Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   HWJ händelser (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34950)

legotrainzman 2014-04-02 21:24

HWJ händelser
 
Hej hej. Denna tråd har jag skapat för att jag och Norrköpingsbon gemensamt kan lägga upp bilder på vad som händer med våran "lilla" Hultsfred-Västervik rutt:)

Jag kommer mest lägga ut bilder från våran 3d-modelleringsavdelning medans Norrköpingsbon kommer att lägga ut saker ifrån själva ruttbyggandet.

Rutten kommer inte att ges ut till privatpersoner än då den bara är i byggnadsstadiet, men en beta kan komma att släppas under våren. Därför vill vi inte heller att ni tjatar om att ni vill ta del av den (ingen nämnd men ingen glömd)

RESPEKTERA DETTA!!

legotrainzman 2014-04-02 21:28

Verkstadsbygge
 
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har även "stora hallen" samt fikarummets utbyggnad kommit på plats. spår 4 har också fått en grav:)

Jockes 2014-04-02 21:44

JAHA! Det var ett golv! :visslar: Trodde det var en port först. Det där blir nog riktigt bra! Och Norrköpingsbon verkar bra på detta med att bygga, så ska bli kul att följa detta, man utvecklas ofta längs med vägen, har vi sett tydligt på tidigare projekt :)

legotrainzman 2014-04-02 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 286476)
JAHA! Det var ett golv! :visslar: Trodde det var en port först. Det där blir nog riktigt bra! Och Norrköpingsbon verkar bra på detta med att bygga, så ska bli kul att följa detta, man utvecklas ofta längs med vägen, har vi sett tydligt på tidigare projekt :)

Jaha, det förklarar gissningen:) Men det kommer att komma ett Rundstall när denna saken är färdig :tumme_upp: men det kommer att ta ett tag....

Norrköpingsbo 2014-04-02 22:02

8 bifogad(e) fil(er)
Trevligt!

Nu kommer mina bidrag till det hela: Den som kan får gärna gissa var vi är :grin: (det är übersvårt :D )

Obs, vissa bilder saknar en del detaljer, det är flera som saknar gräs längs spåret än så länge

Nils Blid 2014-04-02 22:38

Ser riktigt lovande ut. Glöm bara inte LAns Bergskärning. Den ger en extra dimension till banan.

Nisse

Norrköpingsbo 2014-04-02 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 286482)
Ser riktigt lovande ut. Glöm bara inte LAns Bergskärning. Den ger en extra dimension till banan.

Nisse

Nejdå - En sådan tingest är oumbärlig! Se 5:e bilden ovanifrån så kan den anas i höjd med raststugan för vägen. Fler skärningar kommer så småningom, då det är gott om dem längs HWJ.

Norrköpingsbo 2014-04-04 16:58

1 bifogad(e) fil(er)
Medans Legotrainzman besöker skaune arbetas det fortfarande här i Norrköping. Någonstans i de smålänska skogarna placeras en försignal ut.

Norrköpingsbo 2014-04-04 17:27

1 bifogad(e) fil(er)
...Å så lite gräs och sån't

calleyg 2014-04-04 21:28

Där cyklade vi ju
 
Citat:

Ursprungligen postat av Norrköpingsbo (Inlägg 286582)
...Å så lite gräs och sån't

Där cyklade vi ju dressin :) :tumme_upp::grin::D:Yeah::noterat:

Norrköpingsbo 2014-04-04 22:47

1 bifogad(e) fil(er)
Känns det bekant, calleyg? :Fnissa:

Norrköpingsbo 2014-04-04 22:53

1 bifogad(e) fil(er)
Eller mer så kanske...

calleyg 2014-04-04 23:17

Utpekad?
 
Jag Känner mig utpekad i det översta inlägget :rolleyes:

Jockes 2014-04-06 14:25

Mycket snyggt blir det! :tumupp::tumupp:

legotrainzman 2014-04-06 22:58

Manskapsbuss
 
1 bifogad(e) fil(er)
I väntan på ritningar till Västerviks verkstad har jag tillbringat kvällen med att måla om Lans YP till en PMVP (manskapsvagn på 891mm smalspår). Jag blev ganska nöjd med resultatet och ni kommer att hitta den på download snart.

