Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Uppdatering ! ! ! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33846)

Hawk 2013-01-30 21:03

Uppdatering ! ! !
 
Hej
I dag så skulle jag köra en sväng, men då ville Steam göra en underlig uppdatering.
OK, den fick väl göra det då.
Men efteråt så var FPS MYCKET sämre än innan.

Någon annan som upplevt samma fenomen?


Jag är skitless :mad:

Totte 2013-01-30 22:22

Kolla om du har kvar låsning på Fps30.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=33051&page=5

Hawk 2013-02-01 06:29

Vakna
 
Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 272820)
Kolla om du har kvar låsning på Fps30.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=33051&page=5

Vad då låsning ! :rolleyes:
Spelet kommer aldrig upp till 30 Fps. !

EDIT: Låsning vid 30 FPS. betyder att om spelet vill gå snabbare, så skall 30 vara den högsta gränsen, detta bidrar till en jämnare FPS.

Före denna uppdatering, så flöt spelet med allt på max i 30 fps (låst).;)
Nu går det sällan över 25, ner mot 16-20 är mer vanligt.
Vad har dom gjort?
Är det bara jag som fått detta nerköp? (spy-grönt)

Va då mer gynnande format ?

http://img94.imageshack.us/img94/46/...andeformat.jpg

Pierre 2013-02-01 09:17

Hmm... Kan inte förstå varför dom sabbar med uppdateringarna (nästan varje gång)????? Det gör ju att användarna tröttnar. Man förväntar sig ju att det ska bli bättre efter en uppdatering, inte sämre. Har dom verkligen ingen som provar innan dom släpper dom? Dåligt av dom iallafall!

Totte 2013-02-01 13:37

Denna bild om uppdatering har jag aldrig sett. Tror det måste vara bluff från nå´n på Internet.
Min Fps har också blivit lägre, fattar inte. Jag har gått igenom min dator och stängt av Steam autostart bl.a. Lite bättre blev det, men inte helt.
Är det nå´n som vet hur och varför det har blivit så?

alex 2013-02-01 13:42

Jag har inte fått någon uppdatering vad jag vet och min FPS ligger på samma nivå som förut.

Andreas13 2013-02-01 13:45

Antar att det är det här

Important information about SteamPipe
On Monday afternoon (UK) (morning in the US) we will be changing the way we deliver Train Simulator and add-ons to a new system called ‘SteamPipe’.

The SteamPipe system is a new way of delivering content via Steam. This new system has a more efficient patching algorithm which will mean smaller and faster downloads for updates and fixes.

This update to SteamPipe will be automatically requested the next time you open or log in to Steam or Train Simulator after the Monday switch. You will be alerted to the update with the message “Steam needs to convert the game content for “Train Simulator 2013” to a new, more efficient format. This will require an Internet connection and a few minutes’ time.”

The changes should take between 15 and 30 minutes, depending on the speed of your Internet connection.

The on-screen instructions will take you through the download and automatic configuration process. After the conversion is complete, Steam may need to download any missing content or files.

As with all our updates, we recommend that content creators backup their work prior to the update.

The change to SteamPipe will not affect the way the game performs. However, if you experience any problems after the update has downloaded and completed, please contact support@railsimulator.com.


Det här skrevs 27 Januari.

Totte 2013-02-01 14:01

Hej!
Så det är alltså sant.

Jag har skrivit mail till Railsimulatorsupport.

Hi, I can not speak English, use Google translation.
I was disappointed after the update due FPS has become less and choppy. I had the 30 FPS locked before it happened and now it shows between 15-20 in FPS.
Regards Thor Ulf
Sweden

Hawk 2013-02-01 14:20

Dom har ju fördärvat hela spelet !!!
 
