Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Projekt DONJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29731)

lan 2011-06-18 16:55

Norrsundets Lokstall.

Bjornl,
skall bli intressant att se hur du löser så att slagg-groparna syns i Trainz! Jag slet med detta med Särö lokstall och gav upp. På den tiden fanns inte 5-m grid så "dighole" blev för grovt men det kanske fungerar nu men då måste ju stallet ställas väldigt exakt eller ha en ordentligt tilltagen yta i markplanet. Köra Trainz i wireframe-mod i Surveyor är inget kul. Tala om hur du löser detta!

korvtiger 2011-06-18 17:08

Ärade Gentlemän,

Dessa fladdrande ljusskenet bero på, som Herr Lan mycket riktigt påstår, att två ytor (så kallade polygoner) ligga i olag med varandra på densamma nivå och löses genom utflyttning av en yta.

För att få ett så optimalt och brukligt ljus som möjligt, föreslå jag att Ni använder Eder av orginaltexturen till nightmodemeshen och sedan helt enkelt ljusar upp denna en aning, för att erhålla ett så livfullt och detaljrikt ljus som möjligt.

Eder ödmjuke,
Korvtiger

lan 2011-06-18 18:40

Språksvängning ?

Nu börjar ni snart utrycka er som man gjorde på den tiden vi försöker avbilda, men lite kul kan vi väl få ha?

korvtiger 2011-06-18 18:59

Oja, visst låter det underbart? :D

Språket är ju bara halva nöjet med att läsa Ånglok- och Banläran!

spyfrog 2011-06-18 22:24

Bästa bröder,

trots att undertecknad flyttat ut det kolliderande polygonplanet från huskroppen en sådan bit att det vid visuellt betraktande uppenbaras att polygonplanet ligger utanpå underliggande struktur envisas den simulerade verkligheten med att fladdra.
Måste verkställande snickare flytta ut polygon planet ännu längre från huskroppen trots att detta då kommer att sitta på ett avstånd av nästan en fot från nämnda huskropp?

Osäker på hur detta kommer att se ut....

Pursche 2011-06-19 01:28

Har du provat det visuellt i både Open GL och DirectX? Jag måste ha Direct X i TS12 för att se vattnet med mitt grafikkort.....

spyfrog 2011-06-19 22:38

Ers majestät, grevar och baroner, damer och herrer....

Det finnes nu ytterligare en försöksversion av Wijs obetydliga stationshus att nedladda för ER granskning. Denna nya version har en förbättrad så kallad textur enligt herr Ekankals anvisningar samt har även fått de så kallade "nightmode" polygonerna flyttade längre ut från husväggen i ett försök att minska det obehagliga blinkande som tidigare rapporterats av edert herrskap.

//Er ödmjuka
DONJ snickeriverkstad

bjornl 2011-06-20 19:57

1 bifogad(e) fil(er)
Hej alla

Nu kan ni ta en titt på det blivande lokstallet i Norrsundet ca 1920.

Än är det mycket kvar att göra. Fönster och dörrar är inte transparenta.
Det finns inget dighole så man kan se smörjgroparna (och kanske kan det aldrig bli det med 5 m grid)

Dörrarna öppnas och stängs inte för det finns ingen animering ännu.

Men utseendet kan man beskåda och här finns ett klart avsteg från verkligheten.

Efter den verkliga ombyggnaden så smällde man upp träpanel över hela baksidan och täckte de ursprunliga väggarna av tegel.

På min modell har jag behållt dom för att få ett mera varierat utseende.

Men vad tycker ni, verklighet eller utseende?

MVH / BjörnL

bjornl 2011-06-20 19:58

Hej Spyfrog

Jag som inte vet hur man får det att lysa om natten.

Jag har installerat din senaste Wij stn. och sätter tiden till 24.00.

