Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Ruttsläpp (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33598)

Totte 2012-12-01 20:43

Ruttsläpp
 
Hej!
Hur gör jag för att undvika massa nerladdningar, släppa ut min rutt?
Boandes svar är från tråden "Nytt ruttprojekt".
Citat:

Ursprungligen postat av boande (Inlägg 270820)
Din "fiktiva" bana ser bra ut! Jag hoppas bara att det inte blir alltför många extra nerladdningar som behövs för att få den att fungera!


Marcus Gustavsson 2012-12-01 21:17

Du bygger allt själv så att du har upphovsrätten på alla objekten..
Annars är det inte mer än att sitta och maila varenda person som har upphovsrätt på sakerna du använder och fråga om du får bifoga till din rutt när du släpper den för ned laddning.

bönan 2012-12-01 21:41

Förstår inte varför det ska vara så svårt att få skicka med andras objekt. Det har aldrig varit något problem med MSTS, bygger man objekt är man väl med på att någon använder dom i sina rutter också...:confused:

Totte 2012-12-01 21:44

Så det betyder att jag inte får släppa ut rutten trots den är gratis. Är det inte så "ge och ta emot" längre?
Jag har använt många andras objekt till ruttbygget.
Man kunde släppa ut MSTS-rutt utan problem.

Marcus Gustavsson 2012-12-01 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 270829)
Så det betyder att jag inte får släppa ut rutten trots den är gratis. Är det inte så "ge och ta emot" längre?
Jag har använt många andras objekt till ruttbygget.
Man kunde släppa ut MSTS-rutt utan problem.

Du kan ge ut din rutt bäst du vill, där emot har du ej rätten att dela objekten som krävs utan skaparens tillstånd.
Lättaste sättet att kringgå det är genom att länka direkt till objektet där du laddade ner det.
Annars är det som sagt bara att maila skaparen och fråga snällt, så vidare personen i fråga dikterat i sin 'Read Me' att objektet får delas fritt.
Så regelverket är det samma som för rullande material och rutter när det gäller objekt.

Totte 2012-12-01 22:04

De flesta objekten är ju släppta att hämta, så det behöver man inte be om tillstånd. Det blir en hel del massor av adminstrativa jobb i onödan, och risken blir ju att man lägger av.:tumner:
De släppta objekten är till för att användas till ruttbyggen, eller hur?

Totte 2012-12-01 22:21

En annan sak, det är om ommålningar av andras objekter då ska man be skaparen om lov.
Jag bygger rutten för det är kul och släpper gärna ut gratis.
Det är stor skillnad att ta betalt, det vore att stjäla andras objekt till försäljning.

Marcus Gustavsson 2012-12-01 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 270831)
De flesta objekten är ju släppta att hämta, så det behöver man inte be om tillstånd. Det blir en hel del massor av adminstrativa jobb i onödan, och risken blir ju att man lägger av.:tumner:
De släppta objekten är till för att användas till ruttbyggen, eller hur?

Läs vad kreatörerna säger.
En del säger att om man målar om eller ändrar så ska man be om tillstånd, medan andra säger att man ska ha tillstånd hela tiden.
Oftast väljer ju också kreatörerna vilka sidor dom laddar upp sina saker på för att tillgången ska vara lättillgänglig, så sim Uktrainsim eller Rail-sim.de
Det går inte att säga på rak arm att du får inte gör det och du får inte göra så.
Men generellt sett så är reglerna som sådana att man inte får dela utan tillstånd, det har att göra med att personerna ska få det beröm för mödan dom förtjänar, för annars kanske dom slutar?

Totte 2012-12-01 23:03

Då behåller jag rutten!!
Kommer aldrig att släppa den!

