Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   TRS19 pre-release (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37061)

korvtiger 2018-08-17 23:25

TRS19 pre-release
 
Nästa version av Trainz, TRS19 (som alltså går tillbaka till det gamla Trainz Railroad Simulator-namnet) kommer att släppas i en beta/pre-release/early-access version nu på onsdag den 22 augusti. Denna version kommer enligt hemsidan innehålla alla features som det färdiga spelet innehåller, men inte innehålla allt content.

Det är lite oklart från sidan, men jag antar att man kan uppdatera sig ifrån denna pre-release version till den slutliga versionen när den släpps i slutet av året. Antagligen kommer saker att klarna på onsdag.

Lite mer info, och en kort teaser med in-game klipp finns här: http://trs19.trainzportal.com/

Nils Blid 2018-08-18 13:02

Genom olika vägar har jag fått tillgång till en TS2009-version - alltså (om jag begriper rätt) som bakar in den kommande nya versionen i Trainz Simulator 12.

Jag vill varna för att använda den här möjligheten; den kvaddar originalversionen. Bl a så försvinner alla växelmotorer, signalsystemet fungerar inte längre och förmodligen en hel del med mera.

Vad får man? Jo, en ikon på skrivbordet som heter TS2009.

För min del betyder det här ingenting; jag använder inte TRS 2012.

Nisse

Nils Blid 2018-08-18 13:15

Jag kan fylla på. Versionen har eget serienummer och heter "TS2009_44653" . Nedladdningen är på 2,88 GB.

Nisse

lan 2018-08-18 13:39

Vad har nu detta som Nisse skriver om med TRS19 att göra? TS2009 och TS2012 är väl ej kompatibla med TRS19 och har föga med detta nya att göra.
Man undrar var Nisse hämtar sina påståenden ?

Nils Blid 2018-08-18 15:24

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 312260)
Vad har nu detta som Nisse skriver om med TRS19 att göra? TS2009 och TS2012 är väl ej kompatibla med TRS19 och har föga med detta nya att göra.
Man undrar var Nisse hämtar sina påståenden ?

Just det, bra fråga.

Öppna Korvtigers länk ovan och man får upp första bilden här under. Nertill i bilden kan man läsa: Want you find out more/Sign me upp. Gör det det får man ett epostbrev med den lockande texten enligt mittenbilden. Härifrån in i My Trainz (sista bilden).

Det ser verkligen ut som om N3v blandat ihop äpplen och päron. Smaklig spis.

Nisse

lan 2018-08-18 16:07

Ja, humor saknas inte "down under", eller ett genuint intresse för antikviteter.
Undrar om vi snart blir erbjudna Trainz Ultimate Collection om vi prenummererar på ett nytt "Newsletter".

lan 2018-08-22 12:44

Är TRS2019 slutet ???
 
Man undrar, när N3V nu manglar ut utskick om att en pre-release kommer, som väl knappast är färdig och väl kommer att kosta Aus$ ? Har sett mången konkurs förberedas på detta sätt i ett försök att få in lite pengar i sista stund.

Hoppas jag har fel !

korvtiger 2018-08-22 17:34

Vad har hänt Lan, du brukar väl vara framtidsoptimist? ;)

TANE släpptes för nästan 4 år sedan, så det är hög tid för en uppföljare. N3V tjänar ju inga pengar på att sitta och bugfixa och utveckla patcher till TANE, även om det lär komma ytterligare minst en patch innan de flyttar över allt fokus till TRS19. Denna pre-release är väl framförallt gjord för att få in mer beta-testmaterial i form av buggrapporter, samt ge utvecklare och byggare chansen att uppdatera/bygga saker för den nya standarden med PBR. Självklart kommer pre-releasen inte att fungera optimalt, då den fortfarande är under utveckling! Vill man ha en stabil, färdig simulator får man vänta tills den stora releasen mot slutet av året.

Och klart de skickar ut massor av information och reklam om en ny release, hur skall folk annars veta att den finns ute?

Idag gör man på detta sättet med programvara. Anledningen är att dagens människor inte klarar av att sitta och vänta ett par månader på att få något utan skall ha allt NU. Svaret på detta blir att släppa alpha/beta/pre-release/whatever-utgåvor av produkterna, även om de inte är helt stabila. Företagen tjänar ju också på det, genom att få gratis testning av produkten i form av buggrapporter. Det är så modern programvaruutveckling fungerar.