Jo gjorde också en "trimmad" version (jag lyckades få upp den i 383 km/h :visslar: ). Den har också en panoramaruta i fronten så att man kan göra snabbinspektioner av banan:grin:

granders 2014-05-20 09:43

Superstilig rutt ni börjar få till! :)
Jag har lovat Hugo att skicka över Hultsfreds stationshus till er som jag byggde för Stångådalsbanan till MSTS.

mvh
Sebastian

Norrköpingsbo 2014-05-22 23:04

:applad::tumupp:

legotrainzman 2014-05-28 20:27

Ursäkta..
 
7 bifogad(e) fil(er)
... för att det har varit tyst här i tråden. Det har varit mycket saker som (tyvärr) varit högre prioriterade. Nu i helgen kommer det vara "This is Hultsfred" så det gynnar inte heller bygglusten ;) Dock kan det resultera i mitt första fordon. Den som gissar rätt kan få göra en önskning till banan :grin:

Nu till vad som egentligen händer med banan: efter att vi fyra som jobbar med den har mätt alla skärningar, banker, broar, allehanda skyltar samt fotograferat allt in i minsta detalj så är c:a 68% av det uppräknade utplacerat. Det har också blivit lite arbeten på ÖCJ mellan Kisa och Mörlunda då denna sträckning kommer att finnas i rutten. Det har också blivit mycket arbeten av Norrköpingsbon inom landskapssektorn, se bara på bilderna! Är det något ni undrar så är det som sagt bara att fråga så återgår jag nu till bankandet, skärandet samt 3d-modellerandet:)

Nils Blid 2014-05-28 23:20

Det här är i sanning ett imponerande bygge - helt i min smak. Här förs traditionen från DONJ vidare, men i betydligt större skala.

Det intressanta är den stora satsning på ett skapa en realistisk bana genom fältarbete. Grabbarna behöver all hjälp de kan få - givetvis om man slipper att åka till Småland med kamera och måttband.

Nisse

Jockes 2014-05-29 16:39

Riktigt kul att följa erat bygge! Snyggt blir det! :tumme_upp:

Norrköpingsbo 2014-06-04 21:51

1 bifogad(e) fil(er)
Ka-dun, ka-dunk. Ka-dun, ka-dunk. :grin:

PMVp 881 har just passerat hållplatsen Långsjön och vägskyddet vid vägen mot Hjorted, bortom rälsbussen. Till höger ser vi bilvägen mot Ankarsrum resp. Vimmerby, som går på bank över sjön parallellt med järnvägen.

Nils Blid har varit så vänlig och skänkt mig en större mängd träd. Jag har inte hunnit byta ut de gamla träden ännu, men det kommer så småningom, Nils.

Legotrainzman håller visst på med vagnsbygge, kan vi få se några bilder?

legotrainzman 2014-06-04 22:05

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Norrköpingsbo (Inlägg 288020)
Legotrainzman håller visst på med vagnsbygge, kan vi få se några bilder?

Visst kan ni få det. Vagnen i fråga ärSRJ Co 92. Detta är en stålvagn från 1937 som levererades till RB. Då personvagnar för 891mm är en sak som jag saknat till trainz så fick det bli en sådan som första bygget skulle bli:) Här kommer en bild på bygget och jag hoppas att jag kan få hjälp senare i byggandet (typ animera dörrar och boggierna o.s.v.)

Norrköpingsbo 2014-06-04 22:22

5 bifogad(e) fil(er)
Och, bara för att, en bildrapsodi nattbilder och en dagsbild

Jockes 2014-06-05 22:20

Kul att se! Och riktigt skoj med en boggismalspårspersonvagn till Trainz! :drool::tumme_upp:

legotrainzman 2014-06-06 14:22

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 288042)
Kul att se! Och riktigt skoj med en boggismalspårspersonvagn till Trainz! :drool::tumme_upp:

Tack så mycket :ber: Det är en bra sak att ha, men som saknades tyckte vi :)

En liten uppdatering: Vestibulen börjar ta form, det är nu golv i vagnen samt vissa dörrar kommer till. Inredningen kommer senare då jag måste till Västervik och fotografera lite.

