Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Scenarios och scripts (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Skriptade Svenska Signaler (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15905)

svenolov 2007-05-03 17:17

Skriptade Svenska Signaler
 
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer lite ny info om mina skript till svenska signaler (bifogat html dokument i zip format).

Jag har fått kontakt med Tomas Nordenadler (STW) om ett samarbete, så det kanske blir helt nya 3D-modeller.

Affe 2007-05-03 17:45

Jaaaaa!
Mycket bra arbete!!

hgkn 2007-05-04 10:32

Detta är strålande. Hoppas att det blir signaler utan stolpe som passar in på luftledningsstolparna och dvärjsignaler på stolpe för tex. plattform.

svenolov 2007-05-04 15:08

En liten uppdatering
 
1 bifogad(e) fil(er)
Några små fel letade sig in i min text.:o

EDIT:
Citat:

Ursprungligen postat av hgkn
Detta är strålande. Hoppas att det blir signaler utan stolpe som passar in på luftledningsstolparna och dvärjsignaler på stolpe för tex. plattform.

Vilka 3D-modeller det blir vet jag inte idag. Det jag har gjort är att få de befintliga svenska signalerna att fungera som svenska signaler gör i verkligheten.

Jag tror (och hoppas) att Tomas vill bidra med sina 3-D modeller till helt nya signaler som har rätt storlek och som kan visa signalnamnet på två rader. Detta, tillsammans med rätt funktion, skulle ge våra svenska rutter en helt ny upplevelse att köra på.

Bifogar ett nytt uppdaterat dokument.
-

MatsH 2007-05-04 23:42

Wow!
Det var verkligen roligt att höra. :)
Hoppas att allt går bra. Lycka till.
mvh .... Mats

Bengan 2007-05-07 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov
Här kommer lite ny info om mina skript till svenska signaler (bifogat html dokument i zip format).

Jag har fått kontakt med Tomas Nordenadler (STW) om ett samarbete, så det kanske blir helt nya 3D-modeller.

Ett litet önskemål, om det blir nya 3D-modeller.
Att vägövergångar finns med i planeringen för skripta signaler.
Då har jag som önskemål.
Övergångar i 30, 45 och 60 grader med bommar och signaler, men framför allt.
Att spårsnutten på övergången, anpassar sig själv till den spårtyp som man använder, som det är på många lastspår, broar och allt för få tunnlar.
Som är normalspår när man placerar ut den, men blir t.ex. smalspår om man kopplar dit Emges olika smalspårsvarianter.

Tomas 2007-05-07 17:47

signalmodellerna har varit klara sedan länge, återstår bara göra så de kan sättas i bryggor och så oxå. Men det hela har ju strandat på att jag inte har tillräckliga kunskaper för att få till signalscript.

vägskyddsanläggningar har ju inget direkt med signalerna å göra, men nått jag skulle vilja göra oxå. Får inventera mina bilder om jag har nått att gå på, men om ni har bra bilder på vägskyddsanläggningar så får ni gärna skicka, nått som jag verkligen saknar är foton på själva "vägen", det ligger ju nå svart som utgör vägbanan. Även om ni har nå mått på bommar och ljus. Angående ljud vet jag inte om vi kan få tag på emges ringklockor, men det kanske någon har möjlighet att spela in.

Stöd för att spåret ändrar sig kommer det va, men själva vägbanan kommer bli gjord efter normalspår, vilken väl inte är sådant problem med tanke på att det väl inte funnits så många smalspårsbanor med sådan vägbana. Men det kan självklart bli smalspårs variant med träplank mellan spåren och så.

/Tomas

JohanV 2007-05-08 22:04

Detta låter mycket bra. Då kan jag förhoppningsvis skrota mitt egna försök till signaler och istället göra det jag är bäst på och bygga en snygg svensk rutt istället.

Lycka till!!!

svenolov 2007-05-19 13:48

Vi, Tomas och jag, jobbar vidare med detta projekt.

