![]() |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
EDIT: Som du ser, så går det att välja mellan hö.- och vä.-trafik oxå (taggen ontheright), och på "eran" tid körde väl bilarna på vä. sida |
Citat:
|
Citat:
|
Angående bilar och region.
Då ni bygger DONJ för TS2012, så tror jag. Att det bara är jayhollands bilar, som riktigt passar ihop för er. Alla andra gamla 30-tals bilar och äldre, är gjorda för TRS2006 och nedåt. Så frågan är, om dom är lämpliga för Multi-player, som är eran tanke med DONJ (om jag har fattat rätt). |
Rälsen som försvann
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har det hänt en underlig sak i Trainz igen.....
Den här gången gäller det stambanan från Ockelbo och söderut som helt enkelt försvunnit.... dvs sträckningen finns kvar. Den är markerad som en spline med saknad KUID. Bifogad fil 50099 Här har det alltså hänt något. Filen har varit hos Björnl och vänt sen jag la ut rälsen. Min gissning är att Björn inte har den här rälsen installerad (det är ju inte DONJ räls utan en vanlig 1435 mm räls). Men då borde det ju bli en saknad spline hos Björnl - hos mig, som har rälsen installerad, borde ju rälsen synas! Men det gör den alltså inte... |
På DONJ inte mkt nytt
Bara en kort uppdatering ifall någon trott att vi lagt ner projektet och ifall någon bryr sig....
Det är helt enkelt så att vi båda har haft ganska mkt att göra i våra respektive jobb på sista tiden så DONJ projektet har fått stå tillbaka. Tyvärr lär det få göra så i några veckor till för mig också. För vissa saker så behöver vi också få slut på vintern. Det är en hel del objekt som behöver mätas upp och det är inte praktiskt att göra detta så länge snön ligger kvar... exempel på detta är smedjan och hyttan i Jädraås samt stationerna i Åbydal och Norrsundet. Förra året så var jag ute och fotade broarna i Tallås i 24 graders värme under påsken men det lär vi väl inte få vara med om igen? |
Idag har jag försökt plana ut backen strax väster om Brattfors till 2% lutning...
Något som skulle visa sig vara svårt då det är underligt hur "apply gradient" knappen funkar - den tycks funka på vissa delar av splinen men när jag försökte använda den på en annan bit så blev det en lutning som gick neråt och inte uppåt (oavsett om man satt - eller + framför) vilket ju inte var rätt... |
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 50663
Utjämningen till 2% lutning vid Brattfors innebär stora jordarbeten... det är banne mig inte lätt att få upp ett tåg runt 10 meter. Förhoppningsvis skall gamla hederliga nr 2, Uppland, kunna ta sig fram här efter att linjen plattats ut till mer realistisk lutning ifrån dagens lastbilslutning. |
1 bifogad(e) fil(er)
Pga vårt älskade misspass har vi nu fått något som kan liknas vid Grand Canyon vid Brattfors.... riktigt så minns jag inte stället. Här behövs nog stora landskapspenseln tas ut för att jämna ut lite...
Bifogad fil 50664 |
Spyfrog: Har du lagt upp banan på en bank före och efter skärningen? Sånt jämnar ut. Överskottsmassorna skall väl placeras någonstans.
Jag håller med dig om lutningarna. Man får väldigt tveksamma värden i bland - och sedan, som du skriver, tycker Trainz om kasta om plus till minus. Dock kan på korta sträckor högt promillatal accepteras. Citytunneln i Malmö klättrar 30 promille från tunneln och ut. Nisse |
Hej Spyfog
Ja det blir nog till att smeta med stora spateln på smma sätt som vi kommer att behöva göra vid Linghed. |
DONJ:s vagn och lastvikt suger
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Jag har kommit fram till DONJ:s vagn och lastvikter är helt fel. Om vi bygger våra vagnar av 4 tums blyplåt och lastar vikter som 20 fots containers (nästan) på dom så är det inte kosntigt om våra lok inte orkar. Så nu håller jag på at göra om vagnvikter och produkternas viketer för att få en vettigare tågvikt. Ja Spyfrog, du hade rätt. Vi får fxa en egen DONJ lumber för sågverket att producera för Aurans Lumber är för tung den med. Mina treaxliga vaganr väger numera 5 ton alt 5,5 ton mot tidigare 7,5 till 8 ton och de lastar numera ca 6 ton istället för 14 ton. Det gör lite skillnad det. Jag har provkört lite i Linghed med ett mera tillfredställande resultat än tidigare. Det snyggaste av allt är när loket börjar slira i backen, det stannar inte bara utan det tjuter, stånkar, skriker och slirar.:drool: En lösning på det är ju at öka friktionen mellan lok och spår i engineconfigen men jag tror inte jag vill. |
Vad händer på DONJ