Totte 2012-12-01 23:25

Alla objekter är inte mina och det är tusentals. Måste man då fråga varenda en? RW:tumner::tumner::tumner:

coffiehans 2012-12-02 07:58

Hej.
Bra skrivet Totte.
Jag undrar bara om man laddar ner en sak här på forumet,
ja då har man ju lagt ut det för att andra ska kunna använda det.
då ska man ju inte behöva maila alla för att släppa en rutt.
Så jag tycker du gör alldeles rätt Totte. Fast det är synd att man
inte kan köra på såna rutter som andra har gjort. Det finns ju kanske
mer än jag som inte kan bygga rutter. Spåren kan man dra tack vare
Dem-Kartor men sen är det ju Landskap det är åtminstånde jag helt
borta på.

M.V.H
H-E Hedström

Pierre 2012-12-02 09:34

Detta med objekten är så jäkla knäppt! Jag tycker att släpper man ett objekt, så är det väl för andra ska kunna använda det? Annars kan dom ju ge f*n i att släppa det!

Men var det inte likadant i MSTS, men att det många gånger stod i readme hur/om man fick använda objektet i sin rutt!? Vet iallafall att jag maila väldigt många och att det är ett rent helvete, då det lätt blir hundratals/tusentals objekt i en rutt.

Visst kan man hänvisa dit där objekten är och man kan ladda ner dom. Men då blir det ett en pest för dom som ska ladda ner rutten istället. Inget skoj att ladda ner och installera objekt ett och ett i tusental! Detta alternativ kan göra att många skippar rutten (vilket jag gjort med flera rutter), då det blir för jobbigt...

bönan 2012-12-02 10:12

Gällande MSTS står det i stort sett alltid i readme:n till objekten att det är fritt att skicka med objekten i en freeware-rutt. Tror aldrig att jag har sett något annat...

boande 2012-12-02 12:49

Nya rutter med många nedladningar
 
Själv har jag undvikit att ladda ner rutter eller scenarion som man måste ladda ner från många olika platser. Det är heller inte alltid man får en förteckning på vad som är nödvändigt att ladda ner för att det ska fungera. Håller med tidigare inlägg att detta är ett dåligt sätt. På sikt kommer det att bli omöjligt att använda andras rutter om de inte själva konstruerat allt.

KMW 2012-12-02 15:23

Förstår inte alls de upprörda känslorna? Reglerna är precis desamma i RailWorks som i MSTS.
Kontrollera vad som står i readme-filen till objekt som du vill använda.
Där bör framgå om man får skicka med objekten tillsammans med rutten eller
om slutanvändarna själva behöver ladda hem sakerna från någon utpekad webb-sida.
RailWorks är t.o.m. lite bättre eftersom rutten fortfarande fungerar även om det skulle saknas objekt, blir bara lite tomt på vissa ställen eventuellt.

Att man som objekttillverkare inte vill få sina saker medskickade med rutter kan ha flera skäl och inte bara det egna egot.
Skickas det med i rutter har man snart flera olika versioner ute och helt plötsligt får folk en äldre version installerad när de plockade hem en rutt.
Snart kommer då klagomål och önskemål om support för att det är något problem med den gamla version som följde med en rutt.

Bästa vore väl om man kunde samla tillbehören i färre och större nedladdningar som då blir något av standardnedladdningar som flera rutter använder.
Jag kan mycket väl tänka mig att donera vad jag gjort till ett sådant större paket med svenska grejor.
Problemet med ett sådant paket är dock att någon ska koordinera det och hålla innehållet uppdaterat när olika objekttillverkare kommer med nya saker.
Jag höll på i flera år med XTracks till MSTS och trots att det bara handlar om räls så tog det en hel del tid.


gubben50 2012-12-02 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 270850)
Detta med objekten är så jäkla knäppt! Jag tycker att släpper man ett objekt, så är det väl för andra ska kunna använda det? Annars kan dom ju ge f*n i att släppa det!

Men var det inte likadant i MSTS, men att det många gånger stod i readme hur/om man fick använda objektet i sin rutt!? Vet iallafall att jag maila väldigt många och att det är ett rent helvete, då det lätt blir hundratals/tusentals objekt i en rutt.

Visst kan man hänvisa dit där objekten är och man kan ladda ner dom. Men då blir det ett en pest för dom som ska ladda ner rutten istället. Inget skoj att ladda ner och installera objekt ett och ett i tusental! Detta alternativ kan göra att många skippar rutten (vilket jag gjort med flera rutter), då det blir för jobbigt...