Hej
Frågan är om man kan undkomma denna förb***ade uppddatering.:mad:

Jag vill ha tillbaka TS som det var innan, då flöt det som smör på mitt HD7950oc.3 GB
Nu känns den utgiften helt bortkastad (Sapphire Radeon HD7950 OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB), jag är så arg, så jag har nästan lust att avinstallera hela skiten, och lägga in min backupp som jag har på en annan dator och så stänga av Steam och spela Off-line, om det nu går
NB: nu i dag har priset störtdykt på det kortet också, jag gav 3600 spänn, i dag kostar det 2799 kr....:rolleyes:, snacka om att slänga pengar i sjön...
Hoppas att många skriver och klagar, själv skrev jag ett ganska elakt inlägg på deras hemsida.
Jag har även postat ett inlägg på UK-forum, men där är ingen som svarat än
Dom har ju fördärvat hela spelet !!!
Jag tänker på alla som har mindre kraftfulla grafikkort, dom måste ju uppleva skillnaden ännu mer....:tumner:

ADDE 2013-02-01 14:38

Jag har än så länge inte märkt av någon uppdatering... :confused:

Hawk 2013-02-01 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 272873)
Jag har än så länge inte märkt av någon uppdatering... :confused:

Det skall du vara glad för, se upp nu så du inte uppdaterar om det kommer upp på din skärm;)

Hawk 2013-02-01 16:02

Mitt mejl till TS-utvecklarna
 
jag skrev följande, inte till Steam utan till dom som utvecklar TS.

http://img802.imageshack.us/img802/8...tilltsteam.jpg

bönan 2013-02-01 23:00

Jag laddade ner uppdateringen och får inga problem alls. På körning på WCML North mellan Carlisle och Glasgow ligger FPS mellan 100 och 130. :)

Hawk 2013-02-02 06:47

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 272900)
Jag laddade ner uppdateringen och får inga problem alls. På körning på WCML North mellan Carlisle och Glasgow ligger FPS mellan 100 och 130. :)

Nu skämtar du väl, det finns ingen som får så hög FPS och definitivt inte på den rutten WCML, som är en av dom tyngsta rutter som finns

Vad har du för dator ?

Totte 2013-02-02 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 272870)
Hej!
Så det är alltså sant.

Jag har skrivit mail till Railsimulatorsupport.

Hi, I can not speak English, use Google translation.
I was disappointed after the update due FPS has become less and choppy. I had the 30 FPS locked before it happened and now it shows between 15-20 in FPS.
Regards Thor Ulf
Sweden

Nu fick jag svar av dem och de säger att jag ska titta på grafikinställningar. :vetej:

bönan 2013-02-02 10:34

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 272908)
Nu skämtar du väl, det finns ingen som får så hög FPS och definitivt inte på den rutten WCML, som är en av dom tyngsta rutter som finns

Vad har du för dator ?

Nej, jag skojar faktiskt inte och jag var lika förvånad som du! Dock har jag testat lite mer nu och kan konstatera att det endast är ute i skogen som det ligger över 100. 30-40 på de större stationerna, 50-70 genom samhällen. Väderlek och tid på dygnet påverkar inte. Och ja, jag har maxat ut alla inställningar.

Datorn är rätt så ny. Jag kör Win7 64-bit, 16Gb RAM, GTX 670, I7 3770 3,4 GHz, och RW ligger på en SSD-disk om det har någon inverkan. :)

Hawk 2013-02-02 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 272909)
Nu fick jag svar av dem och de säger att jag ska titta på grafikinställningar. :vetej:


Hej
Vad då för inställningar, vill dom att man skall gå ner i upplösning på skärmen.
Då blir ju spelet grövre och fulare :mad:

vadokunvot 2013-02-02 13:55

Jag gick online på steam för ett par dagar sen och då kom det en uppdatering, däremot kom det inte något om att formatet skulle ändras till något annat.

Har inte kört nått sen detta men jag har byggt på min rutt och jag märkte oxå att det laggade lite.

Skönt att vi har varandra här och kan hjälpas åt och stötta varandra i sådana hära svåra tider.

Frågan är vad man ska göra nu, vi kanske får vänta och se vad de ansvariga har att komma med men ett svar som att man bara ska se över sina grafikinställningar tycker inte jag är nån större hjälp:mad:

Nä de får fanken se till att komma med en ny uppdatering som fixar detta elände!

Totte 2013-02-02 14:00

Jag kom på nu med låsningen på 30FPS, jag gick in på Steam och höjde till 60 FPS och resultatet blev bättre än förut. Det varierade mellan 20-59 i FPS.

