Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Its paytime. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9778)

Pursche 2005-09-19 17:41

Its paytime.
 
Jag fick en liten räkning från Quicknet. Vill vi ha www.banbyggarna.com kvar så skall 2250 kr inbetalas inom 20 dagar, förfallodatumet är 2005-10-05.

jag måste fråga vad vi får för dessa pengar? hur stor plats för filer osv osv?

Vilka vill vara med och betala kalaset?


/Pursche
'ekonomiavdelningen'

Olaf Lindström 2005-09-19 17:55

2250kr låter dyrt, hur stort utrymme har ni etc?
Intresserad av det då det verkar vara så att de flesta filer ligger på jenza's server och inte på www.banbyggarna.com!?

Finns betydligt billigare isåfall som ajg tror ni skulle vinna på!;)

Traingoal 2005-09-19 17:58

Hej Pursche.

Är villig att bidra med "några" hundralappar till
Banbyggarna.

Mvh. bengt

Pierre 2005-09-19 18:00

Jag är självklart villig att hjälpa till med det jag kan, men undrar också vad vi får för pengarna???? Och finns det nått billigare alternativ?

Fredrik 2005-09-19 18:05

Är det inte så att allt material ligger hos just Jenza?

HP ringde upp mig för något halvår sedan och pratade om en ev. flytt av allt material... så är det inte så att allt redan är flyttat?

Pursche 2005-09-19 20:11

Om det är så att vi inte har några filer där så är det ju helt meningslöst att betala dessa pengar för ett webbhotell.
Själva hemsidan skulle lätt få plats på t ex http://banbyggarna.svttl.se och det skulle inte kosta ett öre. Det enda som skulle kosta vore då domänen www.banbyggarna.com och den ligger ju på en egen räkning och den borde kunna länkas om.

Hawk 2005-09-19 21:04

Hej:)

Ja kan gärna lägga en tjuga, så bllir man ju Hedersmedlem på kuppen:eek:
Eller e 100 spänn minimum ?

Ha de bra, styrelsen på E-Buzz;)
hehe<!-- / message --><!-- sig -->

Fredrik 2005-09-19 21:10

De som tidigare sponsrade till servern (som forumet rullar på) är numera hedersmedlemmar. http://217.197.57.186/forum/view.php?&pg=heders

Hur Banbyggarna.com kommer göra med de som bidrar med pengar får de ansvariga för Banbyggarna uttala sig om.

Svenska 3D-Tåg (www.e-buzz.net) är inte kopplade på något sätt till Banbyggarna utan de är en fristående organisation.

Mazz 2005-09-19 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Hej:)

Ja kan gärna lägga en tjuga, så bllir man ju Hedersmedlem på kuppen:eek:
Eller e 100 spänn minimum ?

Ha de bra, styrelsen på E-Buzz;)
hehe<!-- / message --><!-- sig -->

Blandar du inte ihop e-buzz och banbyggarna nu? Tror den här tråden handlade om banbyggarnas site och dess kostnad, vilket såvitt jag vet, e-buzz "styrelse" inte har nått me o göra...

Fast, det är klart, du hälsade ju bara att styrelsen skulle ha det bra, det är ju iof trevligt... :D Vad nu e-buzz styrelse kan vara för nått... ;)

Hawk 2005-09-19 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
De som tidigare sponsrade till servern (som forumet rullar på) är numera hedersmedlemmar. http://217.197.57.186/forum/view.php?&pg=heders

Hur Banbyggarna.com kommer göra med de som bidrar med pengar får de ansvariga för Banbyggarna uttala sig om.

Svenska 3D-Tåg (www.e-buzz.net) är inte kopplade på något sätt till Banbyggarna utan de är en fristående organisation.

Hej
Ja tror nog att "styrelsen" fattade piken.;)
Den hade liksom inget mä Banbyggarna att göra...:rolleyes:

Tänk om fler hade bidragit med, sej en krona, då hade vi kunnat ha tre tusen
Hedersmedlemmar nu..., visst e de konstigt, att man kan "köpa" sej en sådan fin "titel" !!

Ja missunnar inte att ni som pyntade pengar till nya servern får en viss uppmärksamhet, men att bli Hedersmedlem för en slik insats, tycker ja e rätt magstarkt.

