Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Svenska Järnvägstavlor (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34127)

lan 2013-04-24 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 276632)
Har installerat beta 2-paketet. Resultat: Samtliga moderna hastighetsstolpar i TRS 2012 gick upp i rök. Har återställts.

Min lilla följetong om orienteringsskyltens tilläggstavlor har löst på ett enkelt sätt: Gör så här så behöver inte Svenolov svettas över ett script:

Ställ i orienteringsstolpen på 2 meter:
Ställ in tavla 1 (Infotavla 510 X 481) till höjd 1,4 meter.
Ställ in tavla 2 till 1,1 meter.
Skriv in, dra sedan tavlorna på plats.

Sammanfattning: en enkel och snabb operation. Bjuder på den. En möjlig förbättring kan vara att lägga in texten ovan i stolpens konfig-ruta.

Nisse

Jag har satt standardhöjd på alla I-tavlor till 3.1 m vilket nog är för högt!?
En tavla får väl aldrig skymma en bakomvarande signal (som har standardhöjd 3.1 m). Nisses 2.0 m tror jag är något för lågt?

Jag har en idé om att sätta standardhöjd för alla fristående tavlor till 2.4 m och för tilläggstavlorna till 1.8 m för att slippa justeringar i insättningsläget. Ytterligare tillägsstavlor får ju sänkas i steg för att ansluta rätt!

Kan någon bekräfta om detta skulle vara OK eller om andra standardhöjder skall sättas :confused:

Nils Blid 2013-04-24 10:33

Två meter är för lågt. Tänkte föreslå 2,4 meter och tilläggstavla 1,8 meter plus möjlighet till fritt val för tavla 2.

Vi är överens LAn!!!

Nisse

lan 2013-04-24 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 276779)
Två meter är för lågt. Tänkte föreslå 2,4 meter och tilläggstavla 1,8 meter plus möjlighet till fritt val för tavla 2.

Vi är överens LAn!!!

Nisse

Alla tavlor är ju justerbara men det är ju bra om standardhöjden är den vanligast förkommande så man slipper justera för mycket.

Nils Blid 2013-04-24 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 276781)
Alla tavlor är ju justerbara men det är ju bra om standardhöjden är den vanligast förkommande så man slipper justera för mycket.

Helt rätt - men att justera dem själv är inget större problem. Det är tre mått att hålla i huvudet; 2,4 m för stolpen, 1,8 m för tavla 1, 1,5 m för tavla 2. Standard underlättar för de som inte klarar sig utan fickräknare.

En skarpare gul färg är betydligt vikitigare.

Nisse

lan 2013-04-24 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 276784)
En skarpare gul färg är betydligt vikitigare.
Nisse

Jag trodde Påsken var överstökad men tydligen inte!

Jockes 2013-05-07 17:27

Upptäckte en sak! På hastighetstavlorna är "rund stolpe" fyrkantig och "Fyrkantig stolpe" rund :grin: Annars ser det riktigt bra ut! Längtar till en B3! Ska bli kul att prova den med. För jag har faktiskt inte hittat några fel än så länge... Letar dock på! Har blivit helt klart bättre sen B1 iaf! :)

lan 2013-05-07 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 277113)
Upptäckte en sak! På hastighetstavlorna är "rund stolpe" fyrkantig och "Fyrkantig stolpe" rund :grin: Annars ser det riktigt bra ut! Längtar till en B3! Ska bli kul att prova den med. För jag har faktiskt inte hittat några fel än så länge... Letar dock på! Har blivit helt klart bättre sen B1 iaf! :)

Tack Jockes, det är ändrat till B3!
Hittar du mer så skrik till, det blir lätt såna här fel ibland!

leoj 2013-05-16 21:46

Slumpvisa test har visat att det fungerar i TS12 =)
Enda "felet" är att STL 3.1 ITavla Stopptavla b2 står som Missing dependencies, men trycker man på knappen som gör att man ska se alla fel så är det enda felet som dyker upp
Kod:

Warning: Required container 'thumbnails' is missing.
vilket det gör på flera med, så vill man framtidssäkra sig så är det dags att börja ;)

lan 2013-05-17 08:48

Tack leoj ...

