![]() |
Citat:
Jätte bra, Tack! |
Citat:
EDIT: Saknar annars V3 för Tane. |
Bra! Om Ekan har några färdiga versioner så kan han maila mig dem, så laddar jag upp dem när jag hinner!
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Äntligen har det kommit upp lite nya saker på hemsidan igen! Eller ja, en ny sak och två uppdaterade gamla paket.. Men den nya saken är nog rätt efterlängtad i alla fall! ;)
* SJ X2000 i flera olika målningar, vidareutvecklad från STWs modell. * Uppdatering av TANE PT spårpaket. Ett av betongslipersspåren hade ett fel på en av mesherna. * Uppdatering av Rc, Rm-paketet, det innehåller numera en enbenspantograf. Man får dock själv ändra i configar på de lok man vill använda den på. Den ligger i en separat .cdp-fil i zipen, så man behöver inte installera hela lokpaketet igen. |
På tal om efterlängtade saker:
Det börjar på att bli dags att släppa det två första uppdaterade ångloken för TANE! :D Som bekant är det littera B och littera Sb som saken gäller. Det är bara lite smågrejer som jag skulle vilja justera och kolla på dem först. Här är hur vi hoppas att det kommer att gå till: Vi kommer inte släppa loken riktigt än, men nu i helgen kommer vi att släppa den nya uppdaterade versionen av STL Source, vilken innehåller de script som ångloken använder. Det innehåller också STL-koppel med LOD som vi satt ihop med hjälp av Vovven47, vilket gör att hans egna LOD-version av kopplet inte kommer att behövas längre. Det finns också några mindre buggfixar för STL-koppelscriptet som tar bort några av de felmeddelanden som kan dyka upp ibland. Detta är kanske inte så jätteintressant för er användare utan loken, men som plåster på såren så kommer vi tillsammans med detta släppa min digitala Ångloklära. Det är ett häfte som berättar om de viktigaste delarna på ett ånglok, samt hur man kör dem i Trainz. Den är en nedkortad och förenklad variant på boken Ångloklära som Kungliga Järnvägsstyrelsen gav ut mellan 1910-1949. För er som inte orkar plöja igenom hela mitt verk så finns det sist ett appendix med tre sidor lite mer rakt på sak, steg-för-steg instruktioner för hur man kör och eldar ånglok specifikt i Trainz. Lagom när ni hunnit läsa in er på det mycket intressanta ämnet ånglok och blivit nästan experter på det, typ nu i veckan, eller kanske veckan efter det, så kommer de två ångloken att släppas. Sedan är det bara att tuffa på med något som antagligen är bland de mest realistiska i ångloksväg som går att köra utan att smutsa ned händerna på riktigt! ;) |
Citat:
Låter bra!!:tumme_upp: |
Jag beslutade att skjuta lite på att släppa nya versionen av STL Source eftersom TANE SP2 kommer ut till beta-testarna imorgon. Tänkte bara kolla så att det inte hänt något galet innan jag släpper det hela. Men den digitala ånglokläran kommer ut som tänkt idag:
* Digital Ångloklära som förklarar ånglokens uppbyggnad och funktionalitet i Trainz Den hittas under Lok>Ånglok på sidan. Så nu har ni att läsa in er på tills själva loken kommer inom några veckor! ;) |
Lite nya saker på hemsidan idag:
* Lans X40 som han byggt om från en holländsk motorvagn av Gertjan van Harskamp. * WNJ Nidhögg, legendariskt mytomspunnen ångvagn baserad på Vovven47s HNJ ångvagn. * Två modernare telefonkiosker i blå och orange färgsättning. |
Citat:
När jag prov körde X40 så kom den bara upp i 3 kmt |
Citat:
|
Tack för det "fina" tåget:tumme_upp:
------------------------------------- Vänersborgs_Stinsen: Jag kom upp i högre hastigheter när jag ändrade nummerskivan i hytten. Testa det. ------------------------------------- http://image.prntscr.com/image/f8de5...a6f36c2dec.png --------------------------------- några problem... Destinations-skylten på manöver och motorvagnen fungerar inte. Destinations-skylten i vagnarna ändras inte |
Bra att ni "grymtar till" om sånt här ! Själv kör jag normalt inte MJ (DCC-mode), men såg just att mellanvagnens hjul är låsta då.
X40 har ju drivboggier på alla vagnar och borde väl har samma enginespec på samtliga ? Korvtiger tar nog vid tillfälle en kik på detta ! Kör i CAB-mode, det är möcke roligare ! |
Citat:
|
Äsch, otroligt hur mycket problem man kan ha med dessa moderna motorvagnar!