Hej håller med dig, om nu inte vill dela med sig av sina grejor så kan man ju låta bli att lägga ut dom för nedladdning om nu vill behålla dom för sig själv

/John

Totte 2012-12-02 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 270868)
Hej håller med dig, om nu inte vill dela med sig av sina grejor så kan man ju låta bli att lägga ut dom för nedladdning om nu vill behålla dom för sig själv

/John

Bra skrivet, gubben lilla!:tumupp:

Totte 2012-12-02 16:17

Blir inte objektbyggare glada om ruttbyggaren använder dem?

gubben50 2012-12-02 17:27

Hej igen jag tror inte dom säger så mycket om du skicka med deras object så länge du inte ändra nått, om nu det skulle va så att man inte få skicka med deras object som dom har lagt upp för nerladdning här på forumet få väl skylla säg själva om dom har lagt det på download

/John

Mawkish 2012-12-02 18:56

Jag förstår inte varför detta ens är något att diskutera? Som objektbyggare(eller före detta byggare i vilket fall) så är det ett måste att ha versionskontroll om någon som helst support på det man har släppt skall fungera.

Om alla skulle inkludera objekt vid ruttbyggen så kastas allt detta ut genom fönstret när flera olika versioner av objekten kan vara i omlopp med olika rutter, är det då fel på just den rutten eller objektet i sig?

Detta extra lager av komplikationer är inget jag skulle ha orkat med i vilket fall. Är det verkligen så svårt att hålla koll på vilka objekt man använder på rutten? Dels så bockas ju alla utvecklarnas kataloger för innan man kan välja objektet i editorn och dels finns ju RWTools med vilket det är lätt att kolla i efterhand vad man har använt och sedan göra en lista på det som används i rutten med länkar till objekten.

Argumentationen i vissa svar i tråden är rent löjeväckande...alla verkar vara överens om att det som kostar får man inte inkludera hur som helst(eller ska vi tumma på detta med?) men de som släpper objekt gratis får skylla sig
själva när det ligger i download tråden eller helt enkelt ge fan i att dela med sig alls. Otroligt korkat resonemang....
Visst vill de som bygger att andra ska använda objekten men vi(i vilket fall jag) vill ha kontroll över att de som använder objekten har den senaste versionen så att jag på ett enkelt sätt kan lösa eventuella problem utan att testa objekten på x antal olika rutter för x antal olika fall. Är detta för mycket begärt?

/En f.d. egoistik(tydligen) objektbyggare

Totte 2012-12-02 20:16

Jaha, jag har uppfattat er så att jag inte får släppa ut min rutt utan att fråga objektskaparna.
Nu frågar jag er, objektskaparna, kan jag släppa rutten eller inte?
Svara bara ja eller nej.

Jag orkar inte hålla på att kontakta skaparna om lov, det är för jobbigt för mig.

Marcus Gustavsson 2012-12-02 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 270888)
Jaha, jag har uppfattat er så att jag inte får släppa ut min rutt utan att fråga objektskaparna.
Nu frågar jag er, objektskaparna, kan jag släppa rutten eller inte?
Svara bara ja eller nej.

Jag orkar inte hålla på att kontakta skaparna om lov, det är för jobbigt för mig.

Tro inte för en sekund att du kommer få ett svar från alla som har upphovsrätten på objekten du använder dig av..
För sanningen är den att andelen personer som tar del av det svenska RW forumet är oerhört liten..

Mitt bästa råd till dig är att du kontaktar någon annan som gjort en riktigt stor bana och hör dig för med dom hur dom gick till väga.