Jag har testat Tomas fina 3d-modeller med mina skript, och resultatet blev :tumupp: :D
-

Tomas 2007-05-31 22:24

1 bifogad(e) fil(er)
det går frammåt med mina signaler, har senaste dagarna bråkat med mitt script (var ett tag sen ja scripta så fick gräva lite i minnet). Bifogar en bild på några av de valmöjligheter som kommer att finnas för varje signal. Man kommer kunna välja bland de tavlor man hittar på signaler i olika konfigurationer, byta textur på 510x480 tavlan till något ur sortimentet som nu finns till min orienteringstavla, troligen få byta textur på stolpen mellan grå och grön, välja stolpe (ingen stolpe, T-konsol, stolpe till mark, konsol till kontaktledningsstolpe, konsoler till mora/fackverksbryggor).

Sedan tillkommer ju svenolovs signalsystem script givetvis :)

/Tomas

Daniel 2007-05-31 22:31

Ojojoj! :tumupp: SNYGGT! :)

Slash2 2007-06-01 08:51

WOW!:eek: Det här var riktigt snyggt!

alex 2007-06-01 13:21

:eek::eek: kan bara säga det! :tumupp:

Affe 2007-06-01 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Slash2
WOW!:eek: Det här var riktigt snyggt! Det är!

Instämmer.... WOW :eek: :eek:
En fråga... kommer signalerna finnas med på ngt pågående STw skiva lr kommer det att bli en freewere?

Tomas 2007-06-01 14:23

inga fler STW skivor är på gång så de kommer att släppas som freeware "when it's done" :)

/Tomas

hgkn 2007-06-01 14:33

Otroligt tjusigt.

Izak 2007-06-01 15:38

Finns det något preliminärt datum för ett släpp av dom?
Väldigt snygga förresten!:D

//Izak

Rojje 2007-06-01 16:39

Riktigt snyggt Tomas! :tumupp: Tillsammans med svenolovs skript blir det ännu en toppengrej till TRS, en mycket saknad sådan. Har ända sedan dag ett med Trainz saknat riktiga svenska signaler/signalbilder. Väntar med stor iver på att dom blir klara. :D

OT: Hur trivs du med att köra "riktiga" tåg Tomas? Går det bra?

Affe 2007-06-02 18:58

Jag har ännu en fråga.
Kommer det komma en uppdaterning till de kontaktstoplarna
så att de går att fästas på eller
kommer det bli helt nya kontaktsledingsstolp-modeller?

Tomas 2007-06-02 19:04

signalerna är scenery objekt som inkluderar alla fästen/stolpar/konsoler som behövs för att placeras på mark, i kontaktledningsstolpe, i brygga.

OT svar till Rojje: Jodå trivs bra med att köra även "riktiga tåg" ;)

/Tomas

JohanV 2007-06-02 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
signalerna är scenery objekt som inkluderar alla fästen/stolpar/konsoler som behövs för att placeras på mark, i kontaktledningsstolpe, i brygga.

OT svar till Rojje: Jodå trivs bra med att köra även "riktiga tåg" ;)

/Tomas

Då fick jag svar på en av mina frågor, men jag undrar också lite om skriptet.
Kommer signalerna att behöva konfigureras i en sådan ruta som på bilden eller sköter skriptet att sköta det?
Kommer det att gå att koppla ihop t ex huvud- och dvärgsignal eller treskenssignal sedan växel och sist en blocksignal (vet ej vad detta arrangemang kallas) där båda signalerna man bara får grönt i treskenaren om blocksignalen också visar kör.

Ni ska ha en eloge för dessa fina skapelser.:tumupp::)
Lycka till även i fortsättningen!

svenolov 2007-06-25 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av JohanV
Kommer signalerna att behöva konfigureras i en sådan ruta som på bilden eller sköter skriptet att sköta det?
Kommer det att gå att koppla ihop t ex huvud- och dvärgsignal eller treskenssignal sedan växel och sist en blocksignal (vet ej vad detta arrangemang kallas) där båda signalerna man bara får grönt i treskenaren om blocksignalen också visar kör.