Det finns dom här på forumet som som Ja tycker mer e värda den Titeln..!;)

Om någon vore värd denna titel, så e de ju Jenza !

Mazz 2005-09-19 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Hej
Ja tror nog att "styrelsen" fattade piken.;)
Den hade liksom inget mä Banbyggarna att göra...:rolleyes:

Tänk om fler hade bidragit med, sej en krona, då hade vi kunnat ha tre tusen
Hedersmedlemmar nu..., visst e de konstigt, att man kan "köpa" sej en sådan fin "titel" !!

Jag avundas inte att ni som pyntade pengar till nya servern får en viss uppmärksamhet, men att bli Hedersmedlem för en slik insats, tycker ja e rätt magstarkt.

Det finns dom här på forumet som som Ja tycker mer e värda den Titeln..!;)

Om någon vore värd denna titel, så e de ju Jenza !

Om det inte hade med Banbyggarna o göra, så är väl denna diskussion hursomhelst i helt fel tråd???

När vi ändå spårat ur från huvudämnet, ingen har någonsin köpt sig en titel... det va något som kom till en god bit efter att servern va inköpt, ett slags tack til dom som med kort varsel la in pengar så vi kunde köpe en server... Om vi nu ska prata magstarkt, så om något är väl magstarkt at hoppa på de medlemmar som av egen fri vilja ekonomiskt stödjer det forum som många av oss huserar väldigt ofta i... är du ute o postar utan att tänkt efter före nu igen? :confused:

Huruvida andra medlemmar oxå gör sig förtjänta av sådan titel, finns nog inget som isåfall hindrar att skicka ett förslag til Fredrik. JenzA t.ex gör ju utan tvivel en mycket god gärning för tåg-sim-rörelsen.

Hoppas vi kan återgå till ämnet nu, åtminstånde i denna tråd...

UKJ 2005-09-19 23:43

ekonomiskt bidrag
 
Jag kan tänka mig att bidra med 200:- var sätter jag in pengarna någonstans?

Deskgrunt 2005-09-19 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Hej
Ja tror nog att "styrelsen" fattade piken.;)
Den hade liksom inget mä Banbyggarna att göra...:rolleyes:

Tänk om fler hade bidragit med, sej en krona, då hade vi kunnat ha tre tusen
Hedersmedlemmar nu..., visst e de konstigt, att man kan "köpa" sej en sådan fin "titel" !!

Ja missunnar inte att ni som pyntade pengar till nya servern får en viss uppmärksamhet, men att bli Hedersmedlem för en slik insats, tycker ja e rätt magstarkt.

Det finns dom här på forumet som som Ja tycker mer e värda den Titeln..!;)

Om någon vore värd denna titel, så e de ju Jenza !

Hawk, det där var lågt... :tumner:

Varför inte istället vara glad att forumet faktiskt finns kvar och du slipper klaga på att det går segt :rolleyes:

Mazz 2005-09-19 23:45

Ehh, just det, tillbaka til tråden... jag är oxå med på det ekonomiska, bra om vi kollar de olika alternativen vi har...

Hawk 2005-09-19 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Om det inte hade med Banbyggarna o göra, så är väl denna diskussion hursomhelst i helt fel tråd???

När vi ändå spårat ur från huvudämnet, ingen har någonsin köpt sig en titel... det va något som kom till en god bit efter att servern va inköpt, ett slags tack til dom som med kort varsel la in pengar så vi kunde köpe en server... Om vi nu ska prata magstarkt, så om något är väl magstarkt at hoppa på de medlemmar som av egen fri vilja ekonomiskt stödjer det forum som många av oss huserar väldigt ofta i... är du ute o postar utan att tänkt efter före nu igen? :confused:

Huruvida andra medlemmar oxå gör sig förtjänta av sådan titel, finns nog inget som isåfall hindrar att skicka ett förslag til Fredrik. JenzA t.ex gör ju utan tvivel en mycket god gärning för tåg-sim-rörelsen.

Hoppas vi kan återgå till ämnet nu, åtminstånde i denna tråd...

OBS
Inget mörker ska falla över er som va mä å betala för servern, det uppskattar säkert alla här i forumet.