----

Kan för övrigt tillägga att pre-releasen släpps den 22 Augusti... Australiensisk tid. Alltså klockan 6 imorgon bitti, den 23:e, svensk tid, ifall det är någon som sitter och väntar. :rolleyes:

lan 2018-08-23 10:52

Nej, jag har blivit superpessimist, och det som kom idag kostar 70$ som jag inte tänker lägga på nåt halvfärdigt :mad:

korvtiger 2018-08-23 11:20

Klart man inte vill ha något halvfärdigt. Köper man pre-releasen så får man gratis uppdatera till den officiella första versionen när den släpps. Så egentligen betalar du bara förskott på den färdiga versionen, men får en "beta"/pre-release på köpet om du vill se det åt andra hållet.

lan 2018-08-23 11:23

Ja, men bara om man benhårt litar på att den blir färdig innan Ragnarök!

benkegbg 2018-08-25 19:36

Hejsan!
Har tittat på TRS19-releasen och det ser verkligen läckert ut.
Men, personligen måste jag vänta tills jag köpt en ny dator då jag olyckligt förstört min nuvarande. Skulle fixa en sak och råkade bryta av förbindelsen tangentbord-moderkort. Datorn är således helt obrukbar just nu. Det var lite off-topic.
Jag tror mycket på TRS19 och har stora förväntningar. Ska se till att min kommande julklapp (datorn, alltså) ska vara av typ Gaming Laptop med kraftiga grejor i sig. Detta för att vara säker på att grafikkortet fyller ut vad spelet kräver så att upplevelsen blir 100 procentig.
Sedan återstår att se om mitt kära Bensland från TANE också går att bygga färdigt där. I så fall kan ni se fram emot en release från mig i Download-sektionen. Hoppas nämligen att kunna ge er banan i julklapp.

Hälsningar

CGD 2018-08-26 14:19

Jag började med Trainz 2004 och tycker bara de har blivit sämre. Mycket snyggare att se (Börjar likna de andra tågspelen) men krångligare att köra tåg. Tidigare så slapp jag låsta växlar vilket jag tycker krånglar till det om man har en bana med mycket växlar. Tidigare kunde man även köra flera ånglok som ett. Köra två fungerar ju bara inte.
Men ändå så hade jag gärna skaffat 2019 men då får jag dataproblem och köpa en ny dator bara för Trainz blir nog lite dyrt. Eller kanske mycket.

korvtiger 2018-08-26 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 312313)
...
Men, personligen måste jag vänta tills jag köpt en ny dator då jag olyckligt förstört min nuvarande. Skulle fixa en sak och råkade bryta av förbindelsen tangentbord-moderkort. Datorn är således helt obrukbar just nu. Det var lite off-topic.
...

Förbindelsen? Är detta alltså tangentbordskontakten (en lila kontakt med runt huvud)? I sådana fall borde du väl kunna lösa det genom att köpa ett (trådlöst) tangentbord som kopplas in med USB?

Citat:

Ursprungligen postat av CGD (Inlägg 312314)
Tidigare så slapp jag låsta växlar vilket jag tycker krånglar till det om man har en bana med mycket växlar. Tidigare kunde man även köra flera ånglok som ett. Köra två fungerar ju bara inte.

Växlarna låser väl sig när man rör sig mot en växel och är så pass nära att man inte bedöms kunna stanna före växeln. Detta är för att AI-förare inte ska kunna lägga om växlar rakt framför näsan på en.
Att köra flera kopplade ånglok fungerar, men det blir mycket jobb. Varje lok måste styras för sig, så man får hoppa mycket fram och tillbaka mellan dem. Absolut görbart, men lite klurigt! Personligen föredrar jag att ha det som nu, när loken är separata. Jag antar att det underlättar för multi-player spel också, då man kan köra var sitt lok.

benkegbg 2018-08-26 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 312316)
Förbindelsen? Är detta alltså tangentbordskontakten (en lila kontakt med runt huvud)? I sådana fall borde du väl kunna lösa det genom att köpa ett (trådlöst) tangentbord som kopplas in med USB?


Nej, ingen liten kontakt. Det är en tunn, bred, kabel där jag trodde man bara skulle dra ut kontakten från moderkortet, men det sket sig. Kontakten blev kvar och jag fick bara den platta, tunna, breda sladden i handen.
Att ansluta ett externt tangentbord är en idé som tål att provas. Förhoppningsvis kanske datorn startar och accepterar det nya tangentbordet. Jag måste ju på något vis knappa in min PIN-kod för att komma in.
Men jag tror det är kört. Jag måste ju på något vis ändra i BIOS så att datorn startar upp från det nya tangentbordet? Och bara det - att över huvud taget kommunicera med datorn går ju inte utan att knappa på något tangentbord......

vovven47 2018-08-27 03:22

Jag har köpt TRS2019 "Early access" för 69.99 USD utan att tveka.