Ni ska ha en eloge för dessa fina skapelser.:tumupp::)
Lycka till även i fortsättningen!

Skriptet sköter det mesta (för de flesta användarna). Tanken från vår sida är att signalerna skall sköta sig själva, men det finns några situationer när det behövs lite extra information till signalerna som användaren måste ange, för respektive signal.

Marcus Gustavsson 2007-07-13 15:26

hej , hur går det med dessa underbara signalerna ? :) :rolleyes:

Affe 2007-07-19 23:48

Det har gått lite sen man hörde ngt om de undebara signalerna som n arbetar med...

Hur går det med projektet?

Slash2 2007-10-07 18:12

Nu var det ett bra tag sen man fick höra om detta projekt. Har det skrotats? Ligger det på is? Arbetas det på det trots att inget skrivits här?

Tomas 2007-10-08 10:32

iallafall jag är ju helt inriktad på KRS nu, så det lär inte hända mycket till Trainz längre.

/Tomas

svenolov 2007-11-05 23:10

Under väntan på den 12 nov, när Devtoolpack till RS släpps, har jag nästan färdigställt scripten till signalerna.

Jag skall ta en diskussion med Tomas igen, för att försöka få fram signalerna.

För min del återstår det mesta med att testa och åter igen testa, vilket kan ta ganska mycket tid av min redan ansträngda fritid.

svenolov 2007-12-22 23:06

Allt sitter på sin plats!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Alla script är nu färdiga och utprovade. Jag väntar bara på 3D-modeller…

En nyhet är att man kan ange vilken hastighet som gäller för en viss signalbild. Denna information kan alla AI-förare/Autopiloter tyda.

Då jag har inte tillgång till originalen för de befintliga svenska signalernas 3D-modeller som innehåller ett litet fel, så har jag testat alla funktioner på japanska signaler (snarlika svenska) istället.

Om Tomas tillåter, så kommer det att finnas en eller två äkta svenska signaler inom kort, för nedladdning och utvärdering.
-

Jonas.K 2007-12-26 14:35

Härligt att arbetet med dessa signaler går framåt!:) :)

Julian 2007-12-27 17:46

hur gör jag när det är zipfiler:confused:

svenolov 2007-12-29 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Julian
hur gör jag när det är zipfiler:confused:

Ladda hem filen och spara den på skrivbordet t.ex.

Högerklicka på filen.

Välj Öppna med. Där får du en del förslag på vilka program som kan visa eller packa upp innehållet.


EDIT: Ny version med en mer detaljerad beskrivning av signalskripten/funktionerna och hur man använder signalerna/skripten, kommer senare ikväll/inatt.

Julian 2007-12-29 22:13

1 bifogad(e) fil(er)
tack för din tydliga hjälp, det var en sak jag inte förstod. När jag klickar på öppna med och väljer content manager plus så öppnas content manager plus men filen är inte där.

vfp420b 2007-12-29 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av Julian
tack för din tydliga hjälp, det var en sak jag inte förstod. När jag klickar på öppna med och väljer content manager plus så öppnas content manager plus men filen är inte där.

Det är inga signaler till spelet i den filen, det är bara bilder och information om signalerna i ett Internetdokument.
Filen öppnar du med Winzip eller Winrar o packar upp där.

svenolov 2007-12-29 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av vfp420b
Det är inga signaler till spelet i den filen, det är bara bilder och information om signalerna i ett Internetdokument.
Filen öppnar du med Winzip eller Winrar o packar upp där.

... eller välj Internet Explorer. Väljer du detta alternativ så startar WinZip, där du kan packa upp filen.

... eller Komprimerade mappar går också bra.