Annars får du väll helt enkelt ta en enkla vägen ut och skita i det, men om alla skulle göra det så skulle det svenska RW forumet icke existera.

melin1971 2012-12-02 20:43

smidigat om du inte släpper rutten. varit de här tjafset hur många år som helst. eller släpp de som torret...och fullständigt skit i alla åsikter. Hade jag gjort. nu är inte jag varken rutt byggare eller objekt tillverkarde..utan användare. men jag har slutat ladda ner rutter pga av detta tjafts vareviga gång. och hämta saker över hela nätet. Sen versioner som är gamla..folk som har slutat att uppdatera sina sidor och bara försvunnit...finns nog inget annat spel som jag känner till de är såna här strul. jo...trainz ...verkar gå troll i tåg spel. alla andra spel funkar mods mm utan som helst problem. utan nån skriker...har du bett om lov att använda de ljuset mm....

de flesta är glada att folk använder gjrejorna de har gjort...utan i denna värld av tåg...helst ska de vara skriftligt tillstånd... :D

Totte 2012-12-02 21:01

________________________________Slut.

KMW 2012-12-02 21:34

Släppa rutten har du fullständig rätt att göra utan att fråga någon annan om lov.
Inkludera andras grejor i den fil som du gör tillgänglig har du INTE rätt att göra utan lov från de personer som gjort sakerna.
Detta lov kan du få antingen genom att det står i readme-filen till objektet eller genom att höra med den som skapat objektet.
Detta är INTE tjafs och oresonlighet utan samma ordning som även gäller inom MSTS.

Ett tungt vägande skäl till att objekt-byggare inte vill att saker packas med rutter är det som både jag och Mawkish försökt förklara men som inte verkar gå fram.
Rutter som inkluderar äldre versioner av saker ställer till massor med problem när någon laddar ned en gammal rutt och installerar den.
Helt plötsligt är det saker som inte fungerar som de ska i andra rutter för den nygamla rutten man senast installerade skrev över ett antal objekt som även användes i andra rutter.
Det kan vara texturer som inte längre blir rätt eller script som inte längre fungerar då någon gammal version smyger sig in.
Och vem tror ni blir ställd ansvarig för det? Inte är det den som byggde rutt B och inkluderade objekten där som sedan fick rutt A att fungera konstigt.
Jag har spenderat åtskilliga timmar med att hjälpa folk världen över sedan de fått problem i MSTS med rutter som jag aldrig hört talas om därför att någon ruttbyggare
tyckte att det gör väl inget om 'jag' inkluderar lite extra saker med min rutt så användarna slipper ladda ned det separat.
Jag hade t.o.m. en lista med vilka rutter som fungerade ihop med vilken version av XTracks och inte samt vilka rutter som krävde specialare för att alls fungera.

Tar ett exempel, om ni inkluderar det svenska signalsystemet som jag och inte minst News tagit fram kan vi säga adjö till att få det att fungera ordentligt.
Folk kommer att ladda ned någon äldre rutt B och helt plötsligt har de gamla signaler som det är konstaterade fel på.
Felet märks inte i rutt B som användaren glad i hågen testar men sedan när han går tillbaka till rutt A som körts sedan tidigare så blir det vajsing på signalerna i den.
Nu kommer då klagomålet på signalerna och på rutt A som inte fungerar fast felet är installationen av rutt B som inkluderar gamla signaler och skriver över de nyare bättre fungerande signalerna.
(jo jag vet att det finns konstaterade problem med signalerna i nuvarande version, inte minst vägsignalerna, men vi är underbemmanade på jobbet och jag hinner inte med utveckling i RW tills det är löst)


Andreas13 2012-12-02 21:42

Mina grejor får ni i alla fall inkludera med era banor för att om jag inte ville det så skulle jag inte lagt upp dom här på forumet. Jag gör dom ju för att det ska bli verkligare och roligare svenska banor.
Det jag vill är att om någon vill måla om mina grejor och lägga ut det för download ska den kontakta mig först och fråga.

Marcus Gustavsson 2012-12-02 22:16

Det hoppas till allt för många slutsatser i detta forumet, i slutändan så är det upphovsrättsmanen som har beslutande rätten, säger han att det inte är tillåtet för er att distribuera hans material, då har ni inte det heller, där emot har ni fortfarande rättigheten att använda det och hänvisa till det.