Min "reflex" är att man kan bli hedersmedlem genom att "köpa" sej en titel.
Jag tycker att "styrelsen" har gått lite för långt i den här saken.

(läs bananrepublik);)

De finns ju vissa suspekta ö-grupper,där man kan köpa sej en titel, sej typ Professor, läkare adelsman mm, bara man betalar bra......hehehehe;)

Hawk 2005-09-19 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av Deskgrunt
Hawk, det där var lågt... :tumner:

Varför inte istället vara glad att forumet faktiskt finns kvar och du slipper klaga på att det går segt :rolleyes:


Hehe,inte lika lågt som Glocalnet :cool:

Fredrik 2005-09-20 00:06

Hawk:

Du kan om du vill surfa runt här (http://www.e-buzz.net/portal/dl.asp) så märker du hur segt det går. Så segt skulle forumet fortfarande vara om inte folk sponsrat till en server.

Jag ville dock inte stå och ta emot upp emot 4000 kr utan att ge något tillbaka (läs visa uppskattning). Därför skapade jag en sida där jag talar om vilka det är som sponsrat och sett till vi fick ett forum som fungerade och samtidigt tackar jag dessa personer.

Att vänta 30-60 sek på att en sida ska ladda är inte ett fungerande forum vilket på sikt hade lett till att folk tröttnat och inte brytt sig att gå in på forumet. Du kanske anser att det hade varit ett bättre alternativ?

Det handlar inte ett skit om att köpa sig en titel utan det handlar om att jag vill visa uppskattning för de som verkligen brydde sig när det krisade! En del bidrog med stora summor och andra med mindre. Det viktiga var att folk verkligen brydde sig. Det är tråkigt om du inte tycker att servern är till någon nytta och att folk fått köpa sig en titel.


Pursche:

Jag ska försöka få tag i HP som antagligen har lite koll på hur det ligger till.
Då han ringde mig för några månader sedan fick jag uppfattning att den leverantören som hostade siten inte höll sina åtaganden och i stort sett beordrade Banbyggarna att flytta sina filer.


Micke321 är väl också en som tidigare iaf haft en del ansvar gällande ftp?

Mazz 2005-09-20 00:26

Snackat med HP nu och alla filerna ligger redan på JenzA:s server. Så, då är det väl bara att säkra namnet til en helt annan kostnad och lägga den på lämpligt ställe då, finns ingen anledning att fortsätta på det hotellet där det är nu.

Hawk 2005-09-20 01:31

hej:rolleyes:

Problemet är nog mer att det "kostar" pengar att ha en egen domän.

Till Mazz

Du har själv sagt i nån tidigare tråd, att nånstans ska de "pysa" ut, ja tyckte bara att den härt tråden passade för ett litet "Pys";)

Till Fredrik

Självklart uppskattar jag att forumet har en ny snabb server, de förstår du nog.
Jag skulle ha lagt pengar oxå till servern,om ja bara hade vetat av problemet.
Men de va nog under den perioden som ja "låg lågt" och inte varken läste eller skrev i forumet.
:)

Mazz 2005-09-20 02:06

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
hej:rolleyes:

Problemet är nog mer att det "kostar" pengar att ha en egen domän.

Jaa? :confused: :)


Citat:

Till Mazz

Du har själv sagt i nån tidigare tråd, att nånstans ska de "pysa" ut, ja tyckte bara att den härt tråden passade för ett litet "Pys";)
lustigt... Den gången va det du som "pyste" också... :rolleyes: Min uppfattning är att du hade kunna "pysa" direkt till Fredrik om det va något som var obekvämt, så hade det klarats ut utan att låta en tråd spåra ur som den nu har gjort... Inget av den här diskussionen har väl tillfört något av allmänt intresse, som jag ser det...