EDIT: Hämta den senaste versionen här: http://www.e-buzz.net/forum/showthre...866#post140866

svenolov 2007-12-30 02:42

1 bifogad(e) fil(er)
Jag ska här förklara hur man använder dessa signaler, samt lite tekniska detaljer som ligger bakom.

Jag citerar först Tomas och bifogar hans bild.

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
....
Bifogar en bild på några av de valmöjligheter som kommer att finnas för varje signal. Man kommer kunna välja bland de tavlor man hittar på signaler i olika konfigurationer, byta textur på 510x480 tavlan till något ur sortimentet som nu finns till min orienteringstavla, troligen få byta textur på stolpen mellan grå och grön, välja stolpe (ingen stolpe, T-konsol, stolpe till mark, konsol till kontaktledningsstolpe, konsoler till mora/fackverksbryggor)....

/Tomas

Jag har gjort så att när man namnger och placerar ut signalen (Signal Objekt eller Scenery Object) så kommer den att fungera direkt. Det betyder att optionerna Val av tavla 1, Signalnamn och Signalnummer inte kommer att finnas med bland egenskaperna. Så här går det till.

Signal Objekt:
  • Denna klass är Trackside objekt och fungerar precis som nuvarande svenska signaler. Det kommer att finnas en vänster och en höger version av varje signaltyp. Taveltypen kommer att väljas automatiskt. Blocksignal = rund med två rader text, Interlocksignal = fyrkantig med två rader text, Försignal = fyrkantig med en rad text, etc.
  • Reglerna för namn är enkla. Finns det bara plats för en rad så är det ett unikt namn som gäller, utan mellanslag.
  • Om det krävs två rader så är det fortfarande ett unikt namn som gäller, uppdelat på två ord. Koden sköter om att skriva dessa två ord på varsin rad på tavlan. Signalnamnet är fortfarande ett ord som presenteras som en rad med två ord, t.ex. på en HUD. Snyggt och prydligt.
  • Varje signalnamn måste vara unikt. Om ovanstående signaltavla-relation-namn stöter på problem, t.ex. om det i verkligheten kan vara samma namn på flera signaler, kan man sätta upp regler för vad som gäller för varje enskild signaltyp. Detta gäller väl främst tavla med en rad. Om så är fallet kan man numrera namnen, med ett mellanslag mellan namn och siffra. T.ex. Namn 1, Namn 2, Namn 3 etc. Delningen sker på samma sätt i koden som för två raders tavlan, men där bara Namn presenteras på en rad.
  • För de signaler/signalbilder (4-skens, 5-skens och 7-skens dvärgar) som kräver en programmerbar maxhastighet finns ett förinställt värde inbyggt som är satt till 40 km/h.
Scenery Objekt:
  • Denna klass är ett Scenery object, som därför kräver ett Trackside objekt för att kunna fungera som en signal. Scenery objektet är den synliga delen av signalen medan Trackside objektet står för själva funktionen. Fördelen med detta arrangemang är att man kan placera den synliga signalen var som helst, man är inte bunden till själva spåret. Trackside objektet är synligt i Surveyor men osynligt i Driver. Dessa två objekt kommunicerar med varandra på samma sätt som om det skulle vara enbart ett Trackside objekt. Samma funktioner och likadant skript används för Scenery objekten, det är bara config.txt filerna som skiljer sig lite grand från varandra, och att ett sweInvisibleSignal objekt behövs till varje signal. sweInvisibleSignal är ett och detsamma för alla Scenery objekt.
  • I Surveyor placerar man ut ett Scenery objekt och ett sweInvisibleSignal objekt. sweInvisibleSignal placerar man på spåret där signalen skall börja gälla, precis som vanligt. Den kommer att hamna mitt på spåret och den har en lampa och en namnskylt. I Surveyor kan man se SignalState status (grönt, gult, eller rött sken), och det är denna information som AI-förare och Autopiloter ser.
  • När man namnger båda dessa objekt kommer de att kopplas ihop automatiskt, kommunikationsmässigt, med varandra. För sweInvisibleSignal gäller exakt samma regler som beskrivs ovan. Se Signal Objekt ovan.
  • Hur kopplas då dessa ihop? Lösningen är mycket enkel. Man namnger Scenery objektet med exakt samma namn som namnet för sweInvisibleSignal, med den skillnaden att man sätter namnet inom parentes. T.ex. om sweInvisibleSignal heter Cst 142 så ska Scenery objektet heta (Cst 142). När Scenery objektet namnger sin namntavla så tas parentesen bort, men namnet på objektet består. Detta namn är aldrig visuellt synligt någonstans, mer än i Surveyor. Men det är viktigt att det är unikt för kommunikationens skull. Det är bara namnet på sweInvisibleSignal som kan vara visuellt synlig i Driver. Och det är också meningen.
Det var väl allt för inatt. Har mer att berätta, men jag tror detta räcker just nu.

