG har komplett , skulle vara M25, M32 med men de kommer väl med tiden.

lan 2013-11-30 15:16

Det plockar på ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... men ännu inga texturer helt klara, men jag måste ägna mig åt dom snarast, innan jag bygger mer, annars kan man få en "UWV-kollaps" :drool:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009