Förutom förbättrad grafik så får man ju också "Clutter" att leka med. Under tidigare Beta testning
gjorde jag lite experiment med att blanda lite olika mönster som fanns i en meny. Kul då stenar,gräs m.m.
nu höjer sig över själva marken när man målar ut sin egenutvecklade skapelse.

Turfx (NVidia feature) testades också men jag hade svårt att greppa detta, men N3v har lovat att
ge ut en bättre dokumentation härom.

Målet blir att göra om HNJ DEM banan med ovan egenskaper, liksom byta ut räls, träd och......
Lär väl ta sin tid.......

Nils Blid 2018-08-27 11:59

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 312294)
Nej, jag har blivit superpessimist, och det som kom idag kostar 70$ som jag inte tänker lägga på nåt halvfärdigt :mad:

Jag vet inte vad du, LAn fått dom 70 dollarna ifrån. N3v uppger att Ts19 med allt kostar 1.500 kronor per år (149.99 dollar). Då är två månader gratis. Fullt pris blir då cirkus 1.800 kronor. Vad slutprodukten kommer att kosta vet vi inte.

Men viktigt är; detta är en årskostnad för en inte färdig produkt.

Med tanke på eventuella förseningar väljer jag ett års abonnemang. Det är dom siffrorna jag räknat på. Dyrt i längden kan man tycka. Men utvecklingskostnaden har nog varit väldigt hög - även om N3v haft mycket gratishjälp.

Nisse

lan 2018-08-27 13:34

OK då, 1500 kr för nåt halvfärdigt som förmodligen kräver ny superdator för att funka fullt ut.

No thank you! Jag har annat att lägga min lilla pension på !!!

Totte 2018-08-27 17:00

Oj, vad dyrt! Min pension tryter. Tur att jag har RW TS2018.

korvtiger 2018-08-27 17:37

Snälla kolla upp saker innan ni börjar totalsåga allt! Låter det vettigt att betala 1500:- om året för att spela en betaversion av ett spel utan att få tillgång till fullversionen när den släpps? Nej! Då måste det ligga någonting mer i det.

Så det finns tre sätt att köpa TRS19 på:
1. Betala månadsvis 14.99 AUS.
2. Betala årsvis 149.99 AUS. (ca kostnaden för 10 månader = få två månader gratis)
3. Betala för spelet en gång (DVD eller digital download), precis som vi alltid har gjort för 69.99 AUS.

Det sista alternativet är alltså att man köper spelet (DVD eller digital download) en gång och får spela det hur länge man vill, precis som med vilket spel som helst och som med alla tidigare versioner av Trainz. Inga konstigheter!

De två tidigare alternativen är nya och innebär att man får early-access och tillgång till pre-releasen av TRS19 redan nu, men också att man får uppdatera till den officiella versionen direkt när den släpps. Men det innebär också att man får en hel massor extra saker varje månad. Det handlar om att man gratis får ladda ned vissa payware-produkter och payware-banor, samt att man får rabatt i shopen. Man får dessutom tillgång till alla uppdaterade features som kommer att komma till TRS19, tidigare än de som väljer alternativ 3. Läs mer: http://trs19.trainzportal.com/

För de som inte är intresserade av utländska lok och vagnar så är väl de första två alternativen inte av intresse, då de inte lär släppa några svenska fordon, så då köper man spelet helt enkelt som vanligt. Man betalar 69.99 AUS en gång och spelar sitt spel, får sina Service Pack uppdateringar som förut, bara att man får nya features någon månad senare än de som betalar månads- eller årsvis.

benkegbg 2018-08-27 17:59

1 bifogad(e) fil(er)
Det är nog det här som Korvtiger menar. Man får scrolla rätt långt ner på sidan för att hitta det.

lan 2018-08-27 18:18

Tack Korvtiger och Benkegbg för att leda oss gamla "griniga" gubbar på rätt spår.
Jag visste att jag sett 70$-alternativet nånstans.
Jag och Nisse skall nog vara mer restriktiva med våra "sågningar"!!!
70$ kan jag nog undvara för detta underbara spel.

