![]() |
Vad skall detta månne blifva?
1 bifogad(e) fil(er)
Är det någon som vet?
|
100916 f.m.
1 bifogad(e) fil(er)
Kan möjligen bli en kalkvagn m.b.h. Kan kanske bli en obromsad. och en öppen - vi får se?
När kalkbrotten lades ner blev dessa vagnar ofta Sveriges första "sopcontainar", tänk så det kan gå: |
Hej!
Jag kan inget om tågvagnar, så det ser ut som en Kul Hjuling :grin: Sitter det en hytt på varje vagn? Ser det inte lite konstigt ut i ett tågset med flera sådana vagnar i så fall? Kanske det blir några vanliga utan hytt också? Hälsningar |
Kur för bromsare. Har för mig att vagnen sattes sist i ett godsvagnståg. Lokföraren signalerade när det var dags att bromsa. Det var alltså tiden före de moderna bromssystemen.
Rätt? Nisse |
Många av den typen av bromsade vagnar fanns både med och utan hytt där bromsaren stod på en plattform. Grustag, stenbrott, kalkbrott och liknande hade ofta lätt lutande spår dit ett lok då tröck upp vagnarna som bromsades fast med handbromsarna för att man senare försiktigt lossade bromsen på en eller fler vagnar, antigen redan fyllda eller för att sakta rulla ner mot fyllningstället
|
100916 e.m
1 bifogad(e) fil(er)
Ni har alldeles rätt, en kalkvagn tillhörig SGGJ, det kommer även obromsade utan hytt - både öppen och med luckor.
|
100916 ee.m.
2 bifogad(e) fil(er)
Det var väldans lätt att göra de två obromsade varianterna när väl den bromsade var klar.
|
100916 kväll
5 bifogad(e) fil(er)
Nu har det "blifvigt" nåt av dessa vagnar också.
|
Oerhört snyggt! Man blir avundsjuk på din kunskap! Önskar att man själv kunde bygga lika snabbt och skickligt som du gör!
|
Men vad är detta?? :o
Var detta inte en 3d modell för typ några timmar sen bara? :P |
Citat:
När man byggt en massa saker har man mängder av användbara delar som man kan återanvända och det snabbar upp arbetet med nya projekt. Men nu kanske vi kan påbörja ett samarbete för att utveckla "tillsammans". Mina idéer om ett "simulatorgränsöverskridande" samarbete oberoende av vilken simulator man använder verkar ha fått ett visst gehör! Så vi får väl se framtiden an med viss tillförsikt (som politiker i dessa dagar predikar). |
Citat:
Sån är jag, det kan jag inte rå för - ursäkta! |
Citat:
F.ö så håller jag med övriga om dina utmärkta modeller! |
Du kan följa (och delta) samarbetet i "Allmänt om 3D Design"
|
100918 De sista justeringarna av Kalkvagnarna?
1 bifogad(e) fil(er)
Efter "massiv" kritik av Korvtiger har jag jobbat med texturer och mesher idag. "SKitat" ned vagnarna lite och ökat kontrasten i texturerna samt mappat om vissa detaljer, ökat axelavstånd och förbättrat bromshytten m.m.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34. |