Som sagt så testar varken jag eller Lan i DCC-mode, därav att detta inträffar gång på gång.. Insåg just att jag kanske borde testköra STLs nya ånglok i DCC-mode också. Inte för att någon skulle vilja köra dem som modelltåg, men i alla fall.. ;) Ska åtgärda X40, men det blir först efter helgen. :) |
Citat:
|
Citat:
Det finns två andra motorvagnar som har samma fel i DCC-mode. X50 mellanvagnen X2000 manövervagnen och inga strålkastare. Y1 har samma fel med destinations skyltarna som X40. |
Vänersborgs_Stinsen: Tack! Dom heter platform roof gmp och följde med i trainz12 men finns på download station. https://www.auran.com/DLS/DLS_viewas...AssetID=375693
--------------------------------------------- Märkte att det är random om destinations-skyltarna fungerar eller ej på utsidan. |
Citat:
Tack. hitta den på DLS. |
Äntligen så kommer de första två uppdaterade ångloken upp på STL:s hemsida! :D
Nytt för idag är: * STL Source version v4.33.0 för TANE med ångloksscriptet och STL-koppel med LOD. * SJ B, starkt stambanelok för TANE. * SJ Sb, tungt tanklok för TANE. --- Detta betyder att STL-Source i framtiden enbart kommer att utvecklas för TANE. Vi droppar härmed support helt för TS20xx. Den gamla versionen av STL-Source, v3.12.5 för TS20xx kommer dock att finnas kvar på sidan, men kommer inte få några fler uppdateringar. Ångloken kommer inte att fungera med någon Trainz-version före TANE. I den nya versionen av STL-Source, v4.33.0 för TANE finns förutom stöd för ångloken en uppdaterad version av STL-koppel med LOD, som vi har satt ihop med hjälp av Vovven47. STL-koppel har även fått en del buggfixar som förhoppningsvis ska ta bort en del röda löss som dyker upp. Tyvärr så kan det fortfarande uppstå vissa fel som gör att bugg-symbolen dyker upp, men de ska inte påverka funktionaliteten. Det finns även en ny guide som beskriver hur man använder STLs ångloksscript för att skapa egna ånglok och ånglokshytter för er som kommer bygga sådana i framtiden. :) |
En ny sak på hemsidan idag:
* STWs gamla tankvagnar littera Uh (tidigare en av Q12-varianterna) uppdaterade med STL-koppel och med massor av Ekans snygga texturer! Jag jobbar också med att fixa till motorvagnarna som står still i DCC-mode. Återkommer med uppdateringar på dessa imorgon! :rolleyes: |
Hittar inte tankvagnarna.
Har kollat under alla flikar, ifall dom har hamnat fel, men hittar inget ändå. |
Tryck F5 !!!!!
|
Citat:
Tack. |
|
Varsågod! Kör flitigt med dem Magnum! :D
Har grävt ned mig i massa moderna motorvagnseländen idag. Verkstadsrapport enligt RobertE:s lista: - X2000, X40 och X50 ska nu vara fixade vad det gäller DCC-mode. - Hittar inget fel med X2000:s strålkastare eller slutljus, ser helt ut som det ska om du frågar mig. Kan du specificera vad som är fel? - Destinationsskyltarna på Y1 och X40 tror jag vi tidigare kom fram till att det var på grund av buggen med text som försvinner igen. Den ska vara fixad i SP2 så jag avvaktar och utgår ifrån att detta kommer rätta till sig självt. X2000, X40 och X50 är uppdaterade på hemsidan. :) |
Dagens rapport
Tack så mycket för x2000:applad:
----------------------
jämför med ekans målning. http://image.prntscr.com/image/7736c...87b9a6b781.png http://image.prntscr.com/image/55299...08a96017a9.png http://image.prntscr.com/image/d299f...908216b735.png http://image.prntscr.com/image/f5c93...c69b42892b.png |
Jaha,
kanske dags för någon att göra en insats i texturegrupperna. INTE JAG!!! Moderna motorvagnar "står mig upp i halsen", jag S.P.Y.R snart ! |
Snygga ånglok!!!! :tumme_upp::Yeah::ber::applad:
Älskar hytterna! |
Det är om Bengan eller Ekan har lust att fixa de där moderna åbäkena, jag tänker inte röra dem mer än nödvändigt! ;)
Dagens uppladdning är för er som föredrar när det går långsamt och är tungt lastat. Gärna flera hundra ton. :rolleyes: * Specialvagn Q51 för väldigt tunga transformatortransporter. Finns under fliken Godsvagnar på hemsidan. :) |
Tyckte det var ganska snyggt målat på manövervagnen. Men motorvagnen har den ju inte....