Förlåt oss för våra synder! Trainz forever!

vovven47 2018-08-28 04:57

2 bifogad(e) fil(er)
Här följer 2 bilder med de nya egenskaperna, TurfX och clutter.
Lägg märke till det höga gräset som vajar med vinden.
Den andra bilden visar hur stenar och gräs höjer sig över marken.
N3v har skapat små öar av tänkta scenarion (15-tal) i en exempel route där jag visar 2 av dem.

lan 2018-08-29 18:22

Glädjande ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... lyckades installera och flytta TRS19 från C: (98 GB halvfull SSD) till D: (1TB disk)
och nu fungerar Sb-loket och vagnar utan röda löss och kopplar som dom skall :applad:

Tjatte 2018-08-30 17:58

hej
 
jag kommer inte spela betan jag väntar till spelet kommer

lan 2018-08-30 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Tjatte (Inlägg 312353)
jag kommer inte spela betan jag väntar till spelet kommer

Det har ju kommit !!!!

Tjatte 2018-08-30 22:10

hej
 
var köper jag spelet då ?

korvtiger 2018-08-30 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 312354)
Det har ju kommit !!!!

Pre-releasen (betan) har släppts ja. Den officiella versionen kommer senare i höst/vinter.

CGD 2018-08-31 20:44

Jag har sett den film som N3V länkar till i sitt senaste mejl. Visst det ser bra ut men om jag jämför med hur det ser ut hos Train Sim World så har Trainz en lång väg kvar. Mycket lång!
Om det nu kan finnas andra fördelar med Trainz kanske det finns några här som har bägge spelen och kan skriva något om det.

korvtiger 2018-09-01 03:22

Utan att ha provat Train Sim World så skulle jag vilja säga att det finns en tydlig punkt där Trainz/TRS19 är starkare. Det finns betydligt mer svenskt material till Trainz än till TSW. Dock så kan moderna fordon vara av högre kvalitet i TSW (RC-lok? X2?), då vi saknar flitiga byggare som har intresse av att bygga högdetaljerade modeller av moderna svenska fordon för Trainz.

Nils Blid 2018-09-04 13:56

3 bifogad(e) fil(er)
Gringubbe är jag fortfarande sedan jag installerat TRS 19 och lagt in den kompletta Nynäsbanan . Det var ingen vacker syn när jag öppnade banan; all marktextur väck!

Tittar man bakom det grådassiga så ser man att TRS 19 accepterar Lans produktion av högklassiska svenska objekt. I TANE har vi haft stora problem med Skogsdungar. Det är löst i TANE och därmed, glädjande, även i TRS 19. Skulle tro att den saken är därmed ur världen.

Marktexturen är ett stor problem för mig – ser ingen omedelbar lösning. Som jämförelse bifogas två bilder från Nynäsbanan; den färgrika TANE, den ”grå” TRS 19. Det fin ns en sak till: ITANE-bilden upptill till höger skymtar en bit baseboards. Jämför den lilla biten med den stora TRS 19-bilden. Detta måste lösas på något sätt.

Bifogar också mina TRS 19-inställningar som bygger på N3v:s rekommenderande. Min CPU: Intel Core i5 3.5 GHz. Grafik: Nividia GTX 980.

Nisse

korvtiger 2018-09-04 23:55

Det ser ut som att du saknar vissa texturer. Kontrollera att du inte har missing dependencies på banan.

lan 2018-09-05 11:07

Ett gyllene tillfälle att studera TurfFX, finns som tutor via TrainzWiki !

RobertE 2018-09-05 12:14

En sak jag hade hoppats på. Är att man kan stänga av lok så dom inte står och bullrar. Specielt om det är många på samma ställe.
Jag har tittat på Youtube och det ser mörk ut.

vovven47 2018-09-06 03:58

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 312393)
En sak jag hade hoppats på. Är att man kan stänga av lok så dom inte står och bullrar. Specielt om det är många på samma ställe.
Jag har tittat på Youtube och det ser mörk ut.

Jag la in start/stop funktion till vissa diesel fordon för länge sen.
Tog en snabb check på min hemsida, som har förpassats till de sälla jaktmarkerna,
men fortfarande finns där fordon till TS12 och äldre årgångar.

Vissa som sagt med start/stop funktion såsom:


V3:
http://www.mediafire.com/file/7e2a5p...03_20.rar/file

T41:
http://www.mediafire.com/file/lugyz9...Motor.rar/file

YBo6:
http://www.mediafire.com/file/nix5ot...Motor.rar/file

Testade för skojs skull V3 under TANE och loket fungerade!