Här kommer en bild

legotrainzman 2014-06-06 21:52

Jag fortsätter med byggandet
 
1 bifogad(e) fil(er)
Texturen börjar ta form och jag har börjat UVW-mappa. dock så saknar jag bilder på insidan (kommer ta dem på söndag om allt går som planerat :grin: )

Nu börjar schabraket se ut som en vagn :eek:

Norrköpingsbo 2014-06-08 15:23

2 bifogad(e) fil(er)
Arbetet fortsätter inom landskap så sakteliga, här är två bilder på ett Tp-lok, båda från Tjursbo hållplats. Den flygande kvinnan på övre bilden har bortlägsnas, ni behöver inte oroa er :Fnissa:

gp3119 2014-06-08 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av legotrainzman (Inlägg 288070)
Texturen börjar ta form och jag har börjat UVW-mappa. dock så saknar jag bilder på insidan (kommer ta dem på söndag om allt går som planerat :grin: )

Nu börjar schabraket se ut som en vagn :eek:

Hej.
jag har en fråga om SRJ-vagnarna Kommer du att göra alla dem som TJF har i trafik. De har fem vagnar i trafik totalt med en Manövervagn. Jag kommer att namn ger numren: 82,112,895, och en som jag kan inte namn ger + manövervagnen 108.

Mvh Gp3119

Norrköpingsbo 2014-06-08 15:58

Hej!
Numren är 92, inte 82, alla de du räknade upp och 897. Det finns alltså både en YBo5p och en Co med nummer 897 i TJF:s ägo :Fnissa: . Frågan är nog upp till Legotrainzman att besvara, men jag vet att han är sugen på en Bup, d.v.s. manövervagnen 108 av littera UBzp från RB :D

Se även http://www.smalsparet.se/index.php?o...=5&startpage=3

legotrainzman 2014-06-08 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 288102)
Hej.
jag har en fråga om SRJ-vagnarna Kommer du att göra alla dem som TJF har i trafik. De har fem vagnar i trafik totalt med en Manövervagn. Jag kommer att namn ger numren: 82,112,895, och en som jag kan inte namn ger + manövervagnen 108.

Mvh Gp3119

Det är tänkt att det ska bli alla vagnar som TJF har. Det är också tänkt att när 92an blir färdig är 895/897 på tur. Efter det bygger jag om dem till en Ubxp/Ubzp. Men det kommer nog dröja då 92an inte är färdig än ;)

legotrainzman 2014-06-08 21:23

Ännu en uppdatering
 
1 bifogad(e) fil(er)
Bygget rullar på. Efter att idag ha varit i Västervik och fotograferat alla vagnens vinklar och vrår så har jag nu börjat med insidan. Jag har också tagit bort kulisserna som jag byggde efter, de behövs inte mer nu när allt det exteriöra är färdigt:D Jag blir ganska nöjd med det hela om jag får säga det själv :) Vad tycker ni :confused:

Norrköpingsbo 2014-06-09 12:08

Mycket bra legotrainzman! Det här kan bli riktigt bra!! :applad:

Det enda jag anmärker på är att SRJ-loggan är för otydlig. Men det är väl inte så svårt att ordna?

Hursomhelst: :applad::ber::tumme_upp::drool::Yeah::applad: :tumupp:

Jockes 2014-06-09 15:30

Ja, jag tror nog det där kommer bli skitbra! Jag antar att ni slänger på en bättre textur också när det väl närmar sig? :)

Norrköpingsbo 2014-07-04 20:22

Jag kan bara beklaga stillheten, det utlovades en beta av en kortare sträcka i början av tråden, som är försenad och uppskuten till obestämt datum. Så här i sommartider ska man ju vara ute och bada, åka tåg och spårvagn.