Men jag får det inte alls att lyssa i driver? gör jag nått fel

MVH / BL

lan 2011-06-20 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 240100)
Hej Spyfrog

MVH / BL

Jag tror night-mode är home och i Wij släcker väl folk och går och lägger sig 22.30? På och av slumpas väl lite av Trainz så de skall släckas lite olika, Prova med 22.00 får du se!

spyfrog 2011-06-20 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 240100)
Hej Spyfrog

MVH / BL

Ställ fram tiden tills det blir mörkt, typ 22.00
Vänta sedan ett antal minuter - det tänds inte direkt...
Som LAN säger så släcker dessutom Trainz:are(?) belysningen runt 24.00 och lägger sig som duktiga människor. ;)

spyfrog 2011-06-20 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 240099)
Hej alla

Nu kan ni ta en titt på det blivande lokstallet i Norrsundet ca 1920.

Än är det mycket kvar att göra. Fönster och dörrar är inte transparenta.
Det finns inget dighole så man kan se smörjgroparna (och kanske kan det aldrig bli det med 5 m grid)

Dörrarna öppnas och stängs inte för det finns ingen animering ännu.

Men utseendet kan man beskåda och här finns ett klart avsteg från verkligheten.

Efter den verkliga ombyggnaden så smällde man upp träpanel över hela baksidan och täckte de ursprunliga väggarna av tegel.

På min modell har jag behållt dom för att få ett mera varierat utseende.

Men vad tycker ni, verklighet eller utseende?

MVH / BjörnL

Varför kan man inte ha dighole med 5m grid? Vi har 5m grid i Norrsundet har jag för mig pga hamnen är trång och vi behöver upplösningen.....
Kan du inte göra ett dighole som passar för 10m grid och lägga en bottenplatta som är fet nog att täcka över? :ide:

bjornl 2011-07-09 16:20

Hej Syfrog

Jovist kan man göra ett sådant dighole.

Just nu kör jag med ett dighole 10*10 meter placerat mitt i meshen.

Lokstallet snappar in i griden och sedan kan man rotera den 360 grader så som man vill ha det.

Då får de två mittersta spåren sina smörj/slagg gropar synliga oberoende av hur man har roterat lokstallet.

De två yttre spåren går inte att få till så jag har lagt bräder över dessa gropar.

När jag talar om att 5 metersgrid är för grovt så är det bara uttryck för en allmän känsla av att ibland skulle man vilja ha 1 m grid (tex när man skall göra banvallar.)

MVH / Björn L

Nyss återkommen från Island utan att ha ridit ihjäl mig.

spyfrog 2011-07-09 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 241268)
Hej Syfrog

Jovist kan man göra ett sådant dighole.

Just nu kör jag med ett dighole 10*10 meter placerat mitt i meshen.

Lokstallet snappar in i griden och sedan kan man rotera den 360 grader så som man vill ha det.

Då får de två mittersta spåren sina smörj/slagg gropar synliga oberoende av hur man har roterat lokstallet.

De två yttre spåren går inte att få till så jag har lagt bräder över dessa gropar.

När jag talar om att 5 metersgrid är för grovt så är det bara uttryck för en allmän känsla av att ibland skulle man vilja ha 1 m grid (tex när man skall göra banvallar.)

MVH / Björn L

Nyss återkommen från Island utan att ha ridit ihjäl mig.

Hej Björn

Bra att du kom tillbaka helskinnad - det stora felet med Island är förstås bristen på järnväg....

Det här med lokstallet i Norrsundet - har du lagt upp det? Jag hittar det inte på forumet - vore kul att se om det får plats.. Det är ju trångt där i Norrsundet med hamn osv. =)
En tanke kring den här digholet - skulle man kunna ha ett sådant under Wij bruk också? Det kan vara lite svårt att få till det med terrängen runt tänkte jag på men det kanske inte funkar....

Jag var för övrigt på Wij i dagarna men jag fick inte till någon bättre textur på det där magasinet. Däremot har jag nu foton på herrgården med kringbyggnader så jag kommer att försöka få till dessa i 3D också - de ligger ju en bit ifrån så de behöver inte vara perfekta.

bjornl 2011-07-12 22:17

kabelkran

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Nu har jag börjat bygga upp Linghed på riktigt i terrängen, (tidigare var bara en dummy utplacering).

Kabelkranen är nu på plats där den skall vara. Återstår att fixa tre stödvajrar och själva animnertingen.

MVH / BjörnL

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.