Hawk 2013-02-02 15:41

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 272919)
Jag kom på nu med låsningen på 30FPS, jag gick in på Steam och höjde till 60 FPS och resultatet blev bättre än förut. Det varierade mellan 20-59 i FPS.

Hej:)
Jag gjorde likadant och FFPS blev mycket bättre.
Men FPS fluktuerar väldigt.
Det var bättre förut när man hade låst på 30, då låg spelet på 30 också

Tootie 2013-02-03 02:55

mja
 
Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Sapphire Radeon HD7950 OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB

Ditt grafikkort är definitivt inte bortkastat. Vad har du för övriga attiraljer som ackompanjerar datorn?
Processor, ramminne och hastighet på dessa?
Testa auto-tune i Catalyst Control Center under Amd-Overdrive.

Mitt gamla HD4890 hänger fortfarande med i svängarna, även om man inte kan fläska på hur mycket som helst i ett krävande Railworks.
Det finns andra delar som utgör hela datorn, och dessa måste ju komma överens med varandra för att undvika flaskhalsar som ger kass fps.

Troligen är det uppdateringen som spökar otroligt mycket, vilket är extremt dåligt.

Hawk 2013-02-03 08:15

"Testa auto-tune i Catalyst Control Center under Amd-Overdrive."

Hej
jag kan inte hitta någon "auto-tune"

Totte 2013-02-03 10:10

Inte jag heller!
AMD VISION Engine Control Center 13.1 har jag.

KMW 2013-02-03 11:40

För att den ligger under CPU OverDrive.
Men både AMD OverDrive och CPU OverDrive har med överklockning att göra.
Inte troligt att orsken till försämrade prestanda ska ligga där.

Verkar också konstigt att den refererade uppdateringen skulle orsaka problemet men indirekt är den väl inblandad förmodligen.
När jag läser beskrivningen som Andreas hittade så är RailWorks inte ändrat någonting.
Det är alltså INGEN RailWorks uppdateringen detta utan enbart en Steam uppdatering hur RailWorks hamnar på den lokala hårddisken.
Det borde betyda att när man har startat upp RailWorks och det är igång så borde det inte vara någon prestandaskillnad jämfört med förut.
Risken är att det skett en massa omflyttning av filer i samband med uppdateringen och det är detta som ställt till det.
Mitt råd skulle vara att undersöka hur fragmenterad disken är och eventuellt köra en diskrensning.
För att det ska bli krävs också att det finns ledigt utrymme på hårddisken, kolla så att det inte håller på ta slut diskutrymme.


Totte 2013-02-03 11:58

Mitt RW ligger på E/disken som är gammal (minst tio år). Kan det vara så att jag får inte tillräckligt hög FPS?

Erik.H 2013-02-03 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 272970)
Mitt RW ligger på E/disken som är gammal (minst tio år). Kan det vara så att jag får inte tillräckligt hög FPS?

Oj, köp en SSD och lägg RW där, jag lovar att du kommer märka skillnad. Jag gjorde det. Det var som natt och dag! :applad:

KMW 2013-02-03 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av Erik.H (Inlägg 272982)
Oj, köp en SSD och lägg RW där, jag lovar att du kommer märka skillnad. Jag gjorde det. Det var som natt och dag! :applad:

Viss skillnad kan det vara, särskilt när du startar upp eller laddar en rutt.
Men det är lika viktigt hur länge sedan det var du städade disken och körde en defragmentering samt hur full disken är.
Har man kört en hårddisk länge utan att städa den samt att den är ganska full så måste Windows dela upp filerna i mindre bitar (fragmentera) för att lagra dem på disken. När de filerna sedan används tar det längre tid att ladda upp dem i minnet.


sealpower 2013-02-03 16:40

Är hårddisken så pass gammal kan det även förekomma rent mekaniskt slitage som slöar ner den oavsett hur väl man skött filsystemet. Brukar räkna med en effektiv livslängd på ungefär 4 år på mina diskar.

Hawk 2013-02-04 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 272985)
Är hårddisken så pass gammal kan det även förekomma rent mekaniskt slitage som slöar ner den oavsett hur väl man skött filsystemet. Brukar räkna med en effektiv livslängd på ungefär 4 år på mina diskar.