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Jag tänkte bara berätta att No 5 Norrsundet nu äntligen! är på väg upp på DLS. Att få upp vagnar och lok på DLS har varit mycket svårare än jag någonsin trodde on det har sysstelsatt mig många veckor nu. Problemet har med hur DLS följer script vid uppladdning och vill se att alla script som ett lok eller vagn hänvisar till faktiskt finns på DLS innan den accepterar uppladdningen. Det är inte som en en vanlig länknig till en KUID, det går ju att ladda upp en asset som hänvisar till KUIDer som inte finns på DLS. Men med script är det tji. Men med Svenolofs och LAns hjälp är det löst nu. I väntan på detta har jag detaljerar No 2 en smula mer. Det finns nu verktygslåda, oljekanna, domkraft och antingen öppen eller stängd gnistfångare som man kan välja att visa eller ej. |
fint projekt :) dum fråga kommer här nu...håll i er... Är det här smalspårs järnväg? :oskyldig:
|
Hej RcHammer
Det finns inga dumma frågor :) Jajjamänsan, det ända rätta Svenskt 3 fot. |
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 51227
Skapandet av Jädraån från Tallås till Jädraås. Detta är lite krångligt av flera orsaker: *) sträckan finns kvar så alla kan se hur det ser ut på riktigt *) de Google maps kartor som vi har under landskapet på de flesta ställen har försvunnit för just den här biten *) det är en ganska kuperad bit med flera olika nivåer och tre stycken vattenkraftsdammar *) den DEM data som vi har använt har inte nog hög upplösning för att visa hur terrängen ser ut |
Spyfrog: Här har du skapat ett roligt problem för dig. Under årens lopp har ju landskapet förändrats och det där med rätta nivåer och DEM är ett extra problem. Ända möjlighet jag ser är att försöka hitta ekonomisk karta hos Lantmäteriet/Historiska kartor. Eller fantasin.
Nisse |
Citat:
|
Jodå, vi är fortfarande på gång
1 bifogad(e) fil(er)
Jo, projekt DONJ är fortfarande vid liv. Det har dock varit ganska mkt på sidan av Trainz på sista tiden så det har inte blivit mkt postat här. Vi har också fokuserat mera på objekt än på själva banan - här nedan följer ett exempel: Björnls superba tolkning av dammen och sågen i Pallanite (hoppas jag fick det rätt nu, blandar alltid ihop Pallanite och Itranite).
Bifogad fil 52245 Övrigt som pågår är att jag försöker få till höjdkurvor mm runt Jädraås. Området kring Jädraås är rejält mkt mera kuperat än vad som framgår av de DEM kartor jag använde som grund - problemet är att upplösningen på de DEM data som finns gratis över Sverige är så låg att den inte visar sådana saker som åar, mindre höjder, åsar mm. Den här höjddatan finns att få tag i över Sverige men den kostar jätttemkt tyvärr. Pga detta får man försöka att manuellt få till det som i t.ex. Jädraås. |
Snygga grejor ni lagt ut..
och jag har använt mig av dessa på mina banor.. och det ska ni ha.. Ett stort tack för!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej där och tack Stina
Vi jobbar på i det tysta. Spyfrog håller på med Faluloket tror jag, vi har fått lite nya bilder från den eminenta boken "Sveriges smalspåriga ånglok" på trafiknostalgiska förlaget. Den rekommenderas starkt. Själv tar jag en lokpaus och fortsätter emed dammarna. Detta skall bli Itranite som låg ett par kilometer uppströms om Pallanite. Huset är fel som ni ser och texturen på vallen inte alls klar. Men det jag skall försöka mig på här är en lastanimation, för nu har jag en idé om hur jag skall göra den. |
1 bifogad(e) fil(er)
Håller på att labba med Stitched track. Det är välan bara att testa och se om även vi på DONJ kan snygga till våra spår.
Dessutom får vi väl inte vara kvar med vårt grejs på DLS så länge till om vi inte har moderna versionsnummer, hm. Kan rapportera att nu när LAn har knäckt koden så är det lätt att apa efter. Detta är tänkt som en mycket enkel anpassning av befintlig mesh. tre LOD nivåer. Lägsta LOD nivå
Längd på meshen är som förut 2 meter, mao inga stora förändringar där. Det gör att det går väldigt snabbt att snygga till modellen lite lagom och framtidssäkra den. Jag hade inte ens tänkt ha speciella endcaps, dvs. slutbitar utan jag använder det vanliga spåret till det. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Ett litet problem uppstår dock med LOD nivån, kan man fixa det? Bifogad fil 52585 Det blir liksom en gräns som är ganska tydlig, iaf hos mig, mellan där olika LOD nivåer slutar. De flesta räls som är byggd enligt stiched mesh tycks ha den här egentheten så det kanske är något man får leva med? Problemet är mindre besvärligt på DONJ iaf eftersom vi inte har så många långa raksträckor och inte kör så fort så man rör sig inte så fort emot LOD gränsen. |
Hej
Jo det är nog något man får leva med. Men man kan nog minimera effekten. Testspåret du har fått har eg bara två lodnivåer hög och låg mellannivå meshen är samma som lågnivå. Jag hade tänkt göra mellanmivåmeshen med slipers och då syns ju inte den närmaste övergången till närmelse lika mycket. |
Köp er egen del av DONJ....
