Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SJ X31K som i kanske ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33321)

lan 2012-09-26 18:13

SJ X31K som i kanske ...
 
7 bifogad(e) fil(er)
... för jag kunde naturligtvis inte låta bli att sätta tändarna i detta heller.
Inte för att epoken är intressant och dessutom ett väldigt "fult" tryne på detta tåg. Men det finns vissa utmaningar som attraherar mig ... nightmesh, passagerarstöd, öppningsbara dörrar, nummerskylt m.m.
Det som fick mig fast var att hela förarhytten i A och B-änden går att skjuta och vrida åt sidan när man kopplar ihop flera trevagnarståg så att man kan gå igenom hela tåget hur många tågset det än är.

crille40 2012-09-26 18:38

Wow, mycket kul det ser vi framemot !!!

RobertE 2012-09-26 19:59

Detta är nog det modernaste fordon du har gjort. Det här ska bli kul.

spyfrog 2012-09-26 22:33

Vilken tur AlleDalle, som ville ha ett nytt öresundståg, har! :)
Det ser mkt bra ut som vanligt.

lan 2012-09-27 19:07

Det lunkar på ...
 
4 bifogad(e) fil(er)
... men det är som "Schrödingers katt", man har ingen möjlighet att avgöra om den lever eller är död :vetej: , vi får se :confused:

Om ni är intesserade av kvantfysik är denna länk en början:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt

Har gjort fungerande dörrar till X31K låggolvsvagn men mycket återstår än.

stickanw 2012-09-27 21:27

Mycket tjusigt Lan även om det inte är min favorittyp av tåg, men det finns nog ganska många andra som blir glada över dessa fordon.

Stickanw

spyfrog 2012-09-27 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268148)
... men det är som "Schrödingers katt", man har ingen möjlighet att avgöra om den lever eller är död :vetej: , vi får se :confused:

Om ni är intesserade av kvantfysik är denna länk en början:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt

Har gjort fungerande dörrar till X31K låggolvsvagn men mycket återstår än.

På vilket sätt har du problem med att kolla om det är levande eller dött? Går det inte in i Trainz som det ska eller missar jag poängen i skämtet? :D

AlleDahlle 2012-09-27 22:16

Vill inte vara jobbig eller så men kommer det endast att finnas i sjs färger? Även om SJs färger enligt mig är snyggast så vore det roligt om det "riktiga" / originalet också blev uppdaterat.

Sedan några frågor:
Kommer det en "riktig" hytt?
Kan man göra så att det loket som är inte är mot färdriktningen, att det lokets lampor lyser rött?

lan 2012-09-28 04:37

Jag syftade på att jag inte vet om detta projekt lever eller är dött. När jag bygger trivs jag med att utveckla en modell men mitt intresse för just detta tåg är väldigt lågt. Att jag överhuvudtaget gav mig in på detta beror på att en yngre, nära anhörig som ofta åker med detta tåg tyckte det skulle vara kul med en modell som fungerar ungefär som originalet.
Nån hytt kommer jag inte att göra och inga andra varianter heller. Det är inte alls säkert att det jag håller på med blir färdigt och släppt. Så hoppas inte för mycket.

Nils Blid 2012-09-28 10:20

Förvisso ett fult tryne som Lan skriver, men faktiskt ett ganska bra tryne eftersom det är en bit nordisk järnvägshistoria - nämligen danska IC 3. Grejen var ytterst den att DSB hade problem med linjen Köpenhamn – Esbjerg eftersom det fanns flera anslutningslinjer med tåg och passagerarebyte på varje ställe. Därmed föddes idén till dieseldrivna IC 3.

Från Köpenhamn gick ett långt tåg i vilket varje vagn hade sin bestämda destination. Ovanför varje säte satt en tydlig destinationsskylt liksom på vagnarnas utsidor. Tack vare den vändbara förarhytten kunde det långa tågsättet knoppas av. Komforten var av högsta klass – jag vet, jag var med på invigningsturen.

Det här fick i sin tur effekt på svenska sidan. Blekinge kustbana var i sådant eländet skick att man övervägde busstrafik i stället för den eländiga tågtrafiken. I själva verket var nog banan nedläggningshotad.

I det läget tog Blekinge Länstrafik ett modigt och ekonomiskt tungt beslut. Spåret rustades upp och IC 3-tåg inköptes. Genom tillmötesgående av Skånetrafiken fick Blekinge trafikeringsrätt genom Skåne. Satsningen blev succé. Första året rapporterades 800 procents resandeökning och ledde så småningom till den totala upprustningen av kustbanan. Och ledde i sin tur till Skånetrafikens stora satsning på fula trynen.

I dag rullar de lite här och var i södra Sverige, bl a Malmö-Halland-Göteborg, inne i Småland och i hela Skåne. Fler linjer är på gång.

Trynerna är en vardagssyn.

Nisse

rac_hammer 2012-09-28 10:52

En fråga från mig då som inte är nån vidare på denna tåg typ som jag bara ser de få gångerna jag pillat med rälsen vid Göteborgs central. Men är det samma kaross på dessa el versionerna typ öresundstågen etc och de dieseldrivna på kustpilen? Eller skiljer det i längd höjd bredd osv? Eller är det bara att den ena går på el och andra på diesel och i övrigt är identiska?

Sen min Göteborgska humor... Det e inte alla tåg som har krockkuddar i ändarna :grin:

Jockes 2012-09-28 10:53

Annars finns ju Y2-hytten, den är väl rätt snarlik? Går ju att använda den istället för Aurans hytter. Annars önskar jag dig lycka till Lennart, även om jag förstår att det inte är ditt favoritfordon! ;) Andra färgsättningar, kan vi ju göra själva.

crille40 2012-09-28 11:12

Trevligt vid varje modern uppdatering som görs, jag tackar ödmjukas.

AlleDahlle 2012-09-28 14:53

Jag använder y2 hytten till den versionen som finns idag men hytten kommer för högt upp och elledningarna syns in i hytten.

lan 2012-09-28 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 268201)
Jag använder y2 hytten till den versionen som finns idag men hytten kommer för högt upp och elledningarna syns in i hytten.

Det går nog att justera genom att placera a.cabfront så att det passar Y2-hytten. Skall titta på detta senare.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009