http://image.prntscr.com/image/12585...f9adbaf364.png |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
det var en j-a röra i texgrouperna. Jag har fixat till dom, men det är inte klart än. Jag har skickat paketet till Bengan för översyn i "Lackeriet" ! SE bilden: orginaltexturen är STW original överst Klar ! texture 0. Hawks textur är nästa också Klar ! texture 1. Bengans blåa och Bengans DI är klar till Drivenheten men behöver fixas i texgrupperna för de övriga vagnarna. "Jag vill inte måla hela världen, lilla mamma!" :mad: |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har två texturer kvar att fixa på Linx, då det blir spegelvänt vid dörrarna på ena sidan utav första och andra klass. Sen måste jag klona motorvagnen och manövervagnen för att få till Grålle, då hon inte är svart i fronten. Så kanske imorgon (i bästa fall), är jag klar för att skicka det vidare till Korvtiger för uppladdning på nytt. |
Du är en Pärla Bengan ! :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:
|
Sket sig, med dom två texturerna som var kvar på Linx.
Dörrarna måste mappas om, för att inte bli spegelvända på ena sidan. Så det tar nog längre tid, än vad jag trodde från början. |
Tack för att du ställer upp Bengan :).
Jag har inte tappat intresset, eller lusten att hjälpa till, eller att bidra med något vettigt själv på senare tid, MEN jag blev morfar för första gången för snart ett år sen, så mycket av min fritid har gått åt till att hälsa på det lilla "underverket" (en liten tjej på 10 månader som precis håller på att lära sej sina första ord, och ta sina första vingliga små steg). Nu har jag till och med fått förtroendet att sitta barnvakt (alldeles själv :)) åt henne ibland, och givetvis har jag passat på att visa henne lite Trainz-action på datorn, och WOW, ni skulle bara se hur fascinerad hon är, hon sitter som en liten professor och pekar, skrattar och verkar superlycklig. Höjdpunkten är när man kör nått ånglok som ryker MYCKET, då försöker hon härma "tuff tuff"-ljuden, och ropar "itta moffa, itta" (itta borde betyta titta antar jag, hehe), då är det lätt till att det rinner en liten glädjetår på kinden när man ser glädjen i hennes ansikte. Kan man annat än älska dessa små knoddar :). Det förklarar väl en del varför min aktivitet här på forumet inte har haft högsta prioritet den senaste tiden. Men jag har inte gett upp Trainz, och kommer aldrig att göra det heller, så mej blir ni inte av med, vare sej ni vill, eller inte ;):D. |
Då får man bara lyfta på hatten och gratulera ! Att se sina barnbarn växa upp och utvecklas är en gudagåva, långt större än att se ett ånglok växa fram.
:tumme_upp: |
X2 fixad och skickad till Lennart och Tomas.
1 bifogad(e) fil(er)
Sådär, nu är X2000 fixad och skickad till Lennart och Tomas, så dom dyker väl upp någon gång när tid finns.
Som Lennart känner till, så var jag tvungen att klona motorvagn och manövervagn för att kunna göra Linx och den gråa varianten utav X2000. Detta då p.g.a. att jag var tvungen att ändra på en texture till, för att få bort det svarta i fronten. Motorvagn och manövervagn för Linx, heter även Linx i Tane och inte X2000. Så den hittas efter Linx. Däremot så ligger vagnarna till Linxen i samma texturegrupper som dom övriga vagnarna. Dom två gråa varianterna. Har samma namn som Lennarts X2:or, men istället för LAN i namnet, så heter dom Bengan och Ekan. Dom gråa vagnarna, ligger tillsammans med dom övriga vagnarna. Så det blev 3 extra Motorvagnar och Manövervagnar, för att få ordning på alla texturer. Dom flesta hittas väl tillsammans sen i Tane, bara Linxen som motor/manövervagn som hittas under Linx. Dom övriga ungefär på samma ställe och under något likvärdigt namn som nedan. Linx Motorvagn + tom texturegrupp. Linx Manövervagn + tom texturegrupp. SJ X2000 Motorvagn LAN + texturegrupp 5 texturer. SJ X2000 Manövervagn Lan + texturegrupp 4 texturer. SJ X2000 Motorvagn Bengan + tom texturegrupp. SJ X2000 Manövervagn Bengan + tom texturegrupp. SJ X2000 Motorvagn Ekan + tom texturegrupp. SJ X2000 Manövervagn Ekan + tom texturegrupp. SJ X2000 1 Klass + texturegrupp 7 texturer. SJ X2000 2 Klass + texturegrupp 7 texturer. SJ X2000 Bistro + texturegrupp 7 texturer. Har även petat in gjvh originaltexturer i Texturegrupperna. |
Kungen.... :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15. |