Synpunkter är alltid välkomna, dåliga som bra och även nya.

Ladda hem och läs en uppdaterad version av dokumentationen parallellt med denna information.
Finns att hämta här: http://www.e-buzz.net/forum/showthre...866#post140866
-

Marcus Gustavsson 2007-12-30 03:10

detta låter intressant, jag måste fråga, borde det inte vara möjligt att öra en vägsignal som scenary då o koppla med trackside objekt , så att man sedan kan placera ut väg signalen på diverse ställen så som vid vägkorsningar där det inte finns en bom, då skulle man kunna vrida signalen okså så att den alltid möter trafiken, jag är lite trött på dom inbyggda vägsignalerna, om man har en kurva strax efter korsningen så blir det ju inte som i verkligheten att dom är vinklade mott hållet där trafiken kommer ifrån utan att dom varnar älgar o buskar i stället, komentera gärna detta

svenolov 2007-12-30 13:23

Citat:

Ursprungligen postat av v10
detta låter intressant, jag måste fråga, borde det inte vara möjligt att öra en vägsignal som scenary då o koppla med trackside objekt , så att man sedan kan placera ut väg signalen på diverse ställen så som vid vägkorsningar där det inte finns en bom, då skulle man kunna vrida signalen okså så att den alltid möter trafiken, jag är lite trött på dom inbyggda vägsignalerna, om man har en kurva strax efter korsningen så blir det ju inte som i verkligheten att dom är vinklade mott hållet där trafiken kommer ifrån utan att dom varnar älgar o buskar i stället, komentera gärna detta

Visst går det. Och det ska göras. Jag har den tekniska lösningen redan klar. Det blir precis som du säger, en trackside och ett (eller i det här fallet flera) scenery objekt.

Jag har redan gjort skript för en speciell stopplykta (trackside, i det här fallet synlig) som söker av spåret, och rapporterar till ett eller flera scenery objekt, om ett tåg är på väg eller har passerat.

Det är bara att be någon vänlig själ att göra ett scenery object för vägsignalen, så är det hela klart.

Marcus Gustavsson 2007-12-30 14:12

detta låter bra, om jag hadde inte haft hytten att färdigställa så hadde jag kunnat ställa upp men som sagt, hytten :cool:

vfp420b 2007-12-30 15:40

Detta låter väldigt intressant, får bara önska lycka till med arbetandet! :)

Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar. ;)

svenolov 2007-12-30 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av vfp420b
....
Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar. ;)

Man kan göra den som en HTML-asset tillsammans med en regel (rule) så den passar till alla lok. En variant av min HUD m.a.o, som kan placeras var som helst på skärmen.

Jag kommer i vilket fall som helst att renodla min HUD regel. Den kommer att delas upp i 2 regler.

1. Själva HUD:en där det kommer att finnas en ATC-funktion.
2. Alla funktioner som tillhör Autopilot/Dispatcher reglerna.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:57.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009