Citat:

Till Fredrik

Självklart uppskattar jag att forumet har en ny snabb server, de förstår du nog.
Jag skulle ha lagt pengar oxå till servern,om ja bara hade vetat av problemet.
Men de va nog under den perioden som ja "låg lågt" och inte varken läste eller skrev i forumet.
:)
Så... Vad är problemet? Fredrik har nu förklarat för dig hur det var och vilka ställningstaganden han gjorde och vad som hände... Om du nu inte såg det när det behövdes pengar, skulle nån ringt till dig och sagt till att nu behövs det stålar till en server? :)

Hawk 2005-09-20 02:27

Jaa? :confused: :).....

snobben 2005-09-20 06:42

Jag ställer upp och hjälper till om det behövs
 
Jag är inte så aktiv här på forumet eller med att bygga rutter eller modeller som man kna ladda ner vare sig härifrån eller på www.banbyggarna.com.
Det enda jag gör är att ladda ner och använder det andra har gjort.

Så det minsta jag då kan göra är att hjälpa till så att banbyggarna.com finns kvar i framtiden.

Jag har sagt det förr och säger det igen att ni som lägger ner en massa tid på att göra rutter och modeller det är ett väldigt uppskattat jobb ni gör i alla fall hos mig och säkert hos många andra med.

All tack till er.

f11a 2005-09-20 10:25

www.banbyggarna.tk
 
Citat:

Ursprungligen postat av Pursche
Om det är så att vi inte har några filer där så är det ju helt meningslöst att betala dessa pengar för ett webbhotell.
Själva hemsidan skulle lätt få plats på t ex http://banbyggarna.svttl.se och det skulle inte kosta ett öre. Det enda som skulle kosta vore då domänen www.banbyggarna.com och den ligger ju på en egen räkning och den borde kunna länkas om.

Men i såfall sån kan man ju skaffa sig detta namnet:www.banbyggarna.tk.
Det är ju gratis. :)

elektro 2005-09-20 10:48

Hej.
Jag har också haft mycket nytta av banbyggarnas site, hämtat en hel del. Jag sponsar också om det behövs. Återkom med lite detaljer.
Hälsningar Olle M

JenzA 2005-09-20 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Snackat med HP nu och alla filerna ligger redan på JenzA:s server. Så, då är det väl bara att säkra namnet til en helt annan kostnad och lägga den på lämpligt ställe då, finns ingen anledning att fortsätta på det hotellet där det är nu.

Jepp, dom ligger dessutom på en ny 10mb fiberlina, men det har varit dåligt med uppdatering av filer?

KMW 2005-09-21 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Problemet är nog mer att det "kostar" pengar att ha en [b]egen domän

Jo men det kostar inte så mycket som man verkar betala i detta fall.
Om alla filer för nedladdning igger på annan server är det ett överpris jämfört med andra likvärdiga alternativ.

Mvh Anders

f11a 2005-09-21 10:05

Och ett .com domän namn är ju billigt!
 
Ni snackade om banbyggarna.svvtl.se men att i sså fall så är det bara namnet banbyggarna.com som kostar och det kostar väl inte så myke?

Fredrik 2005-09-21 10:06

100-150 kr om året kostar en .com adress.

Hawk 2005-09-21 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
100-150 kr om året kostar en .com adress.

Hej
De va välldigt billigt, vart får man en .com för de priset.
Ingår även pekning i de priset?

Fredrik 2005-09-21 16:16

Fel av mig. :( Det var på b-one.se men då måste man ju även köpa webutrymme

Att bara förnya en .net eller .com kostar för ett år 34.99 $ (260-270 kr) om jag nu fått det rätt.

KMW 2005-09-21 17:09

Även om du köper webutrymmet så är det klart billigare än priset i början av denna tråd.

Pursche 2005-09-22 20:19

angående banbyggarna.svttl.se som jag skrev.
b.one erbjuder fritt antal 'sub-hemsidor' utan extra kostnad. Jag har ju haft www.svttl.se ett tag. för varje mapp som jag gör så skapas automatiskt en 'sub-hemsida'. gör jag en mapp som heter banbyggarna så skapas alltså banbyggarna.svttl.se .
MEN, och detta är viktigt, jag tror inte att man kan peka om banbyggarnas webadress till en 'sub-hemsida'.
Däremot så kan vi hyra en billig plats på b.one och flytta över webadressen dit. det kostar en femtedel ungefär per år.
Just nu sitter jag på en liten pda och skriver, kommer hem på lördag kväll och efter det får vi ta beslut.