Har för mig att jag också implementerade detta på T21 och T43. Får väl kolla.

Man startar/stoppar maskinen genom att högertrycka loket i Driver mode och välja "View details"
och sedan bocka av/på "Starta Motor"

Alternativ är tangentbords kombinationen "alt-x". P.s.s mina ånglok.

Observera dock att originalet av ovan lok MÅSTE finnas i er TRAINS version innan ni laddar ned nåt av de 3 alternativen.


Har faktiskt återupptagit detta projekt till mina HNJ DEVA och lokomotor lok,
men bara med "alt-x" funktionen och AI kommando.
Gäller också HNJ HC-bussar och Snabbvagnen........

RobertE 2018-09-06 10:10

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 312394)
Jag la in start/stop funktion till vissa diesel fordon för länge sen.
Tog en snabb check på min hemsida, som har förpassats till de sälla jaktmarkerna,
men fortfarande finns där fordon till TS12 och äldre årgångar.

Vissa som sagt med start/stop funktion såsom:


V3:
http://www.mediafire.com/file/7e2a5p...03_20.rar/file

T41:
http://www.mediafire.com/file/lugyz9...Motor.rar/file

YBo6:
http://www.mediafire.com/file/nix5ot...Motor.rar/file

Testade för skojs skull V3 under TANE och loket fungerade!

Har för mig att jag också implementerade detta på T21 och T43. Får väl kolla.

Man startar/stoppar maskinen genom att högertrycka loket i Driver mode och välja "View details"
och sedan bocka av/på "Starta Motor"

Alternativ är tangentbords kombinationen "alt-x". P.s.s mina ånglok.

Observera dock att originalet av ovan lok MÅSTE finnas i er TRAINS version innan ni laddar ned nåt av de 3 alternativen.


Har faktiskt återupptagit detta projekt till mina HNJ DEVA och lokomotor lok,
men bara med "alt-x" funktionen och AI kommando.
Gäller också HNJ HC-bussar och Snabbvagnen........

Funkar det på ellokomotiven? ;)

Nils Blid 2018-09-06 15:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 312390)
Det ser ut som att du saknar vissa texturer. Kontrollera att du inte har missing dependencies på banan.

Har fört över allt jag har i TANE SP3 till TRS 19 - också marktexturen. Några av texturerna godtogs av TRS 19 sedan jag kört download assets för assets. Märkligt; dom här objekten finns inte i DLC. Varifrån hämtas de?

De gula gridlinjerna är besvärliga att få bort. Ligger de nära spåret (se bilden) och man lyckas gömma gulingarna un der en marktextur lägger sig denna ovanpå spåret - vilket i sin tur måste åtgärdas. En bug?

Nisse

vovven47 2018-09-07 04:48

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 312395)
Funkar det på ellokomotiven? ;)

För några år sedan hjälpte jag en spanjor eller var det en italienare att
lägga in stop/start på el-lok via pantografen
Pantograf upp= motor på.
Pantograf ned= motor av.

Gjorde en generell lösning så nog tror jag att det fungerar även på andra el-lok.
Här är en länk till min modifikation av el-loket LM3D:

http://www.mediafire.com/file/2hs23b...e_252.rar/file

Är ingen expert på el-lok men finns inte den typen också i Sverige?

Observera att original loket måste redan finnas i din Trainz databas.
Om ni inte har loket så kommer övriga assets här:
http://www.mediafire.com/file/xhwcnz...09_07.cdp/file

Testade loket och det fungerade under TRS2019!

Vilket härligt ljud från loket!!!

Jag kan ju som ett litet test välja ut ett svenskt el-lok och se vad det innebär i möda??

blomsson 2018-09-28 18:06

Track Circuit Detector/Insulator?
 
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!

Finns det, som i T:ANE kallades för Track Circuit Detector/Insulator, kvar i TRS19?
Om det finns kvar vet ni om det fungerar på ett liknande vis?
Om det inte finns kvar är det ersatt av något annat i så fall?

Objekten är de som finns att välja på i den gröna rutan på bilden nedan:
Bifogad fil 76909

Så här ser det ut i spelet när propertyrutan är framme:
Bifogad fil 76910

"T" representerar "Insulator" objektet.
"Korset" representerar "Detector" objektet.

mvh
Håkan

Nils Blid 2018-09-28 23:53

Vad har man för nytta av den här grejen?

Nisse


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009