För vad som målas upp i alla irrationella argument är att vi som faktiskt bemödar oss med att skapa objekt är själviska som har upphovsrätt på vårat material, men vad som förbises är alla timmars som spenderas med sökande efter material, konstruktion och arbete med att bara få skiten att fungera, så att ni som bygger rutterna ska kunna använda det.

Vad som i slutändan kommer att ske när denna debatten upprepas gång på gång är att folk som bygger rutter lägger av för att det blir bökigt, och dom som bygger hus, vagnar och lok, dom skiter i att dela med sig.

Personligen så lämnar jag ingen garanti på att något jag bygger kommer ut till allmänheten, det av många skäl.
För i slutändan så är detta en hobby, jag bygger för att jag tycker att det är kul, tycker man inte att ens hobby är rolig att syssla med, då är det dags att finna en ny.

bönan 2012-12-02 22:29

Och då kan man väl inflika att systemet i RW/Trains är tekniskt sett ganska dumt. Dvs att objekt finns installerade i simulatorn och inte i varje rutt. Det är en klar fördel med MSTS, där ingen rutt påverkar en annan på något sätt...

Alexander_A 2012-12-02 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 270904)
Och då kan man väl inflika att systemet i RW/Trains är tekniskt sett ganska dumt. Dvs att objekt finns installerade i simulatorn och inte i varje rutt. Det är en klar fördel med MSTS, där ingen rutt påverkar en annan på något sätt...

På så vis, ja. Men om objekten skulle installeras till varje rutt hade det inneburit att rw hade tagit avsevärt mycket mer plats på hårddisken. kan också tillägga att 3D-filer, textures m.m. (generellt) är större i RW än msts. Så tvärtemot dig tycker jag inte systemet med ett gemensamt "lagring" av assets är dumt, men det är ju vilket man föredrar. (Ursäktar för OT)

Totte 2012-12-02 23:14

Assets jag har är på 13.5 GB. Och Content 2.8 GB. Finns det möjlighet att på nå´t sätt plocka objekt från Assets till rutten? Via RW-Tools?

gubben50 2012-12-02 23:46

Hej igen då kan man ju fråga sig vad det är för mening med att göra saker till tåg simulatorer och sen lägga ut dom för nerladdning,och sen inte få skicka med det vidare då kan man ju lägga ner allt

/John

Marcus Gustavsson 2012-12-03 00:01

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 270908)
Hej igen då kan man ju fråga sig vad det är för mening med att göra saker till tåg simulatorer och sen lägga ut dom för nerladdning,och sen inte få skicka med det vidare då kan man ju lägga ner allt

/John

hur ska någon hålla reda på vem som gjort materialet när systemet ser ut som så?
Om alla bara skickar vidare finns det i slutändan ingen möjlighet att hålla reda på vart materialet faktiskt kommer ifrån från början, så hur ska folk då kunna få hjälp om något krånglar? vem har då ansvaret för att sakerna fungerar?

Ett system där alla bara delade alla filer bäst dom ville, utan någon garanti för funktion eller kvalité skulle skapa kaos och förvirring, ingen skulle ha reda på hur det fungerar, då finns det inte heller någon som kan åtgärda det när det inte fungerar.

Och en tågsimulator full med en massa vackra banor med objekt som är skräp, är inte mer än just skräp.

gubben50 2012-12-03 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 270909)
hur ska någon hålla reda på vem som gjort materialet när systemet ser ut som så?
Om alla bara skickar vidare finns det i slutändan ingen möjlighet att hålla reda på vart materialet faktiskt kommer ifrån från början, så hur ska folk då kunna få hjälp om något krånglar? vem har då ansvaret för att sakerna fungerar?

Ett system där alla bara delade alla filer bäst dom ville, utan någon garanti för funktion eller kvalité skulle skapa kaos och förvirring, ingen skulle ha reda på hur det fungerar, då finns det inte heller någon som kan åtgärda det när det inte fungerar.

Och en tågsimulator full med en massa vackra banor med objekt som är skräp, är inte mer än just skräp.