Det har väl med hur mycket disken används,
En stor tre TB disk med bara lagrat material, som kanske körs ett par timmr i veckan, måste ju hålla längre än 4 år !

Hawk 2013-02-04 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Erik.H (Inlägg 272982)
Oj, köp en SSD och lägg RW där, jag lovar att du kommer märka skillnad. Jag gjorde det. Det var som natt och dag! :applad:

Jag köpte en SSD på 128 GB, den ligger bara och skrotar.
Helt ny ,men jag har ingen lust att installera om mitt system, som ligger på en ny VelociRaptor på300GB


128 GB SSD
År inte den disken lite för liten till RW
?

Pierre 2013-02-05 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 273032)
Jag köpte en SSD på 128 GB, den ligger bara och skrotar.
Helt ny ,men jag har ingen lust att installera om mitt system, som ligger på en ny VelociRaptor på300GB


128 GB SSD
År inte den disken lite för liten till RW
?

Väldigt synd att ha en ssd som bara ligger, då det är i datorn den gör nytta. Finns ingen mekanisk som slår en ssd i snabbhet och spelen laddar avsevärt fortare (iallafall min erfarenhet). Blev visseligen besviken på den första jag köpte (beg och sata2), men den jag har nu (Samsung 830, sata3 och kopplad i en port med Intel controller på moderkortet) rullar det på finfint!

Läs detta om inst. av ssd: http://bengansblogg.wordpress.com/20...-pa-ratt-satt/

Nu vet jag inte hur mycket du lagt in i ditt rw, men mitt är runt 16GB och C: är ungefär 26GB (windows + div program)...

Hawk 2013-02-05 01:34

läste detta i länken om SSD
Installation av Windows 7 på en ny och tom SSD:
  1. Kontrollera att AHCI är tillslagen i ert moderkorts BIOS för den SATA-kontroller som disken är ansluten till.
Jag förstår inte var man skall ställa in AHCI på BARA SSD, i mitt bios verkar det som att alla diskar får AHCI !!


Eller är jag fel ute?
Vad menar du med Intel kontrollerkort?
Du har alltså inte kopplat SSD till moderkortets sata-kontakter (6 st)



Är det ett typ pci-express sata-3 kontrollerkort


Jag har köpt ett sådant här, kan jag ansluta min SSD, (samma som du har)
till det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345620
Det var i alla fall billigt ;)

gubben50 2013-02-05 09:02

Hej Hawk

det är ett sånt här kort du ska ha om du en sata III ssd disk


HighPoint Rocket 622 2P ext. SATA III
PCI-Express 2.0 x1, 2P eSATA III (6.0Gbps)


finns här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584091


/John

Hawk 2013-02-05 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 273078)
Hej Hawk

det är ett sånt här kort du ska ha om du en sata III ssd disk


HighPoint Rocket 622 2P ext. SATA III
PCI-Express 2.0 x1, 2P eSATA III (6.0Gbps)


finns här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584091


/John

Hej

Men det är ju bara e-sata, jag vill ha vanliga sata 3 kontakter internt i datorn.
Du menar att det kort jag köpt är kass?

Pierre 2013-02-05 13:14

Det kan vara två olika controller för sata3 på moderkortet, marvell och intel. Marvell kan ge problem, så kan man välja, så ska man välja intel controllern (står vad man har i manualen till moderkortet!).

E-sata är perfekt för en extern hårddisk. Vad jag fattat, så slår det usb3 i hastighet. Men för din ssd behöver du ett kort med sata3 (SATA 3 - 6 Gbit/s - 600 MB/s) och kortet du har verkar ha 2st e-sata och 2st sata2 (SATA 2 - 3 Gbit/s - 300 MB/s).

Kollade på kontrollerkort för sata3 på komplett och det verkar inte vara bra alls. Var en som skrev att han kunde inte ställa AHCI i bios och gick inte att använda som boot-disk (windows). Antagligen vill du nog inte höra detta, men ett nytt moderkort verkar vara det bästa, ett med sata3!