Den som besöker riktiga smalspåret i sommar får kanske se legotrainzman eller mig, iklädd uniform eller overall :tumme_upp:

Tro inte att arbetet på banan är dött - Det arbetas, fast långsamt. :grin:

Jag återkommer i höst :)

legotrainzman 2014-08-13 14:59

Hallå igen
 
Nu när skolstarten börjar närma sig börjar man få allt mer tid till att sitta framför datorn då man är hemma allt mer. Detta leder till att HWJ plockas fram lite då och då och man bygger på den. I dagsläget så är det färdigt med natur I Västervik och Jenny. mellan Jenny och Verkebäck är skärningar och banker utplacerade samt lite skog. Verkebäck-valstadd är helt färdig (som jag ser det (Norrköpingsbon kan ha andra synpunkter), Valstad - Fårhult är under arbete,men närmar sig. Fårhult - Ankarsrum har landeskap som börjar precis innan Tjursbo och som fortsätter till lite innan Ankarsrum. Sedan har Långsjön landskap till en bit bortom Fagersand. Det kan alltså tänkas att betan innefattar körningen till Durspelsstämman som hålls utanför vid långsjön, men inget är bestämt;)

På 3d-fronten står det still. Jag har problem med 3ds-max och kan därför inte modelera på 92'an. Dock kan det kanske bli ett bygge av Ankarsrum i Gmax.

Tack för att ni tog er tid att läs :ber:

legotrainzman 2014-08-18 17:50

Stationsbyggnader
 
2 bifogad(e) fil(er)
Hallå igen :D

Bankandet och skärandet fortsätter och vi har nu passerat Fårhult. Vi har också tänkt släppa en beta inom en inte allt för avlägsen framtid. Detta gör så att vi måste ha byggnader och liknande relativt snart. Då får jag ta och bygga i Gmax igen. de byggnader som jag har gjort är Fårhult och Ankarsrums stationer. Västerviks verkstad kommer också att göras, men då behöver jag åka till Västervik och skaffa ritningar. Här kommer också bilder på det ofärdiga arbetet;) :

legotrainzman 2014-08-19 21:26

säg till om jag blir tjatig
 
1 bifogad(e) fil(er)
Byggandet flyter på när man inte har texturbilder. Det blir bara en "naturell" byggnad. Dock kan det bli problem när man ska bygga saker som sitter i förhållande till varandra: t.ex. plattformstaket till Västerviks station;)

En bild på schabraket:

Norrköpingsbo 2014-08-20 19:22

Se där! Nu blir det snart dags för mig att placera ut dessa lådor :grin:

Snyggt! :tumme_upp::tumme_upp:

Norrköpingsbo 2014-10-08 21:29

Mitt i mörka småland...
 
2 bifogad(e) fil(er)
...heter en bok av Albert Engström. Den blev sedermera film, som utspelar sig till viss del i Totebo. Men vi är inte i Totebo, vi är betydligt längre norrut. På bilderna ser vi rälsbussen mot Hultsfred passera försignalen till Jenny, stationen närmast Västervik. Om ett par minuter kommer rälsbussen att passera den ännu icke byggda banvaktsstugan i Rödsle, och om ca 15 minuter anländer den till Verkebäck.

Arbetet har för en tid avstannat på HWJ, dels för att jag har börjat gymnasiet och dels för att legotrainzman haft problem med 3D-modellerandet. Men ikväll var det dags igen, så landskapsavsnittet ni ser på bilderna byggde jag ikväll.

legotrainzman 2014-10-09 18:47

En uppdatering på 3d-fronten
 
2 bifogad(e) fil(er)
på 3D-fronten händer det (tyvärr) inte så mycket :( I avsaknad på texturbilder till Fårhult och Ankarsrum så saknar de helt texturbilder. dock så ska jag få tummen ur och fotografera Fårhult nu i helgen (det är extratåg då, hoppas att ni kommer ;) ) Verkstaden i Västervik står stilla p.g.a. brist på vitala mått för väggar samt portar. banvaktstugan vill inte heller med sig i importeringen, så den är inte alls rolig:mad: Dock upptäckte jag att jag hunnit exportera Roslagsbanevagnen innan allt dog, men (som alla mina tidigare modeller) så gick något snett vid exporteringen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009