Jo, faktiskt.
Nu säljes Åbydals stationshus.... http://www.hemnet.se/bostad/villa-7r...rtner_id=eniro Man kanske skulle slå till? Sitt eget vattentorn t.ex.... inte illa! Synd att det är ett renoveringsobjekt..... priset borde vara rätt med tanke på att Norrsundet (närmaste större samhälle) är lite av krisbyggd nu efter nerläggningar av såg och pappersbruk. |
Du får hemsk gärna bygga detta hus..
och låta oss andra.. kunna downloda.. det framåt.. ser det framför mig.. kör hårt.. men bara om du själv vill och har orken bjornl...
Citat:
|
Citat:
Kan för övrigt meddela att Åbydal ligger på att göra listan för DONJ projektet men undertecknad slöfock har inte kommit sig för att mäta upp huset (dvs jag) |
Ok Spyfrog...
du är också co-constructor.. inte lätt för oss noviser.. vad det gäller konstruktioner av downloads att följa med.. men det ni gör.. gör ni bra... fortsätt gärna...
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Nån som kan gissa vad detta är, var det kommer ifrån och vad det skall vara bra för?
|
Helsningar från Wii
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
En liten uppdatering, det var ju ett tag sedan sist. Äntligen är Norra stambanan och ostkustbanan återställda. Hela treskensspårsystemet mellan Wij, Forn Wij och Ockebo är också på plats och verkar fungra. Naturligtvis är det en hel del höjdjustering kvar. Som vanligt på vår banan kanske jag skall säga. Så nu kan jag återgå till Malletarna ett tag igen. |
Snyggt "vykort"...!
bjornl... har inte laddat ned eller på något sätt... kollat "treskensspåret".. vilka spårvidder blir det på detta spår?
|
1435mm standard spår och DONJ's spårvidd 891mm.
|
Hej Stina
Det stämmer precis som Korvtiger säger. Normalspår och 891 mm. Spåret och de saker jag gjort till som växlarna har jag inte släppt ännu för jag provar dom fortfarande. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Det var ingen som verkade nappa på frågan vad det varför ritning jag visade för nån vecka sedan. Nå eftersom jag inte kan hålla mig så måste jag berätta att jag håller på och gör research för nästa byggprojket när Malletarna är klara. Och det skall bli en Amerikanare, DONJ:s enda. Dvs. No 6 Linged, Inköpt från Baldwin Locomotive works år 1900. Nu kommer det fina. - orginalritningarna från 1899 finns kvar. Och dom är mycket! bättre att bygga ifrån än uppritade ritningar i efterhand så som vi har på de andra modellerna. Stora delar av Baldwins orginalritningar finns på DeGolyer Library, Southern Methodist University Se: http://www.lib.utexas.edu/taro/smu/00052/smu-00052.html (eftersom det troligen är någonslags copyright på denna så visar jag den i extremt liten bild så att den inte skall gå att använda till något bygge). |
hujeda mig!! :eek: Om utvecklingen inom detta område går frammåt i den här farten måste ja nog köpa nytt tangentbord....dom gillar tydligen inte fukt!! :drool::drool::drool:
|
Storleksfunderingar
1 bifogad(e) fil(er)
Nu när Björnl har lagt in treskensspåret till Wij så kan man ägna sig åt några storleksfunderingar....
Bifogad fil 52982 Trots att DONJ hade hyfsat stora vagnar för att vara smalspår så framstår de som småväxta bredvid sina normalspårskusiner. Nu har vi ju tyvärr ännu bara smålok att sätta in också men inte ens när vi får in Mallet loken så lär de vara någon match för F-loket i storlek..... :rolleyes: |
Snyggt jobbat DONJ-gubbar, med både ruttbygge å allt annat trevligt ni fabriserar fram :applad:.
|
Är det inte en Falutender som skymtar i bakgrunden? Så du har lyckats får den upp på spåret?
|
Hej Korvtiger
Visst är det det. Spyfrog ha för mig :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:56. |