Kontrollera vilken som kan säga upp det dyra webbhotellet om det är det vi vill göra. Risken är att det är 30 dagars uppsägning eller något liknande och då är vi för sent ute

Jag återkommer med hur vi kan betala när jag är hemma igen.

tufftuff 2005-09-22 20:56

Är det aldrig någon som funderat på att lägga upp större filer som torrents?

Fredrik 2005-09-22 21:15

Tanken i sig är bra men det kräver ju att någon ständigt är online med just dessa stora filer annars funkar det ju inte. Vilket iofs går att lösa med t.ex en filserver på e-buzz och en hos banbyggarna för att ta ett exempel.

Den andra nackdelen som jag ser det är att du kan aldrig ersätta enkeltheten med att klicka i din webläsare och få hem filen... med torrent måste du installera ännu ett program och tågsimhobbyn ligger ju spridd över åldern 10-74 år (iaf de åldrar jag stött på) och många äldre känner sig osäkra när de tvingas installera extra program.

Olaf Lindström 2005-09-22 21:28

Torrent är inte olagligt men många okunniga anser ju det som olagligt vilket gör att dels äldre som inte vill installera p.g.a "risker" skiter i tankandet av material.
Sen så är det ju de som har föräldrar som inte inser att det är lagligt om man tankar lagliga saker!;)
Enligt mig inte speciellt bra förslag, bättre med det ni har nu fast billigare plats?

Edit: Fredrik, jag vet att det är en bra teknik men den funkar nog inte med en kategori människor som "tågmuppar". Att det funkar bra vet jag, har testat i "utbildningsyfte"!:rolleyes:

Fredrik 2005-09-22 22:00

Många distributioner av linuxversioner släpps med hjälp av torrent då det avlastar servern mycket så det är en bra teknik i sig men jag tror många har svårt att ta till sig den.

tufftuff 2005-09-22 23:51

Men vr98olli då, sådana fördomar mot tågmuppar, fy skäms ;)

Annars blir det ju allt vanligare att stora filer släpps som torrents. Tom NASA har förstått det med sina resurser... I vilket fall som helst behöver det ju inte betyda att andra kanaler för att sprida försvinner, går utmärkt ha torrents som ännu ett alternativ
Men en dålig idé?!? Varför då..?? I värsta, eller bästa fall kan det ju avlasta en filserver en del vilket borde betyda lägre utgifter och det är ju oftast just det som är *det* stora problemet för de som tillhandahåller filer. Faktum är att det kostar ungefär 0:-/mån med torrents. Men jag menade inte att man skulle gå över till endast torrents helt och hållet!

Och det är egentligen inte farligare ladda hem torrents än att surfa, ta emot mejl och uträtta bankärenden på nätet. För att inte tala om MSN, värre maskspridare finns förmodligen inte. Man ska se till att ha brandvägg och antivirus uppdaterat precis som vanligt så klarar man sig rätt bra så länge man inte plockar hem vilket skit som helst. Men det gäller ju oavsett vad man gör på nätet

Det är alltid svårt övertyga folk om nya idéer, men det kommer med tiden och lite förklaringar. Allt som behövs för att börja är att någon lägger upp en torrentlänk, varför inte här på forumet

Mazz 2005-09-23 00:04

För en som är gammal o gaggig då... :eek:


Vad fa**** är torrents? Låter i mina öron mest som nått man matar marsvin eller nått me? :rolleyes: ursäkta om det vart lite OT igen, men är nyfiken..

tufftuff 2005-09-23 00:27

Enkelt förklarat:
Torrents är en fil som man sprider via ett sorts filprotokoll, Bittorrent (BT). BT används för att ladda ner och sprida olika sorters datafiler. För detta behövs en bittorrentklient, ett program alltså. Precis som alla annan trafik över internett använder man sig av olika sorters protokoll för att sända och ta emot data.


En lite mera utförlig och antagligen mer korrekt beskrivning:
http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent

Basse 2005-09-23 00:41

OT Som svar för torrent: samma info (ungefär) på svenska finns på: http://susning.nu/susning.fcgi?actio...did=BiiTorrent

BT skulle vara en smart lösning men det är väl om folk (som inte använder BT vanligt) vill installera program som dom aldrig annars kommer att använda? Då tycker säkert flera att det känns onödigt bara för att ladda hem några mb i månaden för msts?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009