... jag hade glömt "den oerhört" viktiga tumnageln på stopptavlan.

leoj 2013-05-17 20:45

Har flera som det står Warning på, som har att de saknar en tumnageln. Men på denna står det att den saknar något, men jag kan inte lista ut vad den saknar =(

lan 2013-05-17 20:56

leoj!

Ta ett sceenshot och posta det här så får jag se det!

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 277419)
Har flera som det står Warning på, som har att de saknar en tumnageln. Men på denna står det att den saknar något, men jag kan inte lista ut vad den saknar =(

lan 2013-06-09 10:22

Uppdatering b3 ...

... kommer strax i Download !

Mycket är omgjort, förbättrat och förenklat. Vissa tavlor är borta och vissa har tillkommit.

Ni gör klokt i att ta bort alla gamla saker innan ni installerar de nya.

Det ni skall ta bort är allt som börjar med:

STL 3.1 Allmänt ...
STL 3.1 ATavla ...
STL 3.1 ETavla ...
STL 3.1 ITavla ...
STL 3.1 TTavla ...
STL 3.1 UTavla ...

Jockes 2013-07-15 22:14

B3 funkar mycket bra, men vissa saker stämmer fortf. inte. Tex denna skylt:

https://lh5.googleusercontent.com/-z...30715_0000.jpg
Den är blå längst upp, och ska man ha en tavla under, borde man kunna använda stolptypen "Fäst i perrongtak", så man kan slippa ha en stolpe under som är helt tom :)

Men som tidigare:
*Olika nyanser på ATC-restriktion/överskridande och Hastighetstavla modern
*Skyltar lägger sig inte direkt mot Ktl-stolpe, utan måste ändras manuellt (tar tid om man ska placera ut många skyltar).

Sen är det inte mer (ännu), jag testar vidare :)

Nils Blid 2013-07-17 16:01

Fick plötsligt ett ryck med att städa i mina cabbanor för TRS 2010 och 2012. Upptäckte till min stora förvåning att Svenska signalers kilometerstolpar har gått upp i rök. Dessa har jag tidigare lagt in med stor möda.

I tolvan har allt vad kilometerstolpar heter försvunnit. I tian fungerar Chakz0rs gamla fina variant.

Om jag kan hitta - var? - Svenska signalers kilometerstolpe går det kanske. att rädda mig från många timmars tröstlöst jobb; att mäta mig fram närmare fem mil.

Nisse

Nils Blid 2013-08-11 12:49

2 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag åkt på stryk igen. Först om kilometerstolpar (se ovan), nu om orienteringsskylten.

Orienteringsskylten är en av grundbultarna i Svensk cabbana. Den informerar Trainz-föraren om när det är dags att bromsa tåget och till vilken hastighet. Orienteringsskylten ersätter den verklige lokförarens körjournal. Utan en orienteringsskylt hamnar Trainz-föraren i en "spansk" situation.

I b3-versionen har en ny orienteringsskylt med massor av finesser skapats. Problemet är att det bara finns en tilläggstavla, men ingen för hastighet. Utan en fungerande orienteringsstolpe kan cabbanan inte köras realistiskt och är därför värdelös.

Cabbanan har exporterats privat, men är nu tänkt att läggas ut för 2010 och 2012, som den enda kompletta banan i Forum.

Orienteringsskyltarna i b2-versioner ligger kvar i banan men skall jag göra en ändring så blir resultatet undermåligt. Och jag kan lova att ändringar kommer att behövas. Bilderna berättar.

Vad har jag då för alternativ? Den gamla Orienteringsskylt V2 fungerar inte i 12;an och är därför ute. B2-versionen är enligt rubriken obsolete. Kan jag använda b2 och hoppas att skylten ligger fast vid uppdateringar?

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.