Då tycker jag man ska testa så det fungera innan man lägger upp det för nerladdning , det ungefär om man har köpt 1 liter mjölk i en affär under sommaren och åker runt en stund i värmen och mjölken är sur när du kommer hem vem ska man skylla på då ?

/John

Marcus Gustavsson 2012-12-03 00:42

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 270910)
Då tycker jag man ska testa så det fungera innan man lägger upp det för nerladdning , det ungefär om man har köpt 1 liter mjölk i en affär under sommaren och åker runt en stund i värmen och mjölken är sur när du kommer hem vem ska man skylla på då ?

/John

Spelar ingen roll hur mycket du testar något, det kan jag säga dig redan nu, för du kommer alltid råka ut för att det finns situationer där sakerna ändå inte fungerar som det ska, till exempel, du kombinerar ett signalpack med signaler som inte är gjorda för att passa med några andra, så stör dom ut varandra.

Beta-testning fungerar bara till en viss gräns, men förr eller senare måste man släppa sakerna, först när allmänheten fått tillgång till sakerna kan alla fel hittas.

Och framför allt så ska faktiskt dom som lägger ner all tid och möda på att göra scenery, lok, vagnar, allt som gör det möjligt för folk att nyttja simulator, dom ska ha det tillkännagivande dom förtjänar.

Men ska jag ladda upp något, och sedan i sin tur så laddar 20 stycken andra upp samma sak på olika sidor, då kommer det vara omöjligt att ha reda på vem som är ansvarig för att se till att det fungerar när det väl krånglar.
Sedan kommer inte heller upphovsinnehavaren att få det tillkännagivande som dom förtjänar.

Totte 2012-12-03 09:35

Hej!
Jag gjorde en lista på vilka objektskaparna jag använder. Nu undrar jag vilka är okej att använda dom.

Andreas Hoff
Castlerock
Cresston
DTS
Devoloper (Stw)
Fos (Dansk)
German Railroad RW
Hef (Dansk)
KMW
Kuju
Mats H
Mazz
McS
MickeAr (Albula)
MickeL
Mig Design
Mr.Toby
RSC (Oxpad, sepack)
RSDL (RailSimulator)
RS Derek (RailSimulator)
Roman72
SAD
SAD2011
StS
Team Routebuilders
TopCat DK
UKTS_FP
jpetersjr
newS
sOden
theokus

GBSF 2012-12-03 10:13

Denna diskussion är onödig, regler är regler.

Och dessa regler är individuella och sätts av dem som gjort objekten (eller vad det nu är). Dessa får man respektera, vare sig man gillar det eller inte. Håller med båda sidorna om att man borde få använda alla saker, men som sagt, regler är regler.

Pierre 2012-12-03 16:32

Jag kan förstå objektbyggarnas oro att inte få credits för sina alster och att det skulle kunna bli flera versioner av deras objekt i olika rutter...

Men credit ger oftast ruttbyggarna i sina readme, så har det iallafall varit i MSTS. Och olika versioner, vad spelar det för roll? Kommer alltid att komma uppdateringar av både objekt och tåg. Döps filerna likadant, så skrivs väl dom gamla bara över? Och då har man ju dom senaste versionerna installerade!

Ni som bygger objekt gör ett jättejobb och tror alla ruttbyggare är tacksam för det ni skapar, men visa nån förståelse ni också. En större rutt kanske innehåller tusen objekt från ett tiotal sidor. Att ladda ner och installera så många objekt ett och ett, kan få folk att avstå från att ladda ner rutten (jag har avstått vissa rutter p.g.a. detta). Det blir för jobbigt/krångligt och man kanske inte får tag i alla objekten heller. En del sidor läggs ju ner och då går det inte ens att få tag i objekten längre. En massa krångel gynnar ingen...

Att rutter fungerar ändå, även om alla objekt inte går att få tag i. Det kan jag gå med på om det är nån blomma som saknas. Men om det är några stationer som saknas? Då är det inte lika skoj!

svenolov 2012-12-03 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 270933)
Jag kan förstå objektbyggarnas oro att inte få credits för sina alster och att det skulle kunna bli flera versioner av deras objekt i olika rutter...