Hawk 2013-02-06 08:34

Til Pierre
"Antagligen vill du nog inte höra detta, men ett nytt moderkort verkar vara det bästa, ett med sata3!"


Vad då höra, jag har ju ett flång nytt moderkort med sata 3 (vita kontakter)
Är det sata 6 du pratar om??

Jag har inte tänkt att ansluta någon SSD till ett kontrollerkort, om jag skulle göra det, så blir det till en vit kontakt på moderkortet

Anledningen till att jag köpte det där sata3 kontrollerkortet, var för att ev, ansluta två lagringsdiskar, men det funkar väl inte heller då...

Pierre 2013-02-06 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk (Inlägg 273101)
Til Pierre
"Antagligen vill du nog inte höra detta, men ett nytt moderkort verkar vara det bästa, ett med sata3!"


Vad då höra, jag har ju ett flång nytt moderkort med sata 3 (vita kontakter)
Är det sata 6 du pratar om??

Jag har inte tänkt att ansluta någon SSD till ett kontrollerkort, om jag skulle göra det, så blir det till en vit kontakt på moderkortet

Anledningen till att jag köpte det där sata3 kontrollerkortet, var för att ev, ansluta två lagringsdiskar, men det funkar väl inte heller då...

Finns ingen sata6, utan många tror sata3 (p.g.a. hastigheten) heter sata6 och kallar sata3 för sata6...

Det var du som började prata om kontrollerkort med sata3 portar, så därför trodde jag att du inte hade sata3 på moderkortet. Har du vita sata portar på moderkortet, så är det ju bara och plugga in ssd-disken i en av dom och köra!

Om du ska ha mekaniska sata3 lagringringsdiskar, så kan du ha dom till ett sata3 kontrollerkort. Det är med ssd, dom inte verkar funka som dom ska. Men lagringsdiskar kan man lika bra köra i sata2 portar, då det är bakåtkompatibelt.

Hawk 2013-02-06 12:13

Bios
 
ny och tom SSD:
  1. Kontrollera att AHCI är tillslagen i ert moderkorts BIOS för den SATA-kontroller som disken är ansluten till.
Jag förstår inte var man skall ställa in AHCI på BARA SSD, i mitt bios verkar det som att alla diskar får AHCI !!
Det är väl så att det är BARA SSD som skall ha "AHCI", resten av dom mekaniska diskarna skall väl fortfarande ha "IDE" ?
se bild på mitt bios.

http://img836.imageshack.us/img836/3429/ahciide.jpg

Pierre 2013-02-06 14:51

Vet inte vad jag ska svara på det Hawk. Ser likadant ut i mitt bios (MSI Z77A-G43) och jag ändrade där till AHCI (innan jag installerad Windows). Men jag har inga mekaniska diskar, utan bara 2st ssd. Prova och släng ut en fråga om det på Sweclockers...

Hawk 2013-02-06 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 273114)
Vet inte vad jag ska svara på det Hawk. Ser likadant ut i mitt bios (MSI Z77A-G43) och jag ändrade där till AHCI (innan jag installerad Windows). Men jag har inga mekaniska diskar, utan bara 2st ssd. Prova och släng ut en fråga om det på Sweclockers...


Hej:)
Tack för ditt svar
Har du bara SSD !!, då kan du inte få plats med mycket.

Jag behöver stora diskar, nu senast har jag satt in en 3 TB.
Tanken var att föra över data från två 1 TB diskar till en 3 TB och sedan sätta in ytterligare en 3 TB.

Sedan hade jag planer på att ansluta dom två tomma 1 TB till det där sata3-kontrollerkortet jag köpte.

Det blir rätt knôkat med diskar, men jag får la ta å pynta dit en fläkt till ;)

Jo jag slängde ut en tråd på SC, dom har då ingen större tilltro att ha spelet på SSD, dom bara tjafsar om att jag skall ha systemet på den.
:rolleyes:
Se länk:
http://www.sweclockers.com/forum/61-.../#post13200527


Jag la SSD uppe på lådan, men det blev ingen förbättring på TS,:confused:
Har aldrig läst ett inlägg som är dummare :tumner:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009