![]() |
Gillar din rutt verkligen Håmacon.Gillar spårvagnarna i staden:)verkligen super:).Hoppas du gör klart den.
Verkligen starkt jobbat:tumupp: |
Wow, vad nice Håmacon..!!! :eek: :D Verkligen snyggt jobbat. Den banan är värd att vänta på ett år till om det så behövs. ;)
|
För dom som inte vet det så är Alistair en riktig person som är lokförare på en museibana i sydöstra England. Han skrattade gott åt X2 bilderna och bad mig hälsa till de svenska Trainz galningarna.
|
Hej Kenny!
Det var kul att få veta lite om Alistar. Jag har ju förstått att det finns verkliga människor bakom namnen och bilderna på förarna och trott att det var skaparna bakom programmet. Det här med Trainz är ju ganska vanebildande och när man är som mest uppe i aktiviterna, så flyter nästan dikt och verklighet ihop. Alltid kul med lite plusinformation... Mvh, Håkan |
Hej.
Vilket imponerande jobb du har lagt ner.Snyggt som bara den. MVH Bamse |
5 bifogad(e) fil(er)
Efter alla snälla kommentarer kan jag inte låta bli ytterligare några bilder...
Hoppar lite mellan luftledningsarbete i städerna Utopia och Malmstad. Luftledningarna skall inte bara ge kraften, där hänger också växelvisare till elväxlarna och vanliga körsignaler som inte får plats på marken mm. Pilligt men roligt. När det blir alltför pilligt drar jag mig nedåt kusten där jag börjat med lite färjeverksamhet. Undrar hur det skulle vara med någon typ av Öresundslandskap med hängbroar och tågfärjor till Danmark för att kunna skeppa över lite tåg och testa lite högertrafik? Håkan |
Om detta då är din första rutt... :rolleyes: Hur ska då inte din nästa rutt bli, när den här är så fin! :tumupp: :D
Snyggt som tusan, Håmacon! |
Jag bockar mig för dina synpunkter Mazz!
Jag kan ju ingenting om MSTS själv, men jag har ju förstått att du håller på med något mycket fint där, det är alltid kul att kolla in den avdelningen också. Utopiabanan är ju lite lustig på det sättet att den är helt oplanerad från början. Jag tittade naturligtvis på Trainz standardbanor när jag skaffat mitt exemplar av spelet och de är ju väldigt bra på det sättet att man inte behöver jaga externt material för att kunna köra på dem. Ganska snart tyckte jag emellertid att de flesta inte var så lockande att återvända till, mycket på grund av sin avsaknad av höjdkurvor och tja... Hmmm.... Så fick se BHJ som jag direkt föll för med sin fina topografi och textur. Eftersom jag är svag för godstrafik tänkte jag efter ett tag att ett eller ett par stickspår till någon lite större industri skulle nog ändå inte skada. Framför allt ville jag undersöka och lära mig lite om Surveyor. På den vägen är det, ännu ingen seriös planering, den ena idén föder den andra, kraven och förhoppningsvis också kunskaperna växer väl allteftersom. Nackdelen att inte planera är ju att vissa saker kan bli lite väl orealistiska, fördelen att det känns bättre att inte vara begränsad av yttre ramar, vilket befrämjar den dagliga inspirationen, jag vet sällan själv hur kvällen slutar... Jag skulle också vilja bygga en realistisk Säröbana eftersom jag är uppväxt där och också har arbetat på sommarloven där. En maffig USA-bana med höjdskillnader på några tusen meter vore heller inte så tråkigt, då kunde man ha sommarlandskap nere vid havsnivån och vinterlandskap uppe vid trädgränsen. Vågar dock inte släppa jobbet med Utopiabanan innan den är klar för det är väl på det sättet att när man väl startat något nytt, då är det gamla lätt förlorat? Sen skulle det ju inte vara fel att försöka lära sig lite G-max också... Det roligaste med dessa simulatorer tycker jag är att man knappast aldrig någonsin blir riktigt fullärd eller färdig, det finns hela tiden nya utmaningar. Håkan |
Verkligen snyggt Håmacon:).Vart har du hittat den där båten som man kan ha tåg på?
|
Citat:
Håkan |
Citat:
|
Kan man köra båten?
|
Citat:
Jag kan hålla med dej på dessa punkter. Ok, jag sysslar med MSTS men synpunkterna är desamma. Jag håller på med en bana och tyvärr så har den väl kommit lite efter nu en tid eftersom jag bygger lite i TSM och det tycker jag är skoj, sen får man se hur länge det håller...Så att börja på något annat är "livsfarligt" i dessa kretsar... Jag kan ochså hålla med dej att man blir aldrig fullärd...Alltid är det något nytt som dyker upp som kräver att man tänker till lite extra för att få det att fungera som det skall. Jag tror att även de mest rutinerade banbyggarna och även objektbyggarna lär sej något efterhand dom ochså...Så detta är ju verkligen en utmanande sysselsättning som man har, bara tex att bygga en bil i TSM och sedan få ut den i MSTS är en utmaning och utmaningar är ju som bekant till för att besegras.. Lycka till med fortsättningen av rutten:tumupp: MVH Kenneth |
Citat:
Kul att få ta del av dina synpunkter Kenneth! Man lär sig mycket av att lyssna på andra och detta forum har varit till stor hjälp för mig. Sen ser jag ju att man blir lite bättre på att bygga allteftersom. Jag brukar provköra emellanåt för att se hur det nya funkar och har då ett A4-papper att anteckna på bredvid. Det brukar vara fulltecknat efter provturen och ganska ofta med sånt man skapade på ett tidigare stadium på ett helt annat ställe och nu hittat en mycket bättre lösning på. Sen bygger jag iofs aldrig ett baseboard helt färdigt innan jag börjar med nästa. Det känns lite riskabelt att fylla terrrängen med objekt och träd, buskar och gräs till max på direkten. OK, man kan ta tjusiga skärmdumpar att bli impad av, men när det sedan byggs ut till längre sträckor, tågfarten ökar och man kanske först då upptäcker att tågen mest står och hackar i spenaten, så är det kanske inte så kul att återvända för att strippa ner alltihop. Inne i städerna är det inte så lätt för det blir otroligt mycket splinespunkter med alla hus och osynliga vägar, trottoarer och luftledningssplines i mängder för att följa strömavtagartrissan till spårvagnarna. Där är jag i vissa fall nere på 8-9 FPS, men det är ändå acceptabelt där eftersom körhastigheten ändå är så låg att det inte märks. Ute på linjen har jag hittills lyckats hålla mig kring 30 FPS. Sen trivs jag också bäst i öppna landskap där man faktiskt kan se både tåget man kör och mötande AI-trafik på lite avstånd så jag kommer nog att behålla en lite kal look på banan, men allt går ju att justera efterhand. Helt färdigt blir det väl aldrig... Lycka till själv Kenneth!:tumupp: |
Fortfarande ingen som vet om båten går att köra?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12. |