Men credit ger oftast ruttbyggarna i sina readme, så har det iallafall varit i MSTS. Och olika versioner, vad spelar det för roll? Kommer alltid att komma uppdateringar av både objekt och tåg. Döps filerna likadant, så skrivs väl dom gamla bara över? Och då har man ju dom senaste versionerna installerade!

Ni som bygger objekt gör ett jättejobb och tror alla ruttbyggare är tacksam för det ni skapar, men visa nån förståelse ni också. En större rutt kanske innehåller tusen objekt från ett tiotal sidor. Att ladda ner och installera så många objekt ett och ett, kan få folk att avstå från att ladda ner rutten (jag har avstått vissa rutter p.g.a. detta). Det blir för jobbigt/krångligt och man kanske inte får tag i alla objekten heller. En del sidor läggs ju ner och då går det inte ens att få tag i objekten längre. En massa krångel gynnar ingen...

Att rutter fungerar ändå, även om alla objekt inte går att få tag i. Det kan jag gå med på om det är nån blomma som saknas. Men om det är några stationer som saknas? Då är det inte lika skoj!

Varför vill ni inte förstå? Det har ju beskrivits så klart och tydligt av både KMW och Mawkish. Jag är av samma åsikt själv p.g.a. av orsaker som beskrivs nedan. Ett objekt bör finnas att hämtas bara från ett ställe. Då kan upphovsmannen själv ha kontroll, och uppdatera. För allas glädje.

Trainz har ju DLS. Om alla skulle använda den eller liknande möjligheter så skulle det inte vara några större problem. Men nu är det så att jag av andra orsaker inte alltid tycker om N3V's policy, så i mitt fall stupar det även där. Men grundtanken är god.

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 270865)
...
Att man som objekttillverkare inte vill få sina saker medskickade med rutter kan ha flera skäl och inte bara det egna egot.
Skickas det med i rutter har man snart flera olika versioner ute och helt plötsligt får folk en äldre version installerad när de plockade hem en rutt.
Snart kommer då klagomål och önskemål om support för att det är något problem med den gamla version som följde med en rutt.
...

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 270883)
Jag förstår inte varför detta ens är något att diskutera? Som objektbyggare(eller före detta byggare i vilket fall) så är det ett måste att ha versionskontroll om någon som helst support på det man har släppt skall fungera.

Om alla skulle inkludera objekt vid ruttbyggen så kastas allt detta ut genom fönstret när flera olika versioner av objekten kan vara i omlopp med olika rutter, är det då fel på just den rutten eller objektet i sig?
...


Totte 2012-12-03 17:38

Objekt som släppts är ju i gott skick och ska fungera, då är det bara hämta den till rutten. Varför måste man kontakta objektbyggaren om lov? Tänk om objektbyggaren inte svarar! Hur gör man då?
Utan objekt ingen rutt!

svenolov 2012-12-03 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 270941)
Objekt som släppts är ju i gott skick och ska fungera, då är det bara hämta den till rutten. Varför måste man kontakta objektbyggaren om lov? Tänk om objektbyggaren inte svarar! Hur gör man då?
Utan objekt ingen rutt!

Det behövs inget lov från objektbyggaren om objektet finns som publik nedladdning! Det enda man måste göra är att ladda hem objktet själv. Och det kan ordnas på flera sätt. Ett sätt är att banbyggaren upplyser om var objekten finns att hämta. Ett annat sätt är att skapa ett gemensamt ställe där alla objekt finns. Man göra göra som N3V gjort, samla allt under ett och samma tak - dvs. DLS (Down Load Station).

Det misstag som N3V har gjort, är tänka som ni gör. Att bifoga andras objekt tillsammans med en utgåva utan att fråga upphovsmannen. Om N3V bara bifogade deras egna objekt, rutter och grundprogram - och lät bli att "bygga in" objekt som redan finns på DLS i deras distribution, så skulle allt fungera utmärkt. Då kunde alla objektbyggare ladda upp (och uppdatera) sina alster till DLS utan vånda.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009